Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 26-01-2007                                                     |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Minder schooluitval onder Utrechtse jongeren!                         |
|                                                                      |
|Steeds minder Utrechtse jongeren verlaten voortijdig het onderwijs. In|
|2004 had 28% van 18-23 jarigen (3.603) nog geen diploma op minimaal   |
|MBO-2 niveau op zak. In 2006 is dit gedaald tot 22% van de Utrechtse  |
|jongeren (3.222). Het terugdringen van de schooluitval en het -verzuim|
|is één van de doelstellingen van het Collegeprogramma "Utrecht voor   |
|elkaar". Het streven is dat in 2010 80% van de jongeren van school    |
|gaat met een diploma op minimaal MBO-2 niveau. Gemeente en            |
|schoolbesturen hebben diverse maatregelen genomen om voortijdig       |
|schoolverlaten te voorkomen.                                          |
|                                                                      |
|De afname van het voortijdig schoolverlaten is het grootst onder de   |
|groep van 22-jarigen. In 2004 had van de 22-jarigen bijna 4 van de    |
|10 géén diploma op minimaal MBO-2 niveau (ofwel een zogenaamde        |
|startkwalificatie). De afgelopen twee jaar is dit afgenomen naar 3 van|
|de 10. Jeugdwethouder Rinda den Besten: 'Het terugdringen van         |
|schooluitval is één van de speerpunten in het jeugdbeleid. Het is     |
|moeilijk om dit voor elkaar te krijgen, maar met veel inzet - vooral  |
|ook van leerplichtambtenaren - slagen we er langzaamaan wel in. Iedere|
|leerling die op school blijft is de moeite waard.'                    |
|                                                                      |
|Samenhangende aanpak                                                  |
|De afname van het voortijdig schoolverlaten in Utrecht is het gevolg  |
|van de samenhangende aanpak van gemeente en scholen. Belangrijk daarin|
|zijn de consequente aanpak van schoolverzuim en tijdig ingrijpen als  |
|jongeren dreigen af te haken. In het Programma 'aanpak voortijdig     |
|schoolverlaten' staan alle maatregelen, variërend van aanpak          |
|ziekteverzuim tot goede zorg voor dreigende 'uitvallers' en de        |
|strafrechtelijke aanpak.  Jongeren tot 23 jaardie het onderwijs       |
|voortijdig verlaten, worden opgespoord en begeleid naar een andere    |
|opleiding of werk. Er zijn verschillende Werken-Leren programma's     |
|waarmee jongeren, die geen diploma hebben, dit alsnog kunnen halen.   |
|                                                                      |
|Alle jongeren in beeld                                                |
|In het Programma 'aanpak voortijdig schoolverlaten' hebben vmbo's en  |
|mbo's samen nieuwe leerwegen ontwikkeld. Deze zijn gericht op een     |
|betere doorstroming van het vmbo naar het mbo. Leerlingen van het vmbo|
|kunnen nu al in het derde jaar starten met een programma dat gericht  |
|is op een doorstroming naar het mbo. De gemeente kijkt ook            |
|systematisch naar de overgang van jongeren van het VMBO naar het ROC. |
|Het is bekend dat juist tijdens of na deze overgang jongeren afhaken. |
|Jongeren worden gevolgd en zonodig begeleid, zodat zij ofwel onderwijs|
|volgen ofwel een combinatie van werken en leren.                      |
|Tenslotte is de afgelopen jaren met geld van het rijk, fors           |
|geïnvesteerd in een kwaliteitsverbetering van de scholen. Scholen gaan|
|over de hele linie professioneler om met problemen van jongeren. Er   |
|zijn diverse maatregelen ingevoerd, zoals het versterken van de       |
|zorgstructuur binnen de VMBO's en ROC's. Politie,                     |
|schoolmaatschappelijk werk, scholen, Bureau Jeugdzorg en de afdeling  |
|leerplicht van de gemeente komen regelmatig bij elkaar om te bespreken|
|wie wat moet doen als er problemen met leerlingen zijn. Zo kan        |
|bijvoorbeeld een leerplicht ambtenaar of juist het maatschappelijk    |
|werk bij een leerling thuis gaan praten, om te achterhalen waarom de  |
|leerling niet naar school gaat. Als leerlingen toch blijven verzuimen |
|kan ook strafrechtelijk ingegrepen worden. Met justitie en jeugdzorg  |
|is een 'verzuimconvenant' afgesloten, dat een snelle en stevige aanpak|
|mogelijk maakt.                                                       |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:                      |
|Sylvia Borgman, Communicatiebureau gemeente Utrecht, Telefoon 030 -   |
|286 1055                                                              |

---- --