Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven
5 feb 2007
Staatssecretaris Bruins oriënteert zich op nieuwe baan
Sommige bezoekers van Perry Sport aan de Vredenburg in Utrecht keken
vanmiddag even raar op. Zij werden in de winkel geholpen door
staatssecretaris Bruno Bruins van Onderwijs. Oriënteerde die zich op
een baan na afloop van de huidige kabinetsperiode of was er wat anders
aan de hand? Het laatste bleek het geval. De staatssecretaris wilde
graag zelf ervaren wat het betekent om als stagiair in een winkel
tegelijk te werken en te leren. Daarom legde Bruins op uitnodiging van
Kenniscentrum Handel een werkbezoek af (in de vorm van een flitsstage)
bij de winkel voor sport- en outdoorartikelen.
Een belangrijk deel van de flitsstage omvatte een ervaringsdeel
waarbij Bruins een praktijkopdracht moest uitvoeren. Zoals stagiaires
van het middelbaar beroepsonderwijs dat krijgen, kreeg ook Bruins
daarbij begeleiding van Christel van Werven, praktijkopleider bij
Perry Sport. Bruins kreeg de opdracht om in de winkel een
verkooppresentatie te maken in de Perry-lijn. Na de opdracht werd
Bruins door Christel van Werven beoordeeld op de competenties die hij
nodig had voor zijn opdracht. Daarbij bleek dat Bruins zijn
praktijkopdracht, met enkele kritische kanttekeningen, goed had
doorstaan.
Bruno Buins sprak onder meer met Daphne Pluk en Fisnik Bojaj, twee
medewerkers die naast hun baan bij het bedrijf een middelbaar
beroepsopleiding volgen in de sector Handel, in een combinatie van
werken en leren (een zogenoemde BBL-opleiding). Beiden gaven aan dat
zij ervaren hadden dat ze het vak pas echt geleerd hadden op de
werkvloer. Omdat ze alle twee al werkten bij Perry, vonden ze de
theorie die ze op school kregen noodzakelijk, maar te algemeen voor
hun praktijksituatie.
Ook werd gesproken over de ontwikkeling van het competentiegericht
onderwijs. Han Bos, opleidingsmanager van Perry, gaf aan dat
competentiegericht onderwijs voor het bedrijfsleven niet nieuw is.
Competenties vormen in de detailhandel al zeer lang de basis voor al
het werk, gaf hij aan. Centraal in alles staat het klantgericht
proces. Daarbij gaat het om de combinatie van weten wat je doet, hoe
je dat doet en wat daarbij van je wordt gevraagd als medewerker.
Bruno Bruins bleek zeer tevreden over het werkbezoek. Ik vind het leuk
dat ik de praktijk van de detailhandel op de werkvloer heb kunnen
ervaren, gaf hij aan. Daarom wilde ik ook mn opdracht afmaken. Je ziet
zaken vaak gefilterd, maar de praktijk blijkt veel leuker en
leerzamer. Het is mij duidelijk dat de vraag om competenties is
gestoeld op een behoefte vanuit de bedrijfspraktijk.
Op de vraag of er voor Bruins een carrière in de detailhandel in het
verschiet ligt antwoordde Bruins lachend: Het lijstje met de
beoordeling van mijn competenties bij Perry zal me zeker helpen bij mn
zoektocht naar een nieuwe baan.