Campina

Campina wederom grootste merk in de Nederlandse supermarkt

Voor vijfde jaar achtereen meeste consumentenomzet

Het merk Campina, herkenbaar aan het groene ovale logo, is voor het vijfde achtereenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse supermarkt. Ten opzichte van 2005 is de verkoop van producten die onder het Campina-merk vallen in 2006 wederom gegroeid. Dat blijkt uit de top 100 van A-merken in Nederland van het vakblad Foodmagazine, samengesteld door marktonderzoek-bureau IRI .

De eerste plaats geldt voor de volgende producten die de onderneming Campina voert onder het merk Campina: Campina melk, yoghurt, vla, slagroom en koffiemelk, Campina Optimel (drinkyoghurts, yoghurts, kwark en vla met 0% vet, geen suiker toegevoegd), Campina Vifit (voor een evenwichtige darmflora) en Campina Botergoud (boter). Campina Milner (kaas met minder vet) en Campina Valess (vleesvariatie, bereid uit zuivel) zijn apart meegenomen in het onderzoek.

Campina groeit met 4,2%
De consumentenomzet van de producten die herkenbaar zijn aan het Campina-merk, bedroeg volgens IRI in 2006 zo'n 352,4 miljoen euro, wat 4,2 procent meer is dan in 2005.

Bas van den Berg, commercieel verantwoordelijk voor melk, drinks, yoghurt en vla onder het Campina-merk: "Voor het vijfde jaar achtereen het grootste merk in de Nederlandse supermarkten zijn, is een hele prestatie. Hier zijn we trots op. Dit resultaat ligt in lijn met de strategie van Campina om door innovatie en consequent bouwen aan merken een meer onderscheidende positie in het winkelschap op te bouwen. Innovatieve, natuurlijke, gezonde en herkenbare producten zijn aantrekkelijk voor consumenten, voor retailers en voor Campina zelf. Denk alleen al aan het succesvolle Optimel Control, het onlangs geĂŻntroduceerde Vifit Multivezel en onze nieuwe, nog gezondere melk die we dit voorjaar gaan introduceren."

Milner groot succes
Dit jaar heeft marktonderzoekbureau IRI het Campina-merk Milner apart meegenomen in het onderzoek. In 2005 stond Milner op plaats 46. In 2006 steeg Milner met stip naar nummer 38. Dit werd gerealiseerd met een omzet van 53,2 miljoen euro, een stijging van maar liefst 16,8 procent. Jos van Wezenbeek, international marketing manager Campina Milner: "Afgelopen jaar hebben we het succes van Milner voortgezet en dat is goed terug te zien in de Nederlandse supermarkten. Kaas is een oer-Hollands product waar Nederlanders mee opgroeien en dat ze vaak dagelijks eten. Steeds meer Nederlanders hechten tegelijkertijd grote waarde aan gezond en verantwoorde voeding. Met het merk Milner spelen we daar volop op in. In ons ontwikkelings-centrum in Tilburg werken we continu aan het verder verbeteren van de kwaliteit van dit lekkere natuurlijke zuivelproduct met minder vet. Met Milner bieden we de lekkerste kaas met minder vet waarvan de consument dagelijks zorgeloos kan genieten."

Consequente merkstrategie
De onderneming Campina hanteert al jaren een consequente merkenstrategie waarbij Campina fungeert als zelfstandig merk en als afzendermerk voor submerken voor speciale producten of doelgroepen. Maar of het nu gaat om halfvolle melk van Campina, Campina-vla, Optimel-yoghurtdrink, Botergoud Elke Dag (boter met een laag vetgehalte), Vifit Multivezel of Optimel Control, het groene ovale Campina-logo garandeert consumenten dat het product dat ze kopen, gemaakt is van de beste verse melk, vol natuurlijke bouwstoffen.