Meer aandacht verkeersveiligheid biedt nieuw kabinet kansen

Veilig verkeer nederland

PERSBERICHT

8 februari, 2007

Meer aandacht verkeersveiligheid biedt Balkenende IV kansen

Veilig Verkeer Nederland denkt dat verkeersveiligheid een cruciale rol kan spelen in tal maatschappelijke uitdagingen waar het nieuwe kabinet voor staat. Het is een gemiste kans dat verkeersveiligheid niet expliciet is opgenomen in het regeerakkoord, maar desondanks denken wij dat er voldoende kansen en aanknopingspunten zijn om de verkeersveiligheid in ons land een positieve impuls te geven. Verkeersveiligheid heeft namelijk betrekking op meerdere beleidsterreinen en heeft een directe relatie met eigen verantwoordelijkheid, respect, leefbaarheid, gezondheid, mobiliteit, duurzaamheid en maatschappelijk welzijn in Nederland. Als eerste reactie op het regeerakkoord ziet Veilig Verkeer Nederland deze kansen:

Verkeersveiligheid randvoorwaarde voor leefbaarheid buurten en wijken

Veilig Verkeer Nederland wil met het verbeteren van de verkeersveiligheid voor en door bewoners een bijdrage leveren aan de aanpak van probleemwijken. Verkeersveiligheid is een randvoorwaarde voor de leefbaarheid van een buurt of wijk. De maximumsnelheid in een verkeersveilige buurt of wijk is 30 km per uur of lager, er zijn veilige routes van en naar scholen, buurt- en winkelcentra, haltes van het openbaar vervoer zijn veilig bereikbaar, er zijn bankjes voor ouderen om uit te rusten en er is ruimte voor kinderen om te spelen.

Verkeersveiligheid als maatschappelijke stage

Verkeerongevallen zijn doodsoorzaak nummer één onder jongeren van 13 tot en met 16 jaar. Juist voor deze jongeren is verkeerseducatie niet gegarandeerd. Veilig Verkeer Nederland wil leerlingen in het voortgezet onderwijs actief betrekken bij verkeersveiligheid en ziet hiertoe mogelijkheden in de maatschappelijke stage.

Extra baten alcoholaccijnzen investeren in terugdringen alcoholgebruik

Veilig Verkeer Nederland stelt dat de middelen die vrij komen door de verhoging van de alcoholaccijnzen, te investeren in het alcoholslotprogramma voor zware drinkers en in de BOB-campagne om het rijden onder invloed te ontmoedigen.

Herijking politiek prioriteiten niet ten koste van stimuleren veilig verkeersgedrag

De efficiencyverbetering van de rijksoverheid mag onder geen beding ten koste gaan van investeringen in de verkeersveiligheid. De verkeersveiligheidscampagnes leveren een belangrijke positieve bijdrage aan een veilig gedrag van verkeersdeelnemers. Indien deze campagnes onder druk komen te staan, wil Veilig Verkeer Nederland samen met de minister hiervoor oplossingen zoeken.

Investeren in verkeersveiligheid loont

Verkeersonveiligheid kost de samenleving maar liefst 12 miljard euro per jaar. Ter vergelijking: de kosten van files bedragen ongeveer 2,5 miljard. Doorberekeningen van verschillende verkeersveiligheidsplannen hebben aangetoond dat de baten de kosten overtreffen.


Noot voor de redactie,