abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
5 februari 2007
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/U.07.00472 2060706220
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over de
gerealiseerde punctualiteit door de Nederlandse Spoorwegen.
1. Bent u bekend met het persbericht van de NS `tevredenheid klanten over NS
stabiel in 2006'?
1. Ja, ik ben op de hoogte van het betreffende persbericht.
2. Wat vindt u van het feit dat slechts 84,8% van de treinen punctueel was dat wil
zeggen binnen drie minuten, en dat hiermee opnieuw niet aan de
punctualiteitnorm van 86% is voldaan?
2. Dat nieuws vind ik zorgelijk. Ik zal echter pas mijn oordeel vormen over de
prestaties van NS over 2006 nadat ik de jaarrapportage van NS over de uitvoering
van de vervoerconcessie in 2006 heb ontvangen. NS moet deze rapportage
uiterlijk 28 februari 2007 bij mij inleveren. Het percentage van 86% voor de
(aankomst)punctualiteit van de treinen is een richtwaarde. In de systematiek van
de vervoerconcessie betekent dit dat ik NS zal aanspreken op alle maatregelen die
zijn afgesproken op het gebied van punctualiteit. Uit de jaarrapportage zal onder
andere blijken of de afgesproken maatregelen zijn uitgevoerd en wat de oorzaken
zijn van de behaalde prestaties.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/SPO/U.07.00472
3. Wat zijn de oorzaken van deze lage punctualiteit?
3. Ik heb van NS begrepen dat men momenteel bezig is met het onderzoeken van de
achterliggende oorzaken van de tegenvallende punctualiteit. Deze oorzaken zullen
worden beschreven in de jaarrapportage van NS over het jaar 2006 (zie het
antwoord op vraag 2).
4. Welke maatregelen treft u naar aanleiding van het wederom niet voldoen aan de
punctualiteiteisen?
4. Mijn verdere handelen hangt af van het oordeel dat ik mij vorm op basis van de
nog te ontvangen jaarrapportage van NS over het jaar 2006 (zie het antwoord op
vraag 2 en 3).
5. Klopt het dat de punctualiteit in de eerste twee weken van 2007 slechts 84,8% en
in de derde week van dit jaar 84,5%was? Kunt u een vergelijking geven van
punctualiteitcijfers voor dezelfde periode vorig jaar?
5. De punctualiteit over week 1 van 2007 bedraagt niet 84,8% zoals abusievelijk op
de website van NS stond aangegeven, maar 89,7%. NS heeft dit cijfer op haar
website inmiddels aangepast. De punctualiteitcijfers voor week 1 tot en met 3
bedragen voor 2007 dus 89,7%, 84,8% en 84,5% tegenover 87,6%, 83,2% en
84,9% in week 1 tot en met 3 van 2006. Ik constateer dat het gemiddelde
punctualiteitcijfer over week 1 tot en met 3 circa 1% hoger ligt dan in dezelfde
periode van 2006, maar ik vind het te vroeg om daaraan conclusies te verbinden.
Het is niet voor niets dat NS de waarden uit het vervoerplan op jaarbasis moet
realiseren. De historie leert dat er elk jaar sprake is van seizoensinvloeden,
waardoor het tweede en het derde kwartaal meestal hoger scoren dan het eerste
en het vierde kwartaal. Op weekniveau kunnen de cijfers nog sterker fluctueren.
Dit heeft te maken met weersomstandigheden en incidenten. Daarom stuur ik niet
op week- of kwartaalgegevens, maar op jaarprestaties.
6. Op welke manier ontwikkelt zich dit jaar het percentage niet gereden treinen en
de gehaalde aansluitingen? Kunt u een vergelijking geven met dezelfde periode
vorig jaar?
6. Voor week 1 tot en met 3 bedroeg het aantal niet gereden treinen in 2006
respectievelijk 1,2%, 2,7% en 0,9%. Voor week 1 tot en met 3 in 2007 bedroeg
dat 1,2%, 2,0% en 8,6%. Het cijfer voor week 3 wordt verklaard door de effecten
van de storm op 18 januari 2007.
De percentages voor gehaalde aansluitingen bedroegen in week 1 tot en met 3
van 2006 92,0%, 88,7% en 89,9%. In 2007 bedroegen deze percentages 92,0%,
89,4% en 89,6%.
Evenals opgemerkt onder vraag 5 vind ik het te vroeg om hieraan conclusies te
verbinden.
---
DGP/SPO/U.07.00472
7. Op welke wijze denkt u de toegezegde punctualiteit van 87-89% in 2007 te
realiseren?
7. Conform de vervoerconcessie voor het Hoofdrailnet draagt NS zorg voor de
realisatie van deze punctualiteit. De punctualiteit van 87-89% waar NS voor 2007
naar streeft, betreft een richtwaarde. In het vervoerplan 2007, dat u binnenkort
van mij ontvangt, geeft NS aan door middel van welke maatregelen zij deze
punctualiteit denkt te realiseren. De belangrijkste maatregel betreft de invoering
van de NS-dienstregeling 2007, die erop gericht is om het totale vervoersysteem
robuuster te maken en zodoende tot een hogere punctualiteit te leiden.
8. Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?
8. Bij deze.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat