Miko
Puro-Brugproject van Miko Koffie uitverkoren
Miko, de stad Turnhout en Katholieke Hogeschool Kempen
gaan Vlaamse ondernemingszin bevorderen
Turnhout, 30 januari 2007 - Miko Koffie, de Stad Turnhout en de Katholieke
Hogeschool Kempen (KHK) gaan de Vlaamse ondernemingszin bevorderen door
gezamenlijk in het "Puro-Brugproject" te stappen. Puro is het fairtrade
koffieconcept van Miko dat als testcase zal dienen om studenten niet alleen
kennis te laten verwerven over diverse vakgebieden in het bedrijfsleven.
Ook zullen ze deze kennis creatief moeten toepassen. Op 30 januari zal
Vlaams minister van Economie Fientje Moerman hiertoe de officiële aftrap
verrichten tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Turnhoutse stadhuis.
Vooral nu uit recent onderzoek blijkt dat de Vlaamse ondernemingszin in
Europa aan het staartje bengelt is dit onderwerp actueler dan ooit.
Het Puro-Brugproject kadert binnen de campagne van de Vlaamse regering "Jij
bent Flanders' Future". Onder begeleiding van gevestigde professionele
bedrijven moet de ondernemerszin van de jeugd worden aangewakkerd. Daarmee
wil de Vlaamse regering de economie competitiever maken door creativiteit,
ondernemerschap en doorgedreven internationalisering te stimuleren. Zo moet
Vlaanderen zijn plaats bestendigen bij de top van de creatieve regio's
wereldwijd.
Het Puro-Brugproject van Miko werd zowel door de Vlaamse minister van
Economie, Fientje Moerman, als door de Vlaamse minister van Onderwijs,
Frank Vandenbroucke, toegejuicht vanwege het duurzame karakter ervan.
Centraal in dit project staat het Puro-Fairtrade koffieconcept dat Miko
recent succesvol lanceerde in het kader van het thema "Duurzaam
Ondernemen". Puro is een Max Havelaar koffie die aan kleine koffietelers
een solidaire prijs betaalt voor de koffie. Tevens staat Puro 2 % van de
omzet af voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador.
Puro heeft er tot vandaag al 350 voetbalvelden regenwoud aangekocht.
De Kempense leerlingen zullen in het eerste jaar van het Puro-Brugproject
de opdracht krijgen om in samenspraak met Miko een businessplan te
ontwikkelen én deels uit te voeren voor de benadering van de Vlaamse
onderwijssector. Miko zal de studenten daarbij helpen.
Volgens mede gedelegeerd bestuurder Frans Van Tilborg is het een goede zaak
als er in het onderwijs naast kennisverwerving ook meer aandacht wordt
besteed aan concrete en creatieve toepassing. "De media belichten vaak de
negatieve kanten van het bedrijfsleven met sluitingen, faillissementen,
oneerlijke praktijken. Studenten moeten leren dat het bedrijfsleven niet
"vies" is. Ondernemingen liggen immers aan de basis van onze welvaart. Met
dit initiatief willen we de positieve kanten van het bedrijfsleven
belichten. Ook willen we bijdragen aan het overbruggen van de kloof tussen
onderwijs en bedrijfsleven".
Het initiatief dat Miko, de Stad Turnhout en de Katholieke Hogeschool
Kempen met steun van de Vlaamse regering nemen, komt geen moment te vroeg.
Zeker nu begin januari bekend werd dat Vlaanderen steeds minder ondernemend
aan het worden is, zo bewijst de uitkomst van de Global Enterpreneurship
Monitor (GEM) die begin januari werd gepubliceerd.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een
"tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en
kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun
eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen
volgen. De groep stelt vandaag de dag 547 mensen te werk en haalde in 2005
een omzet van 82,99 miljoen euro. Momenteel is 45 % hiervan voor rekening
van de kunststofdivisie. De overige 55 % wordt gerealiseerd door de
koffieserviceafdeling. Miko is een internationale groep met eigen
ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen,
Tsjechië en Slowakije.
EINDE