Fiat Bravo: Italiaanse beauty in de middenklasse
(2/1/2007)
Na een kleine zes jaar maakt de naam Bravo een comeback bij Fiat. En
hoe! Onmiskenbaar Italiaans, dynamisch, bijzonder ruim, kwalitatief
hoogwaardig afgewerkt en technisch geavanceerd. Bijna als vanzelf past
de Fiat Bravo in het business class segment, maar dan wel - zoals het
een Fiat betaamt - zonder een bijpassend zwaar prijskaartje.
Spraakmakende innovatie zoals nieuw ontwikkelde hightech krachtbronnen
en een even revolutionaire als slimme navigatieoplossing. Het nieuwe
merklogo op zijn markante neus markeert met recht een nieuwe mijlpaal
in de succesrijke vernieuwing van de Fiat modellenlijn.
Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Bravo opvalt, is
vanzelfsprekend zijn oogstrelend fraaie design; was getekend âFiat
Centro Stileâ. Het is meteen duidelijk dat zij er alles aan hebben
gedaan om voor dit compleet nieuw ontwikkelde middenklasse model
nadrukkelijk dynamische en strakke vormen te tekenen. Dat maakt hem
tot een echt âkarakterâ in een klasse die - om het beleefd te zeggen -
niet overal overloopt van durf.
De Bravo onderstreept specifiek Italiaanse stijlelementen als
schoonheid, sportiviteit en karakter. Tegelijkertijd vormt hij een
logische volgende stap in het verlengde van het ontwerp van de Grande
Punto en draagt zodoende nadrukkelijk bij aan het nieuwe
âfamiliegezichtâ van Fiat. Dat de nieuwe Bravo zulke spannende lijnen
meekrijgt, wordt overigens ook al gesymboliseerd in de kleur die Fiat
koos bij de lancering van het compleet nieuwe vijfdeurs hatchback
model: Maranello Rood. Een saluut aan Ferrari; het meest vermaarde
sportwagenmerk ter wereld. Je kunt stellen dat de Bravo veel van
datzelfde sportwagen-DNA meekrijgt. Hij oogt slank maar gespierd en
misschien zelfs wel een beetje agressief. Hij heeft de looks van een
compact GT-model, maar is tegelijkertijd zeer verfijnd. Kijk eens naar
zijn ver naar voren geschoven en vlak geplaatste voorruit, de
druppelvormige koplampen, de slanke grille en de luchthappers. Zijn
karakter is â kortom - uniek. Wanneer de nieuwe Bravo in de
achteruitkijkspiegels opdoemt, zal niemand hem met een andere auto
verwarren.
Particulier en zakelijk
Met een lengte van 434 centimeter, een breedte van 179 centimeter en
een hoogte van 149 centimeter blaast de Bravo zijn deuntje mee in het
belangrijkste segment van de Europese autowereld, waar zowel
particuliere- als zakelijke rijders in beeld komen. Mede dankzij een
verbluffend ruim interieur en de meest veelzijdige bagageruimte in
zijn klasse (inhoud 400 liter in combinatie met een 60/40 gedeeld
neerklapbare achterbank en een verborgen bagagevak onder de laadvloer)
zal de Bravo zonder twijfel ook beide zeer veeleisende kopersgroepen
aanspreken. Saillant detail: twee grote personen kunnen goed achter
elkaar zitten. Naast stijl, dynamiek en een kwalitatief zeer
hoogwaardige afwerking is er dus ook aan praktische bruikbaarheid veel
aandacht besteed, tot aspecten als het in- en uitstappen aan toe. Het
is juist het uitgebalanceerde totaalpakket dat de nieuwe Fiat Bravo zo
aanlokkelijk maakt.
Dat geldt zeker ook voor zijn fraaie en zeer strak afgewerkte
interieur met zijn verbluffend grote zitruimte en uitstekende
zitmeubels die een innovatieve constructie hebben gekregen. Ze werden
met hulp van ergonomen en sportmedische specialisten ontwikkeld en
onderscheiden zich onder andere door de vullingmaterialen. Wat ook
opvalt, is het enorme stelbereik van de voorstoelen (in de lengte 240
mm). Het stuurwiel is tweevoudig verstelbaar, zodat altijd een
optimale zithouding kan worden bereikt. Zowel door kleine als grote
mensen: van 150 centimeter tot twee meter lang.
Het geheel is comfortabel en straalt elegante sportiviteit uit. In
alle uitrustingsniveaus is er een keuze uit verschillende
interieuruitvoeringen en kleurcombinaties. Vanzelfsprekend behoort
lederen bekleding tot de mogelijkheden en ook die varieert per
Bravo-uitvoering. Zoals de Italiaanse ontwerpers het zelf zeggen: de
Bravo is een auto die schoonheid en substantie in zich verenigt. Je
zou het â met een knipoog naar the Beauty and the Beast â bijna
vertalen als: deze beauty is een beest van een auto.
Innovatie onder de motorkap
Met âsubstantieâ verwijzen de ontwerpers niet alleen naar uitstraling,
veelzijdigheid en raffinement. Ook prestaties, veiligheid en
technologie staan bij de invulling van dat begrip met stip genoteerd.
Getuige bijvoorbeeld een totaal nieuw ontwikkelde serie
benzinekrachtbronnen: de T-JET generatie die er niet lang na de
onthulling van de Bravo aankomt. Beide motoren halen een uitzonderlijk
hoog rendement. Het resultaat is een aandrijving met een laag
verbruik, geringe emissie van schadelijke stoffen en vooral
exceptionele prestaties. De primeur van de geavanceerde T-JET
technologie spreekt des te meer tot de verbeelding als je weet dat
achter hun gespierde maximum vermogen van respectievelijk 120 pk en
150 pk twee zeer compacte 1.4 liter turbomotoren schuil gaan. Beide
leveren een maximale trekkracht van niet minder dan 206 Nm. Soepel
zijn ze allebei, maar het zal duidelijk zijn dat de 150 pk uitvoering
toch de meest sportief ingestelde van de twee is. Dat effect geeft
Fiat nog extra diepgang middels een op het dashboard geplaatste
schakelaar. Met een druk op deze knop kan bij de sterkste motor extra
trekkracht bij een hoger toerental worden opgeroepen (230 Nm bij 3.000
toeren).
De T-JETâs komen iets later dan de derde benzinekrachtbron: een
aangepaste versie van de beproefde 90 pk 1.4 liter 16V.
Vanzelfsprekend komen ook de dieselrijders perfect aan hun trekken: de
Bravo is er tevens met een keuze uit de MultiJet common rail
turbodiesel 1.9 met 120 pk en de 1.9 16V versie met 150 pk.
Toonaangevende actieve en passieve veiligheid
Zowel actieve als passieve veiligheid zijn van het hoogste niveau. Een
flink opgewaardeerde nieuwe generatie van beproefde ondersteltechniek
(McPherson veerbenen voor en een semi-onafhankelijk werkende torsieas
achter) staat borg voor een combinatie van voortreffelijk rijcomfort,
een zeer precieze besturing, een korte draaicirkel (10,5 meter) en een
solide weggedrag dat zijn dynamische uitstraling alle eer aandoet. Ook
zijn remsysteem is van de âhoogste plankâ. Alle uitvoeringen
beschikken rondom over schijfremmen waarvan de voorste inwendig
geventileerd zijn. Het formaat van de schijven is telkens aangepast
aan de betreffende uitvoering zodat ze continu borg staan voor een
optimale bediening en vertraging. De nieuwste ABS antiblokkeertechniek
wordt gecombineerd met EBD elektronisch geregelde remkrachtverdeling
die ook in bochten een optimale remwerking garandeert.
Dat is nog maar één voorbeeld van de zeer uitgebreide elektronische
veiligheidstechniek in de Bravo die is ontworpen om maximaal te scoren
in testen op het gebied van passieve én actieve veiligheid. Zo is hij
leverbaar met zeven airbags, inclusief een die de onderbenen van de
bestuurder extra beschermt. Zogenaamde âAirbag Smart 2â-techniek past
de werking van de airbags aan de kracht van de aanrijding aan. Weer
andere sensoren in de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig,
dat de airbags veel eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen
alleen de airbags aan die -gezien de richting van de optredende
krachten- een nuttige functie hebben.
Driepunts veiligheidsgordels met automatische gordelaanspanners en â
krachtbegrenzing horen er altijd bij. Evenals vijf hoofdsteunen en
Isofix bevestiging voor kinderstoelen. Vanzelfsprekend is de
passagiersairbag voorin daarbij (via het individueel instelbare menu)
uitschakelbaar, om een achterstevoren in de stoel geplaatst klein kind
optimaal te beschermen.
Onder het motto âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme
weggedrag, de krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende
technologie waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te
voorkomen. Zo kent de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging,
een geavanceerde ESP dynamische stabiliteitregeling (met
geïntegreerde hellingblokkering voor probleemloos optrekken), ASR
antislip regeling en MSR motorregeling die blokkeren bij
terugschakelen en gelijktijdig remmen tegengaat. Aan fietsers en
voetgangers is ook gedacht. Ondanks de opvallend slanke lijn van de
Bravo is de voorpartij zo âzachtâ geconstrueerd dat zij bij een
onverhoopt ongeval zo min mogelijk letsel zullen oplopen.
Blue&Me Nav
Ook ten dienste van comfort en welzijn wordt verfijnde elektronica
ingezet. Er valt in de nieuwe Fiat Bravo zelfs een wel heel
eigentijdse wereldprimeur te noteren. Met de lancering van zijn
Blue&Me trok Fiat Auto geweldig de aandacht tijdens de autosalon van
Genève. De zeer betaalbare en toch veelzijdige stembediende
âautocomputerâ met diverse multimedia-mogelijkheden is in samenwerking
met Microsoft ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Na de
lancering waren al geluiden te horen dat het toch al geraffineerde
systeem op enig moment nog een stap verder zou worden ontwikkeld. Dat
wordt nu werkelijkheid in de vorm van âBlue&Me Navâ. Zoals de naam al
aangeeft, wordt daarbij ook navigatietechnologie in de techniek
geïntegreerd. Uiteraard blijven de handsfree en voicecontrol
telefoon- en muziekfuncties gehouden, inclusief Bluetooth. Door
gebruik te maken van grote delen van de bestaande autocomputertechniek
van de eerste generatie Blue&Me, wordt het daarnaast mogelijk tegen
geringe kosten de zeer populaire navigatiefunctie â met pictogrammen
in een beeldscherm â toe te voegen. Dit tegen een fractie van de prijs
die fabriekssystemen doorgaans vergen, terwijl het voor een deel met
de stem instellen van de bestemming toch tot de mogelijkheden behoort.
Bovendien leest âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick,
zodat het geheel sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD
hoorbaar zijn. Die is er overigens wel, maar dan thuis of op kantoor.
Je kunt de benodigde info zelf desgewenst per land, regio of zelfs in
een gebied dat meerdere landen overlapt in de geheugenstick laden.
Tevens biedt âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica services,
zoals SOS ondersteuning.
Breed pakket
Er zijn in de uitrusting talloze andere voorbeelden aan te wijzen die
onderstrepen dat de nieuwe Fiat Bravo techniek toepast die je eerder
âeen klasse hogerâ verwacht. Zo is er keus uit twee radioâs met
specifieke HiFi systemen â eventueel een subwoofer - en kan de koper
desgewenst genieten van links en rechts gescheiden instelbare
klimaatregeling, een 1,24 m' groot panoramisch zonnedak waarvan de
voorste helft open kan, een tweedelige zonwering onder dat zonnedak,
cruise control, regensensor, parkeerhulp, bandendruk bewaking, een
Nederlandstalig multifunctie-display met persoonlijke instellingen van
diverse functies (zoals vertraagd uitschakelende verlichting na
parkeren) en bijvoorbeeld mistlampen met geïntegreerde
bocht-verlichtingstechniek. Vanzelfsprekend is er tevens een
uitgebreide serie accessoires leverbaar zodat de auto een ieder
maatwerk biedt. De nieuwe Fiat Bravo is leverbaar in vier
uitvoeringsniveaus: Active, Dynamic, Emotion en Sport. Dat alles â als
gezegd â in combinatie met vijf verschillende motoren. Het geeft de
Bravo alle troefkaarten in handen om een belangrijke rol te spelen in
het hart van de Europese autowereld. Een op de vijf verkochte autoâs
in ons deel van de wereld behoort tot dit segment. Het afgelopen jaar
waren dat er 3.400.000.
De Fiat Bravo wordt geproduceerd in de Piedimonte S. Germano fabriek
in Frosinone, waar 3.500 werknemers gemiddeld zoân 120.000 Bravoâs per
jaar verwachten te bouwen. Die zullen overigens niet alleen in Europa,
maar in 55 landen verdeeld over de hele wereld worden verkocht.
AutoRai