Hdd groep

8 februari 2007

SL!M: 'Fitnessbranche beleeft historische maand'

WAALWIJK - Fitnesscentra hebben overuren gedraaid om het aantal aanmeldingen te verwerken. Het aantal inschrijvingen is flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Januari blijkt de tijd om alle goede voornemens in de praktijk te brengen. De fitnessbranche spreekt over een historische maand, aldus Jaap Bijsterbosch van SL!M (Sport & Lifestyle Institute for Managementtraining), een adviesbureau in de fitnessbranche dat in de Benelux veel clubs heeft begeleid.

Goede voornemens als stoppen met roken, afvallen en meer bewegen blijken voor veel mensen redenen om zich massaal in te schrijven. De grote toestroom komt bovenop het grote aantal Nederlanders en Belgen die reeds lid zijn van fitnessclubs. In Nederland zelfs 15,5% aldus een recent onderzoek van Cfk, in opdracht van IHRSA, de wereldwijde brancheorganisatie voor fitnessclubs.

De marktleider in de Benelux, HealthCity International (90 clubs), spreekt zelfs van een absoluut record aantal aanmeldingen. In totaal schreef deze vrijetijdsketen in januari 11.601 nieuwe clubleden in. 'Het unieke all-inclusive concept van HealthCity, waarbij faciliteiten zoals fitness, tennis, groepslessen, kinderopvang, sauna, frisdranken en zonnebank inbegrepen zijn in één lidmaatschap, blijkt aan te spreken', aldus Jan Middelkamp, International Operations Director.

Een andere reden voor de toename is de aanpassing in de voorwaarden van veel sportscholen. Veel fitnesscentra hebben tegenwoordig naast lange termijn lidmaatschappen (minimaal een jaar) ook korte termijn lidmaatschappen in de aanbieding. 'Bij ons kiest 32% een lidmaatschap voor 6 maanden, maar toch nog 15% voor een lidmaatschap van twee jaar', aldus Middelkamp.

'Sinds Fitness First (wereldwijd 500 clubs) op de Nederlandse markt is sinds 2001, is er veel verander', vult Richard van Riel aan. Als Sales & Operations Director heeft hij de ontwikkeling van de Nederlandse fitnessindustrie meebeleefd. 'Toen de eerste Nederlandse Fitness First club 6 jaar geleden open ging was het all-inclusive concept nieuw. Nu is het niet meer weg te denken en heeft de consument keuze uit verschillende formules'. 'Naast een groeiend aantal leden zien we een verder toenemende vraag naar persoonlijke aandacht en resultaat gericht trainen onder leiding van personal trainers', aldus Van Riel.

Ook Achmea Health Centers (25 vestigingen) zag in januari het aantal inschrijvingen meer dan normaal stijgen. Xavier Martins Dias, verantwoordelijk voor Sales & Business Development: 'Steeds meer mensen worden zich er van bewust dat ze zelf hun gezondheid kunnen managen. Een hele grote groep mensen stapt echter niet snel een fitnesscentrum binnen omdat ze denken dat ze daarvoor fit moeten zijn! Voor die mensen hebben we een laagdrempelige omgeving gecreëerd waarin ze met plezier kunnen sporten en dat wordt gewaardeerd.'

Clubsportive, een fitnessketen met 7 vestigingen op dit moment: 'Met bijna 1.100 nieuwe leden hebben we onze doelstelling voor januari zelfs overtroffen. Ondanks onze ruime abonnementskeuze heeft ruim 80 procent gekozen voor een half jaar of jaar commitment en dus is men zich er steeds meer van bewust dat alleen op termijn resultaten kunnen worden behaald. Natuurlijk in combinatie met een gezonde levensstijl!', aldus Operations Director Clubsportive Sacha van Hilst.

Conclusie is dat de fitnessbranche in de Benelux een tijd van explosieve groei doormaakt met veel nieuwe clubs en ook een toenemende diversiteit aan mogelijkheden. 'Tegenwoordig kan de consument kiezen uit een rijk aanbod van all-in clubs, damesclubs en low price fitnesscentra. Daarnaast wordt het voor clubs steeds belangrijker om leden kwaliteit te bieden. Een goed voorbeeld hierbij is de populariteit van een concept als Les Mills. In de Benelux werken inmiddels ruim 1.000 fitnesscentra met deze gestandaardiseerde groepsfitnesslessen, waaronder BODYPUMP, BODYBALANCE en RPM. Elk Les Mills programma zorgt voor een unieke en verantwoorde trainingservaring', aldus Bijsterbosch van SL!M. Dit maakt fitness en bewegen breed toegankelijk.


-----------------------------------------------
Einde Bericht