AutoRai

Wereldpremière Mazda Hakaze op Salon van Genève

(2/5/2007)
Mazda presenteert op de Autosalon van Genève 2007 de derde concept car uit een serie van vier, die tot stand is gekomen onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor Corporation in Hiroshima, Japan. Na de Nagare (Los Angeles Motor Show 2006) en de Ryuga (Detroit Motor Show 2007) zal begin maart in Genève de Mazda Hakaze onthuld worden en eind dit jaar in Tokyo een vierde concept car. De modellen kunnen worden gezien als de nieuwe designrichting van Mazda onder de naam âNagareâ, wat âflowâ betekent in de zin van stroming.

âNagare vormt het uitgangspunt van een nieuwe stroming. Een stroming die de basis zal leggen voor een hele nieuwe generatie Mazdaâs. Vandaar dat wij deze filosofie met zoveel enthousiasme presenteren. Nagare staat voor het vastleggen van beweging, energie en schoonheid en het omzetten van deze begrippen in een vormtaal die de mensen aanspreekt en die uitnodigt tot aanraken. Het idee voor Nagare vond zijn oorsprong in de natuur, voor onze ontwerpers een ongelooflijk rijke inspiratiebronâ, aldus Laurens van den Acker.

Het volledige persbericht:


1. Nagare ontwerpfilosofie

Een nieuwe expressie van beweging

Mazda introduceerde de afgelopen anderhalf jaar een drietal spectaculaire studiemodellen en bevestigde daarmee zijn reputatie als producent van gedurfde blikvangers: in 2005 in Frankfurt de Sassou, een studiemodel van Mazda Motor Europe volgens het unieke âshojiâ ontwerpprincipe, daarna in Tokio de Senku, die tijdens de 21^e editie van het internationale automobielfestival van Parijs in 2006 werd gekozen tot winnaar van de âGrand Prix du Plus Beau Concept Carâ, en in 2006 in Detroit de Kabura, die de âAesthetic and Innovation Awardâ in de wacht sleepte.

Voor het huidige tentoonstellingsseizoen heeft Mazda vier conceptstudies in de coulissen staan die uiting geven aan de nieuwe vormtaal Nagare (spreek uit na-ga-reh), ontwikkeld door Laurens van den Acker, de nieuwe ontwerpdirecteur van Mazda. Het woord ânagareâ is Japans voor âstromingâ en âde belichaming van bewegingâ. De toepassing van dit principe bij het vormgeven van autoâs vereiste het analyseren van de verschillende bewegingsvormen, met name die van de natuurkrachten zoals water en wind. Die natuurlijke lijnen en golven zijn letterlijk het symbool van beweging, bijvoorbeeld de wind die vormen in het zand blaast. Nagare staat voor het tot uitdrukking brengen van natuurlijke beweging in de vormgeving van autoâs, waarbij vormtaal en proportie op een nieuwe manier worden samengebracht om beweging te suggereren.

âHet succes van onze huidige modellen geeft aan dat Zoom-Zoom ons in staat heeft gesteld een fraai product neer te zetten waarmee zowel onze klanten als wijzelf erg tevreden zijn. Nagare is een voortzetting van dit herwonnen zelfvertrouwen en geeft het een unieke en onderscheidende identiteitâ, aldus Van den Acker.

Twee conceptstudies, de Nagare en de Ryuga, geven uiting aan de nieuwe ontwerpfilosofie van Mazda. De Mazda Nagare werd vorig jaar november gepresenteerd op de Auto Show van Los Angeles, de Mazda Ryuga beleefde zijn première tijdens de Detroit Motor Show in januari van dit jaar. Deze beide concept cars zijn een doorontwikkeling van Zoom-Zoom, geïnspireerd op bewegingen van de natuur. Zo vond de vormgeving van de Mazda Nagare zijn oorsprong in geologische stromingspatronen, en stond âKaresansuiâ, de Japanse rotstuin, model voor de structuur in de zijpanelen van de Ryuga. Beide roepen energie en luchtigheid op, omgezet in een prachtig lijnenspel dat tegelijk krachtig en elegant is en dat ondanks zijn eenvoud onweerstaanbaar verleidelijk is.

De derde belichaming van Nagare, de Mazda Hakaze, maakt binnenkort in Europa zijn opwachting. De Hakaze werd ontworpen door het Europese ontwerpcentrum van Mazda in Frankfurt. De Hakaze is een compacte crossover, gecombineerd met de eigenschappen van een coupé en een roadster. De beste kenmerken van deze drie traditionele autotypen vinden we in dit model terug. Het dak is voor een deel afneembaar wat het gevoel geeft in een roadster te rijden, de auto heeft de wendbaarheid van een compacte hatchback en de hoge heuplijn en het functionele interieur doet denken aan een compacte SUV.

Bij dit model herkennen we Nagare in de zandduinen die zich over het buitenoppervlak lijken te herhalen, gecombineerd met de vormen van (lucht)vaartuigen. Van binnen zien we vloeiende lijnen, op de natuur geïnspireerde oppervlakken en doordachte functionaliteit, die inspelen op de avontuurlijke levensstijl van de hedendaagse autobezitter.

âBij de Mazda Hakaze zien we Nagare niet alleen terug in de zich herhalende lijnen aan de zijkant, maar ook in een groot aantal detailsâ, zegt hoofdontwerper Peter Birtwhistle van Mazda Motor Europe. âKijk maar eens goed naar de wielen: de spaken lijken een vloeiende beweging te maken en de belijning van de velg gaat naadloos in de band over. Ook de basisvorm van het interieur is geïnspireerd op zandduinen. Eén en al beweging, alsof er een frisse wind doorheen waait. Een totaal nieuwe benadering van de zoektocht naar nieuwe vormen. Je mag de functionaliteit natuurlijk nooit uit het oog verliezen, maar bij Mazda draait alles om emotie. En dit is emotie.â


2. Marktinspiratie

Geavanceerde productplanning nader bekeken

Hoewel het Mazda Hakaze conceptmodel de toekomstvisie van Mazda weergeeft, stoelt dit ontwerp op de realiteit van vandaag. Ondanks zijn futuristische trekjes is de Hakaze een serieuze poging om tegemoet te komen aan de toenemende vraag in Europa naar SUV-achtige crossovers.

Kruisbestuiving bij de ontwikkeling van conceptmodellen

Om ervoor te zorgen dat de Hakaze en alle toekomstige ontwerpen van Mazda Motor Europe zo realistisch mogelijk zijn, werd eind 2004 een Advanced Product Planning (APP) team toegewezen aan het Europese centrum voor onderzoek en ontwikkeling van Mazda (MRE). Dit multidisciplinaire team bestaat uit ontwerpers, ingenieurs en marketingmensen.

Het APP-team nam de eerste planningfase van het Hakaze-project voor zijn rekening. Dit begon met een onderzoek naar leefgewoonten van mensen en trends binnen de automarkt, onder meer door middel van persoonlijke gesprekken met consumenten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Uit de gecombineerde onderzoeksresultaten kwam naar voren dat compacte SUVâs, mits afgestemd op actieve vrijetijdsbesteding, de komende tien jaar sterk aan populariteit zullen winnen.

âIn Europa brokkelen de traditionele marktsegmenten af,â aldus Benno Gaessler, manager van het APP-team en samen met Stefan Meisterfeld verantwoordelijk voor marktanalyse en -strategie. âHet team ontdekte dat potentiële klanten onvervulde emotionele wensen hebben. Ze zien zichzelf graag rijden in een coupé of een cabriolet, in ieder geval in een auto met een eigenzinnige vormgeving. Normaal gesproken moet voor deze exclusiviteit veel geld neergeteld worden. Met de Hakaze proberen we al deze wensen in één keer te vervullen.â

Mazda Hakaze en kitesurfing

Onderzoek van Mazda naar toekomstig autogebruik in Europa toont aan dat voertuigen die tegemoet komen aan de wensen van actieve en avontuurlijke gebruikers steeds populairder zullen worden. Om te laten zien dat Mazda uitstekend op deze wensen kan inspelen, werd de Hakaze speciaal ontworpen voor beoefenaars van kitesurfen: een combinatie van surfen en paragliding. Deze sport werd voor het eerst in 1996 beoefend in Maui (Hawaii) waar in 1998 voor het eerst officiële kampioenschappen werden gehouden. Sindsdien heeft kitesurfen zich ontwikkeld tot de snelst groeiende watersport ter wereld, met 300.000 beoefenaars wereldwijd.

Een kitesurfer staat op een surfplank met voetbanden en laat zichzelf op de plank door het water trekken door een grote bestuurbare vlieger. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Het lichaam van de kitesurfer is de enige schakel tussen de vlieger en de plank die gelijktijdig bestuurd moeten worden. Kitesurfers surfen ook veel op internet om de weerscondities te bekijken en nemen veel natte en zanderige spullen mee. Dankzij verschillende praktische oplossingen voldoet de Mazda Hakaze aan alle eisen die kitesurfers aan een auto kunnen stellen.

Het APP-team kwam met een concept dat de hierboven beschreven consumenten zou aanspreken. De auto moest de wendbaarheid hebben van een compacte hatchback, de mogelijkheid voor rijden met open dak, een hogere zitpositie, sportieve prestaties en een moderne vormgeving.

Jose R.G. Santamaria, directeur van APP en Consumer Insights: âDe nauwe samenwerking tussen de verschillende disciplines maakt deze auto werkelijk uniek. Professionals op het gebied van engineering, planning en vormgeving werken allemaal samen in een hechte groep. De Hakaze is het eerste tastbare resultaat van deze nieuwe aanpak die we voortaan bij Mazda zullen gaan gebruikenâ.

Na het benoemen van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe concept droeg het APP-team het basisplan over aan twee teamleden, een ontwerper en een packaging engineer. Samen werkten zij het concept uit tot een voertuig dat tegemoet komt aan de hierboven genoemde klantwensen, tegelijkertijd trouw blijvend aan de eigenschappen van de hatchback in het C-segment. De duidelijke aanpak in het begin leverde de ontwerpers van de Hakaze tijdens latere ontwerpstadia veel voordelen op.


3. Exterieur

Crossover, coupé en roadster in één

Het Japanse woord Hakaze is afgeleid van âhaâ voor âboombladâ en âkazeâ voor âwindâ: passend voor een auto die zelfs stilstaand moeiteloos de lucht lijkt te doorklieven. De Mazda Hakaze is zeer compact gebouwd. Met zijn 4,42 meter is hij ongeveer even lang (+15 mm) als de Mazda3 Hatchback, wat garant staat voor wendbaarheid en sportieve rijeigenschappen, maar hij is breder (1,89 m ofwel +135 mm) en hoger (1,56 m ofwel +95 mm) en heeft een hogere zitpositie, een zeer groot glasoppervlak en meer grondspeling, kenmerken die we eigenlijk alleen tegenkomen bij SUVâs in het C-segment.

Dit slimme totaalpakket is omgeven door een moderne carrosserie zonder portiergrepen en buitenspiegels (die zijn vervangen door cameraâs) met zeer bescheiden buitenmaten. De vloeiende accentlijnen en zijprofielen geven de auto een stoere en strakke look. De Mazda Hakaze heeft geen B-stijl en tweederde deel van het glazen dak kan in twee delen worden afgenomen en opgeborgen in een uitschuifbaar compartiment in de achterbumper. Met de vier ruiten (zonder ruitstijl) omlaag verandert de auto in een vierzits coupé met de uitstraling van een roadster.

Het exterieur van de Hakaze werd getekend door het succesvolle duo dat ook verantwoordelijk was voor de Mazda Sassou, in 2005 gepresenteerd tijdens de IAA van Frankfurt. Ook deze keer koos men voor een ontwerp van Mickael Loyer, bijgestaan door Luca Zollino. Mickael Loyer: âWe wilden het gevoel van vrijheid in het karakter van de auto verwerken en onze eigen grenzen verleggen. Daartoe liet het ontwerpteam zich inspireren door sportieve activiteiten in de buitenlucht die te maken hebben met wind en water, zoals kite-surfing, sportvliegen, duiken en motorrijden. We zochten naar vormen die door de natuur worden gecreëerd: zo is de manier waarop de wind vormen in het zand tekent een belangrijk element in de exterieurvormgeving van dit conceptâ.

Aan de voorkant werd een belangrijk ontwerpdetail van de Sassou overgenomen, een grote grille met richtingaanwijzers en koplampen in de vorm van een omgekeerde V, verfraaid met vloeiende âNagare lijnenâ. Aan de achterkant laten de unieke achterlichten licht doordringen in de onderste helft van de achterruit. Doordat de achterlichten vloeiend in het koetswerk overgaan, lijkt het licht te zweven. Het silhouet van de Mazda Hakaze heeft vloeiende lijnen aan de voorkant van het portier, die visueel zijn verbonden met de voorkant van de auto via een lijn die over de voorste wielkast in de zijkant overgaat. Deze lijnen sluiten aan op de oplopende heuplijn die tot in de achterklep doorloopt, de vlakke voorruit die een sterke overeenkomst vertoont met die van de Mazda CX-7 en de daklijn, die de Hakaze en profil een moderne en krachtige vorm geeft, enigszins vergelijkbaar met het silhouet van een Samurai-zwaard.

Alle lijnen vormen samen een visuele beweging, waardoor het lijkt alsof de body door de wind werd gevormd. Zelfs een stilstaande Hakaze lijkt te bewegen, alsof de wind over de voorste wielkast waait en omlaag langs de zijkant naar achteren beweegt en onder de achterruit wegvloeit.

Voor de Hakaze vonden de ontwerpers niet alleen inspiratie in de natuur, maar ze keken ook naar andere machines zoals helikopters, speedboten en straaljagers. De vloeiende lijnen van deze machines laten zien hoe de mens zijn scheppingen aan de natuurwetten aanpast. Het ontwerpteam combineerde deze vormtaal met vormen die rechtstreeks door natuurkrachten in zand en water gevormd worden. Voorbeelden hiervan zijn het glazen cockpitdak en de 20-inch wielen van de Hakaze. De vorm van de wielen is geïnspireerd op zandduinen en propellers en suggereren stroming en beweging. De diep in de wang van de banden doorgetrokken spaken geven de Hakaze een driedimensionale diepte.

Luca Zollino: âDe Hakaze is een vlotte en tegelijk robuuste coupé die overal uit de voeten kan. Het unieke van het ontwerp is ook te danken aan de ongebruikelijke vorm van de achterklep. Doordat de heuplijn in de achterklep doorloopt, kunnen we alle vlakken daarboven visueel op elkaar laten aansluiten: samen met de zeer vlakke en lange voorruit accentueert dit de compactheid van dit modelâ.

Kleuren en materialen van exterieur â Nagare oppervlaktestructuur en speciale spuittechniek

De carrosserievormen van de Hakaze worden gecombineerd met kleuren, materialen en structuren die Nagare uitdragen. De gouden kleur is gebaseerd op een woestijnlandschap bij ondergaande zon.

Maria Greger, hoofdontwerper kleuren en materialen: âDe exterieurkleur werd gekozen om de vormen, de beweging en de textuur van het model te ondersteunen zodat de hele body eruit ziet alsof die is ontstaan uit een natuurlijke beweging. We wilden het beeld van zand oproepen. Als je de lak beter bekijkt, zie je kleine deeltjes die op zandkorrels lijkenâ.

De natuurlijke uitstraling van de buitenkant werd verder onderstreept door toepassing van een speciale spuittechniek. Alle panelen die onder een hoek werden gevormd om twee delen te verkrijgen met een vlakke rand ertussen, werden voorzien van lakeffecten. Door een blanke laklaag over de kleurlak aan te brengen verkreeg het bovenste deel van het paneel meer transparantie. Vervolgens werd onder de rand een donkerder tint aangebracht, een effect dat wordt verkregen door toevoegingen in de lak en door een iets ander gebruik van deeltjes in de verf. Het eindresultaat lijkt op een zandduin of een zandrug die van boven lichter is dan aan de onderkant.

Mazda Hakaze â Praktische oplossingen voor kitesurfen

Het nieuwste showmodel van Mazda laat zien hoe een toekomstige crossover in het C-segment tegemoet kan komen aan nieuwe trends en lifestyles. Geen enkele sportieve activiteit is beter geschikt om dat te illustreren dan kitesurfing. Dit concept is zo flexibel als de kitesurfer zelf. Zo kan het dak in twee delen worden afgenomen en worden opgeborgen in een uitschuifbaar compartiment in de achterbumper. Hiermee verandert de Hakaze niet alleen in een roadster, maar is dit slimme ontwerp ook geschikt om het surfen af te wisselen met lekker zonnen.

Bovendien hebben de deuren en de achterklep geen grepen en kunnen ze zonder sleutel geopend worden. De speciale sleutel, een draadloos multifunctioneel apparaat, wordt door de auto herkend waarna de deuren automatisch ontgrendeld worden. Door even het oppervlak aan te raken waar zich normaal gesproken de handgreep bevindt, draait het portier 30º van de auto af en onder een hoek van 45º omhoog. Vooral handig als je je handen niet vrij hebt.


4. Interieur

Een natuurlijke omgeving

Het interieur van de Mazda Hakaze is een feest van vormen, textuur en functionaliteit. De twee grote one-touch vleugeldeuren zijn zonder sleutel te openen en bieden ruime toegang tot de vier kuipstoelen. Het interieur van de Hakaze doet zelfs bij gesloten dak ruim aan. De voorruit loopt helemaal door tot voorbij de voorinzittenden en creëert een enorme kijkhoek. Dat effect wordt nog eens versterkt door de A-stijl die vlak vóór het portier het instrumentenpaneel kruist.

Jo Stenuit, de ontwerper die samen met hoofdontwerper Masato Ogawa het interieur van de Mazda Hakaze tekende: âIn het interieur vinden we Nagare terug in zachte glooiingen en randen die geleidelijk in hun omgeving opgaan. Met een duinlandschap als voorbeeld laten we de bedieningsorganen, zoals de stuurkolom, boven het oppervlak uit rijzen als een schelp die half onder het zand ligt. Ook voor de materiaalstructuren namen we de natuur als uitgangspunt. Al deze kenmerken geven het interieur een sensuele uitstraling en doen het lijken alsof je in een natuurlijke omgeving zit.â

Het interieur, met name het instrumentenpaneel, is asymmetrisch en sterk op de bestuurder gericht. De lange stuurkolom in de rondlopende cockpit geeft een gevoel van sportiviteit en diepte. De snelheidsmeter en toerenteller, ter weerszijden van het stuurwiel, zijn oranje verlicht en in het hart van het stuurwiel bevindt zich een LCD-scherm dat navigatiegegevens, beelden van de boordcameraâs en waarschuwingen toont. Hierdoor krijgt de bestuurder sterker het gevoel alles in de hand te hebben. Het hart van het stuurwiel is vast: alleen de rand en de onderste spaak kunnen draaien.

Rechts van de bestuurder, in de middenconsole, bevinden zich unieke schuifregelaars die de drie verlichte sleuven in het oppervlak volgen. Deze lijnen hebben de vormen van duinkammen om het de bestuurder makkelijker te maken zijn of haar vingers langs het oppervlak te bewegen. Met deze schuiven worden de stoelverstelling, verwarming, geluidsinstallatie en multimediasystemen bedient. De verlichting onder de schuiven beweegt met de bewegingen van de vingers mee. De buitenste sleuf bedient het multimediasysteem met harde schijf en een LCD-scherm dat aan de passagierszijde automatisch uit het dashboard oprijst. Dit scherm kan met de hand verdraaid worden zodat de bestuurder het ook kan zien als de auto geparkeerd staat.

Met een persoonlijke âdata shellâ, een verdere ontwikkeling van de USB-stick uit de Mazda Sassou, kunnen gegevens met de boordcomputer worden uitgewisseld. De âdata shellâ is een draadloos apparaatje waarmee de bestuurder âhandsfreeâ de deur opent en waarop hij of zij persoonlijke instellingen kan vastleggen, evenals gegevens die vanaf de computer thuis kunnen worden gedownload (routebeschrijvingen, muziek, films). Na te zijn ingestapt drukt de bestuurder op de schakelaar aan de zijkant van de âdata shellâ waarna de stekker naar buiten komt (vergelijkbaar met een klapsleutel). Nadat deze stekker in de daartoe bestemde aansluiting in de middenconsole is gestoken, worden de opgeslagen gegevens automatisch met behulp van Bluetooth(TM) gedownload en schakelt het contact in.

De âdata shellâ functioneert ook als schakelpook voor de automatische transmissie. De Hakaze beschikt ook over een draadloze Bluetooth(TM) batterijlader in het dashboardkastje om de batterij(en) van een mobiele telefoon, een PDA, camera of MP3-speler op te laden. Deze handige oplossing maakt losse kabels overbodig en onttrekt de lader aan het oog.

Alle stoelen van de Mazda Hakaze zijn gemonteerd op de middentunnel en zijn elektrisch in lengterichting verstelbaar. Voor meer bagageruimte kunnen de achterstoelen naar voren schuiven, waarbij de zittingen onder de voorstoelen verdwijnen. Dit schept extra ruimte voor de spullen voor een dagje strand. Met de ruiten omlaag en het dak eraf ontstaat meteen het gevoel in een roadster te rijden, ongeacht in welke van de vier stoelen je zit.

Mazda Hakaze â Doordachte oplossingen voor kitesurfen

Kitesurfers volgen de wind. Ze staan âs morgens op, kijken op internet waar de gunstigste weers- en windcondities zijn, bellen hun vrienden, pakken hun spullen en gaan. De Mazda Hakaze is om verschillende redenen bij uitstek voor deze activiteit geschikt. Zo kan een deel van de middentunnel van de Hakaze naar achteren uit de auto schuiven om daaraan bijvoorbeeld een surfplank vast te maken en mee te nemen. Het LCD-scherm, in het dashboard op de passagiersplaats ingebouwd, is voorzien van een internetaansluiting. Met de kleine, draaibare digitale camera die aan het LCD-scherm is gekoppeld, kunnen de weg of de mensen in de auto gefilmd worden. Dit met het idee een fijne surflocatie of de route ernaartoe te filmen om dat later met vrienden te kunnen delen.

Ter weerszijden van de middentunnel is de bodem van de bagageruimte dubbel uitgevoerd en voorzien van rubberen bekleding, ideaal voor het meenemen van natte en zanderige spullen. De meeste schakelaars in de auto zijn sensoren die zich onder het oppervlak bevinden en geen naden hebben. Dat betekent dat er geen water of zand in de schakelaars kan komen en maakt het makkelijker de auto aan de binnenkant goed schoon te maken.

Interieurkleuren en -materialen

âWe willen de passagiers het interieur laten beleven als een omgeving vol met natuurlijk aanvoelende oppervlakken. Na te zijn ingestapt krijg je een bepaald gevoel. Als je een tweede keer kijkt, zie je overal nieuwe dingen gebeurenâ, aldus Luciana Silvares, die samen met Maria Greger de materialen en kleuren voor de Hakaze uitkoos.

Het gekozen kleurenschema versterkt de natuurlijke vloeiende vormen en onderstreept de veelzijdige functionaliteit van het ontwerp. De kleuren reflecteren de zee en continueren het thema van strand en duinen: de vloer is donkerbruin, de bekledingpanelen, dashboard, portierpanelen en de middenconsole zijn groenig beige en de vier stoelen zijn diepblauw. De materialen zijn voorzien van unieke texturen die het gevoel van Nagare versterken, doordat ze oppervlakken en patronen natuurlijk doen aanvoelen. Veel van de gebruikte materialen zijn voorzien van een korrelstructuur, aangebracht met de nieuwe Flotek(TM) techniek. Hiermee kunnen op hetzelfde oppervlak verschillende texturen worden aangebracht. Voorheen werden materialen gebosseleerd (gedreven) met vaste patronen. De nieuwe techniek stelde het kleuren- en materialenteam in staat natuurlijke onregelmatigheden in oppervlakken te creëren met behulp van asymmetrische en verlopende patronen.

Zo is de vloerbekleding gemaakt van zacht leer, wat lekker voelt aan je blote voeten als je van het strand komt, gebosseleerd in een verlopend patroon, voorzien van aangebrachte ouderdomskenmerken met verschillende structuren en kleine onvolkomenheden. Dit voelt veel natuurlijker aan dan het kunstmatig homogene tapijt. Ook het dashboard oogt en voelt natuurlijk dankzij een speciale inwendige structuur, die op sommige plaatsen zanderig aanvoelt en op andere plaatsen van een lijnenpatroon is voorzien.

Deze tactiele ervaring beleven de inzittenden ook in hun stoel, waarvan de in soepel leer uitgevoerde bekleding lijkt op het materiaal waarvan wetsuits gemaakt zijn. Een coconachtige cockpit omgeeft de bestuurderstoel, die het kite-surfer thema ontleent aan speciale wetsuitstiksels en badges in oranje Kanji-tekens. De andere drie stoelen hebben een wilde en natte look dankzij opgedrukte waterdruppels. Al deze inspanningen hebben geresulteerd in een zeer interactief en zelfs sensueel interieur, waarin passagiers steeds nieuwe zintuiglijke ervaringen kunnen opdoen.


5. Aandrijflijn en onderstel

Buiten de gebaande paden

De Mazda Hakaze concept kan worden uitgerust met een krachtige DISI* benzinemotor of een dieselmotor. De 2.3-liter DISI benzinemotor is een krachtige turbomotor met directe brandstofinspuiting, die is gekoppeld aan Mazdaâs actieve torque-split vierwielaandrijving. Deze modernste aandrijflijn past uitstekend bij het avontuurlijke karakter van de Mazda Hakaze. De motor levert veel trekkracht en vermogen, die via de zestraps-automaat op de vier wielen wordt overgebracht.

Gecombineerd met de gestroomlijnde en lichtgewicht carrosserie van de Hakaze staat deze aandrijflijn niet alleen garant voor veel rijplezier maar ook voor een bescheiden brandstofverbruik. De Hakaze heeft onafhankelijk McPherson veerpoten op de voortrein en multi-link achterwielophanging voor geweldige rijeigenschappen, zowel op het strand als in de stad.


6. Technische gegevens

Mazda Hakaze

Belangrijkste specificaties

Afmetingen

Lengte

mm

4420

Breedte

mm

1890

Hoogte

mm

1560

Wielbasis

mm

2650

Aantal zitplaatsen

4

Inhoud kofferruimte

l

400

Motor

Type

2.3 liter DISI turbo benzine

Transmissie

Type

elektronisch gestuurde zestraps automaat

Aandrijving

vierwielaandrijving met actieve koppelverdeling

Wielen & banden

Type (vóór / achter)

Dunlop 255/50 R20 20 inch x 9 J _______________________


* DISI: Direct Injection Spark Ignition