Groen!

Brussel, 30 januari 2007

Groen! tegen geplande toename vrachtverkeer

Groen! tegen geplande toename vrachtverkeer Minister Peeters miskent problemen van veiligheid en nachtlawaai

Het wegvervoer is in België de laatste jaar maar met 23% gestegen. In de EU met 34%. Minister Kris Peeters wil dus dringend een tandje bijsteken. Hij pleit voor een sterke groei van de logistieke sector en vooral van het vrachtverkeer in Vlaanderen. Hij kiest bovendien voor nieuwe combinaties van vervoer en afwerken van producten, waardoor een verdere spreiding van logistieke bedrijven over heel Vlaanderen dreigt.

In de SWOT-analyse die Peeters liet maken, ontbreken echter milieu-afwegingen zoals vervuiling door fijn stof of geluidshinder.

Het vrachtwagenverkeer is nochtans één van de hoofdoorzaken van geluidshinder van omwonenden. De doelstelling van de Vlaamse overheid om het percentage van de bevolking blootgesteld aan wegverkeergeluid boven 65 dB(A) te beperken tot 20 % tegen 2007 (MIRA-S 2000 en het ontwerp Mobiliteitplan Vlaanderen) wordt nog helemaal niet gehaald.

Maar dat is blijkbaar geen argument voor de minister. Hij is zich blijkbaar ook niet bewust van het feit dat in Vlaanderen binnenkort een Europese richtlijn van kracht wordt rond omgevingslawaai, met strenge normen voor geluidshinder overdag én s nachts. Tegen 1 juli van dit jaar moet minister Peeters een geluidsbelastingskaart indienen voor de belangrijkste Vlaamse wegen en alle grote agglomeraties.

Minister Peeters zegt dat hij de logistiek wil laten groeien zonder te kiezen voor nieuwe wegen.

Maar dat doet hij natuurlijk wel. Hij is een sterk pleitbezorger van de zgn. missing links, nieuwe stukken autostrade die hij wil aanleggen. De Vlaamse regering volgt hem daarin en heeft daar veel meer geld voor over dan voor extra investeringen in openbaar vervoer.

De minister kiest daarbovenop voor vrachtverkeer s avonds én s nachts. Groen! is daar om drie redenen erg tegen gekant :

(1°) de veiligheid: de minister heeft het moment om zijn plannen te lanceren bijzonder ongelukkig gekozen. Na het zware busongeval in Duitsland, worden er opnieuw veel vragen gesteld bij het feit dat veel chauffeurs s nachts onvoldoende uitgerust rondrijden. Het is ook tegennatuurlijk om s nachts te rijden. Europarlementslid Bart Staes klaagde onlangs nog het systeem aan van vrachtwagenchauffeurs die via vormen van moderne slavernij ongelooflijk veel uren moeten kloppen en wacht- en rusttijden moeten negeren. Verkeer s nachts dreigt op die manier tot veel meer zware ongevallen te lijden.

(2°) de werkdruk: niet alleen chauffeurs, maar ook de werknemers die instaan voor laden en lossen, zullen gedwongen worden om overuren te kloppen of de nacht door te werken. Daarmee zet de minister een stap verder naar een 24 uurs-economie. Velen zullen niet de vrije keuze hebben, maar zullen gedwongen worden om in een dergelijk systeem mee in te stappen. Sociale bescherming moet wijken voor de dwingende nood aan economische groei en concurrentie.

(3°) lawaai-overlast: gezien de toenemende spreiding van de logistieke dienstverlening, dreigt ook een uitdeining van de geluidshinder. De minister van leefmilieu zal hopelijk toch beseffen dat de normen voor lawaai s nachts strenger zijn dan overdag. Voor Groen! is het recht op een goede nachtrust voor alle omwonenden van logistieke bedrijven en grote wegen, elementair.

Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen! Vera Dua, Voorzitter Groen!