TenneT


Ondanks stijging transporttarieven Nederland toch nog een van de laagste Europa


01-02-2007 De Directie Toezicht energie (DTe) heeft de transport en systeemdiensttarieven voor 2007 vastgesteld. De transporttarieven stijgen met circa 35 procent ten opzichte van 2006. Het systeemdienstentarief stijgt met circa 15 procent. Ondanks de stijging heeft Nederland een van de laagste tarieven van Europa en een blijvend hoge leveringszekerheid. Zo blijkt ook uit de vandaag gepubliceerde Transportbalans 2006 van TenneT met daarin kerncijfers over de netperformance.

Jaarlijks bepaalt de DTe de tarieven voor TenneT. Deze tarieven zijn opgebouwd uit transportdienstentarieven en het
systeemdiensten-tarief. Er zijn vier belangrijke redenen voor de stijging van de transportdienstentarieven:


* De DTe heeft bepaald dat decentrale opwekkers gecompenseerd worden voor het uitsparen van netverliezen in het hoogspanningsnet (RUN). Dit leidt tot een stijging van ca. 10 procent van het transportdienstentarief;

* De inkomsten van het importgebruik komt na annulering van de NEA-importcontracten voor elektriciteit niet meer ten gunste van de tarieven, maar van de veilinginkomsten, en daarmee niet direct ten gunste van de eindgebruiker.

* De transportdienstentarieven stijgen door grote investeringen in infrastructurele projecten als Randstad380. Dergelijke investeringen zijn nodig om de leveringszekerheid van elektriciteit op de lange termijn te kunnen waarborgen.
* Tenslotte gaan de transporttarieven omhoog als gevolg van stijgende prijzen op de markt voor inkoop van energie en vermogen.

De oorzaak van de stijging van het systeemdienstentarief met 15 procent heeft eveneens te maken met de stijgende prijzen voor energie en vermogen. Daarnaast komt een deel van de investeringen die zijn gedaan in de infrastructuur ten laste van het systeemdienstentarief. Dit omdat deze investeringen mede gedaan zijn ten behoeve van het handhaven de van leveringszekerheid die het transportnet kenmerkt.

De lasten voor de gestegen transporttarieven zullen hoofdzakelijk gedragen worden door de regionale netbeheerders. Door het systeem van tariefregulering zullen zij de kosten niet kunnen doorbelasten aan de eindgebruikers die op hun netten zijn aangesloten. Het systeemdiensten tarief zal wel doorberekend worden aan alle eindverbruikers. De stijging bedraagt gemiddeld EUR 0,65 per huishouden per jaar

Ondanks alle bovengenoemde punten behoudt Nederland blijvend lage tarieven voor transport op het hoogspanningsnet in vergelijking met andere landen in Europa. TenneT wil deze positie graag handhaven.

Transportbalans 2006: hoogste belasting in januari

De hoogste belasting op het Nederlandse hoogspanningsnet van het door TenneT waargenomen productievermogen inclusief import is afgelopen jaar gemeten op 12 januari 2006 tussen 17.30 uur en 17.45 uur. Dat blijkt uit de Transportbalans 2006 met de jaargegevens over het elektriciteitsnet. Verder behoort het Nederlandse transportnet tot de meest betrouwbare in Europa, met een zeer lage uitval per jaar.

De hoogste belasting is in januari gemeten. De totale vraag op het transportnet van TenneT was op dat moment 14.846 megawatt (MW). In 2005 was dit 15.224 MW. De hoogste belasting valt doorgaans in de decembermaand rond 17.30 uur, als verwarming en (kerst)verlichting volop aan staan. Mogelijke oorzaak is dat de decembermaand relatief warm was, zodat de hoogste belasting in januari viel. Het verschil was overigens niet heel groot want de hoogste belasting in december is gemeten op 20 december 2006 en was14.838 MW. In de toekomst kan de hoogste belasting ook in de zomer vallen door het toenemend gebruik van airconditioning bij hoge temperaturen.
Verder blijkt dat het Nederlandse transportnet nog steeds tot de meest betrouwbare van Europa behoort. De gemiddelde uitvalduur in ons land is slechts een half uur per jaar per aansluiting. De beheeractiviteiten van TenneT zorgen ervoor dat stroomtransport over de netten onder vrijwel alle omstandigheden mogelijk is. In de Transportbalans zijn ook gegevens over de im- en export opgenomen. Daaruit blijkt dat over alle buitenlandverbindingen samen in totaal 27.346 GWh is geïmporteerd en 5887 GWh geëxporteerd. In 2005 was dat respectievelijk nog 23.691 GWh en 5398 GWh.

Downloads

Transportbalans 2006 (pdf 662,16 Kb)