Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Minister doet scholen tekort

Utrecht, 12 februari 2007 - Een quick scan van de VO-raad onder 23 scholen laat zien dat alle scholen dit jaar meer onderwijstijd programmeren dan in het afgelopen schooljaar. Volgend jaar zal 65% van de scholen de wettelijke norm van 1040 uur onderwijstijd programmeren. Nog eens 30% zal op dat moment op minimaal 1020 uur zitten. Er is dus een stijgende lijn zichtbaar ondanks het feit dat de minister geen bijdrage levert om scholen voldoende onderwijstijd op een kwalitatief goede manier in te vullen.

"Het is onbegrijpelijk dat de minister totaal geen oog heeft voor deze positieve ontwikkeling en al weer met sancties dreigt waarmee je vooral de leerlingen treft," aldus Sjoerd Slagter, voorzitter VO-raad. "Het is een prestatie van formaat dat scholen in zo'n korte tijd deze verbetering weten te realiseren. Veel mensen realiseren zich niet dat de planning van een schooljaar een zorgvuldige voorbereiding vraagt. Zeer ingrijpende aanpassingen tijdens het schooljaar zijn daarom moeilijk door te voeren. Van de minister van Onderwijs mag je verwachten dat ze scholen de tijd en de (financiële) mogelijkheden geeft een ingrijpende maatregel goed in te voeren. Dat is echter niet gebeurd. Het onderwijsveld is erg teleurgesteld in de opstelling van de minister."

De samenleving mag eisen stellen aan het onderwijs. Leerlingen en hun ouders moeten er op kunnen rekenen dat scholen voldoende uren voor onderwijs en begeleiding realiseren. De eisen die aan scholen worden gesteld moeten echter wel redelijk zijn. In vergelijking met andere Europese landen krijgen onze leerling meer onderwijstijd, zijn hun prestaties bovengemiddeld, maar is het bedrag dat aan onderwijs wordt uitgegeven lager dan het gemiddelde. De nieuwe kabinetsplannen versterken het beeld dat de verwachtingen en de waardering groot zijn, maar dat dit niet in de financiering tot uitdrukking komt.

De VO-raad betreurt het verder dat door de grote nadruk op de kwantiteit, inhoudelijke ontwikkelingen in scholen belemmert of teruggedraaid worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om structurele ontwikkeltijd voor docenten om inhoudelijke samenwerking beter vorm te kunnen geven, het gezamenlijk ontwikkelen van vakoverstijgend lesmateriaal en (onderwijs)tijdrovende activiteiten als leerlingbegeleiding, excursies, leerlingbesprekingen, maatschappelijke stages of proefwerkweken.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,