Oudere vrouwen zijn ook mooi
De maatschappij moet haar houding ten opzichte van oudere vrouwen en
hun uiterlijk herzien. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar
schoonheid van het beautymerk Dove onder 2.000 vrouwen boven de 50
jaar.
Oudere vrouwen Vooroordelen over oudere vrouwen achterhaald
Uit het onderzoek - dat in samenwerking met Harvard University werd
gedaan - blijkt dat er veel vooroordelen over oudere vrouwen bestaan,
zoals geen plezier hebben in seks of rimpelloos door het leven willen.
De studie spreekt deze vooroordelen tegen en laat zien dat 57% van de
vrouwen zich in de media gediscrimineerd voelt. De grote meerderheid
(91%) van de vrouwen vindt dat de maatschappij haar mening over ouder
worden moet herzien. Om af te rekenen met de heersende
`anti-age'-mentaliteit start het beautymerk daarom een
`pro-age'-campagne.
Vandaag de dag worden mensen steeds ouder. Desondanks wordt de
samenleving voortdurend geconfronteerd met het stereotiepe beeld dat
alleen jonge vrouwen mooi en gelukkig zijn. 87% van de ondervraagde
vrouwen herkent zich niet in dit beeld. De `pro-age'-campagne moet een
halt toeroepen aan het algemeen heersende beeld dat ouder worden niet
mag en oudere vrouwen geen bestaansrecht hebben.
Maatschappij schat ouderen verkeerd in
De grootste misvatting van de maatschappij ten aanzien van vrouwen van
50 jaar en ouder is dat ze niet productief zouden zijn. De huidige
generatie is niet alleen veel actiever in het arbeidsproces, ook hun
financiële onafhankelijkheid onderscheidt de vrouwen van deze
generatie van die van hun moeder. Daarnaast heeft deze generatie veel
meer aandacht voor het uiterlijk en leidt zij een sociaal leven.
Tevens geeft een op de drie vrouwen van 50 jaar en ouder aan dat de
seks beter is geworden in de loop der jaren.
In de media bestaan oudere vrouwen niet
Ondanks dit zelfbewustzijn en haar jonge geest voelt de oudere vrouw
zich in de media gediscrimineerd. Zo zegt 57% van de vrouwen dat als
de media een afspiegeling van de bevolking zouden zijn, er geen
vrouwen van boven de 50 jaar zouden bestaan. 69% van de vrouwen meent
dat ouder worden liever wordt verstopt dan gevierd. En dat de
maatschappij haar vertelt dat ouder worden iets is wat bestreden moet
worden. Terwijl zij zelf liever haar leeftijd viert.
Schoonheid kent geen leeftijd
Dove roept op meer oudere vrouwen in te zetten in de media en opener
te zijn over leeftijd, om zo een realistischer beeld van de oudere
vrouw te geven. Met de `pro-age'-campagne wil het beautymerk een
verandering teweeg brengen in de houding van de maatschappij ten
aanzien van ouder worden - van een `anti' en negatieve benadering van
ouder worden naar een positieve en affirmatieve benadering. Omdat zij
vindt dat schoonheid niet aan leeftijd is gebonden. Dove is van mening
dat leeftijd een onderdeel is van datgene wat vrouwen mooi maakt en
dat het niet een imperfectie is die gecorrigeerd dient te worden.
Meer informatie
Zie het origineel
Unilever NV