Groen!
Brussel, 30 januari 2007
Groen! tegen geplande toename vrachtverkeer
Groen! tegen geplande toename vrachtverkeer
Minister Peeters miskent problemen van veiligheid en nachtlawaai
Het wegvervoer is in België de laatste jaar maar met 23% gestegen. In
de EU met 34%. Minister Kris Peeters wil dus dringend een tandje
bijsteken. Hij pleit voor een sterke groei van de logistieke sector en
vooral van het vrachtverkeer in Vlaanderen. Hij kiest bovendien voor
nieuwe combinaties van vervoer en afwerken van producten, waardoor een
verdere spreiding van logistieke bedrijven over heel Vlaanderen
dreigt.
In de SWOT-analyse die Peeters liet maken, ontbreken echter
milieu-afwegingen zoals vervuiling door fijn stof of geluidshinder.
Het vrachtwagenverkeer is nochtans één van de hoofdoorzaken van
geluidshinder van omwonenden. De doelstelling van de Vlaamse overheid
om het percentage van de bevolking blootgesteld aan wegverkeergeluid
boven 65 dB(A) te beperken tot 20 % tegen 2007 (MIRA-S 2000 en het
ontwerp Mobiliteitplan Vlaanderen) wordt nog helemaal niet gehaald.
Maar dat is blijkbaar geen argument voor de minister. Hij is zich
blijkbaar ook niet bewust van het feit dat in Vlaanderen binnenkort
een Europese richtlijn van kracht wordt rond omgevingslawaai, met
strenge normen voor geluidshinder overdag én s nachts. Tegen 1 juli
van dit jaar moet minister Peeters een geluidsbelastingskaart indienen
voor de belangrijkste Vlaamse wegen en alle grote agglomeraties.
Minister Peeters zegt dat hij de logistiek wil laten groeien zonder te
kiezen voor nieuwe wegen.
Maar dat doet hij natuurlijk wel. Hij is een sterk pleitbezorger van
de zgn. missing links, nieuwe stukken autostrade die hij wil
aanleggen. De Vlaamse regering volgt hem daarin en heeft daar veel
meer geld voor over dan voor extra investeringen in openbaar vervoer.
De minister kiest daarbovenop voor vrachtverkeer s avonds én s nachts.
Groen! is daar om drie redenen erg tegen gekant :
(1°) de veiligheid: de minister heeft het moment om zijn plannen te
lanceren bijzonder ongelukkig gekozen. Na het zware busongeval in
Duitsland, worden er opnieuw veel vragen gesteld bij het feit dat veel
chauffeurs s nachts onvoldoende uitgerust rondrijden. Het is ook
tegennatuurlijk om s nachts te rijden. Europarlementslid Bart Staes
klaagde onlangs nog het systeem aan van vrachtwagenchauffeurs die via
vormen van moderne slavernij ongelooflijk veel uren moeten kloppen en
wacht- en rusttijden moeten negeren. Verkeer s nachts dreigt op die
manier tot veel meer zware ongevallen te lijden.
(2°) de werkdruk: niet alleen chauffeurs, maar ook de werknemers die
instaan voor laden en lossen, zullen gedwongen worden om overuren te
kloppen of de nacht door te werken. Daarmee zet de minister een stap
verder naar een 24 uurs-economie. Velen zullen niet de vrije keuze
hebben, maar zullen gedwongen worden om in een dergelijk systeem mee
in te stappen. Sociale bescherming moet wijken voor de dwingende nood
aan economische groei en concurrentie.
(3°) lawaai-overlast: gezien de toenemende spreiding van de logistieke
dienstverlening, dreigt ook een uitdeining van de geluidshinder. De
minister van leefmilieu zal hopelijk toch beseffen dat de normen voor
lawaai s nachts strenger zijn dan overdag. Voor Groen! is het recht op
een goede nachtrust voor alle omwonenden van logistieke bedrijven en
grote wegen, elementair.
Eloi Glorieux, Vlaams parlementslid Groen!
Vera Dua, Voorzitter Groen!