Gemeente Someren
* Extra kosten voor bouwen zonder vergunning
* Melding van klachten over ambulancevervoer
* Wijzigingen milieustraat per 1 januari 2007
* Subsidie voor bodemsanering van bedrijfsterreinen
geplaatst op 23 januari 2007
Vraag tijdig een bouwvergunning aan
Extra kosten voor bouwen zonder vergunning
Als u gaat bouwen of verbouwen krijgt u te maken met bouwregelgeving.
Het kan zijn dat uw bouwplan valt onder de categorie
bouwvergunningsvrije bouwwerken. Is dit niet het geval dan hebt u een
bouwvergunning nodig. Wanneer u een vergunningsplichtig bouwwerk bouwt
zonder vergunning of bouwt in afwijking van een verleende vergunning
dan worden daar voortaan extra legeskosten voor berekend. Deze extra
kosten kunnen oplopen tot 3.000,-.
Bij het behandelen van een aanvraag om een bouwvergunning bekijkt de
gemeente onder andere of het bouwplan in het bestemmingsplan past en
of het plan bouwtechnisch goed in elkaar zit. Tijdens het
behandelingsproces kan een bouwplan dat niet voldoet aan deze
voorschriften mogelijk nog worden aangepast.
Wanneer er wordt gebouwd zonder bouwvergunning of in afwijking van een
verleende bouwvergunning zal achteraf een aanvraag bouwvergunning
moeten worden aangevraagd. In dit geval bekijkt de gemeente allereerst
of het (deels) uitgevoerde bouwwerk gelegaliseerd kan worden door
middel van het alsnog verlenen van een (gewijzigde) bouwvergunning.
Het afhandelen van een aanvraag bouwvergunning of een wijziging op een
reeds verleende bouwvergunning is lastig als het werk al (deels) is
uitgevoerd. Sommige controles zijn niet meer uit te voeren of vragen
extra werk. Ook aanpassingen aan het bouwplan zijn vaak lastig of heel
ingrijpend. Omdat dit extra werk, en dus extra kosten, voor de
gemeente met zich meebrengt heeft de gemeenteraad besloten om de
legesverordening aan te passen.
Indien na aanvang van de bouw een (gewijzigde) aanvraag bouwvergunning
wordt ingediend, wordt het legestarief verhoogd met 50% van het
reguliere legesbedrag, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf
ingediende aanvraag. Dit met een minimumverhoging van 300,- en een
maximumverhoging van 3000,- per bouwvergunning.
Hierdoor komen de extra kosten niet terecht bij diegene die tijdig
vooraf een bouwvergunning aanvraagt, maar bij hen die zonder of in
afwijking van de bouwvergunning bouwen. Voor u als burger is dit een
extra reden om, als u bouwplannen heeft, tijdig te informeren bij de
gemeente, welke vergunningen daarvoor vereist zijn.
Voor al uw vragen op het gebied van bouwen en/of wonen kunt u terecht
bij onze afdeling Bouwzaken, tel. 0493-494888. Daarnaast zijn bij de
afdeling Bouwzaken folders verkrijgbaar over vergunningsvrij bouwen,
waarin u kunt lezen aan welke regels bouwvergunningvrije bouwwerken
moeten voldoen.
Op de site van het ministerie van VROM
www.vrom.nl/bouwvergunningen_online kunt u zelf nagaan of voor uw
bouwplan al dan niet een bouwvergunning nodig is.
geplaatst op 9 januari 2007
Melding van klachten over ambulancevervoer
In de gemeente Someren is het ambulancevervoer al jaren een groot
probleem. Bij spoedeisende hulp waarbij sprake is van een
levensbedreigende situatie probeert de Regionale Ambulance Voorziening
(RAV) om een ambulance binnen 15 minuten aanwezig te laten zijn. In
Someren wordt deze norm vaak overschreden. De afgelopen jaren heeft de
gemeente Someren al op diverse manieren geprobeerd om de
overschrijdingen door ambulances aan te pakken. Helaas nog zonder
resultaat.
Als een ambulance bij spoedeisende hulp na 15 minuten arriveert kunt u
hierover een klacht indienen. Ook als u andere klachten/opmerkingen
hebt over het ambulancevervoer kunt u uw klacht kenbaar maken. U kunt
hiervoor gebruik maken van het formulier op de gemeentelijke website
(via het blokje klacht ambulancevervoer op de homepagina) of klik
hier.
Helaas is de tijd niet terug te draaien. Het indienen van een klacht
zorgt niet voor een verbetering van uw situatie. Daarnaast kan er ook
geen bezwaar of beroep ingediend worden als een ambulance na de 15
minutennorm arriveert. De 15 minutennorm staat niet in de wet. Het is
een beroepscode, geen wettelijke norm. Het lijkt nu alsof het helemaal
geen nut heeft om uw klacht te melden. Toch hechten wij er waarde aan
dat u uw klachten meldt. Tijdens gesprekken met organisaties die
verantwoordelijk zijn voor het ambulancevervoer in onze gemeente
kunnen wij de klachten en meldingen meenemen. Mogelijk leidt dit tot
verbeteringen van het ambulancevervoer waardoor ambulances in de
toekomst eerder arriveren.
Alle formulieren die wij via de gemeentelijke website ontvangen sturen
wij door naar de organisatie die zorgt voor afhandeling van de
melding/ de klacht. Als het gaat om een overschrijding van de
15-minutennorm wordt uw klacht doorgestuurd naar de RAV. Zij zijn
verantwoordelijk voor het inzetten van de ambulances. Komt de
ambulance wel op tijd, maar bent u niet tevreden over bijvoorbeeld de
manier waarop u behandeld bent? Deze klachten worden doorgestuurd naar
de GGD Zuidoost-Brabant.
geplaatst op 14 december 2006
Nieuwe openingstijden:
Wijzigingen milieustraat per 1 januari 2007
In de afgelopen 10 jaar heeft de Razob/Essent voor onze gemeente de
milieustraat geëxploiteerd. Vanaf 1 januari 2007 heeft de gemeente een
contract gesloten met een nieuwe exploitant: SITA Recycling Services.
Om kosten te besparen zijn de openingstijden gewijzigd. In onderstaand
schema staan de nieuwe openingstijden.
De nieuwe openingstijden van uw milieustraat aan de Holberg in Someren
vanaf 1 januari 2007
Op maandag, woensdag en vrijdag kunt u terecht tussen 13.00 en 17.00
uur
Op zaterdag bent u welkom tussen 10.00 en 17.00 uur
geplaatst op 14 december 2006
Meld u aan voor 1 januari 2008
Subsidie voor bodemsanering van bedrijfsterreinen
Door de komst van de nieuwe Wet bodembescherming zijn eigenaren of
erfpachters van bedrijfsterreinen direct verantwoordelijk geworden
voor de verontreiniging van hun bodem. Wanneer is vastgesteld dat
spoedige sanering noodzakelijk is, dan is de eigenaar of erfpachter
verplicht de bodem te saneren. Ook kan er een actuele
saneringsnoodzaak ontstaan als gevolg van bepaalde, door de eigenaar
of pachter gewenste ontwikkelingen. Zo kunnen er plannen zijn voor de
verkoop van het terrein of kan sanering noodzakelijk zijn in verband
met de aanvraag van een bouwvergunning.
Bedrijven kunnen een noodzakelijke bodemsanering zo flexibel mogelijk
inpassen in hun bedrijfsvoering. Dit in overleg met het bevoegd gezag
Wet bodembescherming (voor de gemeente Someren is dit de provincie
Noord-Brabant) en binnen de termijnen die gelden volgens de
milieuhygiënische criteria van de wet.
De overheid draagt bij
Dat eigenaren of erfpachters van een bedrijfsterrein verantwoordelijk
zijn voor de bodemsanering wil niet zeggen dat ze de hele sanering
moeten betalen. De overheid is in beginsel bereid om hieraan bij te
dragen. Op 1 januari 2006 is er een subsidieregeling in werking
getreden ten behoeve van bodemsanering op bedrijfsterreinen, ook wel
bekend als de Bedrijvenregeling. Hoeveel de overheid bijdraagt, hangt
onder andere af van het tijdstip waarop de verontreiniging werd
veroorzaakt, de betrokkenheid van de eigenaar of erfpachter daarbij en
het moment waarop het terrein is gekocht. De Bedrijvenregeling geldt
alleen voor gevallen van ernstige bodemverontreiniging waarvoor een
saneringsnoodzaak geldt, (gedeeltelijk) veroorzaakt vóór 1975. De
overheidsbijdrage bedraagt maximaal 70% van de saneringskosten.
Aanmelden vóór 1 januari 2008
Eigenaren of erfpachters die al weten dat er op hun terrein moet
worden gesaneerd, en daarvoor graag een bijdrage van de overheid
willen, moeten zich vóór 1 januari 2008 melden bij het bevoegd gezag
Wet bodembescherming met de resultaten van het bodemonderzoek. Ook als
het nog niet duidelijk is of sanering nodig is, is het verstandig dat
eigenaren en erfpachters zich vóór 1 januari 2008 aanmelden bij het
bevoegd gezag (op basis van ten minste een verkennend bodemonderzoek).
Zo stellen zij het recht op een eventuele bijdrage op subsidie in het
kader van de bedrijvenregeling veilig.
Meer informatie
Op de website www.meldbedrijvenregeling.nl staat meer informatie over
de Bedrijvenregeling en de aanmelding. Eigenaren en erfpachters van
bedrijfsterreinen kunnen hier een aanmeldingsformulier downloaden.
Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met het bureau Bodem
van de provincie Noord-Brabant
(mevrouw M. van Sebille - Op den Buys, tel. 073 - 6808728).