Gemeente Tilburg
Datum
1 februari 2007
Loket Z heeft in eerste drie weken ruim 1200 vragen beantwoord
Loket Z is sinds 2 januari dé plek voor alle vragen op het vlak van wonen, zorg, welzijn en inkomensondersteuning. In de eerste drie weken zijn totaal ruim twaalfhonderd hulpvragen beantwoord. De meeste vragen kwamen binnen via het telefoonnummer van Loket Z (0900 123 13 13). Ruim vierhonderd klanten kwamen bij een van de zes loketten voor een persoonlijk gesprek. Die loketten zijn te vinden in de wijkcentra t Sant, de Poorten, t Middelpunt en Spijkerbeemden, in woonzorgcentrum de Eikelaar in Udenhout en het wijkgebouw van Thebe Thuiszorg in Berkel-Enschot. Zestig mensen hebben een huisbezoek gekregen.
Veel vragen gaan over hulp bij het huishouden (32%). Dat was te verwachten omdat de financiering daarvan per 1 januari 2007 is gewijzigd, waardoor veel mensen behoefte hebben aan informatie. Voorzieningen voor gehandicapten, zoals rolstoelen en woningaanpassingen, staan met 28% op de tweede plaats. Ook voor inkomensondersteuning weten mensen het loket goed te vinden (23% van alle vragen). Het heeft voordelen dat Loket Z het brede terrein van wonen, zorg, welzijn en inkomensondersteuning bestrijkt. Vaak komen klanten binnen voor een specifieke voorziening, maar blijkt in de loop van het gesprek dat zij voor veel meer zaken in aanmerking te komen.
De helft van alle vragen gaat over 65-plussers, en 38% over iemand tussen 35 en 65 jaar.
Slechts 12% van de vragen gaat over iemand jonger dan 35 jaar.
Buiten kantooruren wordt de klant via het antwoordapparaat van Loket Z doorverwezen naar de Zorgcentrale van Thebe Thuiszorg. De Zorgcentrale mag in spoedgevallen hulp sturen naar de zieke of gehandicapte. Bijvoorbeeld iemand die helpt bij het verschonen van het bevuilde beddengoed of andere huishoudelijke klussen. Het gaat niet om medische zorg; daarvoor moet men direct de huisartsenpost bellen.
Meer informatie
Corine Breure, communicatie, 013-542 9127
Brugt Groenevelt, woordvoering, 013-542 8333
---- --