'U heeft het voor het zeggen' bij de Provinciale Statenverkiezingen

'U heeft het voor het zeggen' bij de Provinciale Statenverkiezingen

Onder het motto 'U heeft het voor het zeggen' start het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 5 februari een voorlichtingscampagne om de Provinciale Statenverkiezingen onder de aandacht te brengen.

In de campagne zijn beelden te zien van populaire televisieprogramma's waar mensen hun stem kunnen uitbrengen om de uitslag te beïnvloeden. De boodschap laat zich raden: stemt u graag? Doe dat dan ook op 7 maart.

De campagne bestaat o.a. uit een televisiespot, een radiospot, de website www.uheefthetvoorhetzeggen.nl en extra communicatiemiddelen die de gemeenten kunnen inzetten (zoals abriposters en een informatieblad).

In deze campagne wordt ook extra voorlichting gegeven over het stemmen met de stempas. Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen bleek hierover enige onduidelijkheid te bestaan.

In de meeste gemeenten wordt het experiment 'Stemmen in een willekeurig stemlokaal' gehouden. Het doel van dit experiment is om het stemgemak te vergroten, door mensen zelf te laten kiezen in welke stembureau ze willen stemmen binnen de gemeente.

In de campagne wordt vooral benadrukt dat kiezers zonder stempas niet kunnen stemmen. Wanneer iemand zijn stempas is kwijtgeraakt of als deze kapot is, moet een nieuwe stempas worden aangevraagd. Dat kan in ieder geval tot 5 dagen voor de verkiezingen. Om dit meer onder de aandacht te brengen, komt er een aparte radiospot en komen er advertenties in landelijke, regionale en huis-aan-huisbladen.

De campagne kost 1,2 miljoen euro.

Noot voor redacties (