Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


5 feb 2007

Staatssecretaris Bruins oriënteert zich op nieuwe baan

Sommige bezoekers van Perry Sport aan de Vredenburg in Utrecht keken vanmiddag even raar op. Zij werden in de winkel geholpen door staatssecretaris Bruno Bruins van Onderwijs. Oriënteerde die zich op een baan na afloop van de huidige kabinetsperiode of was er wat anders aan de hand? Het laatste bleek het geval. De staatssecretaris wilde graag zelf ervaren wat het betekent om als stagiair in een winkel tegelijk te werken en te leren. Daarom legde Bruins op uitnodiging van Kenniscentrum Handel een werkbezoek af (in de vorm van een flitsstage) bij de winkel voor sport- en outdoorartikelen.

Een belangrijk deel van de flitsstage omvatte een ervaringsdeel waarbij Bruins een praktijkopdracht moest uitvoeren. Zoals stagiaires van het middelbaar beroepsonderwijs dat krijgen, kreeg ook Bruins daarbij begeleiding van Christel van Werven, praktijkopleider bij Perry Sport. Bruins kreeg de opdracht om in de winkel een verkooppresentatie te maken in de Perry-lijn. Na de opdracht werd Bruins door Christel van Werven beoordeeld op de competenties die hij nodig had voor zijn opdracht. Daarbij bleek dat Bruins zijn praktijkopdracht, met enkele kritische kanttekeningen, goed had doorstaan.

Bruno Buins sprak onder meer met Daphne Pluk en Fisnik Bojaj, twee medewerkers die naast hun baan bij het bedrijf een middelbaar beroepsopleiding volgen in de sector Handel, in een combinatie van werken en leren (een zogenoemde BBL-opleiding). Beiden gaven aan dat zij ervaren hadden dat ze het vak pas echt geleerd hadden op de werkvloer. Omdat ze alle twee al werkten bij Perry, vonden ze de theorie die ze op school kregen noodzakelijk, maar te algemeen voor hun praktijksituatie.

Ook werd gesproken over de ontwikkeling van het competentiegericht onderwijs. Han Bos, opleidingsmanager van Perry, gaf aan dat competentiegericht onderwijs voor het bedrijfsleven niet nieuw is. Competenties vormen in de detailhandel al zeer lang de basis voor al het werk, gaf hij aan. Centraal in alles staat het klantgericht proces. Daarbij gaat het om de combinatie van weten wat je doet, hoe je dat doet en wat daarbij van je wordt gevraagd als medewerker.

Bruno Bruins bleek zeer tevreden over het werkbezoek. Ik vind het leuk dat ik de praktijk van de detailhandel op de werkvloer heb kunnen ervaren, gaf hij aan. Daarom wilde ik ook mn opdracht afmaken. Je ziet zaken vaak gefilterd, maar de praktijk blijkt veel leuker en leerzamer. Het is mij duidelijk dat de vraag om competenties is gestoeld op een behoefte vanuit de bedrijfspraktijk.

Op de vraag of er voor Bruins een carrière in de detailhandel in het verschiet ligt antwoordde Bruins lachend: Het lijstje met de beoordeling van mijn competenties bij Perry zal me zeker helpen bij mn zoektocht naar een nieuwe baan.