TenneT
Ondanks stijging transporttarieven Nederland toch nog een van de laagste
Europa
01-02-2007 De Directie Toezicht energie (DTe) heeft de transport en
systeemdiensttarieven voor 2007 vastgesteld. De transporttarieven
stijgen met circa 35 procent ten opzichte van 2006. Het
systeemdienstentarief stijgt met circa 15 procent.
Ondanks de stijging heeft Nederland een van de laagste tarieven van
Europa en een blijvend hoge leveringszekerheid. Zo blijkt ook uit de
vandaag gepubliceerde Transportbalans 2006 van TenneT met daarin
kerncijfers over de netperformance.
Jaarlijks bepaalt de DTe de tarieven voor TenneT. Deze tarieven zijn
opgebouwd uit transportdienstentarieven en het
systeemdiensten-tarief. Er zijn vier belangrijke redenen voor de
stijging van de transportdienstentarieven:
* De DTe heeft bepaald dat decentrale opwekkers gecompenseerd worden
voor het uitsparen van netverliezen in het hoogspanningsnet (RUN).
Dit leidt tot een stijging van ca. 10 procent van het
transportdienstentarief;
* De inkomsten van het importgebruik komt na annulering van de
NEA-importcontracten voor elektriciteit niet meer ten gunste van
de tarieven, maar van de veilinginkomsten, en daarmee niet direct
ten gunste van de eindgebruiker.
* De transportdienstentarieven stijgen door grote investeringen in
infrastructurele projecten als Randstad380. Dergelijke
investeringen zijn nodig om de leveringszekerheid van
elektriciteit op de lange termijn te kunnen waarborgen.
* Tenslotte gaan de transporttarieven omhoog als gevolg van
stijgende prijzen op de markt voor inkoop van energie en
vermogen.
De oorzaak van de stijging van het systeemdienstentarief met 15
procent heeft eveneens te maken met de stijgende prijzen voor energie
en vermogen. Daarnaast komt een deel van de investeringen die zijn
gedaan in de infrastructuur ten laste van het systeemdienstentarief.
Dit omdat deze investeringen mede gedaan zijn ten behoeve van het
handhaven de van leveringszekerheid die het transportnet kenmerkt.
De lasten voor de gestegen transporttarieven zullen hoofdzakelijk
gedragen worden door de regionale netbeheerders. Door het systeem van
tariefregulering zullen zij de kosten niet kunnen doorbelasten aan de
eindgebruikers die op hun netten zijn aangesloten.
Het systeemdiensten tarief zal wel doorberekend worden aan alle
eindverbruikers. De stijging bedraagt gemiddeld EUR 0,65 per
huishouden per jaar
Ondanks alle bovengenoemde punten behoudt Nederland blijvend lage
tarieven voor transport op het hoogspanningsnet in vergelijking met
andere landen in Europa. TenneT wil deze positie graag handhaven.
Transportbalans 2006: hoogste belasting in januari
De hoogste belasting op het Nederlandse hoogspanningsnet van het door
TenneT waargenomen productievermogen inclusief import is afgelopen
jaar gemeten op 12 januari 2006 tussen 17.30 uur en 17.45 uur. Dat
blijkt uit de Transportbalans 2006 met de jaargegevens over het
elektriciteitsnet. Verder behoort het Nederlandse transportnet tot de
meest betrouwbare in Europa, met een zeer lage uitval per jaar.
De hoogste belasting is in januari gemeten. De totale vraag op het
transportnet van TenneT was op dat moment 14.846 megawatt (MW). In
2005 was dit 15.224 MW. De hoogste belasting valt doorgaans in de
decembermaand rond 17.30 uur, als verwarming en (kerst)verlichting
volop aan staan. Mogelijke oorzaak is dat de decembermaand relatief
warm was, zodat de hoogste belasting in januari viel. Het verschil was
overigens niet heel groot want de hoogste belasting in december is
gemeten op 20 december 2006 en was14.838 MW. In de toekomst kan de
hoogste belasting ook in de zomer vallen door het toenemend gebruik
van airconditioning bij hoge temperaturen.
Verder blijkt dat het Nederlandse transportnet nog steeds tot de meest
betrouwbare van Europa behoort. De gemiddelde uitvalduur in ons land
is slechts een half uur per jaar per aansluiting.
De beheeractiviteiten van TenneT zorgen ervoor dat stroomtransport
over de netten onder vrijwel alle omstandigheden mogelijk is. In de
Transportbalans zijn ook gegevens over de im- en export opgenomen.
Daaruit blijkt dat over alle buitenlandverbindingen samen in totaal
27.346 GWh is geïmporteerd en 5887 GWh geëxporteerd. In 2005 was dat
respectievelijk nog 23.691 GWh en 5398 GWh.
Downloads
Transportbalans 2006 (pdf 662,16 Kb)