Consumentenbond

Consumentenbond gaat gesprek aan over aanpak onderzoek 8 februari 2007

Er komt meer helderheid voor consumenten over beleggingsverzekeringen. De minister van Financiën heeft vandaag aan de Tweede Kamer toegezegd dat hij in gesprek gaat met consumentenorganisaties (Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en Vereniging van Effectenbezitters) om een einde te maken aan alle onduidelijkheid rondom beleggingsverzekering. Voor de zomer moet uit onderzoek duidelijk worden welke beleggingsverzekeringen deugen en welke niet. Dit onderzoek zal door de minister ondersteund worden met mankracht en financiële middelen. Met de gemotiveerde en gedocumenteerde uitkomsten van het onderzoek kunnen consumenten naar het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening om uitspraak te laten doen in hun zaak. De Consumentenbond verwacht van de verzekeraars dat daar waar fouten zijn gemaakt deze voor alle polissen van hetzelfde product worden hersteld. Verzekeraars moeten hun klanten daar dan actief over informeren.

Veel consumenten hebben een beleggingsverzekering afgesloten bij de aankoop van een nieuw huis of als aanvulling op het pensioen bijvoorbeeld via hun spaarloon. Consumenten blijken echter onvoldoende kennis te hebben over de kosten van een beleggingsverzekering (kosten van het beleggingsfonds, verzekeringskosten en bijvoorbeeld provisie voor de financieel adviseur) en daarmee de opbrengst van hun beleggingen. De Consumentenbond adviseert consumenten om eerst de uitkomsten van dit feitenonderzoek af te wachten voordat zij eventuele juridische vervolgstappen ondernemen.

De Consumentenbond pleit al lange tijd voor onafhankelijk onderzoek naar beleggingsverzekeringen dat consumenten helderheid en inzicht geeft in het product. Eerder onderzoek van onder meer de AFM (eind september 2006) toont aan dat de voorlichting over beleggingsverzekeringen onvolledig, ontoereikend en in een aantal gevallen onjuist is geweest.