Rabobank Nederland

Kwart supermarktformules verdwijnt
6 februari 2007
Rabo-bestuurder Sipko Schat: "Retail landschap wijzigt Ingrijpend"

Een kwart van de supermarktformules zal tussen nu en 2015 verdwijnen. De verdringingsconcurrentie gaat in volle hevigheid verder. De boven- en onderkant van de markt groeien naar elkaar toe waardoor de formules in het midden van de markt onder druk komen te staan. Tegelijkertijd ontstaat aan de bovenkant van de markt in bepaalde marktgebieden ruimte voor een nieuw luxesegment. Dat concluderen Rabobank Corporate Clients en het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) op basis van een gezamenlijke studie naar de toekomst van het Nederlandse supermarktkanaal*. De studie werd gepresenteerd tijdens het Vision on Food congres dat gehouden werd in het Duisenberg Auditorium in het Utrechtse bestuurscentrum van de Rabobank Groep.

De Rabobank ziet in de food retailsector de noodzaak tot steeds verdergaande specialisatie en consolidatie. Er is sprake van toenemende competitie in de internationale voedingsmiddelenketen. Sipko Schat, lid van de raad van bestuur van Rabobank Groep: "Food retailbedrijven en foodservicebedrijven aan het eind van deze keten hebben een steeds sterkere positie verworven. Intussen nemen we waar dat de Europese voedingsmiddelen markt steeds langzamer groeit." In 2006 nam de waarde van de food retail markt met 2% toe. Een belangrijke andere trend die Schat signaleert is dat Europese consumenten een steeds kleiner deel van hun inkomen aan voedsel besteden.

Ook het Nederlandse supermarktlandschap verandert. "In het gevecht om marktaandeel en marktleiderschap heeft de sector zichzelf opnieuw uitgevonden. De Nederlandse consument heeft geprofiteerd van prijsverlagingen, het food retail landschap is opnieuw gedefinieerd en veel food bedrijven hebben een efficiency slag moeten doorvoeren," aldus Schat.

Toename superstores

De trend naar minder, maar grotere supermarkten gaat verder. Het Nederlandse supermarktlandschap telt in het jaar 2015 naar schatting 250 - 300 superstores. 'Superstores, met een oppervlakte van meer dan 2000 m2 , zullen hun assortiment flink uitbreiden met onder andere non-food,' aldus senior relationship banker Kees Verbeek van Rabobank. Als supermarkten optimaal willen profiteren van de belangrijke aanjagers voor groei (gemak, gezond, genieten en goed gedrag), dan moet het klassieke businessmodel van de supermarkt worden omgegooid. Marcel van Aalst, directeur onderzoek bij het EFMI: 'Supermarkten moeten meer denken in 'oplossingen' dan in 'producten''.

Opkomst nieuw luxesegment

Dat denken in oplossingen gaan we de komende jaren terugzien in een nieuw luxesegment dat geleidelijk gaat ontstaan. Het is volgens de onderzoekers alleen de vraag of dat segment straks wordt gedomineerd door een bekende supermarktorganisatie, kleinere gemaks- en maaltijdwinkels, aanbieders uit de foodservicemarkt of een combinatie daarvan. Van Aalst: 'Zeker is dat de grenzen tussen de foodkanalen de komende jaren verder vervagen'.

Uitbreiding assortiment

Buiten de komst van een nieuw luxesegment zullen de assortimenten van de huidige supermarkten worden uitgebreid. Assortimentsverbreding met nog meer gemaksproducten en een groter koelversassortiment, maar ook meer non-food. 'De vroegere randassortimenten gaan tot het kernassortiment behoren. Vooral luxeproducten worden voor een groter publiek toegankelijk', zo verklaart Verbeek.

Handel en industrie

De veranderende verkoopconcepten hebben ook gevolgen voor de rest van de keten. Verbeek: 'Grote retailers zullen hun formule als een merk gaan managen en in samenwerking met hun kernleveranciers unieke producten en recepturen claimen'. A-merken krijgen kansen in het koelversassortiment, waar nu bijna alleen nog private labels actief zijn. Volgens de onderzoekers gaan zowel supermarkten als fabrikanten beseffen dat zij moeten samenwerken bij het creëren van relevante waarde (oplossingen) voor de consument die gemak, gezondheid, genieten en goed gedrag steeds hoger op zijn verlanglijstje zet. Van Aalst: 'Want zonder nieuwe waardecreatie gaat de markt niet groeien'.

Over Rabobank Corporate Clients
Wereldwijd is de Rabobank Groep, als All-Finanz dienstverlener, de nummer 1 Food & Agribusinessbank. Op basis van haar jarenlange ervaring, met meer dan 52.000 werknemers in 37 landen, bedient zij op alle continenten klanten uit de hele voedselketen. Qua balans-totaal behoort Rabobank tot de Top 20-banken in de wereld. De Rabobank Groep heeft de hoogste kwalificatie voor kredietwaardigheid (triple A) van de bekende internationale ratinginstituten Moody's en Standard & Poor's. Voor de Nederlandse foodretail en de voedings- en genotmiddelenindustrie opereert het team Food & Food Retail vanuit de centrale organisatie Rabobank International Corporate Clients Nederland in Utrecht. Het team biedt een one-window aanpak voor onder andere werkkapitaal- en voorraadfinancieringen, bedrijfsleningen, rente- en valutaderivaten, leaseconstructies en vastgoed- en overnamefinancieringen.

Over EFMI Business School

Het EFMI is een academische business school, gespecialiseerd in praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en managementopleidingen voor de levensmiddelensector. Het EFMI sluit met zijn activiteiten zo goed mogelijk aan bij de actuele kennisbehoefte van managers. Recent heeft het EFMI onder andere studies verricht naar de opkomst van hard discount, innovatiemanagement en consumententrends. De uitkomsten worden gepresenteerd in managementrapporten die ter beschikking worden gesteld aan de bijna 100 retailers, (merkartikel)fabrikanten en dienstverlenende organisaties die lid zijn van het EFMI