Zorgkantoor NHN laat cliënten aan het woord
Univé verzekeringen
- PERSBERICHT -
Alkmaar, 5 februari 2007
Univé Zorgkantoor NHN laat cliënten aan het woord in onderzoek AWBZ-zorg
Persoonlijke aandacht net zo belangrijk als medische zorg
Alkmaar - Persoonlijke zorg is net zo belangrijk als medische zorg en lichamelijke
verzorging. Veel cliënten voelen zich onvoldoende serieus genomen en hebben behoefte
aan meer begrip, persoonlijke aandacht en privacy. Dit zijn de belangrijkste conclusies
uit het onderzoek 'De klant aan het woord', dat Univé Zorgkantoor Noord-Holland
Noord heeft laten verrichten onder cliënten die aanspraak maken op zorg die valt
onder Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) in Noord-Holland Noord. Het onderzoek
is afgerond in december 2006.
Op basis van het onderzoek is voor dit jaar een plan van aanpak opgesteld waarmee
Univé Zorgkantoor in gesprek gaat met de zorgaanbieders.
Voor het onderzoek 'De klant aan het woord' zijn door onderzoeksbureau Significant
gesprekken gevoerd met acht cliëntgroepen, onder wie ouders van kinderen met een
psychische handicap, ouderen, licht en zwaar verstandelijk gehandicapten en lichamelijk
gehandicapten. Het onderzoek geeft het Zorgkantoor inzicht in de behoeften van
cliënten en hun ervaringen met de AWBZ-zorg. Met de uitkomsten van het onderzoek
gaat Univé Zorgkantoor NHN in overleg met de zorgaanbieders om de AWBZ-zorg beter
af te stemmen op de wensen en behoeften van de cliënten.
De speerpunten uit het plan van aanpak zijn: betere informatievoorziening, cliënten
meer betrekken bij zorgplan en ontwikkelen van meer activiteiten de avonden en weekenden.
Hierop vooruitlopend heeft Univé Zorgkantoor een sociale kaart ontwikkeld op de
website www.zorgkantoor-nhn.nl, waarop de cliënten in één oogopslag
kunnen zien waar de zorgaanbieders in Noord-Holland Noord zijn gevestigd. Het onderzoek
van Univé Zorgkantoor NHN past binnen de nieuwe normen voor 'Verantwoorde zorg
voor de AWBZ' die in 2006 onder andere door alle zorgkantoren in Nederland en
zorgaanbieders binnen de AWBZ zijn vastgesteld. Hierin is afgesproken dat de zorg is
afgestemd op de wensen en behoeften van de cliënt.
'Sociale zorg' kan nog beter
Tijdens het onderzoek kwamen de cliënten aan het woord over het belang van sociale
zorg, informatiebehoefte, het zorgaanbod en wachtlijsten, woonvoorzieningen en terminale
zorg (stervensbegeleiding). Cliënten hebben vooral in de eerste fase van het
ziekteproces grote behoefte aan informatie. Zo benadrukken zij dat ze meer uitleg willen
over de diagnose en de weg die zij hierna kunnen bewandelen. Ook hebben ze behoefte aan
informatie over wachtlijsten en aan wachtlijstbemiddeling. Voor alle groepen geldt dat
zij meer betrokken willen worden in hun zorgplan, omdat zij vaak het gevoel hebben geen
enkele invloed te hebben op de aard van de zorg. Opvallend is dat de meeste cliënten
weliswaar tevreden zijn over de medische en lichamelijke zorg, maar een overgrote
meerderheid vindt dat de 'sociale zorg' te wensen overlaat. Onder sociale zorg verstaat
men onder meer de bejegening en het kunnen meebeslissen over de inzet van de zorg. Zij
voelen zich vaak niet serieus genomen en hebben behoefte aan meer begrip voor hun
situatie.
Daarnaast wensen met name de lichamelijk- en verstandelijk gehandicapten meer
ondersteuning bij het invullen van avond- en weekendactiviteiten.
Univé Zorgkantoor NHN stelt cliënt centraal
Al veel eerder koos dit zorgkantoor voor een voortrekkersrol als het gaat om de
vertegenwoordiging van de belangen van cliënten. Ook daarom worden deze resultaten
van dit onderzoek serieus meegenomen in het verder vormgeven van de persoonlijke zorg
rondom de cliënt. De zorginkopers zullen bij het inkopen van de zorg hieraan
gerichte aandacht besteden.
Over Univé Zorgkantoor NHN
De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) is een verzekering die bijzondere
ziektekosten vergoedt. Het gaat vaak om langdurige en kostbare zorg op het gebied van
verpleging en verzorging, ouderenzorg, thuiszorg, psychiatrische zorg en
gehandicaptenzorg. De zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan.
Univé Zorgkantoor NHN doet dit voor alle inwoners van Noord-Holland Noord, circa
600.000 inwoners. Zij stelt hierbij de cliënt centraal en is daarnaast ook een
belangrijke informatiebron voor de cliënt.
- EINDE PERSBERICHT -
Noot voor redactie,