Unilever NV



RESULTATEN VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR 2006

BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vierde kwartaal 2006 miljoen Gehele jaar 2006 Actuele Actuele Constante Actuele Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen koersen koersen Voortgezette bedrijfsactiviteiten: 9 727 0% 3% Omzet 39 642 3% 3% 1 062 5% 10% Bedrijfswinst 5 408 7% 6% 1 042 20% 25% Winst vóór belastingen 4 831 7% 7% 898 30% 35% Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 3 685 10% 10% 2 100 185% 195% Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten 5 015 26% 26%

0,29
31% 35% Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1,19 11% 10% 0,71 196% 206% Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten 1,65 27% 27%

HOOFDPUNTEN

Focus op onze prioriteiten leidt tot groei in alle regio's Veranderingsprogramma zorgt voor verbeterde operationele effectiviteit

Financiële gegevens - Gehele jaar
· Onderliggende groei van de verkopen van 3,8%. · Brutowinstmarge 13,6% ten opzichte van 13,2% in 2005. · Besparingen leveren eerder dan gepland resultaten op; gestegen grondstoffenkosten in het jaar zijn echter hoger dan verwacht. Verdere stijging van investeringen in reclame en promoties. · Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 10%. Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten steeg met 26%, inclusief een bate van 1,2 miljard uit de ve rkoop van Europese diepvriesactiviteiten in het vierde kwartaal.

· Sterke beschikbare vrije kasstroom van 4,2 milja rd. · Voorgesteld slotdividend van 0,47 per gewoon aan deel NV en 32,04p per gewoon aandeel PLC. Hiermee stijgt

het totale reguliere dividend per aandeel met 6% voor zowel NV als PLC. Het eenmalige extra dividend van 750

miljoen is, zoals eerder aangekondigd, in het vierde kwartaal betaald.

Financiële gegevens - Vierde kwartaal
· Onderliggende groei van de verkopen van 3,4%, afgezet tegen een sterk kwartaal vorig jaar. · Brutowinstmarge van 10,9%, na verwerking van herstructureringskosten van 469 miljoen, gedeeltelijk

gecompenseerd door de eenmalige bate van 266 milj oen uit de aanpassingen van pensioen- en

ziektekostenregelingen. Hoge investeringen in marktonderzoek en -ontwikkeling ter ondersteuning van opnieuw een sterk innovatieprogramma in 2007.

Operationele hoofdpunten in het jaar
· Focus op persoonlijke verzorging, opkomende markten en vitaliteit zorgde voor een sterke groei en een groter marktaandeel in prioriteitsgebieden.
· Groei in Europa van 1%.
· Concurrentievermogen hersteld ­ marktaandelen over het geheel genomen stabiel. · Veranderingsprogramma leidt tot tastbare resultaten: betere uitvoering van klantmanagement en marketing; goede vooruitgang met de wereldwijde overgang naar `One Unilever'; snellere introductie van innovaties met een grote impact en een uitbreiding van onderzoeks- en ontwikkelingscapaciteiten.
---

TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE

De verbeterde resultaten in 2006 laten zien dat de veelomvattende veranderingen die we de laatste twee jaar binnen de onderneming hebben doorgevoerd goed werken. Ik ben vooral blij dat deze verbetering over een brede linie te zien is, waarbij iedere regio en categorie een bijdrage levert. De nieuwe organisatie en de implementatie van `One Unilever' dragen bij aan de verbetering van onze operationele effectiviteit, zorgen voor snellere besluitvorming en een verbeterde lokale aanpak en stellen ons in staat onze middelen effectiever over onze portfolio te spreiden.

Het formuleren van duidelijke prioriteiten en het doorvoeren van veranderingen heeft van Unilever een sterkere onderneming gemaakt die kan bouwen op haar kracht in lokale markten en die de voordelen van haar wereldwijde aanwezigheid beter kan benutten. Er moet echter nog veel meer worden gedaan en er liggen nog vele uitdagende mogelijkheden voor ons.

Ook in 2007 zullen we ons weer concentreren op onze groeiprioriteiten ter duurzame versterking van onze portfolio en ter structurele verbetering van ons groeitempo op de lange termijn. Daarnaast willen we onze inspanningen tot verbetering van de marges nog verder opvoeren.

Ik ben ervan overtuigd dat we goed op koers liggen om onze langetermijndoelstellingen te realiseren.

Vooruitblik 2007
We verwachten dat het handelsklimaat en het competitieve krachtenveld in 2007 grotendeels ongewijzigd zullen blijven, met in Europa een aanhoudend bescheiden en elders een meer robuuste consumentenvraag. Wat betreft de grondstoffenkosten zijn de verwachtingen voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging gunstiger dan in 2006, maar de stijging bij voedingsmiddelen duurt nog onverminderd voort.

Tegen deze achtergrond en gesteund door een sterk innovatieprogramma verwachten we in 2007 een onderliggende groei van de verkopen te kunnen realiseren binnen onze doelstelling voor de langere termijn van 3-5%. We verwachten dat kostenbeparingsprogramma's zullen bijdragen aan een verbetering van de brutowinstmarge tot meer dan 13,6%, na verwerking van herstructureringskosten van 0,5 tot 1% van de omzet.

Strategie en financiële doelstellingen voor de lange termijn De kern van Unilevers strategie is dat we onze middelen concentreren op gebieden waar we leidende posities hebben en op markten met een hoge groei, vooral in persoonlijke verzorging, in opkomende markten en in vitaliteit. Hoewel we focussen op het ontwikkelen van ons bedrijf door middel van organische groei, spelen ook acquisities en desinvesteringen een rol bij het versnellen van de ontwikkeling van onze portfolio.

Om deze strategie te kunnen uitvoeren, is de managementstructuur van de onderneming vereenvoudigd en zijn onze vaardigheden op het gebied van marketing, klantmanagement en onderzoek en ontwikkeling verbeterd. Dit leidt tot betere spreiding van onze middelen, betere uitvoering, snellere besluitvorming en meer focus op efficiëntie. De nieuwe organisatie, versterkt door het succesvolle `One Unilever'-project, stelt ons in staat te profiteren van onze schaalgrootte, zowel wereldwijd als lokaal.

Unilevers ambitie voor de lange termijn is om binnen een groep van vergelijkbare ondernemingen tot de top- eenderde te behoren wat betreft `Total Shareholder Return'. Deze ambitie is uit onze doelstellingen af te leiden. Voor de periode 2005-2010 richten we ons op een beschikbare vrije kasstroom van 25-30 miljard. Door de

desinvesteringen van de afgelopen twee jaar en het feit dat er tot nu toe geen significante acquisities hebben plaatsgevonden, is onze kasstroomgeneratie in de periode afgenomen met iets meer dan 1 miljard. We s treven

naar een rendement op het geïnvesteerd vermogen boven het niveau van 11% in 2004. We verwachten een onderliggende groei van de verkopen van 3-5% en een brutowinstmarge van meer dan 15% in 2010 bij een normaal niveau van herstructureringen van 0,5 tot 1 procent van de omzet. We verlagen onze langetermijnindicatie voor de belastingdruk van rond 28% naar rond 26%.

Patrick Cescau, Group Chief Executive 8 februari 2007


---

INLICHTINGEN

Media: Contactpersonen Beleggers: Investor Relations team NL +31 10 217 4844 tanno.massar@unilever.com UK +44 20 7822 6830 investor.relations@unilever.com Press-office.rotterdam@unilever.com US +1 201 894 2615 UK +44 20 7822 6805 tim.johns@unilever.com investor.relations-NewYork@unilever.com

Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp


---

RESULTATEN UNILEVER VIERDE KWARTAAL EN GEHELE JAAR 2006: VOORLOPIGE AANKONDIGING

In de volgende toelichting geven we `Groei van de verkopen' weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen en acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Daarnaast gebruiken we de veranderingen in de `Beschikbare vrije kasstroom' en het `Rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS of algemeen aanvaarde grondslagen voor de financiële verslaggeving in de Verenigde Staten (US GAAP) en zijn ook niet bedoeld als substituut voor binnen deze grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, winst en kasstroom. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.


1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET JAAR De onderliggende verkopen zijn met 3,8% gestegen in het jaar en met 3,4% in het vierde kwartaal, afgezet tegen een sterk kwartaal vorig jaar. Ieder kwartaal liet een groei zien in de bandbreedte van 3-5%, in lijn met onze markten en met marktaandelen die over het algemeen in iedere regio werden gehandhaafd. Het grootste deel van de groei komt nog steeds uit gestegen volumes, maar gedurende het jaar konden we ook onze prijzen weer verhogen (+0,9%).
Onze activiteiten in Europa keerden terug naar een groei van 1% in 2006. We zijn nu concurrerender en hebben ook geprofiteerd van een bescheiden herstel van de consumentenvraag. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zagen we bemoedigende verbeteringen. Nederland groeide goed, maar Frankrijk blijft een moeilijke markt voor ons.
De groei in Noord- en Zuid-Amerika bedroeg 3,7%. De verkopen in de Verenigde Staten groeiden met 2,4% met goede vooruitgang in producten voor haarverzorging en deodorants, maar lagere verkopen in wasmiddelen en ijs. Onze activiteiten in Zuid-Amerika groeiden sterk, maar Mexico presteerde teleurstellend. Azië Afrika blijft een van de belangrijkste aanjagers van Unilevers groei in zowel voedingsmiddelen als persoonlijke verzorging met verkopen die 7,7% hoger waren in het jaar. Bijna alle landen droegen hieraan bij, met onder meer zeer sterke prestaties in China, India en Indonesië. Besparingsprogramma's leverden iets eerder dan gepland resultaten op, maar aanzienlijk hogere kosten remden de winstgevendheid. Grondstoffenkosten stegen sterker dan verwacht en waren meer dan 600

miljoen hoger dan vorig jaar. Productiviteitsbesparingen en een hervatting van prijsverhogingen zorgden ervoor dat onze brutomarges op hetzelfde niveau bleven als vorig jaar, al was dat lager dan verwacht. Overheadkosten kwamen in grote lijnen overeen met onze plannen voor het jaar. `One Unilever', de overgang naar één werkmaatschappij in iedere markt, zorgt voor een eenvoudiger structuur met lagere kosten. De besparingen die dit programma gedurende het jaar opleverde, werden evenwel tenietgedaan door kosteninflatie, voornamelijk in Azië Afrika, en geplande investeringen in de infrastructuur. We zien mogelijkheden voor substantiële verdere besparingen en op termijn verwachten we een daling van de overheadkosten als percentage van de omzet. Investeringen in reclame en promoties zijn verhoogd met bijna 300 miljoen, voornamelijk in reclame, en zijn

zorgvuldig gericht op onze groeiprioriteiten. In het vierde kwartaal waren er aanzienlijke eenmalige baten door aanpassingen van pensioen- en ziektekostenregelingen. Deze werden tenietgedaan door extra herstructureringen, voornamelijk gericht op het snel terugdringen van overheadkosten in Europa na de verkoop van diepvriesactiviteiten. De verkoop van Europese diepvriesactiviteiten is in het vierde kwartaal afgerond met een nettowinst van 1,2 miljard.


---

2. FINANCIËLE TOELICHTING

2.1 Omzet
De omzet steeg met 3,2% in het jaar. Dit is inclusief een stijging van 3,8% van de onderliggende verkopen en een bijdrage van 0,3% uit voordelige wisselkoersschommelingen, waarbij het verschil wordt veroorzaakt door desinvesteringen.
In het vierde kwartaal was de omzet 0,3% lager. De onderliggende verkopen stegen met 3,4% waarbij wisselkoerschommelingen, en dan in het bijzonder de verzwakking van de US dollar, zorgden voor een daling van de omzet met 3,0%; desinvesteringen veroorzaken opnieuw de rest van het verschil. 2.2 Bedrijfswinst
Gehele jaar
De bedrijfswinst is met 7% toegenomen in het jaar. De brutowinstmarge in het jaar bedroeg 13,6%, een stijging van 0,4 procentpunt ten opzichte van 2005. Dit was na verwerking van lasten betreffende herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen, die in totaal 1,3 procentpunt van de omzet bedroegen (vergeleken met 1,5 procentpunt vorig jaar). De brutowinstmarge was ook inclusief een bedrag van 266 miljoen (0,7 procentpunt van de omzet) met

betrekking tot eenmalige baten vanwege aanpassingen in het vierde kwartaal van ziektekostenregelingen in de Verenigde Staten en pensioenregelingen in het Verenigd Koninkrijk. Vóór verwerking van deze posten en van de bate betreffende de verkoop van een kantoorpand in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal van 2005 zou de brutowinstmarge 0,3 procentpunt lager zijn geweest dan vorig jaar. De brutomarges zijn gedurende het jaar stabiel gehouden. Hogere grondstoffenkosten van circa 600 mil joen

werden volledig gecompenseerd door kostenbesparingsprogramma's in de toeleveringsketen, prijsverhogingen en een positieve mix.
Investeringen in reclame en promoties zijn toegenomen met bijna 300 miljoen, van 12,8% tot 13,1% van de

omzet.
Vierde kwartaal
De bedrijfswinst is met 5% toegenomen in het vierde kwartaal. De brutowinstmarge was 10,9% en inclusief een hoge last voor herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen gelijk aan 4,4 procent van de omzet. De brutowinstmarge werd gecompenseerd door de baten uit aanpassingen van de ziektekosten- en pensioenregelingen gelijk aan 2,7 procent van de omzet. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge 0,1 procentpunt hoger zijn geweest dan vorig jaar. Investeringen in reclame en promoties waren in het vierde kwartaal 0,5 procentpunt lager dan vorig jaar als gevolg van een anders geplande fasering dit jaar. Kosten voor marktonderzoek en -ontwikkeling waren evenals vorig jaar hoog in het vierde kwartaal, ter ondersteuning van opnieuw een sterk innovatieprogramma in 2007. 2.3 Financieringslasten en belastingen
Nettokosten met betrekking tot de financiering van leningen waren 17% lager dan in 2005 dankzij een algeheel lager niveau van nettoschulden.
De financiering van pensioenen, die in 2005 resulteerde in een nettolast van 53 miljoen, liet in 200 6 een

nettobate zien van 41 miljoen, als gevolg van een hoger belegd vermogen van onze pensioenfondsen.

Zoals al aangekondigd, hebben we in het derde kwartaal een voorziening getroffen van 300 miljoen inz ake de

preferente aandelen. Deze is opgenomen onder de financieringslasten. Het effectieve belastingpercentage voor het jaar was 24%, ten opzichte van 26% vorig jaar, en was inclusief het effect van een betere landenmix. In het vierde kwartaal was dit percentage ongebruikelijk laag met 14%; hierin was een substantieel voordeel begrepen van een hogere belastingaftrek met betrekking tot de in het derde kwartaal getroffen voorziening inzake de preferente aandelen. Voor 2007 verwachten we wederom een belastingpercentage van ongeveer 24% en we verlagen onze indicatie voor de langere termijn van rond 28% naar rond 26%.
2.4 Joint ventures en geassocieerde maatschappijen Het aandeel in de nettowinst van joint ventures was hoger dan vorig jaar door de aanhoudende groei van de samenwerking tussen Lipton en Pepsi op het gebied van ijsthee. Het aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen was inclusief winst uit een herplaatsing van eigen vermogen door een van onze deelnemingen in `venture capital'-fondsen in het vierde kwartaal.
---

2.5 Nettowinst en winst per aandeel

In 2006 steeg de nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 10% en steeg de winst per aandeel op dezelfde basis met 11%.
In het vierde kwartaal stegen de nettowinst en de winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met respectievelijk 30% en 31%, geholpen door het lage effectieve belastingpercentage in het kwartaal. De nettowinst inclusief die uit beëindigde bedrijfsactiviteiten steeg in het jaar met 26%, inclusief een nettowinst van 1 170 miljoen uit de verkoop van diepvriesact iviteiten in het vierde kwartaal. Op deze basis steeg de winst

per aandeel met 27% in het jaar.
2.6 Dividenden en inkoop van eigen aandelen
Het interim-dividend voor 2006 van 0,23 per aande el NV en 15,62p per aandeel PLC is betaald op

4 december 2006. Daarnaast werd tegelijkertijd een eenmalig extra dividend betaald van 750 miljoen. De

raden van bestuur zullen aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders voorstellen een slotdividend uit te keren van 0,47 per gewoon aan deel NV en 32,04p per gewoon aandeel PLC. Dit brengt het

totale reguliere dividend, exclusief het eenmalige extra dividend, op 0,70 per gewoon aandeel NV en 47,66p

per gewoon aandeel PLC, in beide gevallen een stijging van 6%. We zijn van plan in 2007 eigen aandelen in te kopen voor een bedrag van 1,5 miljard.

2.7 Kasstromen
De nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten was 0, 3 miljard lager dan in 2005, vanwege aanzienlijk hogere

betalingen inzake pensioenregelingen. Er was een verdere verbetering in het werkkapitaalniveau, met een reductie van 0,1 miljard, bovenop een reductie va n 0,2 miljard vorig jaar.

De afgedragen belastingen waren substantieel lager als gevolg van een combinatie van een aantal factoren, namelijk een belastingvoordeel op de hogere betalingen inzake pensioenregelingen, structurele verbeteringen in het effectieve belastingpercentage en verschillen in het moment van afdracht. Als gevolg hiervan was de nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 0,2 milja rd hoger dan vorig jaar.

Netto-investeringen in vaste activa waren 0,1 mil jard hoger dan een jaar geleden, als gevolg van toegenomen

investeringen in onze groeiprioriteiten.
De beschikbare vrije kasstroom is met 0,2 miljard toegenomen tot 4,2 miljard.

De nettoschuldpositie is sinds het begin van het jaar afgenomen van 10,5 miljard tot 7,5 miljard a an het einde van het jaar. Dit werd veroorzaakt door een combinatie van kasstromen gegenereerd door onze activiteiten, opbrengsten uit desinvesteringen (met name die van de diepvriesactiviteiten in het vierde kwartaal) en het effect van een zwakkere US dollar.
2.8 Rendement op het geïnvesteerd vermogen
Het rendement op het geïnvesteerd vermogen is gestegen van 12,5% in 2005 naar 14,6% in 2006. Beide jaren waren inclusief aanzienlijke baten inzake verkoop van beëindigde bedrijfsactiviteiten. Zonder deze posten zou het rendement op het geïnvesteerd vermogen zijn gestegen van 11,3% naar 11,5%. 2.9 Balans
De twee belangrijkste wijzigingen die een effect hadden op de balans zijn de verlaging van het nettotekort ten aanzien van de pensioenen en van de ziektekostenregelingen voor gepensioneerden, en een verlaging van de nettoschuld.
Een stijging van de ter dekking aangehouden beleggingen en gestegen bijdragen hebben ervoor gezorgd dat de pensioenactiva van fondsen met een overschot zijn gestegen met 0,7 miljard. De nettopensioen- en soortgelijke verplichtingen zijn gedaald met 1,8 miljard, voornamelijk vanwege een combinatie van gestegen

rekenrentes en aanpassingen van de pensioenvoorwaarden, tenietgedaan door hogere levensverwachtingen. Er hebben overeenkomstige wijzigingen plaatsgevonden in latente belastingposities. Kasstroom gegenereerd door onze activiteiten en uit de verkoop van de diepvriesactiviteiten leverde de middelen voor de eenmalige extra dividenduitkering van 0,75 miljard in december en een verlaging van de

leningen.
Wat betreft de overige balansposten hadden schommelingen in wisselkoersen een grotere invloed dan daadwerkelijke wijzigingen. Met name goodwill en immateriële vaste activa zijn gedaald met 0,8 milja rd,

voornamelijk door wisselkoersen.

---

2.10 Pensioenen en regelingen met betrekking tot gezondheidszorg

Het totale tekort ten aanzien van pensioenen vóór belastingen is aanzienlijk afgenomen van 5,6 milja rd eind

2005 tot 3,1 miljard eind 2006. Er is nu in totaa l een overschot van 0,3 miljard op onze regelinge n die bij

fondsen zijn ondergebracht. Dit is het gevolg van een combinatie van hoge rendementen, gestegen pensioenbijdragen en hogere reële-rentetarieven, gedeeltelijk tenietgedaan door hogere aannames voor levensverwachtingen. De waarde van onze niet bij externe fondsen ondergebrachte verplichtingen is afgenomen van 4,2 miljard tot 3,4 miljard als g evolg van een stijging van de rentetarieven, voordelige wisselkoersschommelingen en aanpassingen in verschillende ziektekostenregelingen voor gepensioneerden. We hebben in 2006 een aantal veranderingen doorgevoerd. In het bijzonder hebben we in de Verenigde Staten de ziektekostenregeling voor gepensioneerden aangepast, zodat nu een jaarlijks maximum is gesteld aan het bedrag dat iedere deelnemer kan declareren. In het pensioenfonds in het Verenigd Koninkrijk hebben we aannames met betrekking tot de afkoop van pensioenen geactualiseerd en verlagen we enkele uitgestelde pensioenen indien die eerder worden opgenomen, in lijn met de huidige markt.


---

3. OPERATIONEEL VERSLAG

3.1 Resultaten gehele jaar - Europa
Vierde kwartaal 2006 Gehele jaar 2006 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2006 2005 Verandering verkopen 2006 2005 Verandering verkopen 3 615 3 618 (0,1) 0,1 Omzet ( miljoen) 15 000 14 940 0,4 1,0

5,3 4,4 Brutowinstmarge (%) 12,7 13,8 Na verwerking van: (7,3) (3,7) - RDI's* (2,2) (0,9)
- Bate inzake pensioenen in het 3,3 Verenigd Koninkrijk 0,8
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Groei
Er is hard gewerkt om onze activiteiten in Europa concurrerender te maken. We hebben ons met name sterk gericht op het vergroten van de toegevoegde waarde van onze producten voor de consument en op sterkere innovaties, meer gericht op de kern van onze portfolio. Tegelijkertijd zorgen de invoering van `One Unilever', het verder bouwen aan onze vaardigheden en de wijzigingen in de managementstructuur voor een betere uitvoering.
In combinatie met een aangetrokken consumentenvraag zorgden deze aanpassingen ervoor dat de regio terugkeerde naar een bescheiden groei. De onderliggende verkopen stegen met 1% in het jaar, geheel door volume, en met 0,1% in het vierde kwartaal tegen relatief sterke vergelijkende cijfers. Marktaandelen waren over het geheel genomen stabiel, met stijgingen in ijs, soepen, deodorants en lichaamsverzorging, maar met dalingen in wasmiddelen, haarverzorging en thee. Het Verenigd Koninkrijk, ons grootste Europese bedrijf, is gedurende het jaar teruggekeerd naar groei met goede resultaten in de meeste categorieën voor voedingsmiddelen en persoonlijke verzorging. In wasmiddelen namen de verkopen af, maar recente marktaandelen laten veelbelovende tekenen van vooruitgang zien en Persil herwon zijn positie als marktleider. Nederland had een sterk jaar. Het profiteerde van het feit dat het als één onderneming de markt benaderde, en een van de eerste landen was die het One Unilever-programma doorvoerde. Hoogtepunten waren de snelle groei van Lipton, Dove, Rexona en Axe. Frankrijk bleef een moeilijke markt voor ons en de verkopen waren lager in spreads, wasmiddelen en haarverzorging. Er is nu een nieuw management aangesteld en het tweede halfjaar liet een verbetering zien. In Duitsland bleven de verkopen in 2006 beter overeind en liet persoonlijke verzorging goede groei zien. In Lipton-ijsthee verloren we wat omzet als gevolg van aangepaste regelgeving voor het retourneren van flessen.
Centraal- en Oost-Europa bleven het goed doen, met name door een dubbelcijferige groei in Rusland. Innovatie
Ons innovatieprogramma voor voedingsmiddelen in 2006 heeft laten zien dat in alle categorieën onze merken vitaliteit omarmen, met nieuwe producten die zijn ontwikkeld om de gezondheidsvoordelen te bieden die onze consumenten wensen. Blue Band Idee!, een spread waaraan voedingsstoffen zijn toegevoegd die de mentale ontwikkeling van kinderen bevorderen, is in negen landen geïntroduceerd. AdeS, ons merk voor op soja gebaseerde dranken, is van Latijns-Amerika naar het Verenigd Koninkrijk gebracht als AdeZ. Een assortiment Knorr-bouillonblokjes met een selectie natuurlijke ingrediënten en een betere, vollere smaak is in de hele regio op de markt gebracht en Vie groente-en-fruitshots zijn nu verkrijgbaar in tien landen. Intussen wordt ook het wereldwijde `Choices'-programma geïntroduceerd. Het Ik Kies Bewust-logo op de verpakking maakt het consumenten gemakkelijker producten te herkennen die voldoen aan internationale standaarden voor het gehalte aan transvet, verzadigd vet, zout en suiker.
---

Producten in huishoudelijke en persoonlijke verzorging met duidelijke functionele of emotionele voordelen worden in hoog tempo overal in de regio geïntroduceerd. Een reeks nieuwe Dove-introducties in verschillende categorieën bestond in 2006 onder meer uit Summer Glow, een zachte vochtinbrengende bodylotion met een unieke combinatie van speciale vochtinbrengende bestanddelen en een klein beetje zelfbruiner. In huishoudelijke reiniging zorgt Glorix 5x Langer Actief met C-TAC ervoor dat bacteriën bij het eerste contact worden gedood en het behoudt z'n werkzaamheid zelfs na een aantal keren doorspoelen. Daarnaast is Cif, met z'n krachtig reinigende werking, nu ook beschikbaar in de vorm van een serie `power sprays'. Winstgevendheid
De brutowinstmarge bedroeg 12,7% en was daarmee 1,1 procentpunt lager dan een jaar geleden, met hogere nettokosten voor herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen en een eenmalige bate van 120 miljoen in het vierde kwartaal van 2 006 door aanpassingen van pensioenregelingen in het

Verenigd Koninkrijk. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge 0,6 procentpunt lager zijn geweest dan in 2005. Marges in voedingsmiddelen waren lager dan in 2005, doordat we werden geconfronteerd met aanzienlijke stijgingen van grondstoffenkosten die slechts gedeeltelijk werden gecompenseerd door besparingsprogramma's.


---

3.2 Resultaten gehele jaar ­ Noord- en Zuid-Amerika

Vierde kwartaal 2006 Gehele jaar 2006 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2006 2005 Verandering verkopen 2006 2005 Verandering verkopen 3 448 3 521 (2,1) 4,3 Omzet ( miljoen) 13 779 13 1 79 4,6 3,7

16,7 16,7 Brutowinstmarge (%) 15,8 13,0 Na verwerking van: (3,4) (1,6) - RDI's* (1,0) (3,4)
- Bate inzake ziektekostenregelingen 4,2 in de Verenigde Staten 1,0
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Groei
De groei van de onderliggende verkopen trok aan naarmate het jaar vorderde en nam toe met 3,7% in het jaar, met volume en prijs in een goede balans.
Over het geheel genomen hebben we ons marktaandeel in de Verenigde Staten behouden, in markten die rond de 3% groeiden. De onderliggende groei van de verkopen in de Verenigde Staten bedroeg 2,4% en was inclusief het effect van voorraadverlaging door klanten in persoonlijke verzorging in het eerste halfjaar en in ijs in het tweede halfjaar. Degree, Dove en Axe, onze drie belangrijkste deodorantmerken, hebben allen marktaandeel gewonnen, terwijl de introductie van Sunsilk sterk bijdroeg aan de groei in haarverzorging. In wasmiddelen hebben we de overgang naar geconcentreerde vloeibare wasmiddelen geïnitieerd, maar hebben we opnieuw marktaandeel verloren in traditionele wasmiddelen. In de Verenigde Staten wonnen Bertolli-diepvriesmaaltijden en Slim·Fast marktaandeel, evenals Lipton-ijsthee in onze joint venture met Pepsi. Ook in ijs was ons aandeel voor het jaar als geheel hoger, maar de verkopen waren lager. Deze categorie is de afgelopen jaren fors door promoties ondersteund, maar in 2006 is het niveau van promotionele activiteiten gedaald. Als gevolg hiervan heeft de handel minder ingekocht en zijn bestaande voorraad gebruikt.
De verkopen in Brazilië trokken goed aan na een trage start gedurende het jaar, met goede, door innovatie gestimuleerde prestaties in haarverzorging, deodorants en wasmiddelen en met voor Omo de hoogste marktaandelen sinds vele jaren. De verkopen in Mexico waren lager in het jaar, veroorzaakt door een combinatie van afname van de traditionele detailhandel en lokale concurrentie van laaggeprijsde producten. Verder waren er verscheidene operationele problemen die we inmiddels hebben aangepakt en de onderneming is teruggekeerd naar groei in het vierde kwartaal. Elders was er goede groei in Argentinië, Centraal-Amerika en Venezuela. Over het geheel genomen is de omzet in Latijns-Amerika met 5,8% gestegen, waarbij huishoudelijke en persoonlijke verzorging het opnieuw goed doet, maar voedingsmiddelen een bescheiden groei laat zien vanwege hevige lokale concurrentie. Innovatie
Producten die we dit jaar in de Verenigde Staten hebben geïntroduceerd zijn onder andere Wishbone `Salad Spritzers', saladesprays met één calorie per verstuiving, verdere ontwikkeling van ons premiumassortiment Bertolli-diepvriesmaaltijden en piramidevormige theezakjes van Lipton. Nieuwe soepen en bouillons van Knorr die in de gehele regio zijn geïntroduceerd, spelen in op lokale smaken en voorkeuren en de zeer succesvolle voedzame dranken van AdeS zijn uitgebreid met een lightversie, nieuwe fruitsmaken en de introductie van `Soymilk' in Brazilië en Mexico.
We hebben onze haarverzorgingsportfolio in de Verenigde Staten versterkt met de introductie van Sunsilk. Dit volgde op verbeteringen in de haarverzorgingsassortimenten van zowel Suave als Dove en de verkoop van de merken Aquanet en Finesse. Na een goede ontvangst van all Small & Mighty geconcentreerde vloeibare wasmiddelen hebben we dezelfde technologie toegepast op wasverzachters en Snuggle Exhilarations ontwikkeld, een assortiment wasverzachters met een driemaal sterkere concentratie en een superieure geur.
10

In Brazilië is het assortiment van het wasmiddel Omo verder versterkt door een nieuw product met uitstekende wasprestaties, een `baby'-variant en een variant die minder schuimt.

Winstgevendheid
De brutowinstmarge bedroeg 15,8% en was daarmee 2,8 procentpunt hoger dan een jaar geleden, met lagere kosten voor herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen en een eenmalige bate in het vierde kwartaal van 2006 van 146 miljoen door aanpassingen van ziektekostenregelingen in de Verenigde

Staten. In het tweede kwartaal van 2005 was er een bate uit de verkoop van een kantoorpand. Vóór deze posten zou de brutowinstmarge 0,3 procentpunt lager zijn geweest dan vorig jaar. Een door innovatie gedreven mix, prijsacties en productiviteit compenseerden hogere grondstoffenkosten. De investering in reclame en promoties werd verhoogd ter ondersteuning van belangrijke introducties.


---

3.3 Resultaten gehele jaar ­ Azië Afrika

Vierde kwartaal 2006 Gehele jaar 2006 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2006 2005 Verandering verkopen 2006 2005 Verandering verkopen 2 664 2 618 1,8 7,0 Omzet ( miljoen) 10 863 10 282 5,7 7,7

11,1 10,2 Brutowinstmarge (%) 12,2 12,6 Na verwerking van: (1,6) (0,3) - RDI's* (0,3) ­
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Groei
In de meeste belangrijke landen bleven de markten positief, al was er wel een stagnatie in de consumenten- bestedingen in Thailand gedurende het jaar. De groei van de onderliggende verkopen van 7,7% werd breed gedragen en onze totale marktaandelen bleven stabiel.
India groeide goed in alle grote categorieën. De groei werd vooral gestimuleerd door een mix van wereldwijde, regionale en lokale merken, in het bijzonder Wheel en Surf Excel in wasmiddelen en Clinic in haarverzorging. Een tweede jaar van uitzonderlijke groei in China werd veroorzaakt door een combinatie van marktgroei, verbeterde distributie en innovaties in wereldmerken als Omo, Lux en Pond's en het lokale tandpastamerk Zhonghua.
Indonesië heeft de goede trend vastgehouden, niet alleen in de omvangrijke categorieën binnen huishoudelijke en persoonlijke verzorging, maar ook in voedingsmiddelen, door sterke prestaties in ijs en culinaire producten. Thailand had een teleurstellend jaar vanwege een zwakke vraag en intensieve concurrentie. Een uitgebreid actieprogramma is in gang gezet om dit te herstellen. Australië liet sterk verbeterde prestaties zien met een stijging van marktaandelen in een aantal categorieën. In Japan lanceerde de concurrentie een ander groot merk op de markt voor haarverzorging. Tegen deze achtergrond deed ons leidende merk Lux Super Rich het goed, maar verloren Dove en mod's, onze andere twee merken, marktaandeel.
Culinaire producten, ijs, wasmiddelen en producten voor huishoudelijke reiniging waren de voornaamste motoren van sterke groei in Turkije, terwijl de verkopen in Arabië goede voortgang boekten in elke categorie. In Zuid-Afrika zorgden agressieve prijsacties van een lokale concurrent voor een daling van onze omzet in wasmiddelen, maar in de voedingsmiddelencategorieën groeiden we sterk en stegen onze marktaandelen. Innovatie
Innovatiegerichte activiteiten worden steeds meer wereldwijd en regionaal aangestuurd in plaats van lokaal. Het nieuwe Sunsilk-assortiment is in de meeste belangrijke markten geïntroduceerd en wat wasmiddelen betreft loopt de `Vuil is goed'-campagne nu in de gehele regio. Pond's `age miracle' crème, op basis van een unieke technologie en speciaal ontwikkeld voor de Aziatische huid, is geïntroduceerd in de Filippijnen, Indonesië, Thailand en China. De nieuwste Axe/Lynx-geur `Click' is inmiddels geïntroduceerd in Australië en Nieuw- Zeeland.
Net als elders in de wereld heeft ook hier het innovatieprogramma voor voedingsmiddelen het thema `vitaliteit' opgepakt. Moo, een ijsje met vanille en chocolade, rijk aan calcium en met een grappige vorm en verpakking, is zowel een gezonde als een aantrekkelijke optie voor kinderen. Innovaties gebaseerd op gezonde groene thee worden op grote schaal uitgerold, terwijl in Zuid-Afrika het merk Rama de nadruk legt op de gezonde oliën in het product. Tegelijkertijd werden laaggeprijsde Knorr-bouillonblokjes, die inspelen op de behoeften van consumenten met lagere inkomens en die al succesvol zijn in Latijns-Amerika, geïntroduceerd in de regio.
12

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 12,2% was 0,4 procentpunt lager dan een jaar geleden. Vóór verwerking van herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen zou de brutowinstmarge ongeveer gelijk zijn aan vorig jaar. Het positieve effect op de marge van een sterk gegroeid volume en besparingsprogramma's werd volledig tenietgedaan door hogere grondstoffenkosten en andere kostenstijgingen die niet volledig konden worden gecompenseerd door prijsverhogingen.

WAARSCHUWING: Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.


13

VERKORTE FINANCIËLE OVERZICHTEN

WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

Vierde kwartaal miljoen Gehele jaar Stijging/ Stijging/ 2006 2005 (Daling) 2006 2005 (Daling) Actuele Constante Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten:

9 727 9 757 0% 3% Omzet 39 642 38 401 3% 3%

1 062 1 012 5% 10% Bedrijfswinst 5 408 5 074 7% 6% Na verwerking van: (469) (198) Herstructurering (704) (328) Desinvesteringen en duurzame 45 (4) waardeverminderingen 196 (249) Baten inzake ziektekostenregelingen in de Verenigde Staten en pensioenregelingen in 266 ­ het Verenigd Koninkrijk 266 ­

(83) (152) Nettofinancieringslasten (721) (613) 27 7 Financieringsbaten 128 129 (117) (146) Financieringslasten (590) (689) ­ ­ Voorziening voor preferente aandelen (300) ­ 7 (13) Pensioenen en soortgelijke regelingen 41 (53) Aandeel in de nettowinst/(verlies) van joint 27 15 ventures 78 47 Aandeel in de nettowinst/(verlies) van 32 (19) geassocieerde maatschappijen 36 (25) 4 9 Overige inkomsten uit vaste activa 30 33

1 042 865 20% 25% Winst vóór belastingen 4 831 4 516 7% 7%

(144) (176) Belastingen (1 146) (1 181)

898 689 30% 35% Nettowinst voortgezette bedrijfsactiviteiten 3 685 3 335 10% 10%

1 202 47 Nettowinst beëindigde bedrijfsactiviteiten 1 330 640

2 100 736 185% 195% Nettowinst voor de periode 5 015 3 975 26% 26%

Waarvan toekomend aan: 68 52 Minderheidsaandeelhouders 270 209 2 032 684 197% 206% Houders van gewoon aandelenkapitaal 4 745 3 766 26% 26%

Samengevoegde winst per aandeel (euro) 0,29 0,22 31% 35% Voortgezette bedrijfsactiviteiten 1,19 1,07 11% 10% 0,28 0,21 30% 34% Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,15 1,04 11% 10%

0,42 0,01 Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,46 0,22 0,41 0,02 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,45 0,21

0,71 0,23 196% 206% Totale bedrijfsactiviteiten 1,65 1,29 27% 27% 0,69 0,23 196% 205% Totale bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,60 1,25 27% 27%
14

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen
Gehele jaar 2006 2005

Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen (758) 346 Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 853 (49) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen 444 181

Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 539 478

Nettowinst voor de periode 5 015 3 975

Totaal verwerkte resultaten voor de periode 5 554 4 453

Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 242 249 Houders van gewoon aandelenkapitaal 5 312 4 204

MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

miljoen
Gehele jaar 2006 2005

Eigen vermogen op 1 januari 8 765 6 515 Totaal verwerkte resultaten voor de periode 5 554 4 453 Dividenden (2 684) (1 867) Conversie van preferente aandelen ­ 930 (Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen 118 (1 262) Tegenboeking aandelenopties 111 186 Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (184) (217) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (6) 13 Overige mutaties in het eigen vermogen (2) 14 Eigen vermogen aan het eind van de periode 11 672 8 765


15

BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Op Op 31 december 31 december miljoen
2006 2005

Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 17 206 18 055 Materiële vaste activa 6 276 6 492 Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 1 697 1 036 Latente belastingvorderingen 1 266 1 703 Overige vaste activa 1 126 1 072 Totaal vaste activa 27 571 28 358

Vlottende activa
Voorraden 3 796 4 107 Handels- en overige kortlopende vorderingen 4 290 4 830 Kortlopende belastingvorderingen 125 124 Overige financiële activa 237 335 Geldmiddelen en kasequivalenten 1 039 1 529 Activa aangehouden voor verkoop 14 217 Totaal vlottende activa 9 501 11 142

Kortlopende verplichtingen
Leningen (ten hoogste één jaar) (4 362) (5 942) Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (7 934) (8 228) Kortlopende belastingverplichtingen (579) (554) Herstructurerings- en overige voorzieningen (1 009) (644) Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop ­ (26) Totaal kortlopende verplichtingen (13 884) (15 394) Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (4 383) (4 252) Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 23 188 24 106

Langlopende verplichtingen
Leningen (meer dan één jaar) 4 239 6 457 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen
Fondsen met een tekort 1 379 2 415 Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 3 398 4 202 Herstructurerings- en overige voorzieningen 826 732 Latente belastingverplichtingen 1 003 933 Overige langlopende verplichtingen 671 602 Totaal langlopende verplichtingen 11 516 15 341

Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 11 230 8 361 Minderheidsaandeelhouders 442 404 Totaal eigen vermogen 11 672 8 765 Totaal geïnvesteerd vermogen 23 188 24 106
16

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen
Gehele jaar 2006 2005 Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 5 574 5 924 Betaalde vennootschapsbelasting (1 063) (1 571) Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 4 511 4 353

Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 125 130 Netto-investeringen (934) (813) Acquisities en desinvesteringen 1 777 784 Overige investeringsactiviteiten 187 414 Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten 1 155 515

Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (2 602) (1 804) Betaalde rente en preferente dividenden (605) (643) Mutaties in leningen en financiële leases (3 281) (880) Inkoop van eigen aandelen 98 (1 276) Overige financieringsactiviteiten (182) (218) Nettokasstroom gebruikt voor financieringsactiviteiten (6 572) (4 821)

Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten (906) 47

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 1 265 1 406

Effect van wisselkoersverschillen 351 (188)

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 710 1 265

AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN (niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen
Gehele jaar 2006 2005

Nettowinst 5 015 3 975 Belastingen 1 332 1 301 Aandeel in nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa (145) (55) Nettofinancieringslasten 725 618 Afschrijvingen en duurzame waardeveminderingen 982 1 274 Mutaties in werkkapitaal 87 193 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (1 038) (532) Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen 107 (230) Eliminatie van (winsten)/verliezen op verkochte activiteiten (1 620) (789) Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders dan in geld) 120 192 Overige aanpassingen 9 (23) Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 5 574 5 924

ANALYSE VAN DE NETTOSCHULD
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Op Op 31 december 31 december miljoen
2006 2005

Totale leningen (8 601) (12 399) Leningen (ten hoogste één jaar) (4 362) (5 942) Leningen (meer dan één jaar) (4 239) (6 457) Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 039 1 529 Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 710 1 265 Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 329 265 Min: Geldmiddelen en kasequivalenten in voor verkoop beschikbare activa/verplichtingen ­ (1) Overige financiële activa 237 335 Derivaten en financiële leases opgenomen in overige vorderingen en verplichtingen (198) 33 Nettoschuld (7 523) (10 502)
17

GEOGRAFISCHE ANALYSE
(niet door de externe accountants gecontroleerd)

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Vierde kwartaal Noord- en miljoen
Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal

Omzet
2005 3 618 3 521 2 618 9 757 2006 3 615 3 448 2 664 9 727 Verandering (0,1)% (2,1)% 1,8% (0,3)% Effect van:
Wisselkoersen 0,5% (5,4)% (4,5)% (3,0)% Acquisities 0,3% 0,1% 0,0% 0,1% Desinvesteringen (0,9)% (0,8)% (0,4)% (0,7)% Groei van de onderliggende verkopen 0,1% 4,3% 7,0% 3,4% Prijs 0,1% 1,3% 2,4% 1,2% Volume 0,0% 2,9% 4,5% 2,2% Bedrijfswinst
2005 158 587 267 1 012 2006 191 575 296 1 062 Verandering tegen actuele wisselkoersen 20,6% (1,9)% 11,0% 5,0% Verandering tegen constante wisselkoersen 19,6% 3,0% 17,7% 9,6% Brutowinstmarge
2005 4,4% 16,7% 10,2% 10,4% 2006 5,3% 16,7% 11,1% 10,9% Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen, en de in het
vierde kwartaal van 2006 genomen baten
inzake ziektekostenregelingen in de Verenigde
Staten en pensioenregelingen in het Verenigd
Koninkrijk
2005 (3,7)% (1,6)% (0,3)% (2,0)% 2006 (4,0)% 0,8% (1,6)% (1,6)%

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Gehele jaar
Noord- en miljoen
Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal

Omzet
2005 14 940 13 179 10 282 38 401 2006 15 000 13 779 10 863 39 642 Verandering 0,4% 4,6% 5,7% 3,2% Effect van:
Wisselkoersen 0,2% 1,4% (1,1)% 0,3% Acquisities 0,1% 0,1% 0,0% 0,1% Desinvesteringen (0,9)% (0,7)% (0,8)% (0,8)% Groei van de onderliggende verkopen 1,0% 3,7% 7,7% 3,8% Prijs (0,1)% 1,4% 1,8% 0,9% Volume 1,1% 2,3% 5,8% 2,8% Bedrijfswinst
2005 2 064 1 719 1 291 5 074 2006 1 903 2 178 1 327 5 408 Verandering tegen actuele wisselkoersen (7,7)% 26,7% 2,8% 6,6% Verandering tegen constante wisselkoersen (7,9)% 25,0% 4,0% 6,3% Brutowinstmarge
2005 13,8% 13,0% 12,6% 13,2% 2006 12,7% 15,8% 12,2% 13,6% Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen, en de in het
vierde kwartaal van 2006 genomen baten
inzake ziektekostenregelingen in de Verenigde
Staten en pensioenregelingen in het Verenigd
Koninkrijk
2005 (0,9)% (3,4)% 0,0% (1,5)% 2006 (1,4)% 0,0% (0,3)% (0,6)%
18

Bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ Gehele jaar Noord- en miljoen
Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal

2005 228 20 ­ 248 2006 170 ­ ­ 170

ANALYSE NAAR PRODUCTGROEP
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Vierde kwartaal Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen
en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal

Omzet
2005 3 732 1 461 5 193 2 752 1 812 4 564 9 757 2006 3 709 1 416 5 125 2 786 1 816 4 602 9 727 Verandering (0,7)% (3,0)% (1,3)% 1,2% 0,2% 0,8% (0,3)% Effect van:
Wisselkoersen (2,2)% (4,2)% (2,8)% (3,6)% (2,9)% (3,3)% (3,0)% Acquisities 0,1% 0,2% 0,1% 0,2% 0,0% 0,2% 0,1% Desinvesteringen (0,7)% (0,8)% (0,7)% (1,0)% (0,5)% (0,8)% (0,7)% Groei van de onderliggende verkopen 2,2% 1,9% 2,1% 5,8% 3,7% 4,9% 3,4%

Bedrijfswinst
2005 438 20 458 447 107 554 1 012 2006 499 (37) 462 471 129 600 1 062 Verandering tegen actuele wisselkoersen 14,0% (283,5)% 1,2% 5,2% 20,5% 8,2% 5,0% Verandering tegen constante wisselkoersen 17,6% (278,6)% 5,3% 9,4% 28,6% 13,1% 9,6%

Brutowinstmarge
2005 11,7% 1,4% 8,8% 16,2% 6,0% 12,2% 10,4% 2006 13,5% (2,6)% 9,0% 16,9% 7,0% 13,0% 10,9%

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ Gehele jaar
Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen
en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal

Omzet
2005 13 557 7 332 20 889 10 485 7 027 17 512 38 401 2006 13 767 7 578 21 345 11 122 7 175 18 297 39 642 Verandering 1,5% 3,4% 2,2% 6,1% 2,1% 4,5% 3,2% Effect van:
Wisselkoersen 0,2% 0,0% 0,1% 0,5% 0,3% 0,4% 0,3% Acquisities 0,0% 0,1% 0,0% 0,1% 0,0% 0,1% 0,1% Desinvesteringen (1,2)% (0,4)% (0,9)% (0,9)% (0,5)% (0,7)% (0,8)% Groei van de onderliggende verkopen 2,6% 3,7% 2,9% 6,3% 2,3% 4,7% 3,8%

Bedrijfswinst
2005 2 026 609 2 635 1 793 646 2 439 5 074 2006 1 993 900 2 893 1 913 602 2 515 5 408 Verandering tegen actuele wisselkoersen (1,6)% 48,0% 9,8% 6,7% (6,8)% 3,1% 6,6% Verandering tegen constante wisselkoersen (1,5)% 48,5% 10,1% 5,6% (7,4)% 2,2% 6,3%

Brutowinstmarge
2005 14,9% 8,3% 12,6% 17,1% 9,2% 13,9% 13,2% 2006 14,5% 11,9% 13,6% 17,2% 8,4% 13,7% 13,6%


19

TOELICHTING
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Toegepaste grondslagen
De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Deze zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op 31 december 2005 met uitzondering van de presentatie van de secundaire segmenten. Deze is aangepast volgend op de verkoop van het merendeel van de Europese diepvriesactiviteiten en we presenteren nu de lasten inzake herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen op de winst-en-verliesrekening. De verkorte tussentijdse financiële overzichten, die zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34, worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen. Beëindigde bedrijfsactiviteiten
Volgend op de aankondiging van de verkoop van het merendeel van onze Europese diepvriesactiviteiten zijn de resultaten van deze activiteiten in overeenstemming met IFRS 5 in de winst-en-verliesrekening opgenomen als beëindigde bedrijfsactiviteiten. De weergegeven bedragen betreffen de winsten en verliezen uit deze activiteiten tot het moment van verkoop, samen met de winst behaald op de verkoop. Op 3 november 2006 heeft Unilever de verkoop van deze activiteiten aan Permira afgerond. De verkochte nettoactiva hadden een waarde van 314 miljoen; na aftrek van belastingen en andere kosten van het brutoverkoopbedrag van 1 725 miljo en

resteerde er een winst na belastingen van 1 170 m iljoen. De post beëindigde bedrijfsactiviteiten in 2005 is ook

inclusief de resultaten van onze activiteiten op het gebied van prestigeparfums, Unilever Cosmetics International (UCI), tot het moment van verkoop in de maand juli van dat jaar, samen met de winst behaald op de verkoop.
De nettokasstromen toerekenbaar aan de beëindigde bedrijfsactiviteiten inzake bedrijfsactiviteiten, investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten in het jaar waren respectievelijk 79 miljoen, 1 618 miljoen

en (1) miljoen (2005: 62 miljoen, 621 miljoen en (4) miljoen).

Belastingen
In de last voor het jaar is een bedrag opgenomen van 177 miljoen (2005: 123 miljoen) met betrekkin g tot belastingen in het Verenigd Koninkrijk.

Uitgifte en terugbetaling van schulden en inkoop van eigen aandelen In het vierde kwartaal is US$ 500 miljoen afgelost op de obligatielening met een vaste rente van 5,125%.

Voorziening voor preferente aandelen
Unilever N.V. (NV) maakte op 8 november 2006 bekend overeenstemming te hebben bereikt met de belangrijkste partijen in het juridische geschil inzake haar in 1999 uitgegeven 0,05 (NLG 0,10) cumu latief-

preferente aandelen. NV zal een bedrag van 1,38 p lus 0,16 rente per preferent aandeel aan compensa tie

betalen aan diegenen die deze stukken hielden aan het begin van 24 maart 2004, de dag waarop NV haar voornemen bekendmaakte de preferente aandelen te converteren in gewone aandelen NV. De overeenkomst is van toepassing op alle voormalige houders van preferente aandelen die de procedure bij de Ondernemingskamer hebben geïnitieerd. Op 20 januari 2007 heeft NV aangekondigd dat de schikking ook zal worden aangeboden aan alle andere voormalige houders van preferente aandelen die deze preferente aandelen hielden aan het begin van 24 maart 2004. Zoals aangekondigd bij de publicatie van de resultaten over het derde kwartaal heeft Unilever een voorziening van 300 miljoen getroffen met betrekking tot deze

schikking.

Wisselkoersen
De winst-en-verliesrekening op pagina 14, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 15, de mutaties in het eigen vermogen op pagina 15 en het kasstroomoverzicht op pagina 17 zijn weergegeven tegen de gemiddelde wisselkoersen in iedere periode.
De balans op pagina 16 en de analyse van de nettoschuld op pagina 17 zijn weergegeven tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode.
Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling is beschikbaar (in het Engels) op onze website www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/.


20

De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31 december 2005 is gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de Companies Act 1985.


21

DIVIDENDEN

De hieronder opgenomen informatie omtrent het dividend, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2005, is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn de NV-aandelen gesplitst en de PLC-aandelen geconsolideerd, zoals goedgekeurd tijdens de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006.
De raden van bestuur hebben besloten de hieronder vermelde slotdividenden op het gewone aandelenkapitaal over 2006 voor te stellen aan de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders van NV en PLC, te houden op respectievelijk 15 mei 2007 en 16 mei 2007. Deze zijn, op basis van de berekeningswijze voorgeschreven in de egalisatie-overeenkomst tussen beide maatschappijen, in geldswaarde aan elkaar gelijk. Unilever N.V.
0,47 per gewoon aandeel* (2005: 0,44). Samen me t het interim-dividend dat reeds is betaald, komt het totale reguliere interim- en slotdividend van NV over 2006 uit op 0,70 per gewoon aandeel (2005: 0 ,66). Een eenmalig extra dividend van 0,26 per gewoon a andeel is betaald in december 2006.
*Gewone aandelen Unilever N.V. en certificaten op aandelen van Unilever N.V. Unilever PLC
32,04p per gewoon aandeel (2005: 30,09p). Samen met het interim-dividend dat reeds is betaald, komt het totale reguliere interim- en slotdividend van PLC over 2006 uit op 47,66p per gewoon aandeel (2005: 45,13p). Een eenmalig extra dividend van 17,66p per gewoon aandeel is betaald in december 2006. Het NV-slotdividend zal worden betaald op 21 juni 2007 aan die aandeelhouders die op de registratiedatum 21 mei 2007 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder geregistreerd staan. Het aandeel zal op 17 mei 2007 ex-dividend gaan.

Het PLC-slotdividend zal op 21 juni 2007 worden betaald aan die aandeelhouders die op de registratiedatum 25 mei 2007 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder geregistreerd staan. Het aandeel zal op 23 mei 2007 ex-dividend gaan.

Dividend op NV New York Shares
US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de NV New York Shares van 0,16 zullen, teg en de

euro/dollarwisselkoers van de Europese Centrale Bank op 15 mei 2007 en na aftrek van de Nederlandse dividendbelasting tegen het toepasselijke tarief, op 20 juni 2007 worden verzonden aan diegenen die bij kantoorsluiting op 21 mei 2007 als houders van NV New York Shares staan ingeschreven. Indien het slotdividend was omgerekend tegen de euro/dollarwisselkoers op 7 februari 2007, dan zou het slotdividend van NV US$ 0,6103 bedragen per NV New York Share (2005 slotdividend: US$ 0,5613 daadwerkelijk betaald), vóór aftrek van dividendbelasting in Nederland. Met het reeds betaalde interim-dividend over 2006 van US$ 0,2934 tegen de actuele euro/dollarwisselkoers, zou het totaal van interim- en slotdividend over 2006 US$ 0,9037 per NV New York Share bedragen (2005: US$ 0,8251 daadwerkelijk betaald). Een eenmalig extra dividend van US$ 0,3316 is uitbetaald in december 2006.
Dividend op PLC American Depositary Receipts
US dollarcheques voor uitbetaling van het slotdividend op de PLC American Depositary Receipts zullen, tegen de sterling/dollarwisselkoers van de Bank of England op 16 mei 2007, op 20 juni 2007 worden verzonden aan diegenen die bij kantoorsluiting op 25 mei 2007 als houder van PLC American Depositary Receipts staan ingeschreven. Indien omgerekend tegen de sterling/dollarwisselkoers op 7 februari 2007 zou het slotdividend van PLC US$ 0,6317 per PLC American Depositary Receipt bedragen (2005 slotdividend: US$ 0,5583 daadwerkelijk betaald). Met het reeds betaalde interim-dividend over 2006 van US$ 0,2983 tegen de actuele sterling/dollarwisselkoers zou het totaal van interim- en slotdividend over 2006 US$ 0,9300 per PLC American Depositary Receipt bedragen (2005: US$ 0,8238 daadwerkelijk betaald). Een eenmalig extra dividend van US$ 0,3372 is uitbetaald in december 2006.


---

WINST PER AANDEEL
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Samengevoegde winst per aandeel

De hieronder opgenomen informatie omtrent de winst per aandeel, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2005, is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn, na goedkeuring door de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006, de NV-aandelen gesplitst en de PLC- aandelen geconsolideerd.
De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden. Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, (ii) de conversie van de 0,05 preferente aandelen va n NV (tot het moment van conversie) en (iii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers.

Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten in het gehele jaar 2006 2005

Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 883 258 2 912 970

miljoen

Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 4 745 3 766

Samengevoegde winst per aandeel (euro) 1,65 1,29

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd Eenheden in duizenden Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 972 468 3 006 909

miljoen

Aangepaste nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 4 745 3 769

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (euro) 1,60 1,25

Samengevoegde winst per aandeel in US dollar en pond sterling Samengevoegde winst per aandeel (US dollar) 2,06 1,61 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (US dollar) 2,00 1,56

Samengevoegde winst per aandeel (pond sterling) 1,12 0,88 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (pond sterling) 1,09 0,86

BEKENDMAKING RESULTATEN
De resultaten over het eerste kwartaal van 2007 zullen op donderdag 3 mei 2007 worden bekendgemaakt. Unilever N.V.
Weena 455
Postbus 760
3000 DK Rotterdam

Internet: www.unilever.com

8 februari 2007

23

Unilever N.V. :

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

press-office.rotterdam@unilever.com


---- --