AutoRai

Toyota Prius voor grotere groep automobilisten bereikbaar

(2/8/2007)
Toyota biedt vanaf heden de succesvolle Toyota Prius aan vanaf 25.990 euro. Het gaat om de âComfortâ-versie. Door hoge Nederlandse belastingen (BPM) is de bereikbaarheid van de schone auto in het geding. Toyota neemt haar milieuverantwoordelijkheid. Het merk wil de schone, ruime en luxueuze hybride auto voor meer mensen bereikbaar maken. Kortom, voor automobilisten die op zoek zijn naar schone mobiliteit tegen een betaalbare prijs.
De Toyota Prius is een enorm succes. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 640.000 van deze hybride autoâs verkocht. De vraag is nog steeds groot en stijgende. Daarom heeft de fabrikant onlangs besloten de productiecapaciteit met ruim 40% te verhogen tot 280.000 autoâs per jaar.

Ondanks zijn ruimte is deze gezinsauto in staat om een lage CO -uitstoot van gemiddeld 104 g/km te realiseren. Hiermee is de Prius de benzineauto met de laagste CO -uitstoot op de Nederlandse markt. Het verbruik van 1 op 23 (volgens EC-norm) is ook bijzonder laag. Zeker voor dit segment. Dit lage benzineverbruik vertaalt zich direct in financieel voordeel. En in een voordeel voor het milieu.

Het uitrustingsniveau van de Prius staat op een hoog niveau. Een automaat (E-CVT), cruise control, climate control en audio met CD speler met 6 luidsprekers gecombineerd met stuurwielbediening zijn onder meer standaard.

Op veiligheidsgebied staat de Prius eveneens zijn mannetje. Hij behaalde vijf sterren in de EuroNCAP crashtest. Verder zijn standaard aan boord: 8 airbags, ABS, Traction Control en Vehicle Stability Control.

Nationale hybride proefrijweken
In mei zullen de Toyota dealers de âNationale hybride proefrijwekenâ organiseren. Automobilisten kunnen dan zelf ervaren hoe eenvoudig het is om met de Toyota Prius te rijden. De naadloze afstemming tussen de benzinemotor, de elektromotor en de automaat staat hiervoor garant. Samen levert het systeem 113 pk (82 kW) vermogen. Er is ook veel trekkracht beschikbaar dankzij de elektromotor. Vervolgens zal men op het touch-screen kunnen zien dat de accuâs zichzelf opladen tijdens het rijden en remmen, waardoor hij nooit aan de stekker hoeft.