AutoRai

Optimale veiligheid Renault óók na schadeherstel

(2/8/2007)
De president van Renault, Carlos Ghosn, formuleerde vorig jaar zijn âContract 2009â met de belangrijkste doelstellingen voor Renault voor de nabije toekomst. Speerpunt daarbij is de lancering van 26 nieuwe modellen in de jaren 2007 â 2009, met de nieuwe Laguna aan het einde van dit jaar, en de Renault Twingo.
Ghosn heeft méér speerpunten voor âContract 2009â. Zo moet Renault in 2009 behoren tot de top 3 in autoland als het gaat om service en kwaliteit. Schadeherstel is daarbij een belangrijk punt. Immers, met de huidige veiligheidseisen en met Renault als koploper op het gebied van veiligheid (acht modellen hebben de maximale score behaald in de EuroNCAP-crashtests), is het van het grootste belang dat een auto na een aanrijding perfect wordt gerepareerd, zodat hij ook dàn aan de hoogste veiligheidseisen voldoet.

Met 26 nieuwe modellen op komst, is het opleiden van personeel uitermate belangrijk. Zeker ook omdat reparatiemethoden aan ontwikkeling onderhevig zijn. Renault heeft daarom wereldwijd een Carrosserie Opleidingsprogramma opgezet. In Nederland moet dit programma de Renault Erkend Schadebedrijven klaarstomen voor de toekomst. Dit om er zeker van te zijn dat de schademonteurs van Renault Erkend Schadebedrijven straks een nieuw type bij wijze van spreken al kunnen repareren voordat de introductie ervan heeft plaatsgevonden!

Onderdeel van Renaults Carrosserie Opleidingsprogramma is Cartech; dat van goede schadeherstellers specialisten in Renault-schadeherstel maakt. Ieder Renault Erkend Schadebedrijf zal in de toekomst moeten beschikken over Cartech-schadeherstellers. De opleiding Cartech sluit aan bij de VOC-opleiding tot Carrosserie Technicus, uitgebreid met een aantal specifieke onderdelen, waaronder het gebruik van de werkplaatsdocumentatie Dialogys en Renault-reparatiemethodes. Voor de uitvoering van het Carrosserie Opleidingsprogramma heeft Renault Nederland een samenwerking gesloten met het VOC.

Norm Inverter-puntlasapparatuur
Renault onderzoekt continu het effect op de crashveiligheid van de toepassing van nieuwe materialen en de reparatiemethoden. Ook na schadeherstel moet een berijder van een Renault kunnen vertrouwen op de veiligheid van zijn/haar auto. Een belangrijk onderdeel hiervan is de toegepaste verbindingstechniek puntlassen.

De ontwikkeling, de toepassing en het voortschrijdende inzicht met betrekking tot hoogwaardige staalsoorten in de modellen van Renault, hebben ertoe geleid dat reparaties aan Renaults, daar waar de puntlastechniek noodzakelijk en voorgeschreven is, slechts mogelijk zijn met Inverter-puntlasapparatuur.

Om te waarborgen dat ieder Renault Erkend Schadebedrijf in staat is conform de Renault-reparatiemethoden te werken, introduceert Renault de nieuwe norm voor Inverter-puntlasapparatuur. Ieder Renault Erkend Schadebedrijf dient voor 31 december 2007 te beschikken over een apparaat met de volgende specificaties:

* minimale stroomsterkte: 11.500 ampère

* minimale aandrukkracht: 450 dN

Tevens moet ieder apparaat in staat zijn binnen een minuut tien kwalitatief goede puntlasverbindingen tot stand te brengen bij gebruik van testplaatjes van 2 x 2,5 mm THLE* staal.

Tijdens drie voorlichtingsavonden heeft Renault Nederland zijn dealers en daaraan gelieerde schadeherstelbedrijven geïnformeerd over het nieuwe Carrosserie Opleidingsprogramma en de nieuwe norm op het gebied van Inverter-puntlasapparatuur.

âWie kan een Renault beter repareren dan Renault?â


* THLE is de door Renault gehanteerde term voor zeer sterk gelimiteerd elastisch staal