BredeSchoolNet

benadering van ouders werkt het beste

Een persoonlijke benadering van ouders werkt het beste

Primo Noord-Holland heeft op zijn website een interview met adjunct-directeur Martien Klaassen. Zijn school maakt deel uit van de BredeSchool Hoorn. Ouderbetrokkenheid is er belangrijk.

Hieronder het complete interview:

Interview Martien Klaassen

Poot in de wijk
De Jules Verneschool vormt samen met twee andere scholen in de wijk een Brede School. We zijn in ontwikkeling en nu in de fase dat we vooral nadenken over de vraag hoe we als onderwijs-poot binnen de wijk Grote Waal iets kunnen bereiken waar kinderen en ouders in onze buurt baat bij hebben.
Onze samenwerking levert sowieso meer betrokkenheid op tussen de leerlingen onderling. En dat straalt ook uit naar de hele wijk: het wij-gevoel wordt groter.
Je kan echt wat voor zon wijk doen, bijvoorbeeld het project Brede School Bieb. De bibliotheek in de Grote Waal dreigde te moeten sluiten. Gelukkig kon sluiting voorkomen worden door een speciale bibliotheek voor de leerlingen van de drie scholen op te richten. Kinderen uit groep 7 en 8 zijn verantwoordelijk voor het beheer, het aanschaffen van boeken en de inrichting. Ze krijgen natuurlijk wel begeleiding, maar doen vooral veel zelf. We zijn nu nog uniek in NederlandMaar misschien niet lang meer, want andere steden willen ons voorbeeld al volgen.

Alle ouders
Ook richten we ons binnen de Brede School op ouderbetrokkenheid en hoe we dat samen kunnen vormgeven. Ouders moeten nu eenmaal meer onderdeel gaan worden van de ontwikkeling van hun kinderen. Die vijf uur op school is niet genoeg om kinderen alles mee te geven wat ze nodig hebben om het straks goed te doen in de maatschappij. Daarom zijn we met zn drieën en onze Brede Schoolcoördinator naar jullie bijeenkomst gegaan over dit thema. De presentatie over hoe je het beste allochtone ouders kunt betrekken en aanspreken, was heel inspirerend. We hebben flink nagepraat en besloten dat we op termijn wat willen doen met dat thema interculturele communicatie, bijvoorbeeld een gezamenlijke studiedag organiseren voor alle teamleden.

Verantwoordelijk
Een echte eye-opener voor ons was dat je ouders best mag aanspreken op hun verantwoordelijkheid. In groep 8 bijvoorbeeld zijn ouders vaak teleurgesteld over het schooladvies van hun kinderen. Maar al die jaren daarvoor zag je ze niet. Nu willen we ouders veel eerder betrekken en de vraag stellen wat zij voor de ontwikkeling van hun kind willen en kunnen betekenen.
Of neem bijvoorbeeld het opnemen van vakantie. Ouders bedenken van alles om hun kinderen eerder van school te krijgen voor een vakantie. Ze moeten bijvoorbeeld meerijden met een familielid en die vertrekt morgen al naar Marokko. Natuurlijk leggen we de ouders uit dat dat niet zomaar kan. Maar we moeten die ouders ook gewoon duidelijk maken dat hun kinderen belangrijke schoolstof en activiteiten missen. De ouders zijn in dat opzicht verantwoordelijk voor het onderwijs aan hun kinderen. En dat mogen ze best weten.

Gouden regel
Op de Jules Verne was betrokkenheid van ouders vergroten altijd al een belangrijk punt. In 1969 kwamen er veel buitenlandse kinderen naar Nederland. Zo werd de school van wit opeens multicultureel. We ontdekten dat allochtone ouders nog te weinig bij de opvoeding van hun kinderen betrokken zijn. We hebben veel geëxperimenteerd in het begin.

Maar als je nu vergelijkt met tien jaar geleden, dan zie ik zeker een stijgende lijn. Ouderbetrokkenheid, daar moet je een lange adem voor hebben. Alle stapjes vooruit moet je zegenen. En de gouden regel blijft toch altijd dat je ouders persoonlijk benadert als je hen betrokken wil hebben bij de school. Een briefje alleen is niet genoeg. Of het nou gaat om een kind dat problemen heeft of helpen bij een activiteit, je moet ouders aanspreken.

Teut-uurtje
Deze gouden regel wordt dan ook vaak toegepast, bijvoorbeeld bij een leuk project wat we hebben gedaan: Linea Continua. Het idee was dat ouders in de klas worden uitgenodigd om eens te zien hoe het er daar aan toe gaat. Na afloop kunnen zij met de docent napraten over wat ze gezien hebben in de klas en over het onderwijs. Zo zorg je dat ouders beter begrijpen wat hun kinderen op school beleven en hoop je dat zij daar thuis ook iets mee gaan doen.
En op de eerste vrijdag van de maand hebben we het koffie-uurtje. Ouders kunnen dan aanschuiven voor een kopje koffie en tegelijk een praatje maken met de directie. Het moet mensen uitnodigen om met hun vragen en opmerkingen direct naar ons toe te komen. Meestal zitten we eerst met twee moeders, maar na een tijdje gaat de zaak rollen en komen er meer. Belangrijk is om dit soort dingen niet op te leggen, het moet spontaan ontstaan. Het is gewoon een gezellig teut-uurtje en als het uiteindelijk bijdraagt aan het contact tussen school en ouders, dan is dat hartstikke mooi.

Iets extras
Maar zoals ouders de school kunnen aanvullen, zo kan dat ook andersom. Ik doe altijd de Tip van de Week waar ouders gebruik van kunnen maken. Met kerst en sinterklaas bijvoorbeeld, tip ik ouders om tussen deze feestdagen een pauze in te lassen of bijvoorbeeld met de kinderen af te spreken hoe vaak de schoen gezet mag worden. Dit helpt als kinderen druk zijn en moeilijk slapen rond deze tijd.
Ook proberen we onze leerlingen iets extras mee te geven, iets wat ze vanuit huis niet snel zouden doen.
Zo hebben we een project appels plukken bij de boer. We gaan dan met een klas naar de boer en de kinderen leren wat er allemaal gebeurt op een boerderij. Het is belangrijk om deze kinderen van de stad naar het platteland te krijgen, zodat ze leren hoe het boerenleven is en waar de melk vandaan komt. Hun ouders doen dat uit zichzelf niet.

Pareltjes
Laatst kreeg ik een aanbieding om met een paar klassen naar een voorstelling van Frank Groothof te gaan. Nou, daar hoeven we hier niet over na te denken. We hebben de lessen laten vervallen en zijn ernaar toe gegaan. Wat de kinderen daar zien, zien ze niet elke dag en daarom is het belangrijk. Daarnaast leren we ze ook om zich netjes te gedragen in zon theater, ze zijn per slot van rekening op visite daar. Later praten we na in de klas en zijn ze ontzettend enthousiast. Of neem onze leesclub, die begeleid wordt door een enthousiaste vrijwilliger. De leesclub doet allerlei spannende projecten waarbij de kinderen eerst over een bepaald onderwerp moeten lezen, daarna naar bijvoorbeeld een tentoonstelling gaan en als afsluiting een presentatie moeten houden voor andere klassen. Zo is de club bijvoorbeeld naar het Rembrandthuis geweest. Ook hebben ze dinosaurussen bestudeerd en zijn ze naar het Anne Frankhuis geweest. Die kinderen gingen voor het eerst naar Amsterdam, in de tram. Ze keken hun ogen uit. Een prachtige ervaring.
De leesclub wordt dan ook steeds drukker, iedereen wil er natuurlijk bij. Ja, dit soort activiteiten dat zijn wel de pareltjes van onze school.

Sportief gedrag
De Jules Verne wil de sportieve basisschool neerzetten. We besteden veel tijd aan bewegen, er zijn veel gymzalen en de meeste leerkrachten hebben ook wel iets met sport. Er loopt op school zelfs een bewegingsmanager rond om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. Maar het betekent vooral dat we onze leerlingen een bepaalde instelling willen meegegeven bijvoorbeeld sportief gedrag en zelfvertrouwen. Maar ook ondernemendheid en
verantwoordelijkheidsgevoel. Het is de bedoeling dat ze straks goed in de maatschappij staan. Er zijn een aantal leerlingen die gedragsproblemen hebben. Hoe moet je dan leren? We proberen daarom gedragsverandering bij deze kinderen te krijgen via bijvoorbeeld sport. Dat helpt ze op school, maar straks ook in de samenleving. Bijvoorbeeld het schoolvoetbaltoernooi. De Jules Verne doet al jaren mee. De kinderen zijn bloedfanatiek en we hebben dan ook vaak gewonnen. Dat is leuk. Maar we leren de kinderen ook om bijvoorbeeld de scheidsrechter een hand te geven als we hebben verloren. Vroeger zouden ze alleen maar mokken en het veld aflopen. Nu gaat dat anders. Ze moeten leren te verliezen. Dat soort gedrag, dat zie je nu steeds beter gaan.

Beweging
Ons motto is een school altijd in beweging. En dat is echt zo. Godzijdank staat het hier niet stil, er gebeurt altijd wat. Ik werk hier al 33 jaar. De kweekvijver voor nieuwe dingen is goed en daar ben ik best een beetje trots op eigenlijk.