Ingezonden persbericht


Persbericht - 5 februari 2007

Radio 2 best beluisterde radiozender 2006

Voor het eerst in tien jaar is een publieke radiozender weer de grootste van Nederland. Radio 2 heeft met 11,2% het hoogste percentage luisteraars in 2006 getrokken. De koers die Radio 2 tien jaar geleden inzette is een succes, zo blijkt uit de luistercijfers die vandaag door Continu LuisterOnderzoek werden gepubliceerd.

Radio 3 (nu 3FM) was begin jaren negentig, tot en met 1996, het best beluisterde radiostation in Nederland. In 1997 haalde Sky Radio de publieke zender in en bleef tot en met 2003 marktleider. Radio 538 had in 2004 en 2005 het hoogste luistertijdaandeel. In 2006 passeerde Radio 2 (11,2%) Radio 538 (11,1%).

Kees Toering is sinds januari 1996 zendercoördinator Radio 2. "Radio 2 viert feest vandaag. Toen ik startte bij Radio 2 had het station een luistertijdaandeel van 7,2% terwijl er ca. 10 radiozenders actief waren. Nu scoort Radio 2 11,2% met een potentiële concurrentie van ca. 20 radiozenders. Ik ben trots op de erkenning die deze cijfers brengen. Radio 2 doet het goed, het concept spreekt aan en de luisteraar toont betrokkenheid. De zender brengt een uitgebalanceerde combinatie van muziek, service en nieuws, waarbij veel aandacht is voor de journalistieke onderbouwing. Daarmee is het een echte publieke zender. Radio 2 richt zich op een doelgroep van 35-plus, terwijl de meeste radiostations dingen naar de gunst van de jeugd. De aanhang van de zender toont zich trouw en actief. Luisteraars reageren actief via de zender en de site en vormen een echte community. De richting die we 10 jaar geleden zijn ingeslagen, blijven we bewandelen. Sterker; we doen dit met een groot deel van het team waarmee we 10 jaar geleden startten. We zorgen ervoor dat Radio 2 fris, actief en innovatief blijft. Zo wil Radio 2 de komende jaren crossmediale projecten zoveel mogelijk stimuleren om de kracht van alle media te gebruiken. De Top 2000 laat zien hoe goed dat werkt."

Luistercijfers onderzoek
Het Continu LuisterOnderzoek (CLO) wordt uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio, 101 FM, Radio 538, Q-Music, Caz!, Arrow Classic Rock, Arrow Jazz FM, Radio Veronica, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en CRN.

www.radio2.nl