---
MEDIA 2007: 755 miljoen euro voor Europese filmindustrie
---
Reference: IP/07/169 Date: 12/02/2007
RO
IP/07/169
Brussel, 12 februari 2007
MEDIA 2007: 755 miljoen euro voor Europese filmindustrie
In het nieuwe MEDIA 2007-programma van de EU dat gisteravond in Berlijn van
start ging, wordt 755 miljoen euro uitgetrokken voor de Europese
filmindustrie, gespreid over de komende zeven jaar. Bijna 65% van het totale
budget is bestemd voor een bredere verspreiding van Europees werk in andere
Europese landen en wereldwijd. Dankzij een betere toegang tot
financieringsmiddelen - met name voor KMO's - en een verhoogd gebruik van
digitale technologieën vergroot MEDIA 2007 het concurrentievermogen van de
Europese audiovisuele sector.
"De digitale technologieën hebben de wijze waarop de filmindustrie
werkt ingrijpend veranderd. We moeten die digitalisering aangrijpen om
onze vakmensen op te leiden, onze filmindustrie te moderniseren en
nieuwe distributiekanalen te ontwikkelen om succes te kunnen boeken,"
aldus Viviane Reding, EU-Commissaris voor Informatiemaatschappij en
media. "MEDIA 2007 biedt ons de instrumenten die we nodig hebben om de
Europese filmindustrie in die richting te helpen."
De 755 miljoen euro waarin MEDIA 2007 voorziet, is bestemd voor
activiteiten in de fasen vóór en na de filmproductie en zal worden
verdeeld over vijf actiepunten:
o Opleiding (techniek van het scenarioschrijven; economisch,
financieel beheer; digitale technologieën) (7%);
o Ontwikkeling (afzonderlijke projecten, catalogi, nieuw talent,
coproducties, andere financiering) (20%);
o Distributie (distributeurs, verkoopagenten, omroeporganisaties,
bioscoopexploitanten, digitaliseringsbedrijven) (55%);
o Promotie (markttoegang, festivals, gezamenlijke acties, erfgoed)
(9%);
o Horizontale acties (om KMO's gemakkelijker toegang te verlenen tot
financiering, en om de aanwezigheid van Europese films op digitale
platforms aan te moedigen) (5%), en proefprojecten (gebruik maken van
nieuwe technologieën, zoals digitale technologieën, voor
filmontwikkeling, -productie en -distributie) (4%).
De bedoeling is dat MEDIA, door van de distributie van Europees werk
een duidelijke prioriteit te maken, het marktaandeel van Europese
films die worden vertoond in andere lidstaten dan het land waar ze
zijn geproduceerd, vergroot. Voorts zal het programma onze
verschillende culturen op het wereldtoneel aanzienlijk meer in de
schijnwerpers zetten en het concurrentievermogen van onze audiovisuele
industrie versterken.
Dergelijke financiële steun voor de filmindustrie heeft een sterk
stimulerend effect op de investeringen in de sector. Bij de
programma's die voorafgingen aan MEDIA 2007 (namelijk MEDIA Plus en
MEDIA Opleiding), genereerde elke door de Gemeenschap beschikbaar
gestelde euro ongeveer 6 euro aan privé-investeringen.
Dit jaar worden op de 57^e editie van het Internationale Filmfestival
van Berlijn in totaal 17 films vertoond die MEDIA-fondsen hebben
ontvangen (zie IP/07/170).
Achtergrondinformatie over het MEDIA-programma
MEDIA, het audiovisuele steunprogramma van de Europese Unie,
ontwikkelt en versterkt de Europese filmindustrie reeds 16 jaar. Op 1
januari 2007 is Roemenië het 31^e lid van het MEDIA-programma geworden
(EU27 + Ijsland, Liechtenstein, Noorwegen en binnenkort Zwitserland).
Met de vorige programma's - MEDIA I, II, Plus en Opleiding - werden de
ontwikkeling en distributie van duizenden films, alsook
opleidingsactiviteiten, festivals en promotieprojecten in het hele
continent gesteund. Tijdens MEDIA Plus en MEDIA Opleiding (2001-2006)
alleen al werd meer dan een half miljard euro geïnvesteerd in 8000
projecten.
Elk jaar worden 300 nieuwe Europese filmprojecten financieel gesteund
door de Europese Commissie, en de helft van de Europese films in de
filmzalen wordt vertoond met de steun van de Commissie.
European Union