Kerkinactie

PERSBERICHT

Utrecht, 30 januari 2007

Nieuwe huisstijl Kerk in Actie per 1 februari

Vanaf donderdag 1 februari voert Kerk in Actie een nieuwe huisstijl in. Als symbolische handeling wordt bij de ingang van het Dienstencentrum van de Protestantse Kerk in Nederland om 9.00 uur de vlag met het nieuwe logo van Kerk in Actie gehesen. De nieuwe huisstijl kent qua kleur, lettertype en logo een aantal belangrijke veranderingen die nauw aansluiten bij die van de Protestantse Kerk.

De belangrijkste veranderingen zijn:

- De schrijfwijze is veranderd in Kerk in Actie.

- Het logo verandert. Het gironummer 456 en het logo van de Protestantse Kerk maken voortaan vast onderdeel uit van het nieuwe Kerk in Actie-logo.
- De hoofdkleuren in de huisstijl zijn geel, magenta en zwart. Door gele en magenta vlakken over elkaar te leggen komt rood erbij. Deze hoofdkleuren worden vooral gebruikt in de fondswerving, waarbij foto's in zwart worden afgedrukt.
- Het lettertype is Univers Condensed, een schreefloze letter
- Diakonia (kaderblad) , Vandaar (donateursblad), fondswervend drukwerk en alle andere publicaties van Kerk in Actie worden in een nieuw jasje gestoken. De eerste Diakonia verschijnt begin februari, de vernieuwde Vandaar komt begin maart.

De huisstijl van Kerk in Actie was geënt op de huisstijl van de Samen op Weg-kerken. Toen bij de kerkvereniging de Protestantse Kerk op 1 mei 2004 ontstond, voerde zij ook een nieuwe huisstijl in. Hiermee ging de aansluiting tussen beide huisstijlen verloren. Om die te herstellen komt Kerk in Actie nu met een nieuwe huisstijl. De bestaande huisstijl van Kerk in Actie is bovendien gedateerd doordat het logo het internetgebruik (www.kerkinactie.nl) benadrukt. Ook is gebleken dat de oude huisstijl de creativiteit in de vormgeving beperkt. De nieuwe huisstijl is een variant op de huisstijl van de Protestantse Kerk, waardoor de kosten voor ontwikkeling beperkt blijven.

De nieuwe huisstijl geeft Kerkinactie een actieve en eigentijdse uitstraling en maakt Kerkinactie zichtbaarder temidden van communicatie-uitingen van andere charitatieve instellingen. In de fondsenwerving is het van belang dat het actiematige karakter van het werk van Kerk in Actie meer in de huisstijl tot uiting komt.

De adresgegevens van Kerk in Actie veranderen niet. Dat geldt ook voor e-mailadressen en de website URL: www.kerkinactie.nl. De aanpassing van de website vindt in maart plaats. Behalve een nieuwe huisstijl wordt ook de opbouw van de site verbeterd.