European Union



IP/07/165

Brussel, 8 februari 2007

E-handel wint terrein bij detailhandelaren uit het MKB, maar alleen nationaal

E-handel lijkt de oplossing te zijn om de interne markt voor de detailhandel verder open te stellen: 57% van de detailhandelaren zegt inmiddels via internet te verkopen maar meer dan tweederde doet dit alleen binnen de landsgrenzen. Van de 29% die wel over de grens verkoopt, houdt de meerderheid het maar bij één of twee andere lidstaten. Veel detailhandelaren in de EU zouden wel grensoverschrijdend willen verkopen (48% voelt daarvoor). Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een Eurobarometerenquête over de attitudes van bedrijven ten aanzien van grensoverschrijdende verkopen, die de Europese Commissie vandaag heeft gepubliceerd. De bekendmaking valt samen met een grote raadpleging over consumentenregelgeving. Er zijn echter nog steeds belangrijke obstakels die een Europese business-to-consumermarkt in de weg staan, waarbij de vermeende onveiligheid van de transacties en verschillen in nationale belastingwetgeving en de consumentenwetgeving als zorgwekkendste punten naar voren kwamen. 43% van de detailhandelaren was van mening dat hun grensoverschrijdende verkoop zou toenemen als overal in de EU dezelfde wetgeving voor consumententransacties zou gelden. Meglena Kuneva, Europees commissaris voor consumentenbescherming, licht toe: "Transacties in de detailhandel zijn goed voor 58% van het BBP van de EU, maar de business-to-consumermarkt loopt nog te veel langs nationale lijnen. De resultaten van deze Eurobarometer sterken mij in de mening dat het MKB graag wil deelnemen aan de interne markt voor de detailhandel, maar vooral wordt weerhouden door een gebrek aan duidelijke, samenhangende regels. Dergelijke regels zouden niet alleen de ontwikkeling van het bedrijfsleven ten goede komen, maar ook consumenten het nodige vertrouwen geven om de interne markt optimaal te doen werken. Deze cijfers tonen aan dat er spoed moet worden gemaakt met het hervormingsproces waartoe de Commissie vandaag met de raadpleging het startsein heeft gegeven. "

De enquête is uitgevoerd onder ruim 6 600 managers van bedrijven met ten minste tien werknemers met een rechtstreekse verkoopactiviteit, waarvan 97% kleine en middelgrote bedrijven waren. 29% doet op dit moment aan grensoverschrijdende transacties en 48% gaf aan bereid te zijn aan consumenten in andere EU-landen te leveren. Toch bedient 66% uitsluitend de binnenlandse markt en doet slechts 19% aan marketing of reclame over de grens.

Potentieel

Een groeiend aantal detailhandelaren maakt inmiddels gebruik van methoden voor verkoop op afstand, zoals internet (57%) of postorder (27%) om meer klanten te kunnen bereiken. Hoewel de grensoverschrijdende detailhandel door nieuwe technologieën en toenemende breedbandtoegang potentieel veel gemakkelijker kan worden, hebben consumenten er nog steeds niet genoeg vertrouwen in en aarzelen bedrijven om hun producten over de grens aan te bieden. Dit weerhoudt hen ervan ten volle van de mogelijkheden van een bredere markt, meer keuze, betere prijzen en hogere kwaliteit te profiteren.

Obstakels

Het grootste obstakel voor grensoverschrijdende handel is de vermeende onveiligheid van de transacties (61% van de respondenten vond dit een belangrijk obstakel), op de voet gevolgd door bezorgdheid over verschillen in de belastingwetgeving (58%), mogelijke problemen bij klachtenafhandeling (57%), verschillen in nationale wetgeving met betrekking tot consumententransacties (55%), problemen met de aftersales-service (55%) en hogere leveringskosten (51%). Taalproblemen worden als minder belangrijk gezien (43%).

Consumentenvertrouwen

De uitkomsten van de enquête sluiten aan bij een Eurobarometer uit 2006 over de attitudes van consumenten ten aanzien van grensoverschrijdende aankopen. Uit die enquête bleek dat 27% van de burgers online een product of dienst had aangeschaft, maar dat slechts 6% daarvan een grensoverschrijdende aankoop had gedaan.

Meer informatie:

MEMO/07/48 over groenboek over de herziening van het acquis.

Eurobarometer 186 over de attitudes van bedrijven ten aanzien van grensoverschrijdende verkopen: http://ec.europa.eu/consumers/topics/facts_en.htm

Eurobarometer 252 (oktober 2006) over de attitudes van consumenten ten aanzien van grensoverschrijdende aankopen: http://ec.europa.eu/consumers/topics/facts_en.htm