Bond eist genoegdoening van KPN
9 februari 2007
Problemen met Internetplusbellen blijven voortduren
KPN moet nu eindelijk de problemen met internetbellen daadwerkelijk
oplossen en een substantieel gebaar maken naar de gedupeerden. Ook
moet het telecombedrijf aangeven hoeveel klanten ze wél aankan en zich
tot dat aantal beperken. Die eisen heeft de Consumentenbond vandaag
bij KPN neergelegd.
KPN erkent dat heel veel klanten problemen ondervinden met
`Internetplusbellen'. Zij kampen met technische of administratieve
narigheid. Het is duidelijk dat KPN de problemen, die reeds geruime
tijd duren, niet snel kan oplossen. De maatregelen die KPN deze week
wereldkundig maakte, heeft het telecombedrijf reeds eerder verkondigd,
maar die hebben tot nu toe niet tot succes geleid.
De Consumentenbond vindt dat er een einde moet komen aan de problemen
en heeft in een brief aan KPN aangegeven dat de klanten moeten krijgen
waar ze recht op hebben. Gezien het voortdurende consumentenleed,
stelt de bond in die brief twee concrete eisen.
Allereerst eist de Consumentenbond dat KPN met een plan komt om
richting gedupeerden een substantieel gebaar te maken. Natuurlijk moet
KPN heldere informatie geven waar haar klanten aan toe zijn, inclusief
een concrete belofte wanneer de dienstverlening wél op orde is. Maar
daarnaast moet KPN aan gedupeerden genoegdoening verschaffen. Het is
aan KPN om daar invulling aan te geven; in de ogen van de bond valt
bijvoorbeeld te denken aan een periode gratis internet en telefonie.
Die periode moet in reële verhouding staan tot de periode dat mensen
niet of niet goed gebruik hebben kunnen maken van `Internetplusbellen'
(waarin KPN uiteraard sowieso geen abonnementsgeld mag innen). In
individuele gevallen coulance betrachten vindt de bond ontoereikend.
Op de tweede plaats moet KPN - om een einde te maken aan het stuwmeer
van problemen - niet meer klanten aannemen dan ze aankan. Dat betekent
dat KPN levertijden moet aangeven op basis van quota die daadwerkelijk
gehaald worden. Alleen het stoppen met adverteren voor
`Internetplusbellen', wat KPN reeds heeft toegezegd, vindt de bond
niet voldoende.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond