Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 31 januari 2007
Winkeliers eisen harde aanpak van te dure creditcards
Vandaag presenteert eurocommissaris Neelie Kroes van Mededinging de resultaten van
een sectoronderzoek naar concurrentie in de financiële dienstverlening. Uit haar onderzoek
blijkt wat de Nederlandse detailhandel al jaren zegt: namelijk dat de vergoedingen die
creditcardmaatschappijen vragen voor transacties absurd hoog zijn.
Creditcardmaatschappijen berekenen via hun banken tarieven aan winkeliers voor elke
kaartbetaling, welke uiteindelijk door de consument worden gedragen. De Europese
Commissie bekritiseert de grove winsten die grote spelers zoals Visa en MasterCard over de
rug van de consument en winkelier maken en op die manier een maatschappelijk efficiënt
betalingsverkeer ondermijnen. Een creditcardtransactie is gemiddeld 50 maal duurder dan
een PINbetaling.
Het Platform Detailhandel Nederland verwelkomt het rapport van de Europese Commissie en
hoopt dat dit eindelijk een opstap is naar de concrete aanpak van de hoge tarieven die de
creditcardmaatschappijen in rekening brengen. Het Platform stelt de hoge tarieven al jaren in
Europees verband aan de kaak.
Het rapport van Kroes draagt hopelijk bij aan meer bewustwording bij de consument. Deze
zou met name kunnen worden vergroot door voortaan in winkels een kleine toeslag te
rekenen op creditcardbetalingen. Nu nog verbieden de kaartmaatschappijen dit in veel
Europese landen, waardoor de kosten van dure creditcardbetalingen uitgesmeerd worden
over alle producten in de winkel. Zo moet ook de efficiënt betalende consument boeten voor
de dure creditcardbetaler.
Het rapport van de Commissie komt op het moment dat de Europese bancaire wereld bezig
is met de opzet van een Europees betalingsverkeer. De Europese Commissie merkt terecht
op dat deze "eenvormige betaalruimte" moet leiden tot meer mededinging en
kostenbesparingen voor consumenten en bedrijven. Een ontwikkeling die het Platform
Detailhandel echter ernstig zorgen baart is de opmars van de creditcardmaatschappijen in
het Nederlandse toonbankbetalingsverkeer. Niet alleen worden creditcards op agressieve
wijze gepromoot, ook proberen de creditcardmaatschappijen de Europese markt voor debit
cards (vergelijkbaar met de PINpas) over te nemen met producten als Maestro en VPay.
De Nederlandse winkeliers hopen dat eurocommissaris Kroes naar aanleiding van haar
bevindingen de creditcardmaatschappijen keihard aanpakt en waar nodig standvastig
ingrijpt.
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.