Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 9 februari 2007

Een volgende stap in de strijd tegen de energiearmoede

Op voorstel van Kris PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, en na advies van de Raad van State, heeft de Vlaamse Regering het ontwerp van decreet betreffende de sociale dienstverplichtingen definitief goedgekeurd. Het ontwerp legt niet alleen de grondslag voor bijkomende maatregelen, die in een volgend besluit zullen worden genomen, maar wijzigt tevens drie bestaande decreten, met name het decreet op de gewaarborgde levering van 1996, het elektriciteitsdecreet van 2000 en het aardgasdecreet van 2001. Het ontwerp wordt ter behandeling overgemaakt aan het Vlaams Parlement, en geeft overigens uitvoering aan een motie van aanbeveling die het Vlaams Parlement vorig jaar heeft aangenomen.

Energie is een basisrecht. Om er voor te zorgen dat mensen die problemen hebben met de betaling van de energiefactuur niet zomaar worden afgesloten, werd bij de start van de vrijmaking van de energiemarkt in juli 2003 een aantal sociale energie-maatregelen ingevoerd. Het voorbije jaar werden deze maatregelen grondig geëvalueerd. Als uitgangspunt voor deze evaluatie, werd het rapport gebruikt van het Vlaams Netwerk van Verenigingen waar Armen het Woord Nemen. Het rapport, dat met de steun van Vlaams minister Peeters is uitgewerkt, bundelt praktijk-ervaringen van mensen die in armoede leven.

De voorstellen die vertaald werden in het voorontwerp van decreet, vloeien tevens voort uit rondetafels met vertegenwoordigers van armenverenigingen en opbouwwerk, netbeheerders en leveranciers, VVSG, VREG, VEA en anderen. Niet alleen wordt het verboden om afnemers van wie het leveringscontract werd opgezegd, de zogenaamde gedropte klanten, dropkosten aan te rekenen. Maar het wordt ook verboden om een gezin af te sluiten alleen maar omdat het in armoede leeft. Het onduidelijk begrip 'klaarblijkelijke onwil' wordt vervangen door een reeks voorwaarden die bepalen of het toegelaten is om af te sluiten, al dan niet na een beslissing van de lokale adviescommissie, de LAC. 

Momenteel kan afsluiten in geval van onveiligheid, fraude en klaarblijkelijke onwil: dit is het aantoonbaar kunnen maar niet willen betalen. In het laatste geval is wel een unaniem gunstig advies van de LAC vereist. Nochtans stellen armen-verenigingen vast dat ook wordt afgesloten zonder (blijk van) onwil. Dit is onaanvaardbaar. Afsluitingen van elektriciteit en aardgas moeten beperkt blijven tot een aantal noodgevallen zoals onveiligheid, leegstand, fraude of als een afnemer die geen wanbetaler is moedwillig een leveringscontract weigert te sluiten. Pas na een unaniem gunstige beslissing van de LAC tot afsluiting kan ook worden afgesloten in de volgende vier gevallen:

- toegang tot de woning weigeren voor de plaatsing of aanpassing van een budgetmeter of stroombegrenzer

- weigeren een afbetalingsplan te sluiten of een gesloten afbetalingsplan na te leven

- weigeren een leveringscontract te sluiten, na opzeg om andere redenen dan wanbetaling, tenzij aangetoond wordt dat leveranciers niet bereid zijn een leveringscontract te sluiten

- weigeren een leveringscontract te sluiten, na gedurende zes maanden door de netbeheerder beleverd te zijn.

In deze gevallen is het de bedoeling dat de LAC een onderzoek uitvoert met als doel na te gaan of de situatie van de betrokken afnemer niet precair wordt als de energietoevoer daadwerkelijk wordt afgesloten.

Tot slot zal de netbeheerder enkel kunnen overgaan tot afsluiting van de energietoevoer of tot het indienen van een verzoek tot afsluiting bij de LAC na het volgen van strikte procedures. Ten gronde wordt een recht op energie bepaald dat door de netbeheerders als openbaredienstverplichting dient te worden gewaarborgd.

Van de gelegenheid wordt ook gebruik gemaakt om het decreet op de gewaarborgde levering van 1996, dat dus nog dateert van voor de liberalisering, aan te passen aan de ondertussen gewijzigde marktomstandigheden.

"Gezinnen afsluiten van levensbelangrijke nutsvoorzieningen zoals stroom of aardgas kan pas in geval van onveiligheid, leegstand, fraude en dergelijke, en dan nog volgens een duidelijke procedure. Het kan niet omdat, en alleen maar omdat mensen in armoede leven en bijgevolg de energiefactuur niet tijdig betaald krijgen. Een samenleving die zichzelf beschaafd noemt, zorgt voor afdoende beschermingsmaatregelen. Tegelijk dienen de betrokken huishoudens te worden aangespoord om alleszins te proberen hun rekeningen te betalen en hun verplichtingen na te komen", aldus de minister. Volgens minister Peeters "valt een preventieve aanpak overigens te verkiezen. Dus niet alleen afsluitingen aan regels onderwerpen, maar vooral afsluitingen voorkomen. Terzake is ook belangrijk dat de federale overheid de aanpassing en de automatisering van de specifiek sociale tarieven doorvoert".

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters
Tel.: 02 552 66 00
Gsm: 0477 38 23 37
E-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be