Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T KENMERK 20070041/866 DATUM
1 februari 2007

EINDRAPPORT BASISSCHOOL HELPT
ONDERBENUTTING VOORKOMEN

Van de ongeveer 1,5 miljoen leerlingen in het basisonderwijs pres- teert zeker 10% onder hun niveau. Dat betekent dat circa 150.000 leerlingen minder hoge cijfers halen dan ze zouden kunnen op basis van hun cognitief talent. Ook in het voortgezet onderwijs is sprake van onderbenutting van talent. Schoolleiders en leraren kunnen dit verbeteren door gerichte acties zoals objectievere prestatiemetingen, extra leertijd in de vorm van weekend- en zomerscholen, en extra lesstof in de vorm van remedial teaching. Dit concludeert de Onder- wijsraad in zijn advies Presteren naar vermogen, dat vandaag ver- schijnt. De raad stelt verder dat de eindtoets die in februari op het basisonderwijs wordt afgenomen (Cito-toets) niet als `eindoordeel' moet worden gezien. "De maanden tot de zomervakantie kunnen juist nog benut worden om leerlingen bij te spijkeren, zodat een aan- tal leerlingen toch nog naar een hoger schoolniveau kan doorstro- men", aldus Fons van Wieringen (voorzitter Onderwijsraad).

Eindrapport basisonderwijs moet status van schooldiploma krijgen Het schooladvies voor een vervolgopleiding wordt vaak al in februari of maart gegeven. Met dit advies en de resultaten van de eindtoets basisonderwijs (veelal de Cito-toets) in de hand, zoeken leerlingen en hun ouders een ver- volgopleiding in het voortgezet onderwijs. Dat is te vroeg, aldus de Onder- wijsraad. Het schooladvies in het voorjaar zou volgens de raad een voorlopig advies moeten zijn. Naast de eindtoets basisonderwijs moet ook het eindrap- port een rol krijgen in de overgang naar het voortgezet onderwijs. Het duurt immers nog vier maanden voordat de zomervakantie begint, en die beschik- bare onderwijstijd kan bij uitstek worden benut om leerlingen op bepaalde gebieden te versterken. Dat is vooral interessant voor leerlingen die overlap- pende adviezen krijgen (vbo/mavo, mavo/havo, havo/vwo). De Onderwijs- raad vindt dat het eindrapport basisonderwijs alle leergebieden van de laatste drie jaren moet beslaan en de status van een officieel schooldiploma heeft. Daarmee stimuleer je scholen en leerlingen de vier maanden onderwijstijd tussen eindtoets en zomervakantie beter te benutten, waardoor leerlingen zo optimaal mogelijk doorstromen naar het voortgezet onderwijs.

Tegengaan van onderbenutting leidt tot maatschappelijk rendement De Onderwijsraad gaat ervan uit dat elke leerling telt. Daarnaast loont het economisch gezien om te investeren in maatwerk zoals intensiever onderwijs, extra leertijd en extra lesstof. De potentiële baten van het beter benutten van talent zijn: meer doorstroom naar het hoger onderwijs, minder voortijdige uitval, meer hoger opgeleiden, en een verbetering van werk- en inkomensper- spectieven. Wanneer bijvoorbeeld de taalachterstanden weggewerkt kunnen worden bij de huidige onderpresteerders in groep acht van het basisonder- wijs, zou dat tot een inkomenstoename van deze groep toekomstige werken- den leiden. Daarbij komen nog andere maatschappelijk baten zoals besparin- gen op de kosten van gezondheidszorg, sociale zekerheid en criminaliteit. Kortom: de baten wegen zeker op tegen de kosten.