AutoRai

Mitsubishi viert 90 jaar creatieve automobielbouw op Salon van Genève

(2/5/2007)
Een paar weken na de succesvolle lancering van de Lancer Sports Sedan als wereldprimeur tijdens de Detroit Motor Show, is er tijdens de Autosalon van Genève van 2007 een volgende reden tot feest bij Mitsubishi Motors. De automobieltak van het Mitsubishi concern zal tijdens de autotentoon-stelling in Genève â van 6 t/m 18 maart 2007 â tonen hoe het 90 jaar geleden met de Model-A kwam tot het fabriceren van autoâs.
En hoe het vakmanschap en het technische inzicht ook vandaag de dag zorgt voor vernieuwende oplossingen, zoals terug te vinden zijn in de compleet nieuwe Outlander. En hoe die straks tot uiting komen in de Prototype-X.

Gisteren â Model-A
De Mitsubishi Motors stand op de Autosalon van Genève 2007 zal worden opgesierd door een bijzondere rode auto: een exacte replica van de Mitsubishi Model-A uit 1917. Daarnaast â totaal anders maar voortgekomen uit dezelfde achtergrond â zal de toekomstige Lancer Evolution staan.

De geschiedenis van Mitsubishi als bouwer van autoâs begon lang voordat de Motor Vehicle Division van Mitsubishi Heavy Industries Ltd. in 1970 als âMitsubishi Motors Corporationâ (MMC) in het concern werd opgenomen â en nog langer voordat MMC terugkwam in 2004.

De eerste auto van Mitsubishi was de Model-A. Deze eerste Japanse in serieproductie gebouwde auto zag in 1917 het levenslicht. Na vier jaar stopte de productie, in 1921, toen het bouwen van vliegtuigen prioriteit kreeg. Feit is dat de Model-A de pionier blijft en dat Mitsubishi ook na de productiestop van die auto innovatief aan de gang bleef.

In de vroege jaren werden de autoâs gebouwd door de afdeling scheeps- en vliegtuigbouw van Mitsubishi. Daarin ligt de oorsprong van Mitsubishiâs liefde voor creatieve techniek en de daaruit voortvloeiende goede reputatie wat betreft kwaliteit, precisie, betrouwbaarheid, kracht en prestaties van de voertuigen â op de weg, in het terrein en op het circuit.

Vandaag â Outlander
Gesteund door 90 jaar ervaring op het gebied van de bouw en constructie van autoâs, 70 jaar ervaring in 4x4-techniek en tevens 45 jaar succes in de autosport, is de nieuwe Outlander ultiem gewapend om de strijd aan te gaan in het zeer sterk bezette SUV-segment.

De nieuwe Outlander laat de rol van de echte 4x4-terreinauto over aan de nieuwe generatie Pajero. Zelf is de Outlander een compromisloze oplossing voor een ander type auto voor werk en vrije tijd. Door gebruikmaking van de kwaliteiten van het nieuwe âGlobal Platformâ van MMC (zie ook elders), biedt de Outlander actieve veiligheid en rijplezier op personenautoniveau. Dit dankzij de All Wheel Control-vierwielaandrijving, de onafhankelijke wielophanging rondom, de perfecte remmen en het lage zwaartepunt van de auto. Dit laatste onder meer dankzij het aluminium dak, een beproefde technologie van de Lancer Evolution IX.

De Outlander is duidelijk geïnspireerd door de Pajero Evo 2+2 conceptauto. Hij heeft een stoer front dat overloopt in gespierde spatschermen met uitgeklopte wielkasten en scherpe lijnen. Het laat geen misverstand bestaan over het karakter van de Outlander en over zijn dynamiek.

De overeenkomsten met de Pajero Evo 2+2 âDesert GTâ zijn nog duidelijker in de uitvoering van de Outlander-V6-concept (mat metaalgrijs met wit dak en witte accenten). Deze speciaal voor de tentoonstelling bedoelde versie, die het potentieel van de Outlander onderstreept, wordt aangedreven door de compleet nieuwe 3,0-liter V6 MIVEC-motor. In een later stadium kan deze uitvoering leverbaar worden in Europa, afhankelijk van de vraag4).

Met deze variant erbij zou Mitsubishi de volgende reeks Outlanders kunnen bieden:

* 2.0 diesel met hogedrukpomp â 140 pk (103 kW) en 310 Nm â voorjaar 2007^1) op de markt.

* 2.2 common-rail diesel* â 156 pk (115 kW) en 380 Nm â najaar 2007^2) op de markt.

* 2.4 benzine* â 170 pk (125 kW) en 226 Nm â vierde kwartaal van 2007^3) op de markt.

* 3.0 benzine* â 220 pk (162 kW) en 276 Nm, nog in onderzoek4).


1) Afkomstig van VAG.


2) Afkomstig van PSA Peugeot Citroën.


3) Motor van Mitsubishi Motors.


4) Motor van Mitsubishi Motors. Al verkrijgbaar in de USA en in Euro3-uitvoering in Rusland en de Oekraïne.


* Alle gegevens onder voorbehoud van homologatie.

Morgen â Prototype-X
Met modellen als de Outlander, de nieuwe Pajero en de Pajero Evo (die recent de Dakar Rally 2007 won) bruist het van enthousiasme en activiteit bij het Okazaki Research & Development Centre van Mitsubishi Motors Corporation in Japan. Als ook bij alle betrokken ingenieurs van Mitsubishi wereldwijd.

Negentig jaar na Model-A is het dÃt enthousiasme dat Mitsubishi voortstuwt bij projecten als het âGlobal Platformâ, het wereldwijd gebruikte platform dat geldt als het meest ambitieuze project van Mitsubishi ooit.

Dit platform werd voor het eerst getoond in oktober 2005, toen in Japan de nieuwe Outlander werd gelanceerd. Het platform zal wereldwijd de basis vormen voor 3 miljoen autoâs. Vanaf 2007 wordt het platform volledig gebruikt. Onder meer door de lancering van een nieuwe reeks sedans in het C-segment (Lancer Sports Sedan en de daarvan afgeleide autoâs), waarvan het opvallende ontwerp veel gemeen heeft met de spectaculaire Concept-X uit 2005 en de Concept-Sportsback-prototypen.

Met het nieuwe platform bevestigt Mitsubishi zijn strategie om bij de ontwikkeling van toekomstige nieuwe producten gebruik te maken van een beperkt aantal platforms (zes in plaats van voorheen veertien). Dat betekent wel dat die nieuwe platforms bijzonder flexibel moeten zijn om aan de wereldwijde eisen en reglementen te voldoen en tegemoet te komen aan de wensen van klanten in zeer uiteenlopende landen.

âProject Globalâ wakkert de passie bij Mitsubishi nog eens extra aan. Dit demonstreert het merk in Genève, net als kort geleden in Detroit, met de opvallende showauto Prototype-X. Een serieuze hint naar de volgende generatie van een Mitsubishi icoon, de supercar Lancer Evolution.

Prototype-X demonstreert het Europese publiek de bandbreedte van de nieuwe Lancer Sports Sedan familie. Van het instapmodel met 115pK motor tot aan de supercar Lancer Evolution toe.

Dat het verschil tussen de tussen de nieuwe Lancer Evolution en zijn voorganger groter zal zijn dan ooit, wordt direct duidelijk door de Prototype-X. De nieuwe editie boekt geweldige vooruitgang op het gebied van handelbaarheid, dynamiek en technologie, zonder ook maar iets in te boeten op het opwindende turboaangedreven karakter dat de Lancer Evolution wereldberoemd heeft gemaakt.

De nieuwe Evolution krijgt een turbovariant van de nieuwe lichtmetalen 4B11 2.0 DOHC MIVEC-motor die in de 2008-versie in de Lancer Sports Sedan zal worden gebruikt. Met deze 2,0-liter turbomotor wordt de nieuwe Lancer Evolution de sterkste ooit.