Zorgkantoor NHN laat cliënten aan het woord

Univé verzekeringen


- PERSBERICHT -

Alkmaar, 5 februari 2007

Univé Zorgkantoor NHN laat cliënten aan het woord in onderzoek AWBZ-zorg

Persoonlijke aandacht net zo belangrijk als medische zorg

Alkmaar - Persoonlijke zorg is net zo belangrijk als medische zorg en lichamelijke verzorging. Veel cliënten voelen zich onvoldoende serieus genomen en hebben behoefte aan meer begrip, persoonlijke aandacht en privacy. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek 'De klant aan het woord', dat Univé Zorgkantoor Noord-Holland Noord heeft laten verrichten onder cliënten die aanspraak maken op zorg die valt onder Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) in Noord-Holland Noord. Het onderzoek is afgerond in december 2006.
Op basis van het onderzoek is voor dit jaar een plan van aanpak opgesteld waarmee Univé Zorgkantoor in gesprek gaat met de zorgaanbieders.

Voor het onderzoek 'De klant aan het woord' zijn door onderzoeksbureau Significant gesprekken gevoerd met acht cliëntgroepen, onder wie ouders van kinderen met een psychische handicap, ouderen, licht en zwaar verstandelijk gehandicapten en lichamelijk gehandicapten. Het onderzoek geeft het Zorgkantoor inzicht in de behoeften van cliënten en hun ervaringen met de AWBZ-zorg. Met de uitkomsten van het onderzoek gaat Univé Zorgkantoor NHN in overleg met de zorgaanbieders om de AWBZ-zorg beter af te stemmen op de wensen en behoeften van de cliënten.

De speerpunten uit het plan van aanpak zijn: betere informatievoorziening, cliënten meer betrekken bij zorgplan en ontwikkelen van meer activiteiten de avonden en weekenden. Hierop vooruitlopend heeft Univé Zorgkantoor een sociale kaart ontwikkeld op de website www.zorgkantoor-nhn.nl, waarop de cliënten in één oogopslag kunnen zien waar de zorgaanbieders in Noord-Holland Noord zijn gevestigd. Het onderzoek van Univé Zorgkantoor NHN past binnen de nieuwe normen voor 'Verantwoorde zorg voor de AWBZ' die in 2006 onder andere door alle zorgkantoren in Nederland en zorgaanbieders binnen de AWBZ zijn vastgesteld. Hierin is afgesproken dat de zorg is afgestemd op de wensen en behoeften van de cliënt.

'Sociale zorg' kan nog beter
Tijdens het onderzoek kwamen de cliënten aan het woord over het belang van sociale zorg, informatiebehoefte, het zorgaanbod en wachtlijsten, woonvoorzieningen en terminale zorg (stervensbegeleiding). Cliënten hebben vooral in de eerste fase van het ziekteproces grote behoefte aan informatie. Zo benadrukken zij dat ze meer uitleg willen over de diagnose en de weg die zij hierna kunnen bewandelen. Ook hebben ze behoefte aan informatie over wachtlijsten en aan wachtlijstbemiddeling. Voor alle groepen geldt dat zij meer betrokken willen worden in hun zorgplan, omdat zij vaak het gevoel hebben geen enkele invloed te hebben op de aard van de zorg. Opvallend is dat de meeste cliënten weliswaar tevreden zijn over de medische en lichamelijke zorg, maar een overgrote meerderheid vindt dat de 'sociale zorg' te wensen overlaat. Onder sociale zorg verstaat men onder meer de bejegening en het kunnen meebeslissen over de inzet van de zorg. Zij voelen zich vaak niet serieus genomen en hebben behoefte aan meer begrip voor hun situatie.
Daarnaast wensen met name de lichamelijk- en verstandelijk gehandicapten meer ondersteuning bij het invullen van avond- en weekendactiviteiten.

Univé Zorgkantoor NHN stelt cliënt centraal
Al veel eerder koos dit zorgkantoor voor een voortrekkersrol als het gaat om de vertegenwoordiging van de belangen van cliënten. Ook daarom worden deze resultaten van dit onderzoek serieus meegenomen in het verder vormgeven van de persoonlijke zorg rondom de cliënt. De zorginkopers zullen bij het inkopen van de zorg hieraan gerichte aandacht besteden.

Over Univé Zorgkantoor NHN
De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is een verzekering die bijzondere ziektekosten vergoedt. Het gaat vaak om langdurige en kostbare zorg op het gebied van verpleging en verzorging, ouderenzorg, thuiszorg, psychiatrische zorg en gehandicaptenzorg. De zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan. Univé Zorgkantoor NHN doet dit voor alle inwoners van Noord-Holland Noord, circa 600.000 inwoners. Zij stelt hierbij de cliënt centraal en is daarnaast ook een belangrijke informatiebron voor de cliënt.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor redactie,