Gemeente Someren



* Extra kosten voor bouwen zonder vergunning
* Melding van klachten over ambulancevervoer
* Wijzigingen milieustraat per 1 januari 2007
* Subsidie voor bodemsanering van bedrijfsterreinen
geplaatst op 23 januari 2007

Vraag tijdig een bouwvergunning aan
Extra kosten voor bouwen zonder vergunning

Als u gaat bouwen of verbouwen krijgt u te maken met bouwregelgeving. Het kan zijn dat uw bouwplan valt onder de categorie bouwvergunningsvrije bouwwerken. Is dit niet het geval dan hebt u een bouwvergunning nodig. Wanneer u een vergunningsplichtig bouwwerk bouwt zonder vergunning of bouwt in afwijking van een verleende vergunning dan worden daar voortaan extra legeskosten voor berekend. Deze extra kosten kunnen oplopen tot 3.000,-.

Bij het behandelen van een aanvraag om een bouwvergunning bekijkt de gemeente onder andere of het bouwplan in het bestemmingsplan past en of het plan bouwtechnisch goed in elkaar zit. Tijdens het behandelingsproces kan een bouwplan dat niet voldoet aan deze voorschriften mogelijk nog worden aangepast.

Wanneer er wordt gebouwd zonder bouwvergunning of in afwijking van een verleende bouwvergunning zal achteraf een aanvraag bouwvergunning moeten worden aangevraagd. In dit geval bekijkt de gemeente allereerst of het (deels) uitgevoerde bouwwerk gelegaliseerd kan worden door middel van het alsnog verlenen van een (gewijzigde) bouwvergunning. Het afhandelen van een aanvraag bouwvergunning of een wijziging op een reeds verleende bouwvergunning is lastig als het werk al (deels) is uitgevoerd. Sommige controles zijn niet meer uit te voeren of vragen extra werk. Ook aanpassingen aan het bouwplan zijn vaak lastig of heel ingrijpend. Omdat dit extra werk, en dus extra kosten, voor de gemeente met zich meebrengt heeft de gemeenteraad besloten om de legesverordening aan te passen.

Indien na aanvang van de bouw een (gewijzigde) aanvraag bouwvergunning wordt ingediend, wordt het legestarief verhoogd met 50% van het reguliere legesbedrag, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag. Dit met een minimumverhoging van 300,- en een maximumverhoging van 3000,- per bouwvergunning.

Hierdoor komen de extra kosten niet terecht bij diegene die tijdig vooraf een bouwvergunning aanvraagt, maar bij hen die zonder of in afwijking van de bouwvergunning bouwen. Voor u als burger is dit een extra reden om, als u bouwplannen heeft, tijdig te informeren bij de gemeente, welke vergunningen daarvoor vereist zijn.

Voor al uw vragen op het gebied van bouwen en/of wonen kunt u terecht bij onze afdeling Bouwzaken, tel. 0493-494888. Daarnaast zijn bij de afdeling Bouwzaken folders verkrijgbaar over vergunningsvrij bouwen, waarin u kunt lezen aan welke regels bouwvergunningvrije bouwwerken moeten voldoen.

Op de site van het ministerie van VROM
www.vrom.nl/bouwvergunningen_online kunt u zelf nagaan of voor uw bouwplan al dan niet een bouwvergunning nodig is.

geplaatst op 9 januari 2007

Melding van klachten over ambulancevervoer

In de gemeente Someren is het ambulancevervoer al jaren een groot probleem. Bij spoedeisende hulp waarbij sprake is van een levensbedreigende situatie probeert de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) om een ambulance binnen 15 minuten aanwezig te laten zijn. In Someren wordt deze norm vaak overschreden. De afgelopen jaren heeft de gemeente Someren al op diverse manieren geprobeerd om de overschrijdingen door ambulances aan te pakken. Helaas nog zonder resultaat.

Als een ambulance bij spoedeisende hulp na 15 minuten arriveert kunt u hierover een klacht indienen. Ook als u andere klachten/opmerkingen hebt over het ambulancevervoer kunt u uw klacht kenbaar maken. U kunt hiervoor gebruik maken van het formulier op de gemeentelijke website (via het blokje klacht ambulancevervoer op de homepagina) of klik hier.

Helaas is de tijd niet terug te draaien. Het indienen van een klacht zorgt niet voor een verbetering van uw situatie. Daarnaast kan er ook geen bezwaar of beroep ingediend worden als een ambulance na de 15 minutennorm arriveert. De 15 minutennorm staat niet in de wet. Het is een beroepscode, geen wettelijke norm. Het lijkt nu alsof het helemaal geen nut heeft om uw klacht te melden. Toch hechten wij er waarde aan dat u uw klachten meldt. Tijdens gesprekken met organisaties die verantwoordelijk zijn voor het ambulancevervoer in onze gemeente kunnen wij de klachten en meldingen meenemen. Mogelijk leidt dit tot verbeteringen van het ambulancevervoer waardoor ambulances in de toekomst eerder arriveren.

Alle formulieren die wij via de gemeentelijke website ontvangen sturen wij door naar de organisatie die zorgt voor afhandeling van de melding/ de klacht. Als het gaat om een overschrijding van de 15-minutennorm wordt uw klacht doorgestuurd naar de RAV. Zij zijn verantwoordelijk voor het inzetten van de ambulances. Komt de ambulance wel op tijd, maar bent u niet tevreden over bijvoorbeeld de manier waarop u behandeld bent? Deze klachten worden doorgestuurd naar de GGD Zuidoost-Brabant.

geplaatst op 14 december 2006

Nieuwe openingstijden:
Wijzigingen milieustraat per 1 januari 2007

In de afgelopen 10 jaar heeft de Razob/Essent voor onze gemeente de milieustraat geëxploiteerd. Vanaf 1 januari 2007 heeft de gemeente een contract gesloten met een nieuwe exploitant: SITA Recycling Services. Om kosten te besparen zijn de openingstijden gewijzigd. In onderstaand schema staan de nieuwe openingstijden.

De nieuwe openingstijden van uw milieustraat aan de Holberg in Someren vanaf 1 januari 2007

Op maandag, woensdag en vrijdag kunt u terecht tussen 13.00 en 17.00 uur
Op zaterdag bent u welkom tussen 10.00 en 17.00 uur

geplaatst op 14 december 2006

Meld u aan voor 1 januari 2008
Subsidie voor bodemsanering van bedrijfsterreinen

Door de komst van de nieuwe Wet bodembescherming zijn eigenaren of erfpachters van bedrijfsterreinen direct verantwoordelijk geworden voor de verontreiniging van hun bodem. Wanneer is vastgesteld dat spoedige sanering noodzakelijk is, dan is de eigenaar of erfpachter verplicht de bodem te saneren. Ook kan er een actuele saneringsnoodzaak ontstaan als gevolg van bepaalde, door de eigenaar of pachter gewenste ontwikkelingen. Zo kunnen er plannen zijn voor de verkoop van het terrein of kan sanering noodzakelijk zijn in verband met de aanvraag van een bouwvergunning.

Bedrijven kunnen een noodzakelijke bodemsanering zo flexibel mogelijk inpassen in hun bedrijfsvoering. Dit in overleg met het bevoegd gezag Wet bodembescherming (voor de gemeente Someren is dit de provincie Noord-Brabant) en binnen de termijnen die gelden volgens de milieuhygiënische criteria van de wet.

De overheid draagt bij
Dat eigenaren of erfpachters van een bedrijfsterrein verantwoordelijk zijn voor de bodemsanering wil niet zeggen dat ze de hele sanering moeten betalen. De overheid is in beginsel bereid om hieraan bij te dragen. Op 1 januari 2006 is er een subsidieregeling in werking getreden ten behoeve van bodemsanering op bedrijfsterreinen, ook wel bekend als de Bedrijvenregeling. Hoeveel de overheid bijdraagt, hangt onder andere af van het tijdstip waarop de verontreiniging werd veroorzaakt, de betrokkenheid van de eigenaar of erfpachter daarbij en het moment waarop het terrein is gekocht. De Bedrijvenregeling geldt alleen voor gevallen van ernstige bodemverontreiniging waarvoor een saneringsnoodzaak geldt, (gedeeltelijk) veroorzaakt vóór 1975. De overheidsbijdrage bedraagt maximaal 70% van de saneringskosten.

Aanmelden vóór 1 januari 2008
Eigenaren of erfpachters die al weten dat er op hun terrein moet worden gesaneerd, en daarvoor graag een bijdrage van de overheid willen, moeten zich vóór 1 januari 2008 melden bij het bevoegd gezag Wet bodembescherming met de resultaten van het bodemonderzoek. Ook als het nog niet duidelijk is of sanering nodig is, is het verstandig dat eigenaren en erfpachters zich vóór 1 januari 2008 aanmelden bij het bevoegd gezag (op basis van ten minste een verkennend bodemonderzoek). Zo stellen zij het recht op een eventuele bijdrage op subsidie in het kader van de bedrijvenregeling veilig.

Meer informatie
Op de website www.meldbedrijvenregeling.nl staat meer informatie over de Bedrijvenregeling en de aanmelding. Eigenaren en erfpachters van bedrijfsterreinen kunnen hier een aanmeldingsformulier downloaden. Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met het bureau Bodem van de provincie Noord-Brabant
(mevrouw M. van Sebille - Op den Buys, tel. 073 - 6808728).