AutoRai

Honda met kleine hybride op de Autosalon van Genève

(2/5/2007)
Honda pakt op de Autosalon van Genève uit met de Small Hybrid Sports Concept, de voorloper van een toekomstig hybridemodel. Ook beleeft de FCX Concept met brandstofcel zijn Europese debuut in Genève en laat Honda er een dieselmotor van de nieuwe generatie zien die aan de strengste milieueisen ter wereld voldoet.
Honda Small Hybrid Sports Concept

De Honda Small Hybrid Sports Concept is een toekomstvisie op een nieuwe hybride van Honda. De conceptauto is een unieke combinatie van geavanceerde hybridetechniek en sportieve, plezierige rijeigenschappen. Honda R&D Europe in het Duitse Offenbach zorgde voor het ontwerp van de Small Hybrid Sports Concept. De auto is de uitwerking van het idee voor een compacte sportauto met daarbij passende rijeigenschappen die desondanks een lage impact heeft op het milieu.

Honda FCX Concept met Hondaâs vooruitstrevende brandstofceltechniek

Voor het eerst is de Honda FCX Concept in Europa te zien. Dit studiemodel, dat echt kan rijden, is voorzien van Hondaâs nieuw ontwikkelde, compacte en efficiënte âFC Stackâ-brandstofcel. Daaromheen is een carrosserie met een korte neus, lange vloer en lage bodemvrijheid ontworpen. De cabine is ruim en comfortabel, de styling futuristisch.

Ten opzichte van eerdere Hondaâs met brandstofcel zijn belangrijke vorderingen op het gebied van vermogen en milieuvriendelijkheid geboekt. De FCX Concept levert voldoende prestaties voor dagelijks gebruik en heeft een actieradius van 570 kilometer (in LA4-modus). De topsnelheid is begrensd op 160 kilometer per uur.

In 2008 start Honda in Japan en in de VS met beperkte levering van deze totaal nieuwe auto met brandstofcel die is gebaseerd op de FCX Concept.

Een nieuwe generatie dieselmotor

Een ander voorbeeld van innovatieve techniek van Honda in Genève is een nieuwe generatie dieselmotor. Deze is uitgerust met een revolutionaire katalysator die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zodanig terugdringt dat de dieselmotor voldoet aan de strenge eisen die het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft vastgesteld. Daarmee is deze dieselmotor minstens zo schoon als benzinemotoren die ook aan die eis voldoen.

De katalysator omvat een innovatief systeem dat de eigenschappen van ammonia gebruikt om stikstofoxiden (NOx) om te zetten in onschadelijke stikstoffen (N2) en zuurstoffen (O2). Bestaande Selective Catalytic Reduction-systemen (SCR) maken gebruik van ureum, terwijl Hondaâs techniek de ammonia gebruikt die in de katalysator wordt gevormd.

Honda introduceert de nieuwe dieselmotor binnen drie jaar.

Honda in de autosport

De nieuwe Formule 1-auto van het Honda Racing F1 Team, de RA107, wordt in Genève voor het eerst aan het publiek getoond. Honda heeft een passie voor de motorsport en laat dat zien met de race-uitvoering van de Civic Type R, waarvan de straatversie onlangs al debuteerde.

De raceklare Civic Type R is ontwikkeld in nauwe samenwerking met JAS Motorsport in Italië en moet een nog groter succes worden dan zijn voorganger, die sinds zijn introductie in 2002 erg populair is gebleken in de Europese autosportwereld. De nieuwe Civic Type R wordt ontwikkeld voor de raceklassen Groep N, Groep A en de nieuwe Groep R die in 2008 wordt geïntroduceerd.

Productieautoâs en accessoires

Ook op de stand aanwezig zijn de nieuwe CR-V en de Civic Type R en Type S, samen met de andere modellen van Honda. Op de bovenverdieping van de stand laat Honda het uitgebreide assortiment accessoires zien.