Opel Meriva rijzende ster in het TÃV Report 2007
(2/1/2007)
De Opel Meriva heeft de laagste defectenscore in het TÃV Report 2007
behaald. De mini MPV werd in 2003 geïntroduceerd en werd nu voor het
eerst getest, aangezien TÃV de eerste algemene inspectie drie jaar na
de eerste inschrijving uitvoert. De Meriva behaalde meteen de eerste
plaats in deze kwaliteitscontrole.
In totaal werden 113 verschillende modellen van maximaal drie jaar oud
onderzocht. Bij nauwelijks 1,8 procent van de gecontroleerde
exemplaren van de bestseller Opel Meriva werden fouten aangetroffen;
het gemiddelde voor de automobielbranche lag op 5,9 procent.
âOns uitgebreide kwaliteitsinitiatief werpt duidelijk vruchten af,â
zegt Hans H. Demant, Opel Managing Director. âDit succes van één van
onze nieuwste modellen is de beste indicator die je kan vinden. En de
algemene resultaten van het Opel gamma tonen aan dat we op het juiste
spoor zitten.â In vergelijking met de resultaten van vorig jaar doen
bijna alle Opel modellen het aanzienlijk beter in het TÃV Report 2007,
zowel in de rangschikking als op het vlak van de feitelijke
defectenpercentages. Naast de Meriva scoorden ook de Corsa (4,4
procent), de Vectra (4,5 procent), de Agila (4,8 procent) en de Astra
(5,1 procent) beter dan het gemiddelde voor de automobielbranche.
Hierdoor vallen al deze modellen in de categorie Laagste
Defectenscore.
De zege van de Meriva is des te opvallender omdat het maar heel zelden
gebeurt dat een model een defectenscore van minder dan twee procent
behaalt. De naaste concurrenten scoorden veel hoger. Het TÃV Report
2007 vermeldt de resultaten van alle algemene auto-inspecties die
tussen juli 2005 en juni 2006 werden uitgevoerd door TÃV testcentra.
Het rapport is gebaseerd op de resultaten van meer dan zeven miljoen
voertuigcontroles tijdens de rapporteringsperiode.
De aanzienlijke vooruitgang die blijkt uit het TÃV Report 2007 is het
resultaat van het wereldwijde kwaliteitsinitiatief van General Motors.
De belangrijkste aspecten van de geïntegreerde kwaliteitsfilosofie
van GM zijn: gestandaardiseerde ontwikkelings- (Global Vehicle
Development Process) en productieprocessen (Global Manufacturing
System). Vijf principes worden in alle fabrieken toegepast:
betrokkenheid van de mensen, standaardisering, geïntegreerde
kwaliteit, korte leveringstijden en continue verbetering. Elke
werknemer aan de productieband moet de productie bijvoorbeeld
stilleggen wanneer zich een probleem voordoet dat zeker niet kan
worden opgelost binnen de aangegeven omlooptijd.
In het kader van de toenemende rol van toeleveranciers bij de
autoproductie wordt de kwaliteit van deze toeleveranciers steeds
belangrijker. General Motors Europe ondersteunt zijn toeleveranciers
met een team van meer dan 100 gespecialiseerde ingenieurs die zich
alleen bezighouden met het aan de bron voorkomen of oplossen van alle
mogelijke kwaliteitsproblemen bij de partners. En dat werpt duidelijk
vruchten af: het percentage componenten van toeleveranciers die niet
voldeden aan de kwaliteitsnormen is de laatste jaren met 80 procent
gedaald.
âDe focus op kwaliteit wordt steeds groter en breidt zich steeds uit.
Alleen aandacht hebben voor productiekwaliteit volstaat niet,â zegt
Peter G. Dersley, GME Vice President verantwoordelijk voor kwaliteit.
âVoor ons is het heel duidelijk dat we alleen een duidelijke
vooruitgang kunnen boeken in de diverse kwaliteitsaspecten als onze
klanten ook volledig tevreden zijn over wat wij âperceptuele
kwaliteitâ noemen en over het totale imago van de auto.â
AutoRai