Gemeente Coevorden

Bureau Khandekar presenteert uitwerkingen Wensbeeld Centrum Coevorden

Stedenbouwkundig Bureau Khandekar heeft een aantal nieuwe ontwerpen gemaakt voor de invulling het centrum van Coevorden. Het zijn uitwerkingen van de ontwerpen in het Wensbeeld. Na de presentatie van het Wensbeeld in 1999 zijn verschillende onderzoeken gedaan in het centrum, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren en archeologie. Dit heeft geleid tot aanpassingen in het oorspronkelijke ontwerp.

Voor de drie percelen die nu aanbesteed zijn, heeft Bureau Khandekar de inrichting van de openbare ruimte vormgegeven. Het gaat hier om bruggen, bastions, de inrichting van de Weeshuisweide en de Aleida Kramersingel en de uitwerking van de vestingstructuur.

Perceel 1: bruggen

De beweegbare brug voor fietsers en voetgangers naar de Pampert maakt het centrum goed bereikbaar voor bezoekers die hun auto parkeren bij sportpark De Pampert. De stalen brug is ontworpen door medewerkers van Bureau Khandekar en heeft een strakke, ranke uitstraling. Aan de kant van de Dwenger sluit de brug aan op nieuw te maken straatwerk, aan de kant van de Pampert komt een gemetseld landhoofd.

De beweegbare brug over de Haven maakt het gebied rond de Vlijt toegankelijker. De haven blijft goed bereikbaar voor de meeste boten; voor hogere boten is de brug te openen. De brug over de Haven sluit aan de sfeer van het historisch centrum van Coevorden. De stalen brug is rank gedimensioneerd en heeft een donkere kleur. Het ontwerp van Bureau Khandekar verwijst naar vroegere tijden, maar is wel een eigentijdse vertaling daarvan en geen exacte kopie van een historische brug.

De Bentheimerbrug wordt gerenoveerd: de brug krijgt een nieuw wegdek en wordt opnieuw geschilderd, het mechanische deel wordt gerenoveerd, de elektrische installatie en de slagbomen worden vernieuwd en er worden betonreparaties uitgevoerd.

illustratie locaties nieuwe bruggen

Perceel 2: inrichting Weeshuisweide en Aleida Kramersingel

De herinrichting van de Weeshuisweide 1e fase bestaat uit het gedeelte achter het Kasteel. In het ontwerp van Bureau Khandekar komen de verschillende historische lagen die de Weeshuisweide van oorsprong had, naar voren. De motte vormt daarbij een belangrijk element. Vanaf de Weeshuisweide is de motte het meest zichtbaar; een wandelpad geeft de ligging van de oude moddersloot aan en daarnaast ligt een verlaagd gebied waar vroeger de oude gracht lag. Aan de overzijde van de gracht liggen op dezelfde hoogte als het wandelpad de citadelpunten, uitgevoerd in strak gazon.

Bij de noordelijke citadelpunt ter hoogte van de A. Kramerstraat wordt de Aleida Kramersingel opnieuw ingericht.

De aanleg van de Weeshuisweide gebeurt in fasen. De parkeerplaatsen op de Weeshuisweide moeten voorlopig behouden blijven, in afwachting van de ontwikkelingen op de Markt. In de tweede fase worden paden dwars over de weide aangelegd die gericht zijn op het Kasteel en worden bomen aangeplant.

Perceel 3: Bogas-gebied

In het Bogas-gebied worden aan weerszijden van de Bentheimerstraat twee binnenhavens gegraven en wordt de `groen-blauwe ring' aangelegd langs de Spoorsingel en de Melkkade. Deze ring bestaat uit een herinrichting van deze beide straten en de aanleg van twee bastions: Bastion Utrecht op de hoek Spoorsingel en Bastion Zeeland op de hoek Melkkade. De ontwerpen van deze twee bastions sluiten aan bij het Bastion Holland aan de Dwenger. De Spoorsingel en de Melkkade worden beide doodlopende straten voor het autoverkeer; voetgangers en fietsers kunnen via de twee bruggetjes over de nieuwe havens wel hun route vervolgen. Het werk van perceel 3 bestaat verder nog uit het aanleggen van de vestingstructuur in de binnenhaven. Vanaf de plaats van de brandweerkazerne aan de Haven tot aan het Arsenaal wordt de kade gereconstrueerd.

illustratie Bastion Utrecht illustratie Bastion Zeeland