Bureau Khandekar presenteert uitwerkingen Wensbeeld Centrum Coevorden
Stedenbouwkundig Bureau Khandekar heeft een aantal nieuwe ontwerpen
gemaakt voor de invulling het centrum van Coevorden. Het zijn
uitwerkingen van de ontwerpen in het Wensbeeld. Na de presentatie van
het Wensbeeld in 1999 zijn verschillende onderzoeken gedaan in het
centrum, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren en archeologie. Dit
heeft geleid tot aanpassingen in het oorspronkelijke ontwerp.
Voor de drie percelen die nu aanbesteed zijn, heeft Bureau Khandekar
de inrichting van de openbare ruimte vormgegeven. Het gaat hier om
bruggen, bastions, de inrichting van de Weeshuisweide en de Aleida
Kramersingel en de uitwerking van de vestingstructuur.
Perceel 1: bruggen
De beweegbare brug voor fietsers en voetgangers naar de Pampert maakt
het centrum goed bereikbaar voor bezoekers die hun auto parkeren bij
sportpark De Pampert. De stalen brug is ontworpen door medewerkers van
Bureau Khandekar en heeft een strakke, ranke uitstraling. Aan de kant
van de Dwenger sluit de brug aan op nieuw te maken straatwerk, aan de
kant van de Pampert komt een gemetseld landhoofd.
De beweegbare brug over de Haven maakt het gebied rond de Vlijt
toegankelijker. De haven blijft goed bereikbaar voor de meeste boten;
voor hogere boten is de brug te openen. De brug over de Haven sluit
aan de sfeer van het historisch centrum van Coevorden. De stalen brug
is rank gedimensioneerd en heeft een donkere kleur. Het ontwerp van
Bureau Khandekar verwijst naar vroegere tijden, maar is wel een
eigentijdse vertaling daarvan en geen exacte kopie van een historische
brug.
De Bentheimerbrug wordt gerenoveerd: de brug krijgt een nieuw wegdek
en wordt opnieuw geschilderd, het mechanische deel wordt gerenoveerd,
de elektrische installatie en de slagbomen worden vernieuwd en er
worden betonreparaties uitgevoerd.
illustratie locaties nieuwe bruggen
Perceel 2: inrichting Weeshuisweide en Aleida Kramersingel
De herinrichting van de Weeshuisweide 1e fase bestaat uit het gedeelte
achter het Kasteel. In het ontwerp van Bureau Khandekar komen de
verschillende historische lagen die de Weeshuisweide van oorsprong
had, naar voren. De motte vormt daarbij een belangrijk element. Vanaf
de Weeshuisweide is de motte het meest zichtbaar; een wandelpad geeft
de ligging van de oude moddersloot aan en daarnaast ligt een verlaagd
gebied waar vroeger de oude gracht lag. Aan de overzijde van de gracht
liggen op dezelfde hoogte als het wandelpad de citadelpunten,
uitgevoerd in strak gazon.
Bij de noordelijke citadelpunt ter hoogte van de A. Kramerstraat wordt
de Aleida Kramersingel opnieuw ingericht.
De aanleg van de Weeshuisweide gebeurt in fasen. De parkeerplaatsen op
de Weeshuisweide moeten voorlopig behouden blijven, in afwachting van
de ontwikkelingen op de Markt. In de tweede fase worden paden dwars
over de weide aangelegd die gericht zijn op het Kasteel en worden
bomen aangeplant.
Perceel 3: Bogas-gebied
In het Bogas-gebied worden aan weerszijden van de Bentheimerstraat
twee binnenhavens gegraven en wordt de `groen-blauwe ring' aangelegd
langs de Spoorsingel en de Melkkade. Deze ring bestaat uit een
herinrichting van deze beide straten en de aanleg van twee bastions:
Bastion Utrecht op de hoek Spoorsingel en Bastion Zeeland op de hoek
Melkkade. De ontwerpen van deze twee bastions sluiten aan bij het
Bastion Holland aan de Dwenger.
De Spoorsingel en de Melkkade worden beide doodlopende straten voor
het autoverkeer; voetgangers en fietsers kunnen via de twee bruggetjes
over de nieuwe havens wel hun route vervolgen.
Het werk van perceel 3 bestaat verder nog uit het aanleggen van de
vestingstructuur in de binnenhaven. Vanaf de plaats van de
brandweerkazerne aan de Haven tot aan het Arsenaal wordt de kade
gereconstrueerd.
illustratie Bastion Utrecht illustratie Bastion Zeeland
Gemeente Coevorden