Horeca: geen reden voor inkoopstijging bier
Stijging inkoopprijs gerst geen aanleiding voor forse prijsverhoging
BEEK, 26 januari 2007 - Een stijging van de inkoopprijs op de wereldmarkt van gerst mag geen aanleiding zijn om de inkoopprijs van bier weer fors te verhogen voor horecaondernemers. Dit is de conclusie van Jules Stijnen, regiovoorzitter Zuid Limburg Koninklijk Horeca Nederland bij zijn presentatie "haal meer uit bier" tijdens de afgelopen BBB te Maastricht.
Vrijwel tegelijkertijd met deze presentatie verschenen berichten in de media over een onderzoek van Rabo Securities, de effectentak van de Rabobank. Hierin constateert Rabo Securities dat door de stijging van de wereldmarktprijzen van het belangrijke bieringrediënt gerst, de brouwerijen genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen. Dit zou betekenen dat ook de inkoopprijzen voor de horecaondernemers wederom omhoog gaan.
Volgens Jules Stijnen is de onmisbare gerst weliswaar op de wereldmarkt in prijs gestegen, maar is gerst qua kosten slechts een fractie van de totale kosten voor het maken van bier. Met de door Rabo Securities gestelde bevinding dat in het vierde kwartaal van 2006 de prijs van brouwgerst met 66 % is gestegen kan dit volgens Stijnen in een maximale prijsverhoging van E 0,02 cent per liter bier resulteren. Stijnen riep daarom de brouwerijen op terughoudend te zijn met prijsverhogingen en de verhoogde prijzen van brouwgerst niet te misbruiken.
"De horeca wordt jaarlijks geconfronteerd met verhogingen van de inkoopprijzen van bier, die niet in verhouding liggen met de bierprijzen voor consumenten in de supermarkt. Zo is voor consumenten een liter bier in de supermarkt vele malen goedkoper dan een liter bier die ondernemers (grootverbruikers) per liter inkopen bij de brouwerijen. Koninklijk Horeca Nederland blijft zich inzetten om te komen tot transparantie in de biermarkt", aldus Jules Stijnen.
| | |Noot voor de redactie -