Hdd groep
8 februari 2007
SL!M: 'Fitnessbranche beleeft historische maand'
WAALWIJK - Fitnesscentra hebben overuren gedraaid om het aantal aanmeldingen te verwerken.
Het aantal inschrijvingen is flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Januari blijkt
de tijd om alle goede voornemens in de praktijk te brengen. De fitnessbranche spreekt
over een historische maand, aldus Jaap Bijsterbosch van SL!M (Sport & Lifestyle
Institute for Managementtraining), een adviesbureau in de fitnessbranche dat in de
Benelux veel clubs heeft begeleid.
Goede voornemens als stoppen met roken, afvallen en meer bewegen blijken voor veel mensen
redenen om zich massaal in te schrijven. De grote toestroom komt bovenop het grote aantal
Nederlanders en Belgen die reeds lid zijn van fitnessclubs. In Nederland zelfs 15,5% aldus
een recent onderzoek van Cfk, in opdracht van IHRSA, de wereldwijde brancheorganisatie
voor fitnessclubs.
De marktleider in de Benelux, HealthCity International (90 clubs), spreekt zelfs van een
absoluut record aantal aanmeldingen. In totaal schreef deze vrijetijdsketen in januari
11.601 nieuwe clubleden in. 'Het unieke all-inclusive concept van HealthCity, waarbij
faciliteiten zoals fitness, tennis, groepslessen, kinderopvang, sauna, frisdranken en
zonnebank inbegrepen zijn in één lidmaatschap, blijkt aan te spreken',
aldus Jan Middelkamp, International Operations Director.
Een andere reden voor de toename is de aanpassing in de voorwaarden van veel sportscholen.
Veel fitnesscentra hebben tegenwoordig naast lange termijn lidmaatschappen (minimaal een
jaar) ook korte termijn lidmaatschappen in de aanbieding. 'Bij ons kiest 32% een
lidmaatschap voor 6 maanden, maar toch nog 15% voor een lidmaatschap van twee jaar',
aldus Middelkamp.
'Sinds Fitness First (wereldwijd 500 clubs) op de Nederlandse markt is sinds 2001, is er
veel verander', vult Richard van Riel aan. Als Sales & Operations Director heeft hij
de ontwikkeling van de Nederlandse fitnessindustrie meebeleefd. 'Toen de eerste
Nederlandse Fitness First club 6 jaar geleden open ging was het all-inclusive concept
nieuw. Nu is het niet meer weg te denken en heeft de consument keuze uit verschillende
formules'. 'Naast een groeiend aantal leden zien we een verder toenemende vraag naar
persoonlijke aandacht en resultaat gericht trainen onder leiding van personal trainers',
aldus Van Riel.
Ook Achmea Health Centers (25 vestigingen) zag in januari het aantal inschrijvingen meer
dan normaal stijgen. Xavier Martins Dias, verantwoordelijk voor Sales & Business
Development: 'Steeds meer mensen worden zich er van bewust dat ze zelf hun gezondheid
kunnen managen. Een hele grote groep mensen stapt echter niet snel een fitnesscentrum
binnen omdat ze denken dat ze daarvoor fit moeten zijn! Voor die mensen hebben we een
laagdrempelige omgeving gecreëerd waarin ze met plezier kunnen sporten en dat wordt
gewaardeerd.'
Clubsportive, een fitnessketen met 7 vestigingen op dit moment: 'Met bijna 1.100 nieuwe
leden hebben we onze doelstelling voor januari zelfs overtroffen. Ondanks onze ruime
abonnementskeuze heeft ruim 80 procent gekozen voor een half jaar of jaar commitment en
dus is men zich er steeds meer van bewust dat alleen op termijn resultaten kunnen worden
behaald. Natuurlijk in combinatie met een gezonde levensstijl!', aldus Operations
Director Clubsportive Sacha van Hilst.
Conclusie is dat de fitnessbranche in de Benelux een tijd van explosieve groei doormaakt
met veel nieuwe clubs en ook een toenemende diversiteit aan mogelijkheden. 'Tegenwoordig
kan de consument kiezen uit een rijk aanbod van all-in clubs, damesclubs en low price
fitnesscentra. Daarnaast wordt het voor clubs steeds belangrijker om leden kwaliteit te
bieden. Een goed voorbeeld hierbij is de populariteit van een concept als Les Mills. In
de Benelux werken inmiddels ruim 1.000 fitnesscentra met deze gestandaardiseerde
groepsfitnesslessen, waaronder BODYPUMP, BODYBALANCE en RPM. Elk Les Mills programma
zorgt voor een unieke en verantwoorde trainingservaring', aldus Bijsterbosch van SL!M.
Dit maakt fitness en bewegen breed toegankelijk.
-----------------------------------------------
Einde Bericht