Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 5 februari 2007

Vertrouwen in online betalen groeit, maar kan veel beter

Thuiswinkel.org pleit voor landelijk meldpunt internetfraude

In 2006 is naar verwachting voor bijna 3 miljard euro aan producten en diensten door consumenten via internet gekocht. E-commerce en internetgebruik in Nederland stijgen al jaren en de verwachting is dat dit de komende jaren zal doorgaan. Het online betalingsverkeer is daarmee nog volop in ontwikkeling.

Thuiswinkel.org, de branchevereniging van webwinkels in Nederland, formuleert in haar nieuwe position paper concrete aanbevelingen en oproepen voor zowel bestaande online betaalproducten als wensen ten aanzien van nieuwe online betaalproducten. Tevens pleit Thuiswinkel.org voor een landelijk meldpunt voor internetfraude.

Situatie

In oktober 2005 werd iDEAL, de interbancaire betaalstandaard voor online betalen, geïntroduceerd. Weinig consumenten kennen iDEAL als betaalmethodiek. Currence (faciliteert de marktwerking en transparantie met behoud van de kwaliteit en veiligheid van het betalingsverkeer in Nederland) en de banken zouden dit moeten verbeteren.

Voor digitaal factureren is er de Digitale Nota, vooral geschikt voor grote verzenders van repeterende facturen, waarvan het bereik nog beperkt is.

Er is behoefte aan een goedkope online betaalmethode, voor grote én kleine thuiswinkeliers, via e-mail en/of internetbankieren waarmee veilig en direct betaald kan worden. Het gebruik van creditcards is duur. Daarnaast levert het gebruik hiervan voor de thuiswinkeliers onzekerheden omtrent uitbetaling in verband met chargebacks.

Voor micro en mobiele betalingen is er behoefte aan betrouwbare, gebruiksvriendelijke en efficiënte betaalmethoden. Hierover is nog te weinig samenwerking in de markt.

Het vertrouwen van consumenten in het betalen via internet stijgt langzaam, maar is nog steeds laag. Voor consumenten is er het risico op diefstal van persoonlijke gegevens en voor thuiswinkeliers het risico op niet betalen.

Er is nog steeds geen gezamenlijke aanpak van internetfraude.

In Europa worden alle betaalproducten de komende jaren gestandaardiseerd (in het kader van SEPA, Single Euro Payment Area). Thuiswinkeliers zijn echter nog weinig bekend met deze, ook voor hen, belangrijke ontwikkeling.

Aanbevelingen en doelstellingen
Thuiswinkel.org heeft de volgende aanbevelingen en oproepen geformuleerd in reactie op bovenstaande situatieschets:


1. Ten aanzien van bestaande producten a. Currence en de banken vergroten de naamsbekendheid van iDEAL. b. Meer banken gaan iDEAL voeren, zodat iedere consument dit kan gebruiken c. Minimaal een halvering van (interchange) creditcardtarieven en verduidelijking van chargeback regels. d. Een gestandaardiseerde, bankonafhankelijke banktoken voor consumenten


2. Ten aanzien van nieuwe producten a. Goedkope online betaalmethode, voor grote én kleine thuiswinkeliers, via e-mail en/of internetbankieren waarmee veilig en direct betaald kan worden. b. Online automatische incassomachtiging als officieel product c. Een digitale handtekening om de identiteit van de consument vast te stellen d. Bankonafhankelijke standaard voor micro en mobiele betalingen


3. Ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen a. Een landelijk meldpunt voor internetfraude b. Verdere versterking van de thuiswinkelbranche als gesprekspartner bij bancaire discussies over online betalen behouden en uitbreiden c. Meer transparantie over kosten en opbrengsten van betalingsverkeer d. Toezicht van derden op marktwerking en technologie

Het position paper van Thuiswinkel.org wordt gepresenteerd tijdens het Online Betaal Congres dat plaatsvindt op 6 februari 2007 in Media Plaza te Utrecht.

EINDE PERSBERICHT

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 400 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten. Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht