Mitsubishi viert 90 jaar creatieve automobielbouw op Salon van Genève
(2/5/2007)
Een paar weken na de succesvolle lancering van de Lancer Sports Sedan
als wereldprimeur tijdens de Detroit Motor Show, is er tijdens de
Autosalon van Genève van 2007 een volgende reden tot feest bij
Mitsubishi Motors. De automobieltak van het Mitsubishi concern zal
tijdens de autotentoon-stelling in Genève â van 6 t/m 18 maart 2007 â
tonen hoe het 90 jaar geleden met de Model-A kwam tot het fabriceren
van autoâs.
En hoe het vakmanschap en het technische inzicht ook vandaag de dag
zorgt voor vernieuwende oplossingen, zoals terug te vinden zijn in de
compleet nieuwe Outlander. En hoe die straks tot uiting komen in de
Prototype-X.
Gisteren â Model-A
De Mitsubishi Motors stand op de Autosalon van Genève 2007 zal worden
opgesierd door een bijzondere rode auto: een exacte replica van de
Mitsubishi Model-A uit 1917. Daarnaast â totaal anders maar
voortgekomen uit dezelfde achtergrond â zal de toekomstige Lancer
Evolution staan.
De geschiedenis van Mitsubishi als bouwer van autoâs begon lang
voordat de Motor Vehicle Division van Mitsubishi Heavy Industries Ltd.
in 1970 als âMitsubishi Motors Corporationâ (MMC) in het concern werd
opgenomen â en nog langer voordat MMC terugkwam in 2004.
De eerste auto van Mitsubishi was de Model-A. Deze eerste Japanse in
serieproductie gebouwde auto zag in 1917 het levenslicht. Na vier jaar
stopte de productie, in 1921, toen het bouwen van vliegtuigen
prioriteit kreeg. Feit is dat de Model-A de pionier blijft en dat
Mitsubishi ook na de productiestop van die auto innovatief aan de gang
bleef.
In de vroege jaren werden de autoâs gebouwd door de afdeling scheeps-
en vliegtuigbouw van Mitsubishi. Daarin ligt de oorsprong van
Mitsubishiâs liefde voor creatieve techniek en de daaruit
voortvloeiende goede reputatie wat betreft kwaliteit, precisie,
betrouwbaarheid, kracht en prestaties van de voertuigen â op de weg,
in het terrein en op het circuit.
Vandaag â Outlander
Gesteund door 90 jaar ervaring op het gebied van de bouw en
constructie van autoâs, 70 jaar ervaring in 4x4-techniek en tevens 45
jaar succes in de autosport, is de nieuwe Outlander ultiem gewapend om
de strijd aan te gaan in het zeer sterk bezette SUV-segment.
De nieuwe Outlander laat de rol van de echte 4x4-terreinauto over aan
de nieuwe generatie Pajero. Zelf is de Outlander een compromisloze
oplossing voor een ander type auto voor werk en vrije tijd. Door
gebruikmaking van de kwaliteiten van het nieuwe âGlobal Platformâ van
MMC (zie ook elders), biedt de Outlander actieve veiligheid en
rijplezier op personenautoniveau. Dit dankzij de All Wheel
Control-vierwielaandrijving, de onafhankelijke wielophanging rondom,
de perfecte remmen en het lage zwaartepunt van de auto. Dit laatste
onder meer dankzij het aluminium dak, een beproefde technologie van de
Lancer Evolution IX.
De Outlander is duidelijk geïnspireerd door de Pajero Evo 2+2
conceptauto. Hij heeft een stoer front dat overloopt in gespierde
spatschermen met uitgeklopte wielkasten en scherpe lijnen. Het laat
geen misverstand bestaan over het karakter van de Outlander en over
zijn dynamiek.
De overeenkomsten met de Pajero Evo 2+2 âDesert GTâ zijn nog
duidelijker in de uitvoering van de Outlander-V6-concept (mat
metaalgrijs met wit dak en witte accenten). Deze speciaal voor de
tentoonstelling bedoelde versie, die het potentieel van de Outlander
onderstreept, wordt aangedreven door de compleet nieuwe 3,0-liter V6
MIVEC-motor. In een later stadium kan deze uitvoering leverbaar worden
in Europa, afhankelijk van de vraag4).
Met deze variant erbij zou Mitsubishi de volgende reeks Outlanders
kunnen bieden:
* 2.0 diesel met hogedrukpomp â 140 pk (103 kW) en 310 Nm â voorjaar
2007^1) op de markt.
* 2.2 common-rail diesel* â 156 pk (115 kW) en 380 Nm â najaar
2007^2) op de markt.
* 2.4 benzine* â 170 pk (125 kW) en 226 Nm â vierde kwartaal van
2007^3) op de markt.
* 3.0 benzine* â 220 pk (162 kW) en 276 Nm, nog in onderzoek4).
1) Afkomstig van VAG.
2) Afkomstig van PSA Peugeot Citroën.
3) Motor van Mitsubishi Motors.
4) Motor van Mitsubishi Motors. Al verkrijgbaar in de USA en in
Euro3-uitvoering in Rusland en de Oekraïne.
* Alle gegevens onder voorbehoud van homologatie.
Morgen â Prototype-X
Met modellen als de Outlander, de nieuwe Pajero en de Pajero Evo (die
recent de Dakar Rally 2007 won) bruist het van enthousiasme en
activiteit bij het Okazaki Research & Development Centre van
Mitsubishi Motors Corporation in Japan. Als ook bij alle betrokken
ingenieurs van Mitsubishi wereldwijd.
Negentig jaar na Model-A is het dÃt enthousiasme dat Mitsubishi
voortstuwt bij projecten als het âGlobal Platformâ, het wereldwijd
gebruikte platform dat geldt als het meest ambitieuze project van
Mitsubishi ooit.
Dit platform werd voor het eerst getoond in oktober 2005, toen in
Japan de nieuwe Outlander werd gelanceerd. Het platform zal wereldwijd
de basis vormen voor 3 miljoen autoâs. Vanaf 2007 wordt het platform
volledig gebruikt. Onder meer door de lancering van een nieuwe reeks
sedans in het C-segment (Lancer Sports Sedan en de daarvan afgeleide
autoâs), waarvan het opvallende ontwerp veel gemeen heeft met de
spectaculaire Concept-X uit 2005 en de Concept-Sportsback-prototypen.
Met het nieuwe platform bevestigt Mitsubishi zijn strategie om bij de
ontwikkeling van toekomstige nieuwe producten gebruik te maken van een
beperkt aantal platforms (zes in plaats van voorheen veertien). Dat
betekent wel dat die nieuwe platforms bijzonder flexibel moeten zijn
om aan de wereldwijde eisen en reglementen te voldoen en tegemoet te
komen aan de wensen van klanten in zeer uiteenlopende landen.
âProject Globalâ wakkert de passie bij Mitsubishi nog eens extra aan.
Dit demonstreert het merk in Genève, net als kort geleden in Detroit,
met de opvallende showauto Prototype-X. Een serieuze hint naar de
volgende generatie van een Mitsubishi icoon, de supercar Lancer
Evolution.
Prototype-X demonstreert het Europese publiek de bandbreedte van de
nieuwe Lancer Sports Sedan familie. Van het instapmodel met 115pK
motor tot aan de supercar Lancer Evolution toe.
Dat het verschil tussen de tussen de nieuwe Lancer Evolution en zijn
voorganger groter zal zijn dan ooit, wordt direct duidelijk door de
Prototype-X. De nieuwe editie boekt geweldige vooruitgang op het
gebied van handelbaarheid, dynamiek en technologie, zonder ook maar
iets in te boeten op het opwindende turboaangedreven karakter dat de
Lancer Evolution wereldberoemd heeft gemaakt.
De nieuwe Evolution krijgt een turbovariant van de nieuwe lichtmetalen
4B11 2.0 DOHC MIVEC-motor die in de 2008-versie in de Lancer Sports
Sedan zal worden gebruikt. Met deze 2,0-liter turbomotor wordt de
nieuwe Lancer Evolution de sterkste ooit.
AutoRai