Gemeente Den Haag

Retouradres: Postbus 12 600, 2500 DJ Den Haag | | |

|Aan de voorzitter van de commissie VML     |Uw brief van                 |
|                                           |                             |
|                                           |Uw kenmerk                   |
|                                           |                             |
|                                           |Ons kenmerk                  |
|                                           |BSD/2007.315                 |
|                                           |Doorkiesnummer               |
|                                           |070 - 353 2362               |
|                                           |E-mailadres                  |
|                                           |                             |
|                                           |Aantal bijlagen              |
|                                           |                             |
|                                           |Datum                        |
|                                           |9 februari 2007              |
|Onderwerp                                  |                             |
|Ingebruikname RandstadRail 3               |                             |
Met elkaar werken wij hard aan een betere bereikbaarheid van het gebied waarin we wonen en werken. Niet alleen voor de economie van onze gemeente en het stadsgewest staan hierbij grote belangen op het spel. Ook voor ons persoonlijk leven is een goede bereikbaarheid van wezenlijk belang.

Voor dit doel zetten we een prachtig vervoermiddel in en dat heet RandstadRail. Terwijl de eindstreep voor dit enorme project in zicht is, lopen we ontegenzeggelijk tegen problemen op. Dat vindt iedereen jammer.

Maar er is geen enkele reden om bij de pakken neer te zitten. Integendeel, de problemen vormen voor mij en voor alle mensen, die zich met hart en ziel inzetten, een geweldige aansporing om RandstadRail een laatste duw in de rug te geven.

Ik kan u niet beloven dat we onderweg naar die eindstreep geen tegenslagen meer ondervinden. Evenmin kan ik u zeggen op welke dag RandstadRail volledig zal rijden. Maar dat die dag komt en niet lang meer op zich laat wachten, staat voor mij vast.

Bovendien wil ik tegenover u de indruk wegnemen als zou het Stadsgewest Haaglanden een loopje nemen met de veiligheid van de reizigers. Om die reden zou het Stadsgewest zelfs de inspectie op RandstadRail om de tuin leiden, was de suggestie in de media.

Met u heb ik mij bijzonder gestoord aan dit beeld, want niets is minder waar. De inspectie vroeg ik eerder deze week om duiding van deze suggestie in de media.

Stap voor stap werken we aan een volledige exploitatie van RandstadRail. Zoals steeds ga ik bij het beantwoorden van de vraag of RandstadRail op een deeltraject mag rijden niet over één nacht ijs. Om te beginnen voert de exploitant (HTM of RET) op ieder deeltraject een groot aantal testritten uit om de technische systemen en de dienstregeling grondig te beproeven. De exploitant stelt op basis van de testresultaten een advies op over ingebruikname van het deeltraject.

De instantie die doorgaans voor het buitengebied als Independant Safety Assessor (ISA) optreedt geeft nu ook een second opinion op het advies van HTM m.b.t. het binnengebied. Bovendien ontvang ik de beoordeling van de veiligheidsdeskundige in opdracht van het Stadsgewest Haaglanden. Voor het buitengebied geeft de ISA een verklaring aan het Stadsgewest Haaglanden. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) geeft mede op basis van deze verklaring een beschikking af.

Pas als alle resultaten en adviezen positief zijn, neem ik als portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het Stadsgewest Haaglanden het besluit over de start van de exploitatie van een deeltraject en communiceer ik daarover.

In de afgelopen weken testte de HTM de technische systemen op het deeltraject RandstadRail 3 tussen Loosduinen en Den Haag Centraal Station uitgebreid op veiligheid. Vervolgens onderwierp de HTM de volledige dienstregeling aan een complete test.

Zoals bekend liepen in deze testfase twee voertuigen bij het eindpunt Loosduinen uit de rails. Hierop viel het besluit de testfase met een week te verlengen. Inmiddels loste de HTM dit probleem op.

In de afgelopen weken verliepen de proefritten naar tevredenheid en kon HTM een positief advies aan mij uitbrengen over de ingebruikname van RandstadRail 3 tussen Loosduinen en Den Haag Centraal. Ook de second opinion en de beoordeling van de veiligheidsdeskundige waren positief over een veilige ingebruikname van dit deeltraject. Op grond hiervan kon ik vandaag besluiten dit deeltraject in gebruik te nemen en wel met ingang van aanstaande maandag 12 februari.

Bovendien zal HTM vanaf aanstaande maandag gedurende twee weken op ieder voertuig een medewerker laten meerijden, die vragen van reizigers zal beantwoorden en bij voorbeeld ook zal uitleggen hoe de kaartverkoopautomaat in de voertuigen werkt.

In de komende weken zullen we de volgende planning voor ingebruikname van RandstadRail doorlopen, waarbij we vooral ook met het oog op de veiligheid steeds alle maatregelen nemen, die ik hierboven al noemde:
1. Ingebruikname RandstadRail 3 tussen Loosduinen en Den Haag Centraal Station
2. Testen Erasmuslijn tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal Station
3. Ingebruikname Erasmuslijn

4. Testen RandstadRail 3 en 4 tussen Zoetermeer en Den Haag
5. Ingebruikname RandstadRail 3 en 4 tussen Zoetermeer en Den Haag

Langs deze weg werken we aan een volledige en verantwoorde inzet van het prachtige vervoermiddel dat RandstadRail is. Uiteraard houd ik u van de voortgang op de hoogte.

De wethouder van Verkeer, Binckhorst, Binnenstad en Milieu,

mr P.T. van Woensel

Voor vragen kunt u contact opnemen met Jan Erik van der Werff, Bestuursvoorlichting gemeente Den Haag, telefoonnummer 070 353 2276 of mobiel 06 52 58 23 46.

---- --