Stichting Natuur en Milieu

Reactie Stichting Natuur en Milieu op coalitieakkoord CDA/PvdA/ChristenUnie

7 februari 2007 - Mooie streefwaarden voor energie, goed dat de kilometerbeprijzing snel wordt ingevoerd en dat er geen nieuwe kerncentrales worden gebouwd, maar verder ook missers. Dat is kort gezegd de reactie van Stichting Natuur en Milieu op het coalitieakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie.

De doelstellingen op het gebied van energie en klimaat zijn doelen die de steun van Natuur en Milieu hebben. Alleen spreekt het akkoord over streefdoelen. Natuur en Milieu hoopt dat het kabinet in de regeringsverklaring deze streefdoelen tot harde afrekenbare doelstellingen maakt.
Een zorgpunt is het geld dat wordt vrijgemaakt voor energie- en klimaatbeleid. Hoewel veel CO -reducties bereikt kunnen worden met CO -normen voor auto's, woningen, industrie en apparaten, zullen ook subsidies nodig zijn.

Het nieuwe regeerakkoord bevat nu 125 miljoen euro in 2008 oplopend tot 500 miljoen in 2011. Dit is volgens ECN, MNP en de Taskforce energietransitie volstrekt onvoldoende om de klimaatdoelen van het regeerakkoord te bereiken. Natuur en Milieu pleit er daarom voor om een aanzienlijk deel van de aardgasbaten (FES) te investeren voor een duurzame energievoorziening van onze (klein)kinderen. Anders wordt de nieuwe minister van milieu en energie opgezadeld met hele mooie klimaatambities die niet kunnen worden gerealiseerd. We vinden het heel verstandig dat het akkoord nieuwe kerncentrales uitsluit.

Ronduit teleurgesteld is Natuur en Milieu over het gebrek aan ambities in de ruimtelijke ordening. Nederland raakt in hoog tempo vol gebouwd. Het nieuwe kabinet lijkt geen enkel voornemen te hebben dit tegen te gaan. Hier is door de huidige minister Pieter Winsemius wel voor gepleit.

Gelukkig wordt er weer een begin gemaakt met fiscale vergroening, maar Natuur en Milieu vindt deze voorstellen erg mager. Het kabinet stelt nu een pakket van ongeveer 1 miljard euro aan vergroeningsmaatregelen voor. Dit betreft onder meer een belasting op vliegtickets van ongeveer 30 euro per ticket. Hiermee wordt eindelijk de uitzonderingspositie van de luchtvaart tenietgedaan. De luchtvaart is namelijk de enige sector die nog geen BTW en accijns betaalt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld treinreizigers.
Eind vorig jaar heeft Natuur en Milieu samen met de FNV een pakket van 15 fiscale vergroeningsmaatregelen gepresenteerd ter waarde van 10 miljard euro. Al deze 15 maatregelen zijn al ingevoerd in één of meerdere EU-lidstaten.

Wij zijn verheugd dat is gekozen voor versnelde invoering van kilometerbeprijzing, die ondermeer afhankelijk is van de milieuvervuiling door de auto. Ook de vergrote aandacht voor openbaar vervoer is toe te juichen. Hier wordt echter onvoldoende geld voor uitgetrokken. En Natuur en Milieu is heel bang dat het kabinet een tweede 'herriegebied' in Nederland gaat creëren door vliegveld Lelystad als overloop voor Schiphol in te gaan zetten. Tenslotte lijkt het erop dat er de komende jaren geen ambities meer zijn op natuurgebied.

Publicatiedatum: 07-02-2007