Toyota Prius voor grotere groep automobilisten bereikbaar
(2/8/2007)
Toyota biedt vanaf heden de succesvolle Toyota Prius aan vanaf 25.990
euro. Het gaat om de âComfortâ-versie. Door hoge Nederlandse
belastingen (BPM) is de bereikbaarheid van de schone auto in het
geding. Toyota neemt haar milieuverantwoordelijkheid. Het merk wil de
schone, ruime en luxueuze hybride auto voor meer mensen bereikbaar
maken. Kortom, voor automobilisten die op zoek zijn naar schone
mobiliteit tegen een betaalbare prijs.
De Toyota Prius is een enorm succes. Wereldwijd zijn er inmiddels meer
dan 640.000 van deze hybride autoâs verkocht. De vraag is nog steeds
groot en stijgende. Daarom heeft de fabrikant onlangs besloten de
productiecapaciteit met ruim 40% te verhogen tot 280.000 autoâs per
jaar.
Ondanks zijn ruimte is deze gezinsauto in staat om een lage
CO -uitstoot van gemiddeld 104 g/km te realiseren. Hiermee is de
Prius de benzineauto met de laagste CO -uitstoot op de Nederlandse
markt. Het verbruik van 1 op 23 (volgens EC-norm) is ook bijzonder
laag. Zeker voor dit segment. Dit lage benzineverbruik vertaalt zich
direct in financieel voordeel. En in een voordeel voor het milieu.
Het uitrustingsniveau van de Prius staat op een hoog niveau. Een
automaat (E-CVT), cruise control, climate control en audio met CD
speler met 6 luidsprekers gecombineerd met stuurwielbediening zijn
onder meer standaard.
Op veiligheidsgebied staat de Prius eveneens zijn mannetje. Hij
behaalde vijf sterren in de EuroNCAP crashtest. Verder zijn standaard
aan boord: 8 airbags, ABS, Traction Control en Vehicle Stability
Control.
Nationale hybride proefrijweken
In mei zullen de Toyota dealers de âNationale hybride proefrijwekenâ
organiseren. Automobilisten kunnen dan zelf ervaren hoe eenvoudig het
is om met de Toyota Prius te rijden. De naadloze afstemming tussen de
benzinemotor, de elektromotor en de automaat staat hiervoor garant.
Samen levert het systeem 113 pk (82 kW) vermogen. Er is ook veel
trekkracht beschikbaar dankzij de elektromotor. Vervolgens zal men op
het touch-screen kunnen zien dat de accuâs zichzelf opladen tijdens
het rijden en remmen, waardoor hij nooit aan de stekker hoeft.
AutoRai