Honda met kleine hybride op de Autosalon van Genève
(2/5/2007)
Honda pakt op de Autosalon van Genève uit met de Small Hybrid Sports
Concept, de voorloper van een toekomstig hybridemodel. Ook beleeft de
FCX Concept met brandstofcel zijn Europese debuut in Genève en laat
Honda er een dieselmotor van de nieuwe generatie zien die aan de
strengste milieueisen ter wereld voldoet.
Honda Small Hybrid Sports Concept
De Honda Small Hybrid Sports Concept is een toekomstvisie op een
nieuwe hybride van Honda. De conceptauto is een unieke combinatie van
geavanceerde hybridetechniek en sportieve, plezierige
rijeigenschappen. Honda R&D Europe in het Duitse Offenbach zorgde voor
het ontwerp van de Small Hybrid Sports Concept. De auto is de
uitwerking van het idee voor een compacte sportauto met daarbij
passende rijeigenschappen die desondanks een lage impact heeft op het
milieu.
Honda FCX Concept met Hondaâs vooruitstrevende brandstofceltechniek
Voor het eerst is de Honda FCX Concept in Europa te zien. Dit
studiemodel, dat echt kan rijden, is voorzien van Hondaâs nieuw
ontwikkelde, compacte en efficiënte âFC Stackâ-brandstofcel.
Daaromheen is een carrosserie met een korte neus, lange vloer en lage
bodemvrijheid ontworpen. De cabine is ruim en comfortabel, de styling
futuristisch.
Ten opzichte van eerdere Hondaâs met brandstofcel zijn belangrijke
vorderingen op het gebied van vermogen en milieuvriendelijkheid
geboekt. De FCX Concept levert voldoende prestaties voor dagelijks
gebruik en heeft een actieradius van 570 kilometer (in LA4-modus). De
topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur.
In 2008 start Honda in Japan en in de VS met beperkte levering van
deze totaal nieuwe auto met brandstofcel die is gebaseerd op de FCX
Concept.
Een nieuwe generatie dieselmotor
Een ander voorbeeld van innovatieve techniek van Honda in Genève is
een nieuwe generatie dieselmotor. Deze is uitgerust met een
revolutionaire katalysator die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx)
zodanig terugdringt dat de dieselmotor voldoet aan de strenge eisen
die het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft
vastgesteld. Daarmee is deze dieselmotor minstens zo schoon als
benzinemotoren die ook aan die eis voldoen.
De katalysator omvat een innovatief systeem dat de eigenschappen van
ammonia gebruikt om stikstofoxiden (NOx) om te zetten in onschadelijke
stikstoffen (N2) en zuurstoffen (O2). Bestaande Selective Catalytic
Reduction-systemen (SCR) maken gebruik van ureum, terwijl Hondaâs
techniek de ammonia gebruikt die in de katalysator wordt gevormd.
Honda introduceert de nieuwe dieselmotor binnen drie jaar.
Honda in de autosport
De nieuwe Formule 1-auto van het Honda Racing F1 Team, de RA107, wordt
in Genève voor het eerst aan het publiek getoond. Honda heeft een
passie voor de motorsport en laat dat zien met de race-uitvoering van
de Civic Type R, waarvan de straatversie onlangs al debuteerde.
De raceklare Civic Type R is ontwikkeld in nauwe samenwerking met JAS
Motorsport in Italië en moet een nog groter succes worden dan zijn
voorganger, die sinds zijn introductie in 2002 erg populair is
gebleken in de Europese autosportwereld. De nieuwe Civic Type R wordt
ontwikkeld voor de raceklassen Groep N, Groep A en de nieuwe Groep R
die in 2008 wordt geïntroduceerd.
Productieautoâs en accessoires
Ook op de stand aanwezig zijn de nieuwe CR-V en de Civic Type R en
Type S, samen met de andere modellen van Honda. Op de bovenverdieping
van de stand laat Honda het uitgebreide assortiment accessoires zien.
AutoRai