Vermindering regeldruk met behoud van gemeentelijke autonomie

Vng

Den Haag, 13 februari 2007

Vermindering regeldruk met behoud van gemeentelijke autonomie

De commissie Stevens heeft in haar gisteren gepubliceerde eindrapport geconcludeerd dat gemeenten niet voortvarend genoeg zijn in het aanpakken van regels die bedrijven hinderen. De commissie bepleit een inperking van de gemeentelijke autonomie door slechts in uitzonderlijke gevallen op lokaal niveau maatwerk toe te staan. De VNG heeft met verbazing kennis genomen van de voorstellen van de commissie Stevens. Met name de inperking van de gemeentelijke autonomie is een aantasting van het huis van Thorbecke. Gemeenten ondersteunen de noodzaak om regels waar mogelijk te vereenvoudigen. Dat geldt ook voor regels die ondernemers raken. Voor gemeenten is het investeren in ondernemers ook investeren in gemeenten zelf. Daarbij is het een kunst om van twee kanten de relatie in stand te houden. Het kennen van elkaars cultuur is daarbij essentieel. Je moet geïnteresseerd zijn in de belevingswereld van die ander. En dat geldt natuurlijk ook voor de ondernemers in de richting van de gemeente. De door de VNG aangeboden modelverordeningen voorzien in een ondersteuningsbehoefte van de gemeenten, maar garanderen geen lokaal maatwerk.

Modelverordeningen vereenvoudigen
Ook concludeert de VNG dat gemeenten al hard werken aan het terugdringen van onnodige en overbodige regels en vergunningen. Dagelijks zijn hier voorbeelden van te vinden in de verschillende lokale en regionale media. De VNG zelf is ook een traject gestart om haar model APV en 149 andere gemeentelijke modellen te vereenvoudigen. Dit om tot minder vergunningen en eenvoudigere regels te komen. Hierbij houdt de gemeenten rekening met ieders belangen. Dit is ook een taak van gemeenten. Er spelen immers veel meer belangen binnen gemeenten dan alleen die van ondernemers. Maximale vrijheid voor de ondernemers schendt de rechten van anderen. Zo veroorzaakt bijvoorbeeld vrijheid van reclame-uitingen een verrommeling van de buitenruimte of zelfs aantasting van monumenten. Of kan maximale vrijheid van uitstallingen de doorgang voor gehandicapten belemmeren. Duidelijkheid vooraf, door een vergunning, wordt door ondernemers gewaardeerd. Stevens beveelt aan open normen te hanteren, dit staat hier echter haaks op.

Lusten zonder lasten
Vergunningen die worden afgeschaft maken het voor de aanvrager makkelijker, maar de kosten voor de handhaving, middels een algemene regeling blijven bestaan. Deze worden niet langer gedeeltelijk verhaald op de aanvrager, maar volledig afgewenteld op de gemeente. De ondernemer krijgt dus wel de lusten maar niet de lasten. De handhaving wordt immers betaald uit de algemene middelen van de gemeente.

Verbetering dienstverlening
Gemeenten werken aan het verbeteren van de dienstverlening, niet alleen voor de ondernemers maar voor iedereen. De benodigde reorganisatieslag om tot één loket te komen is gewoonweg niet zomaar te realiseren. Hierbij zijn gemeenten tegen concrete problemen aangelopen (bijvoorbeeld op ICT gebied) die zich nu pas beginnen op te lossen. In de nabije toekomst zal de gemeentelijke dienstverlening dan ook een aanzienlijke vlucht nemen.


------------------------------------------------