De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk SV/R&S/07/26 EN 45
Doorkiesnummer Datum 26 januari 2007
Onderwerp Aanbieding rapporten Inspectie Werk en Inkomen
Hierbij bied ik u twee rapporten aan van de Inspectie Werk en Inkomen: "Duurzaamheid van
re-integratie" en "De burger aan zet".
De burger aan zet
Het rapport "De burger aan zet" is een onderzoek naar de invloed van herbeoordeelde WAO-
gerechtigden op hun re-integratie. De Inspectie stelt vast dat klantinvloed werkt. Er is een
positieve relatie tussen klantinvloed, motivatie en maatwerk enerzijds en de resultaten van re-
integratie anderzijds. Tevens doet de Inspectie enkele aanbevelingen wat het UWV nog meer
kan doen om de invloed van de klant op het traject en de motivatie gedurende het traject te
vergroten. De Inspectie heeft vervolgonderzoek naar de effecten van klantinvloed bij re-
integratie aangekondigd voor 2007 en 2008.
Ik beschouw de conclusie van het rapport "De burger aan zet" dat klantinvloed loont als een
ondersteuning van het huidige beleid. De afgelopen jaren is er in beleid en uitvoering steeds
meer oog voor inspraak, maatwerk en zelfbeschikking. Deze ontwikkeling heeft haar
uitwerking op het re-integratiebeleid niet gemist. Mensen in een regulier traject kunnen sinds
een paar jaar zelf kiezen uit drie re-integratiebedrijven en krijgen niet meer zonder overleg een
re-integratiebedrijf toegewezen. Daarnaast is de Individuele re-integratie overeenkomst (IRO)
ingevoerd om mensen de mogelijkheid van regie over hun re-integratie te geven (zie ook
Derde Voortgangsrapportage IRO, TK 2006/07, 26 448, nr. 298). Het dienstenpakket van het
UWV is verder vergroot met de re-integratiecoach en de modulaire inkoop re-integratie.
Het UWV werkt momenteel aan verdere verbetering van de dienstverlening. Er zijn
maatregelen genomen om de begeleiding van gedeeltelijk arbeidsgeschikten in het algemeen
en herbeoordeelden in het bijzonder te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn:
· Actieve voorlichting over de IRO en de TRI
· Respectvolle bejegening van herbeoordeelden
· Verbeterde bereikbaarheid van de re-integratiecoaches
· Zorgvuldige keten van beoordeling, uitkering en re-integratie
Voor meer informatie hierover verwijs ik u naar mijn brief d.d. 20 december 2006 (TK
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid