AutoRai

Ford wint WK Rally Zweden

(2/12/2007)
Marcus Grönholm en Timo Rautiainen hebben voor de vijfde maal de Rally van Zweden op hun naam geschreven, waardoor het BP-Ford World Rally Team de achterstand op de koploper in het FIA World Rally Championship tot slechts één punt heeft teruggebracht. Het Finse Ford-duo heeft deze tweede ronde voor het wereld rallykampioenschap, dat uit 16 evenementen bestaat, volledig naar zijn hand gezet en was met de Ford Focus oppermachtig. Met hun Ford Focus RS World Rally Car waren zij op maar liefst elf van de in totaal twintig met sneeuw en ijs bedekte klassementsproeven de allersnelste. Teammaatjes Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, ook in een Focus RS, deden nauwelijks voor hen onder en beklommen voor de achtste keer in de laatste elf rallies het ereschavot.

Grönholm ging vanaf halverwege de eerste omloop van deze vierdaagse rally aan de leiding, om deze tot aan de finish niet meer af te staan. De Fin drukte zijn stempel volledig op de rally door gisteren vijf opeenvolgende KPâs op zijn naam te schrijven, zodat hij de laatste dag met een comfortabele voorsprong de resterende klassementsproeven af kon werken. Door zijn 26^e WK-overwinning is Grönholm op gelijke hoogte gekomen met Carlos Sainz.

De rallyteams moesten in totaal 342,09 kilometer aan klassementsproeven afleggen, waarvan het merendeel werd verreden in de omgeving van het kleine stadje Hagfors, 90 kilometer ten noorden van het rallyhoofdkwartier in Karlstad. Met ijzel bedekte wegen en veel sneeuw zorgden voor een ideale en typische winterrally. Terwijl de weersomstandigheden gedurende de eerste twee omlopen relatief mild waren voor een Scandinavische winter, werd de laatste dag in bitterkoude temperaturen verreden. Toen de rijders âs ochtends voor hun laatste serie klassementsproeven het parc fermé verlieten, was de temperatuur gedaald tot -22ºC.

Grönholm mocht zich verheugen in een probleemloze rally en hij won de laatste dag ook nog eens drie proeven, waardoor zijn uiteindelijke voorsprong op Sébastien Loeb bijna een minuut bedroeg. Hierdoor klom de Finse Ford-rijder op naar de tweede plaats in het wereld rallykampioenschap bij de rijders. âHet was een perfect weekend met geen enkel probleem, niet met de auto en niet met mijn rijstijl. Het is mijn vijfde zege hier en daar ben ik trots op,â aldus Grönholm. âZaterdagmorgen kon ik mijn voorsprong op Seb aanzienlijk uitbreiden en die kans heb ik aangegrepen. Mijn voorsprong verdubbelde in twee proeven waardoor ik wat ruimte kreeg. Het enige probleem was vanmorgen die enorme kou. Het was zo koud, dat ik zelfs in de auto ijs op de ramen had. Ik heb zelfs voetverwarmers aangedaan, maar dat hielp weinig.â

Teamgenoot Hirvonen herstelde zich van eerdere powersteering problemen en wist op te klimmen naar de derde plaats. Hij ligt nu derde in de rangschikking voor het WK. âHet was een goed weekend, maar ik heb hard moeten knokken om na de problemen op vrijdag de rijders voor mij weer in te halen. Ik ben gek op het erepodium en de punten die daarbij worden uitgedeeld,â aldus Hirvonen.

Henning Solberg, de oudere broer van, is dit jaar overgestapt op een Ford Focus WRC 06 en gaf direct al zijn visitekaartje af door als vierde te finishen.

Jost Capito, Ford TeamRS directeur: âDeze overwinning in Zweden toont aan dat het team en Marcus sterk genoeg zijn om een gooi te doen naar de wereldtitel bij zowel de merken als de rijders. Het hele team heeft onder moeilijke omstandigheden uitstekend gepresteerd en we kijken uit naar de volgende rally, volgende week al, in Noorwegen.â

Ook de drie Zweedse Fords Fiesta ST, gebruikmakend van bio-ethanol, bereikten de finish. Het was de eerste keer in de geschiedenis van het WRC dat een auto op bio-ethanol aan de eindstreep kwam.

De volgende ronde
De rallyteams is geen rust gegund, want over vier dagen gaat in Hamar alweer het volgende evenement van start, de Rally Noorwegen van 15 tot en met 18 februari. Ook daar zijn de wegen met sneeuw en ijs bedekt. Van de 81 inschrijvingen vertrouwen maar liefst elf teams op een Ford Focus RS World Rally Car.