Gemeente Hengelo

Hengeloërs tevreden over Burgerzaken

Uit een in juli 2006 gehouden enquête over de dienstverlening van Burgerzaken blijkt dat de klanten in het algemeen behoorlijk tevreden zijn. De totale dienstverlening scoorde een 7,6. Klanten zijn vooral tevreden over de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de medewerkers van Burgerzaken. De resultaten van dit onderzoek zijn onlangs bekend geworden en vandaag besproken in het college van B&W. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd. Dit jaar werkten 1.067 mensen hieraan mee.

Klantgerichtheid is een van de speerpunten van de nieuwe gemeentelijke organisatie, die vorig jaar juli na een reorganisatieproces van start is gegaan. Er wordt hard gewerkt om de inwoners van Hengelo zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bij Burgerzaken en andere publieksdiensten wordt regelmatig onderzocht hoe de klanten de dienstverlening waarderen. De resultaten worden gebruikt om de dienstverlening verder te verbeteren.

Dienstverlening aan de balie

In dit onderzoek werd aan de bezoekers van Burgerzaken na afloop gevraagd hoe zij de dienstverlening aan de balie waardeerden. De behulpzaamheid en vriendelijkheid van de baliemedewerkers scoorden beide gemiddeld een 7,8. De deskundigheid van de medewerkers en de mate waarin de informatie duidelijk was vonden de bezoekers gemiddeld een 7,7 waard. De wachttijden werden beoordeeld met een 7,4 en de openingstijden met een 7,2. Tot slot werd de bezoekers gevraagd welk rapportcijfer zij gaven voor de totale dienstverlening: een 7,6.

Fysieke en bereikbaarheidsaspecten

Ook de fysieke en bereikbaarheidsaspecten van het stadhuis zijn gemeten. De toegankelijkheid van het stadhuis scoort hier met een 7,4 het hoogst, gevolgd door de privacy en bereikbaarheid (beide een 7,3). Over de verwijzingsborden in het stadhuis zijn de bezoekers ook tevreden (7,1) en de inrichting van de wachtruimte scoort een 6,9. Het minst tevreden is men over de de parkeergelegenheid bij het stadhuis (5,5).Als totaalcijfer voor de fysieke en bereikbaarheidsaspecten gaven de bezoekers gemiddeld een 7,2.

De toegankelijkheid van het stadhuis scoort goed

Zelfde score als vorig jaar

De genoemde cijfers zijn nagenoeg gelijk aan die van vorig jaar; voor beide totaaloordelen geldt zelfs dat ze exact gelijk zijn. De tevredenheid van onze klanten, die de afgelopen jaren steeds verder is toegenomen, lijkt zich nu te stabiliseren. Op het gebied van de wachttijden is wel een duidelijke verbetering te zien: de waardering op dit punt steeg van een 7,0 in 2005 naar een 7,4 in 2006.

Klik hier voor de enquête dienstverlening Burgerzaken 2006 (onder politiek en organisatie)