IP/07/126
Brussel, 1 februari 2007
Scorebord van de interne markt: beste resultaat ooit
Zoals de Europese Commissie in haar laatste scorebord van de interne markt
meldt, hebben de lidstaten het nog nooit beter gedaan bij de omzetting van
overeengekomen internemarktregels in nationaal recht. Gemiddeld is immers
slechts 1,2% van de internemarktrichtlijnen waarvoor de uiterste datum voor
omzetting is verstreken, nog niet in nationaal recht omgezet. Dat komt neer
op een forse daling in vergelijking met de 1,9% van juli 2006 (IP/06/1008).
Deze ontwikkeling houdt in dat het gemiddelde omzettingsdeficit voor het
eerst lager uitkomt dan de in 2001 door de staatshoofden en regeringsleiders
afgesproken tussentijdse doelstelling van 1,5%. Alle lidstaten hebben
vooruitgang geboekt, waarbij 21 lidstaten ofwel onder, ofwel zeer dicht bij
de doelstelling van 1,5% zitten. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de
voortdurende inspanningen van de lidstaten om optimale werkwijzen te volgen
en uit te wisselen, zoals in de aanbeveling van de Commissie van 2004 is
aangegeven. De correcte omzetting en toepassing van de internemarktregels
door de lidstaten blijft evenwel vaak een probleem: slechts acht lidstaten
zijn erin geslaagd het aantal inbreukprocedures dat tegen hen loopt, te doen
dalen. De volledige tekst van het meest recente scorebord van de interne
markt vindt u op de volgende website:
http://ec.europa.eu/internal_market/score/index_en.htm.
Commissielid Charlie McCreevy, bevoegd voor interne markt en diensten,
heeft terzake het volgende verklaard: "Ik feliciteer alle lidstaten
met dit uitstekende resultaat. Het is bijzonder goed nieuws voor alle
Europese consumenten en bedrijven, en het toont dat de lidstaten wel
degelijk in staat zijn om tijdig resultaten te boeken als de wil
daartoe aanwezig is. Ik moedig de lidstaten nu aan vorderingen te
maken in de richting van het echte doel - een deficit van nul procent
- en erop toe te zien dat zij de regelgeving waarmee zij hebben
ingestemd, correct en eerlijk toepassen."
Omzetting van internemarktrichtlijnen
* Het gemiddelde omzettingsdeficit - het percentage
internemarktrichtlijnen dat niet tijdig in nationaal recht is
omgezet - ligt met 1,2% voor de 25 lidstaten duidelijk onder de
tussentijdse doelstelling van 1,5% en is lager dan het ooit is
geweest.
* Alle lidstaten, zonder uitzondering, hebben hun achterstand
verkleind.
* 19 lidstaten zitten onder de doelstelling van 1,5% of hebben deze
bereikt, terwijl twee lidstaten (België en Tsjechië) slechts één
richtlijn te weinig hebben omgezet om de doelstelling te halen.
* Slechts vier lidstaten zitten duidelijk boven de doelstelling van
1,5% - Portugal en Griekenland, waarvan het deficit ongeveer
dubbel zo groot is al het gemiddelde EU-deficit, en Luxemburg en
Italië, die nog steeds zwak presteren maar die de afgelopen zes
maanden zeer goede vorderingen hebben gemaakt.
* Denemarken en Letland delen de eerste plaats: zij moeten nog vijf
richtlijnen omzetten om een deficit van 0% te realiseren.
* Hoewel alle lidstaten vooruitgang hebben geboekt, hebben Italië,
Luxemburg en Tsjechië veruit de meeste vorderingen gemaakt.
* Als wordt gekeken naar de richtlijnen die de komende zes maanden
in nationaal recht moeten worden omgezet, lijken Luxemburg, België
en Cyprus in de beste positie te verkeren: zij hebben reeds een
groot aantal van deze richtlijnen omgezet. Daar staat evenwel
tegenover dat Portugal en Italië, ondanks hun nog steeds zeer
grote omzettingsdeficit, nog geen noemenswaardige maatregelen met
het oog op de omzetting van deze richtlijnen hebben genomen.
* Het uitstekende gezamenlijke resultaat is vooral te danken aan de
voortdurende inspanningen van de lidstaten om gevolg te geven aan
de aanbeveling van 2004 betreffende de omzetting in nationaal
recht van internemarktrichtlijnen. In deze aanbeveling was een
reeks in bepaalde lidstaten gangbare optimale werkwijzen opgenomen
en werd de overige lidstaten aanbevolen soortgelijke regelingen te
treffen.
Inbreuken
* De onjuiste omzetting en toepassing van de internemarktregels
blijft een probleem. Het aantal inbreukprocedures dat tegen Italië
is ingeleid voor onjuiste omzetting of toepassing van
internemarktregels, is gelijk aan ruim driemaal het gemiddelde.
Ook Spanje, Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Portugal en België
zitten ver boven het gemiddelde.
* Wat de EU-10-lidstaten betreft, is het feit dat er zich vorig jaar
een forse stijging van de inbreukprocedures tegen Polen heeft
voorgedaan, een alarmerende ontwikkeling. Tegen Polen lopen thans
ruim dubbel zoveel inbreukprocedures dan er gemiddeld tegen de
nieuwe lidstaten lopen.
* Uit een uitsplitsing van de inbreukprocedures naar sector blijkt
dat de inbreuken met betrekking tot milieu, vervoer, energie, en
belastingen en douane-unie goed zijn voor bijna de helft van alle
inbreukprocedures.
* Wat de EU-15-lidstaten betreft, spannen Luxemburg en Denemarken
zich het meest in om de inbreuken snel te verhelpen. Ook
Griekenland en Portugal verhelpen de inbreuken snel, maar tegen
deze beide lidstaten lopen veel meer inbreukprocedures dan tegen
Luxemburg en Denemarken.
Voordelen van de interne markt en belang van de omzetting in nationaal
recht
De interne markt vervult een essentiële rol bij de totstandbrenging
van meer groei en werkgelegenheid, een van de doelstellingen die de EU
zich heeft gesteld. Zij heeft voor miljoenen banen en miljarden euro's
aan extra rijkdom gezorgd. De interne markt biedt EU-burgers tevens
een ruimere keuze aan kwaliteitsgoederen en -diensten en meer vrijheid
om in andere EU-landen te reizen, te werken, te studeren of te wonen.
Zij draagt ook bij tot een doeltreffender aanwending van de middelen
en biedt bedrijven grotere handelsmogelijkheden. Maar de mogelijkheden
van de interne markt kunnen alleen ten volle worden benut indien alle
lidstaten de op Europees niveau goedgekeurde wetgeving ook
daadwerkelijk omzetten en toepassen.
Annex
Internal Market Scoreboard 15 bis:
Transposition and application of Internal Market rules (details)
Transposition
EU-25 Member State transposition deficit, as at 11/11/2006 - 1634
directives
Ranking
1
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
11
11
14
14
16
17
18
19
20
20
22
23
24
25
Member State
DK
LT
LV
SK
FI
UK
CY
PL
HU
MT
DE
NL
SI
EE
AT
IE
SE
FR
ES
BE
CZ
IT
LU
EL
PT
EU
Transposition deficit (%)
0.3
0.3
0.5
0.6
0.7
0.7
0.8
0.9
0.9
1.0
1.0
1.0
1.0
1.1
1.1
1.2
1.3
1.3
1.4
1.6
1.6
2.2
2.6
2.8
3.0
1.2
Number of directives
5
5
8
10
11
12
13
14
15
16
17
17
17
18
18
20
21
22
23
26
26
36
42
45
49
Missing notifications to reach the 1.5% objective
1
1
11
17
20
24
EU-25 Member State performance in meeting 0% target for Directives
whose transposition is over 2 years late, as at 11/11/2006
Member State
DK
DE
EE
CY
LV
LT
SI
FI
IT
HU
NL
PL
BE
IE
MT
AT
PT
SK
SE
UK
EL
ES
FR
CZ
LU
Number of directives
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
1
1
2
2
2
2
2
2
2
2
3
3
4
6
9
2004 Transposition Recommendation
EU-25 Member State average number of implemented recommendations, as
at 11/11/2006
Member State
IE
SK
LT
HU
CZ
DE
EE
LV
PL
BE
CY
AT
UK
FR
MT
LU
PT
DK
SE
NL
SI
EL
ES
IT
FI
Number of recommendations
22
22
21
21
20
20
20
20
20
19
19
19
19
18
18
17
17
15
15
14
14
13
12
12
10
Infringement cases
EU-25 Member State number of open infringement proceedings, as at
1/11/2006
Member State
EE
LT
SI
LV
SK
MT
CZ
HU
CY
DK
FI
LU
SE
PL
IE
NL
AT
UK
BE
PT
DE
EL
FR
ES
IT
Number of open infringement cases
11
12
12
16
20
21
22
22
25
27
36
41
43
48
49
51
57
57
68
72
80
91
95
109
161
European Union