Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Colleges van Burgemeester en Wethouders Postbus 90801 i.a.a. 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Directeuren Sociale Dienst Telefoon (070) 333 44 44 Hoofden Sociale Zaken Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a Griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor IWI

Ons kenmerk INTERCOM/2006/ Datum 9 februari 2007

Onderwerp Verzamelbrief januari/februari 2007

Door middel van de Verzamelbrief informeer ik u over relevante ontwikkelingen op het terrein van werk en inkomen. Deze maand bevat de brief informatie over de volgende onderwerpen:


1. Ramingstool kleine gemeenten

2. Wet Sociale Werkvoorziening

3. Inburgering en re-integratie

4. Uitvoeringsmodaliteiten ESF

5. Beroep op bijstand door niet rechtmatig in Nederland verblijvende minderjarige vreemdelingen

6. Tijdelijke regeling inkomensgevolgen overgang IOAW naar Toeslagenwet: ook in 2007
7. Tijdelijke regeling eenmalige tegemoetkoming pensioenverevening
8. Belastbaar bijstandsinkomen 2007

9. Rectificatie netto bedragen en grondslagen IOAW

10. Wet kinderopvang na invoering verplichte werkgeversbijdrage 2007
11. Programma ReTurn van werkgeversorganisatie EVO


1. Ramingstool kleine gemeenten

In oktober 2006 zijn de voorlopige budgetten Inkomensdeel WWB 2007 bekend gemaakt. In september 2007 zal het budget voor 2007 definitief worden vastgesteld. Daarbij wordt op basis van de laatste inzichten een definitieve raming van het macrobudget gemaakt. Tevens worden

Ons kenmerk INTERCOM/2007/2116

de verdeelgegevens geactualiseerd. Het macrobudget verandert dus, en ook het aandeel van een gemeente in het macrobudget verandert. Conform de afspraken met de VNG wordt dit aandeel overigens al in april/mei 2007 definitief vastgelegd.

Tijdens een door SZW en Divosa georganiseerde bijeenkomst (d.d. 10-11-2006) voor kleine gemeenten heeft SZW toegezegd om een ramingstool te ontwikkelen om gemeenten inzicht te verschaffen over de richting waarin hun budget zal gaan. Deze tool is inmiddels met toelichting op het Gemeenteloket geplaatst. Op dit moment is nog niet duidelijk of, en zo ja wanneer, alle elementen die een rol spelen in deze tool opgenomen kunnen worden. De tool is daarom nu gericht op een voor kleine gemeenten zeer belangrijke factor, namelijk de actualisatie van het historische uitgavenjaar. Bij de voorlopige budgetten is daarvoor 2004 gebruikt, bij het definitieve budget zal dat (zeer waarschijnlijk) 2005 zijn.

Wij zijn benieuwd naar uw mening over de bruikbaarheid van deze tool. Heeft u opmerkingen? Mail deze dan naar pvoogd@minszw.nl.


2. Wet Sociale Werkvoorziening (zie bijlage)

2a. Amendement Verburg-Bussemaker
Met dit amendement wordt eenmalig 25 mln. aan het decentrale deel van het Wsw- macrobudget toegevoegd om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken in het kader van de implementatie van de modernisering van de Wsw. Op dit moment wordt samen met VNG en Cedris in kaart gebracht welke instrumenten en activiteiten een bijdrage kunnen leveren aan het verkorten van de wachtlijsten en het beperken van de wachtduur. Deze werkwijze was aan de Tweede Kamer toegezegd in de brief van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 27 oktober 2006 (II 2006/07, 30 800 XV, nr. 56) in reactie op de tijdens de begrotingsbehandeling ingediende amendementen. Besluitvorming over de concrete uitvoering van het amendement, voor wat betreft de wijze van verdeling van de middelen en de in te zetten instrumenten en activiteiten, zal plaatsvinden door het nieuwe kabinet.

2b. Amendement Irrgang
Met dit amendement wordt eenmalig 25 mln. aan het gemeentefonds toegevoegd om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken. De middelen worden onder gemeenten verdeeld via de maatstaven van het cluster 'Werk en Inkomen', aangezien deze maatstaven inhoudelijk de meeste samenhang hebben met de Wsw. In de circulaire van het gemeentefonds, die in maart 2007 verschijnt, zal de toevoeging worden verwerkt. Op de website van het gemeentefonds (www.minbzk.nl/gemeentefonds) is onder de 'informatierubriek' een bestand opgenomen waar de verdeling onder gemeenten is weergegeven.
Geld uit het gemeentefonds is vrij besteedbaar geld. De middelen zijn niet geoormerkt voor een bepaald doel en de verantwoording over de besteding vindt lokaal plaats; dat wil zeggen
---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/2116

door het college van B&W aan de gemeenteraad. Wel worden gemeenten via de website van het gemeentefonds en via deze verzamelbrief op de reden van toevoeging van deze middelen aan het gemeentefonds gewezen, namelijk de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer om de Wsw-wachtlijsten aan te pakken.

2c. Correctie Wsw-subsidie 2007
Op 20 december 2006 is aan gemeenten en werkvoorzieningschappen een herziene beschikking verstuurd met de taakstelling en de voorlopige Wsw-subsidie voor het jaar 2007. Met deze brief (kenmerk AM/SAM/06/90488) werd een eerder verzonden onjuiste beschikking met kenmerk AM/SAM/06/82027 ingetrokken en vervangen. Zie bijlage 2c voor de achtergrond van deze herziening.

2d. Bijeenkomst voor gemeenten en Sw-bedrijven
In het voorjaar organiseert SZW een bijeenkomst voor de Sw-sector (bedrijven en gemeenten). De bijeenkomst is vooral bedoeld om het wederzijds contact tussen de sector en het ministerie te verbeteren. Directe aanleiding zijn de vele bezwaren die zijn ingediend tegen de hoogte van de Wsw-subsidie. Nadere berichtgeving volgt.


3. Inburgering en re-integratie (zie bijlage)

In de afgelopen drie jaren is gewerkt aan de totstandkoming van de Wet inburgering. Inmiddels is de Wet Inburgering door de Tweede en de Eerste kamer aanvaard en is deze voor alle gemeenten op 1 januari 2007 in werking getreden.
De Wet Inburgering heeft gevolgen voor de uitvoering van diverse socialezekerheidswetten en
-regelingen, waaronder de uitvoering van de Wet werk en bijstand (WWB) door gemeenten. Bij deze wil ik u informeren over een aantal belangrijke zaken waarmee gemeenten te maken krijgen: de verschillende doelgroepen, de relatie met de WWB, het combineren van de re- integratie en de inburgering en tot slot de diverse regelingen die de gemeenten kunnen aanwenden voor inburgeraars.

In bijlage 3 wordt antwoord gegeven op de volgende vragen:
· Wat houdt de Wet inburgering in?

· Waarom is de Wet inburgering relevant voor het re-integratiebeleid en voor de uitvoering van de Wet werk en bijstand?

· Kan een gemeente een niet-inburgeringsplichtige toch verplichten om in te burgeren?
· Welke regelingen kunnen worden aangewend voor vrijwillige inburgeraars?
· Kan een geïntegreerd traject (GIT) gecombineerd worden met de inburgering?

Tevens is in de bijlage vermeld waar u terecht kunt voor nadere informatie.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2007/2116


4. Uitvoeringsmodaliteiten ESF

Op 19 december jl. heb ik onder de noemer "Uitvoeringsmodaliteiten ESF" een nieuw voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd voor ESF-subsidieaanvragen door de ketenpartners werk en inkomen. De brief is op het Gemeenteloket te vinden bij de officiële publicaties (AM/ESM/06/102525).

Het nieuwe voorstel gaat uit van bepaalde groepen waarvoor ESF-subsidie kan worden aangevraagd: niet-uitkeringsgerechtigden, plus ouderen (55+) en gedeeltelijk arbeidsgeschikten in de bijstand. Over deze groepen heb ik tijdens een overleg overeenstemming bereikt met de Kamer. In het nieuwe model kunnen alle gemeenten aanvragen, zij het dat voor Nuggers samenwerking met het CWI verplicht wordt gesteld en voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten samenwerking met het UWV. Ook wordt voorgesteld een ondergrens van 100.000,- voor projectaanvragen te hanteren ter beperking van de administratieve lasten. Voor dit onderdeel van het nieuwe ESF programma is jaarlijks ruim 25 miljoen euro beschikbaar.

Het nieuwe voorstel is na discussie met de Kamer tot stand gekomen. Op 26 januari heeft de Kamer besloten dit nieuwe voorstel voor kennisgeving aan te nemen. Er wordt nu in overleg met de VNG een selectiesysteem uitgewerkt voor projectaanvragen, die moet neerslaan in een subsidieregeling. Naar verwachting zal in het najaar een aanvraagtijdvak open worden gesteld. Op www.agentschapszw.nl is de meest actuele informatie over ESF te vinden.


5. Beroep op bijstand door niet rechtmatig in Nederland verblijvende minderjarige vreemdelingen

In de uitspraak van 9 oktober 2006, 06/3850, 3851 WWB, LJN: AY9940, heeft de Centrale Raad voor Beroep (CRvB) geoordeeld dat aan minderjarige kinderen van niet rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdelingen geen bijstand kan worden verstrekt. Appellanten hadden beroep ingesteld onder verwijzing naar de eerdere uitspraak van de CRvB (24 januari