Wereldpremière Mazda Hakaze op Salon van Genève
(2/5/2007)
Mazda presenteert op de Autosalon van Genève 2007 de derde concept
car uit een serie van vier, die tot stand is gekomen onder leiding van
de Nederlander Laurens van den Acker, General Manager van de Design
Divisie van Mazda Motor Corporation in Hiroshima, Japan.
Na de Nagare (Los Angeles Motor Show 2006) en de Ryuga (Detroit Motor
Show 2007) zal begin maart in Genève de Mazda Hakaze onthuld worden
en eind dit jaar in Tokyo een vierde concept car. De modellen kunnen
worden gezien als de nieuwe designrichting van Mazda onder de naam
âNagareâ, wat âflowâ betekent in de zin van stroming.
âNagare vormt het uitgangspunt van een nieuwe stroming. Een stroming
die de basis zal leggen voor een hele nieuwe generatie Mazdaâs.
Vandaar dat wij deze filosofie met zoveel enthousiasme presenteren.
Nagare staat voor het vastleggen van beweging, energie en schoonheid
en het omzetten van deze begrippen in een vormtaal die de mensen
aanspreekt en die uitnodigt tot aanraken. Het idee voor Nagare vond
zijn oorsprong in de natuur, voor onze ontwerpers een ongelooflijk
rijke inspiratiebronâ, aldus Laurens van den Acker.
Het volledige persbericht:
1. Nagare ontwerpfilosofie
Een nieuwe expressie van beweging
Mazda introduceerde de afgelopen anderhalf jaar een drietal
spectaculaire studiemodellen en bevestigde daarmee zijn reputatie als
producent van gedurfde blikvangers: in 2005 in Frankfurt de Sassou,
een studiemodel van Mazda Motor Europe volgens het unieke âshojiâ
ontwerpprincipe, daarna in Tokio de Senku, die tijdens de 21^e editie
van het internationale automobielfestival van Parijs in 2006 werd
gekozen tot winnaar van de âGrand Prix du Plus Beau Concept Carâ, en
in 2006 in Detroit de Kabura, die de âAesthetic and Innovation Awardâ
in de wacht sleepte.
Voor het huidige tentoonstellingsseizoen heeft Mazda vier
conceptstudies in de coulissen staan die uiting geven aan de nieuwe
vormtaal Nagare (spreek uit na-ga-reh), ontwikkeld door Laurens van
den Acker, de nieuwe ontwerpdirecteur van Mazda. Het woord ânagareâ is
Japans voor âstromingâ en âde belichaming van bewegingâ. De toepassing
van dit principe bij het vormgeven van autoâs vereiste het analyseren
van de verschillende bewegingsvormen, met name die van de
natuurkrachten zoals water en wind. Die natuurlijke lijnen en golven
zijn letterlijk het symbool van beweging, bijvoorbeeld de wind die
vormen in het zand blaast. Nagare staat voor het tot uitdrukking
brengen van natuurlijke beweging in de vormgeving van autoâs, waarbij
vormtaal en proportie op een nieuwe manier worden samengebracht om
beweging te suggereren.
âHet succes van onze huidige modellen geeft aan dat Zoom-Zoom ons in
staat heeft gesteld een fraai product neer te zetten waarmee zowel
onze klanten als wijzelf erg tevreden zijn. Nagare is een voortzetting
van dit herwonnen zelfvertrouwen en geeft het een unieke en
onderscheidende identiteitâ, aldus Van den Acker.
Twee conceptstudies, de Nagare en de Ryuga, geven uiting aan de nieuwe
ontwerpfilosofie van Mazda. De Mazda Nagare werd vorig jaar november
gepresenteerd op de Auto Show van Los Angeles, de Mazda Ryuga beleefde
zijn première tijdens de Detroit Motor Show in januari van dit jaar.
Deze beide concept cars zijn een doorontwikkeling van Zoom-Zoom,
geïnspireerd op bewegingen van de natuur. Zo vond de vormgeving van
de Mazda Nagare zijn oorsprong in geologische stromingspatronen, en
stond âKaresansuiâ, de Japanse rotstuin, model voor de structuur in de
zijpanelen van de Ryuga. Beide roepen energie en luchtigheid op,
omgezet in een prachtig lijnenspel dat tegelijk krachtig en elegant is
en dat ondanks zijn eenvoud onweerstaanbaar verleidelijk is.
De derde belichaming van Nagare, de Mazda Hakaze, maakt binnenkort in
Europa zijn opwachting. De Hakaze werd ontworpen door het Europese
ontwerpcentrum van Mazda in Frankfurt. De Hakaze is een compacte
crossover, gecombineerd met de eigenschappen van een coupé en een
roadster. De beste kenmerken van deze drie traditionele autotypen
vinden we in dit model terug. Het dak is voor een deel afneembaar wat
het gevoel geeft in een roadster te rijden, de auto heeft de
wendbaarheid van een compacte hatchback en de hoge heuplijn en het
functionele interieur doet denken aan een compacte SUV.
Bij dit model herkennen we Nagare in de zandduinen die zich over het
buitenoppervlak lijken te herhalen, gecombineerd met de vormen van
(lucht)vaartuigen. Van binnen zien we vloeiende lijnen, op de natuur
geïnspireerde oppervlakken en doordachte functionaliteit, die
inspelen op de avontuurlijke levensstijl van de hedendaagse
autobezitter.
âBij de Mazda Hakaze zien we Nagare niet alleen terug in de zich
herhalende lijnen aan de zijkant, maar ook in een groot aantal
detailsâ, zegt hoofdontwerper Peter Birtwhistle van Mazda Motor
Europe. âKijk maar eens goed naar de wielen: de spaken lijken een
vloeiende beweging te maken en de belijning van de velg gaat naadloos
in de band over. Ook de basisvorm van het interieur is geïnspireerd
op zandduinen. Eén en al beweging, alsof er een frisse wind doorheen
waait. Een totaal nieuwe benadering van de zoektocht naar nieuwe
vormen. Je mag de functionaliteit natuurlijk nooit uit het oog
verliezen, maar bij Mazda draait alles om emotie. En dit is emotie.â
2. Marktinspiratie
Geavanceerde productplanning nader bekeken
Hoewel het Mazda Hakaze conceptmodel de toekomstvisie van Mazda
weergeeft, stoelt dit ontwerp op de realiteit van vandaag. Ondanks
zijn futuristische trekjes is de Hakaze een serieuze poging om
tegemoet te komen aan de toenemende vraag in Europa naar SUV-achtige
crossovers.
Kruisbestuiving bij de ontwikkeling van conceptmodellen
Om ervoor te zorgen dat de Hakaze en alle toekomstige ontwerpen van
Mazda Motor Europe zo realistisch mogelijk zijn, werd eind 2004 een
Advanced Product Planning (APP) team toegewezen aan het Europese
centrum voor onderzoek en ontwikkeling van Mazda (MRE). Dit
multidisciplinaire team bestaat uit ontwerpers, ingenieurs en
marketingmensen.
Het APP-team nam de eerste planningfase van het Hakaze-project voor
zijn rekening. Dit begon met een onderzoek naar leefgewoonten van
mensen en trends binnen de automarkt, onder meer door middel van
persoonlijke gesprekken met consumenten in Duitsland en het Verenigd
Koninkrijk. Uit de gecombineerde onderzoeksresultaten kwam naar voren
dat compacte SUVâs, mits afgestemd op actieve vrijetijdsbesteding, de
komende tien jaar sterk aan populariteit zullen winnen.
âIn Europa brokkelen de traditionele marktsegmenten af,â aldus Benno
Gaessler, manager van het APP-team en samen met Stefan Meisterfeld
verantwoordelijk voor marktanalyse en -strategie. âHet team ontdekte
dat potentiële klanten onvervulde emotionele wensen hebben. Ze zien
zichzelf graag rijden in een coupé of een cabriolet, in ieder geval
in een auto met een eigenzinnige vormgeving. Normaal gesproken moet
voor deze exclusiviteit veel geld neergeteld worden. Met de Hakaze
proberen we al deze wensen in één keer te vervullen.â
Mazda Hakaze en kitesurfing
Onderzoek van Mazda naar toekomstig autogebruik in Europa toont aan
dat voertuigen die tegemoet komen aan de wensen van actieve en
avontuurlijke gebruikers steeds populairder zullen worden. Om te laten
zien dat Mazda uitstekend op deze wensen kan inspelen, werd de Hakaze
speciaal ontworpen voor beoefenaars van kitesurfen: een combinatie van
surfen en paragliding. Deze sport werd voor het eerst in 1996 beoefend
in Maui (Hawaii) waar in 1998 voor het eerst officiële
kampioenschappen werden gehouden. Sindsdien heeft kitesurfen zich
ontwikkeld tot de snelst groeiende watersport ter wereld, met 300.000
beoefenaars wereldwijd.
Een kitesurfer staat op een surfplank met voetbanden en laat zichzelf
op de plank door het water trekken door een grote bestuurbare vlieger.
Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Het lichaam van de kitesurfer is de
enige schakel tussen de vlieger en de plank die gelijktijdig bestuurd
moeten worden. Kitesurfers surfen ook veel op internet om de
weerscondities te bekijken en nemen veel natte en zanderige spullen
mee. Dankzij verschillende praktische oplossingen voldoet de Mazda
Hakaze aan alle eisen die kitesurfers aan een auto kunnen stellen.
Het APP-team kwam met een concept dat de hierboven beschreven
consumenten zou aanspreken. De auto moest de wendbaarheid hebben van
een compacte hatchback, de mogelijkheid voor rijden met open dak, een
hogere zitpositie, sportieve prestaties en een moderne vormgeving.
Jose R.G. Santamaria, directeur van APP en Consumer Insights: âDe
nauwe samenwerking tussen de verschillende disciplines maakt deze auto
werkelijk uniek. Professionals op het gebied van engineering, planning
en vormgeving werken allemaal samen in een hechte groep. De Hakaze is
het eerste tastbare resultaat van deze nieuwe aanpak die we voortaan
bij Mazda zullen gaan gebruikenâ.
Na het benoemen van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe concept
droeg het APP-team het basisplan over aan twee teamleden, een
ontwerper en een packaging engineer. Samen werkten zij het concept uit
tot een voertuig dat tegemoet komt aan de hierboven genoemde
klantwensen, tegelijkertijd trouw blijvend aan de eigenschappen van de
hatchback in het C-segment. De duidelijke aanpak in het begin leverde
de ontwerpers van de Hakaze tijdens latere ontwerpstadia veel
voordelen op.
3. Exterieur
Crossover, coupé en roadster in één
Het Japanse woord Hakaze is afgeleid van âhaâ voor âboombladâ en
âkazeâ voor âwindâ: passend voor een auto die zelfs stilstaand
moeiteloos de lucht lijkt te doorklieven. De Mazda Hakaze is zeer
compact gebouwd. Met zijn 4,42 meter is hij ongeveer even lang (+15
mm) als de Mazda3 Hatchback, wat garant staat voor wendbaarheid en
sportieve rijeigenschappen, maar hij is breder (1,89 m ofwel +135 mm)
en hoger (1,56 m ofwel +95 mm) en heeft een hogere zitpositie, een
zeer groot glasoppervlak en meer grondspeling, kenmerken die we
eigenlijk alleen tegenkomen bij SUVâs in het C-segment.
Dit slimme totaalpakket is omgeven door een moderne carrosserie zonder
portiergrepen en buitenspiegels (die zijn vervangen door cameraâs) met
zeer bescheiden buitenmaten. De vloeiende accentlijnen en zijprofielen
geven de auto een stoere en strakke look. De Mazda Hakaze heeft geen
B-stijl en tweederde deel van het glazen dak kan in twee delen worden
afgenomen en opgeborgen in een uitschuifbaar compartiment in de
achterbumper. Met de vier ruiten (zonder ruitstijl) omlaag verandert
de auto in een vierzits coupé met de uitstraling van een roadster.
Het exterieur van de Hakaze werd getekend door het succesvolle duo dat
ook verantwoordelijk was voor de Mazda Sassou, in 2005 gepresenteerd
tijdens de IAA van Frankfurt. Ook deze keer koos men voor een ontwerp
van Mickael Loyer, bijgestaan door Luca Zollino. Mickael Loyer: âWe
wilden het gevoel van vrijheid in het karakter van de auto verwerken
en onze eigen grenzen verleggen. Daartoe liet het ontwerpteam zich
inspireren door sportieve activiteiten in de buitenlucht die te maken
hebben met wind en water, zoals kite-surfing, sportvliegen, duiken en
motorrijden. We zochten naar vormen die door de natuur worden
gecreëerd: zo is de manier waarop de wind vormen in het zand tekent
een belangrijk element in de exterieurvormgeving van dit conceptâ.
Aan de voorkant werd een belangrijk ontwerpdetail van de Sassou
overgenomen, een grote grille met richtingaanwijzers en koplampen in
de vorm van een omgekeerde V, verfraaid met vloeiende âNagare lijnenâ.
Aan de achterkant laten de unieke achterlichten licht doordringen in
de onderste helft van de achterruit. Doordat de achterlichten vloeiend
in het koetswerk overgaan, lijkt het licht te zweven. Het silhouet van
de Mazda Hakaze heeft vloeiende lijnen aan de voorkant van het
portier, die visueel zijn verbonden met de voorkant van de auto via
een lijn die over de voorste wielkast in de zijkant overgaat. Deze
lijnen sluiten aan op de oplopende heuplijn die tot in de achterklep
doorloopt, de vlakke voorruit die een sterke overeenkomst vertoont met
die van de Mazda CX-7 en de daklijn, die de Hakaze en profil een
moderne en krachtige vorm geeft, enigszins vergelijkbaar met het
silhouet van een Samurai-zwaard.
Alle lijnen vormen samen een visuele beweging, waardoor het lijkt
alsof de body door de wind werd gevormd. Zelfs een stilstaande Hakaze
lijkt te bewegen, alsof de wind over de voorste wielkast waait en
omlaag langs de zijkant naar achteren beweegt en onder de achterruit
wegvloeit.
Voor de Hakaze vonden de ontwerpers niet alleen inspiratie in de
natuur, maar ze keken ook naar andere machines zoals helikopters,
speedboten en straaljagers. De vloeiende lijnen van deze machines
laten zien hoe de mens zijn scheppingen aan de natuurwetten aanpast.
Het ontwerpteam combineerde deze vormtaal met vormen die rechtstreeks
door natuurkrachten in zand en water gevormd worden. Voorbeelden
hiervan zijn het glazen cockpitdak en de 20-inch wielen van de Hakaze.
De vorm van de wielen is geïnspireerd op zandduinen en propellers en
suggereren stroming en beweging. De diep in de wang van de banden
doorgetrokken spaken geven de Hakaze een driedimensionale diepte.
Luca Zollino: âDe Hakaze is een vlotte en tegelijk robuuste coupé die
overal uit de voeten kan. Het unieke van het ontwerp is ook te danken
aan de ongebruikelijke vorm van de achterklep. Doordat de heuplijn in
de achterklep doorloopt, kunnen we alle vlakken daarboven visueel op
elkaar laten aansluiten: samen met de zeer vlakke en lange voorruit
accentueert dit de compactheid van dit modelâ.
Kleuren en materialen van exterieur â Nagare oppervlaktestructuur en
speciale spuittechniek
De carrosserievormen van de Hakaze worden gecombineerd met kleuren,
materialen en structuren die Nagare uitdragen. De gouden kleur is
gebaseerd op een woestijnlandschap bij ondergaande zon.
Maria Greger, hoofdontwerper kleuren en materialen: âDe exterieurkleur
werd gekozen om de vormen, de beweging en de textuur van het model te
ondersteunen zodat de hele body eruit ziet alsof die is ontstaan uit
een natuurlijke beweging. We wilden het beeld van zand oproepen. Als
je de lak beter bekijkt, zie je kleine deeltjes die op zandkorrels
lijkenâ.
De natuurlijke uitstraling van de buitenkant werd verder onderstreept
door toepassing van een speciale spuittechniek. Alle panelen die onder
een hoek werden gevormd om twee delen te verkrijgen met een vlakke
rand ertussen, werden voorzien van lakeffecten. Door een blanke
laklaag over de kleurlak aan te brengen verkreeg het bovenste deel van
het paneel meer transparantie. Vervolgens werd onder de rand een
donkerder tint aangebracht, een effect dat wordt verkregen door
toevoegingen in de lak en door een iets ander gebruik van deeltjes in
de verf. Het eindresultaat lijkt op een zandduin of een zandrug die
van boven lichter is dan aan de onderkant.
Mazda Hakaze â Praktische oplossingen voor kitesurfen
Het nieuwste showmodel van Mazda laat zien hoe een toekomstige
crossover in het C-segment tegemoet kan komen aan nieuwe trends en
lifestyles. Geen enkele sportieve activiteit is beter geschikt om dat
te illustreren dan kitesurfing. Dit concept is zo flexibel als de
kitesurfer zelf. Zo kan het dak in twee delen worden afgenomen en
worden opgeborgen in een uitschuifbaar compartiment in de
achterbumper. Hiermee verandert de Hakaze niet alleen in een roadster,
maar is dit slimme ontwerp ook geschikt om het surfen af te wisselen
met lekker zonnen.
Bovendien hebben de deuren en de achterklep geen grepen en kunnen ze
zonder sleutel geopend worden. De speciale sleutel, een draadloos
multifunctioneel apparaat, wordt door de auto herkend waarna de deuren
automatisch ontgrendeld worden. Door even het oppervlak aan te raken
waar zich normaal gesproken de handgreep bevindt, draait het portier
30º van de auto af en onder een hoek van 45º omhoog. Vooral handig
als je je handen niet vrij hebt.
4. Interieur
Een natuurlijke omgeving
Het interieur van de Mazda Hakaze is een feest van vormen, textuur en
functionaliteit. De twee grote one-touch vleugeldeuren zijn zonder
sleutel te openen en bieden ruime toegang tot de vier kuipstoelen. Het
interieur van de Hakaze doet zelfs bij gesloten dak ruim aan. De
voorruit loopt helemaal door tot voorbij de voorinzittenden en
creëert een enorme kijkhoek. Dat effect wordt nog eens versterkt door
de A-stijl die vlak vóór het portier het instrumentenpaneel kruist.
Jo Stenuit, de ontwerper die samen met hoofdontwerper Masato Ogawa het
interieur van de Mazda Hakaze tekende: âIn het interieur vinden we
Nagare terug in zachte glooiingen en randen die geleidelijk in hun
omgeving opgaan. Met een duinlandschap als voorbeeld laten we de
bedieningsorganen, zoals de stuurkolom, boven het oppervlak uit rijzen
als een schelp die half onder het zand ligt. Ook voor de
materiaalstructuren namen we de natuur als uitgangspunt. Al deze
kenmerken geven het interieur een sensuele uitstraling en doen het
lijken alsof je in een natuurlijke omgeving zit.â
Het interieur, met name het instrumentenpaneel, is asymmetrisch en
sterk op de bestuurder gericht. De lange stuurkolom in de rondlopende
cockpit geeft een gevoel van sportiviteit en diepte. De snelheidsmeter
en toerenteller, ter weerszijden van het stuurwiel, zijn oranje
verlicht en in het hart van het stuurwiel bevindt zich een LCD-scherm
dat navigatiegegevens, beelden van de boordcameraâs en waarschuwingen
toont. Hierdoor krijgt de bestuurder sterker het gevoel alles in de
hand te hebben. Het hart van het stuurwiel is vast: alleen de rand en
de onderste spaak kunnen draaien.
Rechts van de bestuurder, in de middenconsole, bevinden zich unieke
schuifregelaars die de drie verlichte sleuven in het oppervlak volgen.
Deze lijnen hebben de vormen van duinkammen om het de bestuurder
makkelijker te maken zijn of haar vingers langs het oppervlak te
bewegen. Met deze schuiven worden de stoelverstelling, verwarming,
geluidsinstallatie en multimediasystemen bedient. De verlichting onder
de schuiven beweegt met de bewegingen van de vingers mee. De buitenste
sleuf bedient het multimediasysteem met harde schijf en een LCD-scherm
dat aan de passagierszijde automatisch uit het dashboard oprijst. Dit
scherm kan met de hand verdraaid worden zodat de bestuurder het ook
kan zien als de auto geparkeerd staat.
Met een persoonlijke âdata shellâ, een verdere ontwikkeling van de
USB-stick uit de Mazda Sassou, kunnen gegevens met de boordcomputer
worden uitgewisseld. De âdata shellâ is een draadloos apparaatje
waarmee de bestuurder âhandsfreeâ de deur opent en waarop hij of zij
persoonlijke instellingen kan vastleggen, evenals gegevens die vanaf
de computer thuis kunnen worden gedownload (routebeschrijvingen,
muziek, films). Na te zijn ingestapt drukt de bestuurder op de
schakelaar aan de zijkant van de âdata shellâ waarna de stekker naar
buiten komt (vergelijkbaar met een klapsleutel). Nadat deze stekker in
de daartoe bestemde aansluiting in de middenconsole is gestoken,
worden de opgeslagen gegevens automatisch met behulp van Bluetooth(TM)
gedownload en schakelt het contact in.
De âdata shellâ functioneert ook als schakelpook voor de automatische
transmissie. De Hakaze beschikt ook over een draadloze Bluetooth(TM)
batterijlader in het dashboardkastje om de batterij(en) van een
mobiele telefoon, een PDA, camera of MP3-speler op te laden. Deze
handige oplossing maakt losse kabels overbodig en onttrekt de lader
aan het oog.
Alle stoelen van de Mazda Hakaze zijn gemonteerd op de middentunnel en
zijn elektrisch in lengterichting verstelbaar. Voor meer bagageruimte
kunnen de achterstoelen naar voren schuiven, waarbij de zittingen
onder de voorstoelen verdwijnen. Dit schept extra ruimte voor de
spullen voor een dagje strand. Met de ruiten omlaag en het dak eraf
ontstaat meteen het gevoel in een roadster te rijden, ongeacht in
welke van de vier stoelen je zit.
Mazda Hakaze â Doordachte oplossingen voor kitesurfen
Kitesurfers volgen de wind. Ze staan âs morgens op, kijken op internet
waar de gunstigste weers- en windcondities zijn, bellen hun vrienden,
pakken hun spullen en gaan. De Mazda Hakaze is om verschillende
redenen bij uitstek voor deze activiteit geschikt. Zo kan een deel van
de middentunnel van de Hakaze naar achteren uit de auto schuiven om
daaraan bijvoorbeeld een surfplank vast te maken en mee te nemen. Het
LCD-scherm, in het dashboard op de passagiersplaats ingebouwd, is
voorzien van een internetaansluiting. Met de kleine, draaibare
digitale camera die aan het LCD-scherm is gekoppeld, kunnen de weg of
de mensen in de auto gefilmd worden. Dit met het idee een fijne
surflocatie of de route ernaartoe te filmen om dat later met vrienden
te kunnen delen.
Ter weerszijden van de middentunnel is de bodem van de bagageruimte
dubbel uitgevoerd en voorzien van rubberen bekleding, ideaal voor het
meenemen van natte en zanderige spullen. De meeste schakelaars in de
auto zijn sensoren die zich onder het oppervlak bevinden en geen naden
hebben. Dat betekent dat er geen water of zand in de schakelaars kan
komen en maakt het makkelijker de auto aan de binnenkant goed schoon
te maken.
Interieurkleuren en -materialen
âWe willen de passagiers het interieur laten beleven als een omgeving
vol met natuurlijk aanvoelende oppervlakken. Na te zijn ingestapt
krijg je een bepaald gevoel. Als je een tweede keer kijkt, zie je
overal nieuwe dingen gebeurenâ, aldus Luciana Silvares, die samen met
Maria Greger de materialen en kleuren voor de Hakaze uitkoos.
Het gekozen kleurenschema versterkt de natuurlijke vloeiende vormen en
onderstreept de veelzijdige functionaliteit van het ontwerp. De
kleuren reflecteren de zee en continueren het thema van strand en
duinen: de vloer is donkerbruin, de bekledingpanelen, dashboard,
portierpanelen en de middenconsole zijn groenig beige en de vier
stoelen zijn diepblauw. De materialen zijn voorzien van unieke
texturen die het gevoel van Nagare versterken, doordat ze oppervlakken
en patronen natuurlijk doen aanvoelen. Veel van de gebruikte
materialen zijn voorzien van een korrelstructuur, aangebracht met de
nieuwe Flotek(TM) techniek. Hiermee kunnen op hetzelfde oppervlak
verschillende texturen worden aangebracht. Voorheen werden materialen
gebosseleerd (gedreven) met vaste patronen. De nieuwe techniek stelde
het kleuren- en materialenteam in staat natuurlijke onregelmatigheden
in oppervlakken te creëren met behulp van asymmetrische en verlopende
patronen.
Zo is de vloerbekleding gemaakt van zacht leer, wat lekker voelt aan
je blote voeten als je van het strand komt, gebosseleerd in een
verlopend patroon, voorzien van aangebrachte ouderdomskenmerken met
verschillende structuren en kleine onvolkomenheden. Dit voelt veel
natuurlijker aan dan het kunstmatig homogene tapijt. Ook het dashboard
oogt en voelt natuurlijk dankzij een speciale inwendige structuur, die
op sommige plaatsen zanderig aanvoelt en op andere plaatsen van een
lijnenpatroon is voorzien.
Deze tactiele ervaring beleven de inzittenden ook in hun stoel,
waarvan de in soepel leer uitgevoerde bekleding lijkt op het materiaal
waarvan wetsuits gemaakt zijn. Een coconachtige cockpit omgeeft de
bestuurderstoel, die het kite-surfer thema ontleent aan speciale
wetsuitstiksels en badges in oranje Kanji-tekens. De andere drie
stoelen hebben een wilde en natte look dankzij opgedrukte
waterdruppels. Al deze inspanningen hebben geresulteerd in een zeer
interactief en zelfs sensueel interieur, waarin passagiers steeds
nieuwe zintuiglijke ervaringen kunnen opdoen.
5. Aandrijflijn en onderstel
Buiten de gebaande paden
De Mazda Hakaze concept kan worden uitgerust met een krachtige DISI*
benzinemotor of een dieselmotor. De 2.3-liter DISI benzinemotor is een
krachtige turbomotor met directe brandstofinspuiting, die is gekoppeld
aan Mazdaâs actieve torque-split vierwielaandrijving. Deze modernste
aandrijflijn past uitstekend bij het avontuurlijke karakter van de
Mazda Hakaze. De motor levert veel trekkracht en vermogen, die via de
zestraps-automaat op de vier wielen wordt overgebracht.
Gecombineerd met de gestroomlijnde en lichtgewicht carrosserie van de
Hakaze staat deze aandrijflijn niet alleen garant voor veel rijplezier
maar ook voor een bescheiden brandstofverbruik. De Hakaze heeft
onafhankelijk McPherson veerpoten op de voortrein en multi-link
achterwielophanging voor geweldige rijeigenschappen, zowel op het
strand als in de stad.
6. Technische gegevens
Mazda Hakaze
Belangrijkste specificaties
Afmetingen
Lengte
mm
4420
Breedte
mm
1890
Hoogte
mm
1560
Wielbasis
mm
2650
Aantal zitplaatsen
4
Inhoud kofferruimte
l
400
Motor
Type
2.3 liter DISI turbo benzine
Transmissie
Type
elektronisch gestuurde zestraps automaat
Aandrijving
vierwielaandrijving met actieve koppelverdeling
Wielen & banden
Type (vóór / achter)
Dunlop 255/50 R20 20 inch x 9 J
_______________________
* DISI: Direct Injection Spark Ignition
AutoRai