Euclaim
Schiphol, 5 februari 2007
EUclaim opent eerste balie in Europa voor gedupeerde reiziger
Vandaag is EUclaim officieel van start gegaan. EUclaim is een organisatie die reizigers ondersteunt bij het incasseren van schadevergoedingen voor geannuleerde of omgeboekte vluchten. In de vertrekhal van Schiphol is een balie geopend, waar gedupeerde reizigers een formulier kunnen invullen, terwijl via de website www.EUclaim.eu ook claims online ingediend kunnen worden. Reizigers hebben recht op schadevergoeding volgens EU-verordening 261/2004, die sinds februari 2005 van kracht is. Afhankelijk van de afstand van de vlucht kan de schadevergoeding oplopen tot 600 euro per ticket. Tot op heden was het bewijs, dat een annulering van een vlucht niet het gevolg was van overmacht, een groot probleem. EUclaim brengt hier verandering in door gebruik te maken van een gegevensbank met gedetailleerde, actuele informatie over vluchten, vliegtuigen en weersomstandigheden.
EU-verordening 261/2004 is bedoeld om passagiers duidelijke rechten te geven. Annuleringen, vertragingen of instapweigering als gevolg van overboeking, leveren enorme problemen op voor reizigers. De verordening beschrijft de omstandigheden waarin vliegtuigmaatschappijen hun reizigers moeten compenseren voor het geleden ongemak. De luchtvaartmaatschappijen waren uiteraard niet gelukkig met de EU-verordening. De brancheverenigingen voor de luchtvaartindustrie, IATA, zijn samen met een aantal airlines dan ook tegen de verordening in beroep gegaan. Dat beroep werd begin 2006 door het Europese Hof afgewezen.
Uitvoering van de EU-richtlijn kan de luchtvaartmaatschappijen honderden miljoenen euro's per jaar aan schadevergoedingen kosten. Uit de statistieken blijkt dat 1,5 tot 2 % van alle vluchten geannuleerd wordt en dat bijna 27 % van alle vluchten met vertraging aankomt. 'Dat betekent dat in Europa dagelijks zo'n 480.000 passagiers met vertragingen te maken krijgen. Zo'n 25.000 passagiers worden dagelijks met annuleringen en daaruit voortkomende omboekingen geconfronteerd', zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim. 'Alleen al op Schiphol worden dagelijks gemiddeld veertien in- en uitgaande vluchten geannuleerd, waarvan ongeveer 1100 passagiers de dupe zijn. Hoewel de luchtvaartmaatschappijen zich verschuilen achter overmacht, blijkt uit analyse dat er in meer dan 60 % van de gevallen geen sprake is van overmacht. De KLM bestrijdt deze cijfers, maar weigert vervolgens de eigen gegevens openbaar te maken.'
De EU-verordening verplicht de luchtvaartmaatschappijen reizigers goed te informeren over hun wettelijke rechten bij annuleringen en daaruit voortkomende omboekingen. In de praktijk komt daar helaas weinig van terecht. Formulieren worden meestal pas aangeboden als er specifiek om gevraagd wordt. Bovendien hebben passagiers die met een vertraging of annulering geconfronteerd worden meestal geen tijd of zijn ze niet in de stemming om de complexe formulieren in te vullen. Ook op de websites van de luchtvaartmaatschappijen
-met uitzondering van die van British Airways- is nauwelijks informatie te vinden over het indienen van een claim.
EUclaim biedt passagiers de mogelijkheid om op eenvoudige wijze claims in te dienen in geval van annulering en daaruit voortkomende omboekingen. De passagier vult een standaard formulier in dat aan de balie van EUclaim op Schiphol verkrijgbaar is. Nog eenvoudiger is het indienen van een claim online via www.Euclaim.eu. Claims, die na een analyse van de vluchtgegevens voor schadevergoeding in aanmerking komen, worden in behandeling genomen. De hierop volgende (incasso)procedure voorziet in correspondentie inclusief bewijslast naar de luchtvaartmaatschappij. Indien nodig wordt deze correspondentie gevolgd door een rechtsgang. EUclaim verwacht zeker de komende tijd een aantal rechtszaken te voeren, dat tot jurisprudentie zal leiden waaraan maatschappijen zich te houden hebben.
De diensten van EUclaim worden op no cure- no pay basis aangeboden. Bij een succesvolle claim keert EUclaim 73 % van de schadevergoeding uit. Met de rest van het bedrag worden onder meer de administratieve- en juridische procedures bekostigd.
---