IP/07/165
Brussel, 8 februari 2007
E-handel wint terrein bij detailhandelaren uit het MKB, maar alleen
nationaal
E-handel lijkt de oplossing te zijn om de interne markt voor de detailhandel
verder open te stellen: 57% van de detailhandelaren zegt inmiddels via
internet te verkopen maar meer dan tweederde doet dit alleen binnen de
landsgrenzen. Van de 29% die wel over de grens verkoopt, houdt de
meerderheid het maar bij één of twee andere lidstaten. Veel detailhandelaren
in de EU zouden wel grensoverschrijdend willen verkopen (48% voelt
daarvoor). Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een Eurobarometerenquête
over de attitudes van bedrijven ten aanzien van grensoverschrijdende
verkopen, die de Europese Commissie vandaag heeft gepubliceerd. De
bekendmaking valt samen met een grote raadpleging over
consumentenregelgeving. Er zijn echter nog steeds belangrijke obstakels die
een Europese business-to-consumermarkt in de weg staan, waarbij de vermeende
onveiligheid van de transacties en verschillen in nationale
belastingwetgeving en de consumentenwetgeving als zorgwekkendste punten naar
voren kwamen. 43% van de detailhandelaren was van mening dat hun
grensoverschrijdende verkoop zou toenemen als overal in de EU dezelfde
wetgeving voor consumententransacties zou gelden. Meglena Kuneva, Europees
commissaris voor consumentenbescherming, licht toe: "Transacties in de
detailhandel zijn goed voor 58% van het BBP van de EU, maar de
business-to-consumermarkt loopt nog te veel langs nationale lijnen. De
resultaten van deze Eurobarometer sterken mij in de mening dat het MKB graag
wil deelnemen aan de interne markt voor de detailhandel, maar vooral wordt
weerhouden door een gebrek aan duidelijke, samenhangende regels. Dergelijke
regels zouden niet alleen de ontwikkeling van het bedrijfsleven ten goede
komen, maar ook consumenten het nodige vertrouwen geven om de interne markt
optimaal te doen werken. Deze cijfers tonen aan dat er spoed moet worden
gemaakt met het hervormingsproces waartoe de Commissie vandaag met de
raadpleging het startsein heeft gegeven. "
De enquête is uitgevoerd onder ruim 6 600 managers van bedrijven met
ten minste tien werknemers met een rechtstreekse verkoopactiviteit,
waarvan 97% kleine en middelgrote bedrijven waren. 29% doet op dit
moment aan grensoverschrijdende transacties en 48% gaf aan bereid te
zijn aan consumenten in andere EU-landen te leveren. Toch bedient 66%
uitsluitend de binnenlandse markt en doet slechts 19% aan marketing of
reclame over de grens.
Potentieel
Een groeiend aantal detailhandelaren maakt inmiddels gebruik van
methoden voor verkoop op afstand, zoals internet (57%) of postorder
(27%) om meer klanten te kunnen bereiken. Hoewel de
grensoverschrijdende detailhandel door nieuwe technologieën en
toenemende breedbandtoegang potentieel veel gemakkelijker kan worden,
hebben consumenten er nog steeds niet genoeg vertrouwen in en aarzelen
bedrijven om hun producten over de grens aan te bieden. Dit weerhoudt
hen ervan ten volle van de mogelijkheden van een bredere markt, meer
keuze, betere prijzen en hogere kwaliteit te profiteren.
Obstakels
Het grootste obstakel voor grensoverschrijdende handel is de vermeende
onveiligheid van de transacties (61% van de respondenten vond dit een
belangrijk obstakel), op de voet gevolgd door bezorgdheid over
verschillen in de belastingwetgeving (58%), mogelijke problemen bij
klachtenafhandeling (57%), verschillen in nationale wetgeving met
betrekking tot consumententransacties (55%), problemen met de
aftersales-service (55%) en hogere leveringskosten (51%).
Taalproblemen worden als minder belangrijk gezien (43%).
Consumentenvertrouwen
De uitkomsten van de enquête sluiten aan bij een Eurobarometer uit
2006 over de attitudes van consumenten ten aanzien van
grensoverschrijdende aankopen. Uit die enquête bleek dat 27% van de
burgers online een product of dienst had aangeschaft, maar dat slechts
6% daarvan een grensoverschrijdende aankoop had gedaan.
Meer informatie:
MEMO/07/48 over groenboek over de herziening van het acquis.
Eurobarometer 186 over de attitudes van bedrijven ten aanzien van
grensoverschrijdende verkopen:
http://ec.europa.eu/consumers/topics/facts_en.htm
Eurobarometer 252 (oktober 2006) over de attitudes van consumenten ten
aanzien van grensoverschrijdende aankopen:
http://ec.europa.eu/consumers/topics/facts_en.htm
European Union