Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
04/07 Den Haag, 31 januari 2007
BoodschappenPlusBus van het Nationaal Fonds Ouderenhulp is winnaar
Shell-medewerkers kiezen voor steun aan ouderen in Nederland
De medewerkers van Shell hebben in grote meerderheid gekozen voor het ondersteunen van de
BoodschappenPlusBus van het Nationaal Fonds Ouderenhulp. De boodschappendienst voor
ouderen kreeg bijna de helft van de stemmen en is daarmee de overtuigende winnaar van de
interne verkiezing rond de steun aan drie sociaal-maatschappelijke projecten in het kader van
Shell Cares. In totaal brachten 6.700 mensen via het intranet hun stem uit, ongeveer de helft van
het aantal medewerkers in Nederland.
De BoodschappenPlusBus kreeg 3000 stemmen tijdens de Shell Cares-verkiezing in de eerste drie weken
van januari. Veel medewerkers lieten weten dat het project hen persoonlijk erg aanspreekt. Fitkids, een
sportproject voor kinderen met een lichamelijke beperking of chronische ziekte, werd tweede met ruim
2.200 stemmen. Op de derde plaats eindigde met iets meer dan 1.500 stemmen Home & Away, een
theaterproject voor jongeren met gedragsstoornissen.
Shell is blij met de massale aandacht voor de verkiezing. Projectmanager Shell Cares, Petra van Rijn: "Wij
verbinden ons als bedrijf voor drie jaar aan een sociaal-maatschappelijk project. Daarvoor willen we graag
de support van onze medewerkers hebben. We ondersteunen een project namelijk niet alleen met
financiële middelen, maar ook door inzet van Shell-medewerkers áls vrijwilliger. Collega's die het project
hartstochtelijk ondersteunen, zullen zich eerder willen inzetten voor dit doel."
Keuze voor ouderen vooruitstrevend
Jan Romme, directeur van het Nationaal Fonds Ouderenhulp (NFO), is blij dat zijn project de komende
drie jaar verbonden wordt aan Shell Cares. "Het is bijzonder dat een grote onderneming als Shell kiest
voor ouderen. Er gaat in Nederland veel geld naar goede doelen, maar ouderen worden daarbij vaak
vergeten. Shell toont zich op dit vlak dus vooruitstrevend."
Om iets te doen aan de eenzaamheid onder ouderen heeft het NFO in verschillende steden een
BoodschappenPlusBus opgezet. Via deze dienst doen ouderen zelf boodschappen en nemen ze deel aan
leuke activiteiten. Hierbij krijgen zij hulp en begeleiding van vrijwilligers. Het boodschappen doen is niet
het doel, maar het middel om eenzame ouderen uit hun isolement te halen.
Het NFO wil medio 2008 in dertig gemeenten een BoodschappenPlusBus laten rijden. De speciale busjes
worden gerund door lokale welzijnsorganisaties die zelf fondsen werven, vrijwilligers zoeken en ouderen
bij de bus betrekken. Het project wordt gecoördineerd vanuit het kenniscentrum van het NFO in Bunnik.
Romme: : Met de hulp van Shell Cares willen we in 2010 een landelijk netwerk voor
BoodschappenPlusBus hebben staan. Via de Wet maatschappelijke ondersteuning proberen we de
boodschappendienst vervolgens structureel te financieren."
Vrijwilligers
Petra van Rijn: "Shell Cares, dat onderdeel is van ons Social Investment-programma, zal de
BoodschappenPlusBussen de komende drie jaar niet alleen financieel ondersteunen. We rekenen ook op
een grote vrijwillige inzet van collega's in de organisatie van de boodschappendienst. Voor
belangstellende collega's ligt een aantal taken in het verschiet: meedenken op nationaal niveau over de
opzet, organisatie en verdere ontwikkeling van het project. Daarnaast is er op lokaal niveau onder meer
behoefte aan vrijwilligers op de bus."
Over Shell Cares
Het beleid van Shell Social Investment richt zich op een duurzame samenleving. Nu nadenken over en
werken aan de samenleving van morgen. Dat gebeurt in samenwerking met maatschappelijke
instellingen. Met Shell Cares wordt een actueel maatschappelijk probleem aangepakt. Niet alleen via
financiële steun, maar vooral met alle kennis en inzet die het bedrijf in huis heeft in de persoon van Shell-
medewerkers. Als vrijwilliger denken zij mee en steken de handen uit de mouwen. Elke drie jaar wordt er
een nieuw project gekozen.
Van 2003 tot 2006 is samengewerkt met stichting WijkAlliantie aan het project `buurtpanels' in
multiculturele grotestedenwijken. Bewoners worden aangespoord en begeleid om zélf initiatieven te
nemen om de leefomstandigheden in hun buurt te verbeteren. Uiteraard samen met vrijwilligers,
gemeenten en instellingen. Met hulp van Shell-vrijwilligers wordt gewerkt aan het verbeteren van het
leefklimaat in achterstandswijken.
Voor resultaten van Shell Cares en meer informatie: www.shellcares.nl.
Shell Mediacontacten
Tel.: 070 377 8750
Fax: 070 377 8751
e-mail: media-nl@shell.com
---- --