Zeeuws.. locatie: inp/2007/01/29/C016.htm url: nbcode: nb11 nb01 nl00 nbbevest betalen: 500 log: 20070129:14:00 EVO.SCR bev:inzender lead_org: EVO heeft van Prorail onvoldoende zekerheid gekregen dat de problemen die ontstaan met de afsluiting van het spoor voor goederenvervoer tussen Roosendaal en Vlissingen goed worden ondervangen. Infrabeheerder Prorail geeft weliswaar aan dat zij op zoek gaat naar alternatieven, maar zegt niet eerder dan woensdag uitsluitsel te kunnen geven. Ondernemers moeten nu duidelijkheid hebben, omdat hun processen stil komen te liggen zonder de spoorverbinding. Om die reden treft EVO de voorbereidingen voor een civiele procedure om af te dwingen dat Prorail niet al op zaterdag 3 februari de spoorverbinding afsluit. EVO gaat ook onderzoeken of de schade die bedrijven lijden als gevolg van het stilleggen van de spoorlijn verhaald kan worden. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe snel de rechter uitspraak kan doen in een kort geding. afz: "Mark Jansen" EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

29 januari 2007

EVO NAAR DE RECHTER NA ONAANGEKONDIGDE AFSLUITING BRABANTS EN ZEEUWS SPOOR

EVO heeft van Prorail onvoldoende zekerheid gekregen dat de problemen die ontstaan met de afsluiting van het spoor voor goederenvervoer tussen Roosendaal en Vlissingen goed worden ondervangen. Infrabeheerder Prorail geeft weliswaar aan dat zij op zoek gaat naar alternatieven, maar zegt niet eerder dan woensdag uitsluitsel te kunnen geven. Ondernemers moeten nu duidelijkheid hebben, omdat hun processen stil komen te liggen zonder de spoorverbinding. Om die reden treft EVO de voorbereidingen voor een civiele procedure om af te dwingen dat Prorail niet al op zaterdag 3 februari de spoorverbinding afsluit. EVO gaat ook onderzoeken of de schade die bedrijven lijden als gevolg van het stilleggen van de spoorlijn verhaald kan worden.

Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe snel de rechter uitspraak kan doen in een kort geding.

EVO had vorige week bij toeval vernomen dat gedurende negen dagen het spoor tussen Roosendaal en Vlissingen wordt afgesloten voor goederenvervoer. Infrabeheerder Prorail nam dit besluit zonder overleg. Door deze aankondiging zijn bedrijven in Noord-Brabant en Zeeland volstrekt overvallen. Zij reageren woedend, omdat zij belangrijke transporten hebben ingepland de komende weken en niet op zo'n korte termijn iets anders kunnen regelen.

Met name Bergen op Zoom en de Sloehaven in Vlissingen worden hard getroffen. Dit is een belangrijk industrieel gebied in Zeeland, waar autotransport-, chemische en afvalverwerkingsbedrijven zijn gevestigd. Maar ook bedrijven in bijvoorbeeld Limburgse en Duitse industriegebieden ondervinden schade doordat goederen te laat op hun plaats van bestemming aankomen. Sommige bedrijven moeten zelfs de capaciteit van fabrieken terugbrengen.

Onderzoek heeft aangetoond dat er in de buurt van het baanvak Roosendaal - Vlissingen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog liggen. Aangezien de sporen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom er slecht bijliggen, heeft Prorail Inframanagement gemeend dit moment aan te grijpen om het spoor met spoed te gaan vernieuwen. Dit terwijl er ook alternatieven zijn, zoals het opknippen van de werkzaamheden in kleinere tijdsvakken. De afsluiting zou betekenen dat er negen dagen van 3 februari 1 uur 's nachts tot 12 februari 5 uur 's ochtends geen treinverkeer mogelijk is tussen Roosendaal en Sloehaven en tussen Roosendaal en de Kragge.