IBM
Nieuws
IBM Nederland biedt virtuele ruimte aan om te experimenteren met de
3D-wereld
8 februari 2007, Amsterdam - Tijdens de IBM Research Insight sessie in
Amsterdam met als thema "3D Internet - de weg naar een virtueel
universum" heeft IBM Nederland geannonceerd ruimte in Second Life
beschikbaar te stellen aan klanten om te kunnen experimenteren met
3D-internet.
IBM Nederland heeft hiervoor een eiland in Second Life in beheer. Dit
eiland is bedoeld om IBM klanten de mogelijkheid te geven samen met
IBM te bekijken voor welke zakelijke toepassingen het platform een
meerwaarde kan opleveren. Klanten kunnen hiermee experimenteren om te
ontdekken op welke manier hun aanwezigheid voordelen biedt voor hun
onderneming.
Om te bekijken wat de mogelijkheden van 3D-internet zijn manifesteert
IBM zich op het moment actief op het platform Second Life. IBM heeft
hier grote stukken virtuele grond in beheer en heeft daarop virtuele
kantoren gebouwd. De opgedane ervaring past IBM nu toe bij klanten.
Online openen zich letterlijk nieuwe werelden. Werelden die zich
verder kunnen ontwikkelen dan de werkelijkheid. Online kunnen
producten worden verkocht, diensten geleverd en advertentieruimtes
gevuld. Nu is dat niet zo bijzonder meer, maar wat als dit allemaal in
een 3D-omgeving plaatsvindt? Door de visuele mogelijkheden en het
sociale aspect kan dit tal van nieuwe diensten gaan opleveren.
"Op dit moment is het van belang om zoveel mogelijk kennis van zaken
betreffende 3D-internet op te doen. We verwachten dat steeds meer
online toepassingen en diensten 3D uitgevoerd zullen worden. Daarom
bieden we onze klanten deze ruimte om te experimenteren aan." aldus
Hans Jacobs, Business Development Executive IBM Global Business
Services.
IBM Research
IBM Research heeft onlangs vijf onderwerpen gedefinieerd van
innovaties die de potentie hebben om de komende vijf jaar de manier
waarop mensen werken, wonen en spelen drastisch op zijn kop te zetten.
Deze onderwerpen, de ´IBM Next Five in Five', zijn aan de ene kant
gebaseerd op trends in de markt en maatschappij waarvan wordt verwacht
dat ze ons leven zullen veranderen. Aan de andere kant is gekeken naar
opkomende technologieën van IBM's laboratoria overal ter wereld die
deze innovaties mogelijk zouden kunnen maken. Eén van deze onderwerpen
is het 3D-internet.
Populaire 3D-platforms als Second Life en World of Warcraft zouden
zich kunnen ontwikkelen tot een open 3D-internet, ongeveer op dezelfde
manier als Darpa, AOL, Prodigy en dergelijke zich indertijd hebben
ontwikkeld tot het World Wide Web. In deze online wereld loopt u door
supermarkten, boekwinkels en DVD-zaken en komt u experts tegen die u
niet gauw in een conventionele winkel zou aantreffen. Het 3D-internet
maakt nieuwe vormen van onderwijs, gezondheidszorg op afstand en
consumentengedrag mogelijk en leidt tot een andere manier van omgaan
met onze vrienden, familie, artsen, docenten, winkels, etc.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellis Zijlstra
IBM Commuications
Ellis_Zijlstra@nl.ibm.com
Tel: 06-53240768