Auris: de nieuwe Toyota
(1/26/2007)
De Toyota Auris heeft een uitstekend ontwikkeld zakelijk instinct. Om
die reden wordt hij Toyotaâs troef in het zakelijke C-segment, met
dank aan zijn dynamische vormgeving en zijn innovatieve interieur. Hij
geeft de juiste antwoorden op de vraag uit dit segment van de markt.
Uiteraard vertegenwoordigt hij Toyotaâs merkwaarden van Superior
Quality, innovatie en rijplezier.
Door een dynamisch weggedrag te combineren met een dynamische styling,
hypermoderne dieselmotoren en een ruim interieur met hoogwaardig
afgewerkte cockpit, heeft Toyota de wensen van de zakelijke rijder in
het C-segment samengevoegd in één auto. De vele
gebruiksmogelijkheden en de lage Cost of Ownership onderstrepen dat
nog eens.
De Auris staat op een nieuw ontwikkeld platform. De auto is
verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en er is keuze uit een
groot aantal motoren en transmissies. Compleet nieuw is de 1,6 liter
Dual VVT-i benzinemotor en de Multi-Mode Transmissie met shift-paddles
aan het stuurwiel.
Het modellengamma bestaat uit vijf uitrustingsniveaus: Basis, Terra,
Sol, Luna en Executive. De laatste drie versies zijn speciaal voor de
zakelijke veelrijder ook als Business-uitvoering leverbaar en hebben
dan een pakket ter waarde van 3.250 euro voor een meerprijs van
slechts 1.250 euro. Dit scheelt niet alleen in de aanschafkosten, maar
ook in de bijtelling! Het pakket omvat een Full Map
DVD-navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm, Traffic Message Channel
(filemelding) en een geïntegreerde BluetoothTM-carkit; een functie
voor het draadloos verbinden van de mobiele telefoon. Het
touchscreen-beeldscherm omvat 32.000 kleuren en is van een zeer
scherpe kwaliteit. Het navigatiesysteem omvat geheel Europa.
Vanaf maart staat de Auris in de showroom en hij wordt direct
leverbaar in de zeer aantrekkelijke Business-uitvoering.
Het volledige persbericht:
* Toyota Auris: uitstekend zakelijk instinct
* Speciaal voor de leaserijder: Business-uitvoering
* Gedistingeerd ontwerp
* Vijf sterren bij EuroNCAP
* Superior Quality
* Drie diesel- en twee benzinemotoren
* Scherpe kilometerkostprijs
* De basis voor rijplezier
* Vanafprijs: 17.990,- euro
* Ontwikkeld in Europa, voor Europa
* Gedistingeerde hatchback, compact en ruim
De Auris is ontworpen in het designcentrum ED^2 van Toyota in
Zuid-Frankrijk. Zijn dynamische vorm geeft de Europese smaak goed weer
en neemt tegelijkertijd afstand van de gangbare vorm in deze klasse.
De vormgeving van de Auris drukt sportiviteit uit. Dit wordt onder
meer bereikt door de grote spoorbreedte vóór en achter en benadrukt
doordat de voorruitstijl ver naar voren staat. Deze vorm geeft de auto
volop dynamiek. Alsof hij ieder moment katachtig vooruit wil springen.
Dit wordt aangezet doordat de wielen op de uiterste hoeken van de
carrosserie staan.
De Auris heeft zeer veel binnenruimte ten opzichte van zijn
buitenafmeting en de grootste cabine-inhoud (2,76 m3) ten opzichte van
zijn directe concurrenten. In het oog springt de unieke vormgeving van
de centrale console. Dit is een uniek designelement wat wordt
aangeduid met de term âbridgeâ. Hiermee wordt het dashboard op een
bijzondere manier verbonden met de ruimte tussen de voorstoelen. Het
heeft ook een praktische functie. Doordat de middenconsole iets hoger
is, bevinden de versnellingspook en de andere bedieningsknoppen zich
direct binnen handbereik van de bestuurder. De Auris is ook heel
praktisch. Hij heeft een grote kofferruimte en het unieke Toyota Easy
Flat systeem (onder meer uit de Verso) maakt het mogelijk de
achterbank in delen uitermate gemakkelijk en snel neer te klappen.
Ruimte en comfort zijn er volop. De inzittenden voor- en achterin
beschikken over veel hoofdruimte als gevolg van de grote hoogte van de
auto. De afstand tussen de voor- en achterstoelen bedraagt maar liefst
91 cm, wat een grote beenruimte oplevert. De stuurpositie is
achterwaarts verplaatst waardoor een natuurlijker zit is verkregen.
De beenruimte achter is des te groter omdat is afgezien van een tunnel
op de vloer. De achterbank, deelbaar in de verhouding 60/40, is door
middel van het bekende Toyota Easy Flat systeem gemakkelijk neer te
klappen.
Rijplezier
* 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk voor topmodel
* Complete reeks hightech diesel- en benzinemotoren
* Keuze uit verschillende versnellingsbakken
Het topmodel van de reeks is de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk en
400 Nm. Het maakt de Auris tot de krachtigste auto (400 Nm) met
dieselmotor in zijn segment. Hij is uitgerust met Toyotaâs D-CAT
technologie waarvan het vooruitstrevende uitlaatsysteem afrekent met
schadelijke stoffen zoals onder meer NO (stikstofdioxide) en roet
om zo van deze motor één van de schoonste diesels van vandaag de dag
te maken. Dit model is goed voor spectaculaire prestaties en staat als
het ware model voor het gevoel dat rijden in een Auris met zich
meebrengt.
De 2,2 liter D-4D heeft zich al bewezen in de Toyota Avensis, de Verso
en de RAV4. In de Auris is de motor goed voor 130 kW (177 pk) bij
3.600 toeren en een koppel van maar liefst 400 Nm tussen 2.000 en
2.600 toeren. Dit betekent dat de Auris onder alle omstandigheden een
geweldige trekkracht heeft. Behalve de 2,2 liter is er de keus uit nog
twee geavanceerde dieselmotoren: de extreem zuinige 1,4 liter D-4D en
de soepele 2,0 liter D-4D-F die in Nederland standaard is voorzien van
een roetfilter.
De 1.4 D-4D is goed voor 66 kW (90 pk) bij 3.800 toeren en een
maximumkoppel van 190 Nm tussen 1.800 en 3.000 toeren. De grote
bandbreedte waarbinnen het hoge koppel beschikbaar is, maakt de 1.4
geknipt voor druk verkeer. Zijn zuinigheid zal een belangrijk
aankoopargument zijn.
De 2.0 D-4D-F is afgeleid van de aluminium vervaardigde 2,2
litermotor. Hij levert 93 kW (126 pk) bij 3.600 toeren. Het
maximumkoppel bedraagt 300 Nm tussen de 1.800 en 2.400 toeren.
Standaard heeft deze versie een roetfilter. De tweeliter is soepel en
krachtig. Hij staat garant voor prima prestaties bij een gunstig
brandstofverbruik.
Nieuwe 1.6 benzinemotor
In de Auris lanceert Toyota een geheel nieuwe benzinemotor die grootse
prestaties levert: de 1,6 liter Dual VVT-i. Het Dual VVT-i systeem
zorgt voor veel trekkracht bij lage toerentallen en in het
middengebied en voor een hoger vermogen bij hoge toerentallen.
Hierdoor wordt een maximale efficiëntie bereikt onder alle
omstandigheden, wat resulteert in een gunstiger verbruik en een lagere
uitstoot van schadelijke bestanddelen. Met andere woorden: zuinig als
er niet optimaal gepresteerd hoeft te worden en uitermate krachtig als
de bestuurder daarom vraagt.
Het maximumvermogen bedraagt 91 kW (124 pk) bij 6.000 toeren per
minuut en het maximum koppel bedraagt 157 Nm bij 5.200 toeren per
minuut. Belangrijker nog is dat het koppel over een zeer breed
toerengebied constant (hoog) blijft.
Het motorenpalet wordt gecompleteerd door een 1,4 liter VVT-i
benzinemotor met 71 kW (97 pk) en een koppel van 130 Nm bij 4.600
toeren per minuut. Deze motor is bijzonder zuinig, stil en kent veel
souplesse.
Alle voor de Auris beschikbare motoren voldoen aan de EURO
IV-standaard.
Superior Quality
* Toyota staat voor Superior Quality
* Hoog veiligheidsniveau
* Lage Cost of Ownership
De Auris spreekt zowel emotioneel als rationeel aan. Erg belangrijk,
omdat de keuze voor auto wordt bepaald met het gevoel en het verstand.
Het kwaliteitsniveau is dusdanig hoog dat ieder detail er goed uitziet
en goed aanvoelt. Het is ook één van de stilste autoâs in het
C-segment. De geluiden van de aandrijving en banden zijn verregaand
gereduceerd door de sterkte van het nieuwe platform en de uitstekende
aërodynamica zorgt ervoor dat het windgeruis laag blijft. Gevolg is
dat in het interieur rust heerst.
De Toyota Auris sprong er onlangs bij de gerenommeerde
EuroNCAP-botsproeven in positieve zin uit. Hij behaalde de maximale
vijf sterren voor inzittendenbescherming. Door de speciale constructie
van het front van de auto kreeg de Auris de maximale drie sterren
waardering voor de veiligheid van voetgangers. Daarnaast scoorde de
Toyota vier sterren als het gaat om de veiligheid van kinderen in de
auto. Zeldzaam hoge waarderingen, waarmee de Auris de hoogste EuroNCAP
score in zijn klasse heeft.
De sterke constructie van de carrosserie â ontwikkeld volgens de
regels van MICS (Minimum Intrusion Cabin System) â draagt zijn
steentje bij aan het hoge passieve veiligheidsniveau. Crash Energy
Management zorgt er bij een aanrijding voor dat de botsenergie zoveel
mogelijk wordt weggehouden van het passagierscompartiment.
De Auris heeft standaard maar liefst negen airbags, waaronder een
knie-airbag. Dit laatste is zeker geen vanzelfsprekendheid bij autoâs
in het C-segment. ABS met elektronisch geregelde verdeling van de
remdruk (EBD, ofwel Electronic Brake-force Distribution) en Brake
Assist (BA) is standaard. Vehicle Stability Control (VSC) en Traction
Control (TRC) zijn standaard vanaf het Luna-uitrustingsniveau.
De Auris scoort ook hoge cijfers als het gaat om lage kosten. Het
brandstofverbruik van de verschillende typen is gunstig en de
onderhoudskosten blijven laag.
De Auris wordt gebouwd in Europa, waarmee Toyota nogmaals benadrukt
het volste vertrouwen te hebben in de Europese productievestigingen
die de hoogste kwaliteit leveren onder het wereldwijde logo âMade by
Toyotaâ. De nieuwe hatchback vijfdeurs wordt in de Britse vestiging
gebouwd naast de Avensis, de driedeurs versie in de Turkse vestiging.
Auris: nieuwe naam voor een nieuw tijdperk
* Totaal nieuw model op nieuw platform
Superior Quality
Gedistingeerde, dynamische vormgeving
Het C-segment is met 18,1% (in 2006) het op één na belangrijkste
segment van de Nederlandse markt. In het zakelijke C-segment speelt de
uitstraling van de auto een prominente rol. Onderscheidend, sportief
en representatief zijn de kernwoorden aan de hand waarvan de keuze
voor een auto vaak wordt gemaakt. De Auris bezit alle competenties die
de zakelijke rijder in het C-segment kan wensen. Dankzij het ruime
interieur, de keuze uit drie state-of-the-art dieselmotoren, de
moderne vormgeving, de Superior Quality en de uitzonderlijk scherpe
kilometerkostprijs staat niets het succes in de weg.
âHet voldoen aan de wensen van de koper in het C-segment is niet
eenvoudigâ, legt Andrea Formica, vice president van Toyota Europe en
verantwoordelijk voor verkoop, marketing en aftersales, uit. âVeel
kopers in deze klasse weten wat ze willen, zijn goed opgeleid en jong.
Zij zoeken meer dan alleen rationele zaken en economie. Ze willen ook
een product dat uitstraling heeft en stijl. Met zijn opvallende,
dynamische ontwerp voldoet de Auris aan de wensen, terwijl hij
uiteraard alle sterke punten van een Toyota, zoals Superior Quality en
innovatieve techniek in huis heeft.â
Het is duidelijk dat de op een compleet nieuw platform gebaseerde
Auris voor Toyota een stap omhoog in Europa betekent. Voortbordurend
op het succes van andere modellen, zoals de Yaris en de Avensis, zal
de Auris Toyota helpen de doelstelling van 1,2 miljoen verkochte
autoâs in Europa in 2008 te behalen.
Toyota verwacht in Europa in 2007 150.000 exemplaren van de Auris te
verkopen, terwijl de doelstelling voor het eerste volledige
verkoopjaar 200.000 stuks bedraagt.
Formica blikt vooruit: âToyota verwacht met de Auris een bredere groep
klanten aan te trekken dan het klassieke patroon aangeeft. De klant
waar Toyota op mikt, zoekt een hatchback in het C-segment die niet
alleen rationeel een goede keus is, maar die ook emotie brengt. Een
perfect sturende en veel rijplezier biedende auto die zeer veelzijdig
is. De ideale, representatieve partner voor de zakelijke rijder.â
Nieuw model, nieuwe naam
Toyota heeft een nieuwe naam bedacht voor de hatchback in het
C-segment. Een naam die gemakkelijk in de verschillende Europese
landen kan worden uitgesproken en die het product eer aan doet. Zoals
bekend is het Auris geworden. Daarin ligt een duidelijke verbinding
met de beide succesvolle Toyota modellen boven en onder de Auris, de
Avensis en de Yaris, terwijl er ook een verband is met het Latijnse
Aurum, ofwel goud.
âEen nieuwe naam voor de nieuwe auto was voor ons absoluut
noodzakelijkâ, verklaart Andrea Formica, vice president van Toyota
Europe en verantwoordelijk voor verkoop, marketing en aftersales. âOm
verder te kunnen groeien in Europa, hebben we een sterke troef nodig
in het zakelijke C-segment. Met de Auris hebben we een uitstekende
ambassadeur voor Toyota op de zakelijke markt.â
Nieuwe benadering
* Veel aandacht voor het interieur
* Bijzonder vormgegeven middenconsole: âbridgeâ
* Superieure kwaliteit
De Auris is gedistingeerd en breekt met de gangbare aanpak in het
C-segment. De auto is ontwikkeld in Europa bij Toyotaâs
ontwikkelingscentrum ED^2. Er is een maximale ruimte in het interieur
en de cockpit is optimaal afgestemd op de zakelijke rijder die veel
kilometers maakt. Hij brengt veel tijd door in het interieur van zijn
auto en wil daarom een prettige werkplek, met een hoogwaardige
uitstraling. Met die wetenschap zijn de ontwerpers van het Auris
interieur aan de slag gegaan. Het interieur is verrassend ruim,
doordat de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie zijn
geplaatst. De middenconsole of âbridgeâ verbindt het dashboard op een
fraaie manier met de ruimte tussen de voorstoelen. Een uniek
design-element.
Doordat de middenconsole iets hoger is, bevinden de versnellingspook
en de andere bedieningsknoppen zich direct binnen handbereik van de
bestuurder. De ergonomie van de bestuurder stond centraal bij de
ontwikkeling van de hoogwaardige cockpit.
De hoofdruimte vóór en achter is groot, net als de schouderruimte.
Deze ruimte was een uitgangspunt bij de ontwikkeling van de auto. De
afstand tussen de voor- en achterstoelen meet een royale 91 cm, wat
een grote beenruimte oplevert. De wielbasis bedraagt
2,60 meter en de capaciteit van de kofferruimte is 354 liter. De
stuurpositie is achterwaarts verplaatst waardoor een natuurlijker zit
is verkregen. De zithoogte is vergroot â 590 mm op heuphoogte â wat de
in- en uitstap vergemakkelijkt. Het stuur is zowel in hoogte als in
diepte te verstellen, zodat de bestuurder een optimale rijpositie kan
instellen.
Gedistingeerd design
* Krachtige, dynamische lijnen
* Leverbaar met drie en vijf deuren
De Auris heeft krachtige, dynamische lijnen die ervoor zorgen dat de
auto ook van een afstand goed herkenbaar is. De karakteristieke
maatvoering â compact en hoog â wijkt af van wat er in het segment
verkrijgbaar is. De vormgeving wekt duidelijk de indruk dat de auto
een echte rijmachine is.
Yoshihiko Kanamori, hoofdontwerper van Auris, zegt hierover: âAuris
heeft een gedistingeerde stijl die sportiviteit uitdrukt. Wij wilden
een hatchback die compleet is uitgerust, uitstekende rijeigenschappen
heeft en kwaliteit biedt en uitstraalt. De vormgeving is origineel en
we hebben kwaliteit tot in het kleinste detail nagestreefd.â
De unieke verhoudingen van de Auris vertalen zich in een breedte van
1,76 meter, een hoogte van 1,515 meter, een lengte van 4,22 meter en
een spoorbreedte vóór en achter van 1,524 en 1,522 meter. Het
dynamische profiel van de auto wordt geaccentueerd door een korte
overhang vóór (89 cm) en achter (73 cm) en het lage zwaartepunt. Dit
wordt benadrukt door de oplopende taillelijn en de naar voren hellende
achterruitstijl en achterruit.
De voorzijde van de auto is prominent aanwezig, met als sterke hart
het logo. De grille onderstreept de familiegelijkenis met andere
Toyotaâs. De voorbumper is scherp geprofileerd, grijpt rond de hoeken
van de auto en loopt over in de markante wielkasten. Zij geven het
effect alsof de auto geen hoekpunten heeft, wat nog eens wordt
versterkt door de vorm van de koplampen. Details in de koplampen en de
in twee etages uitgevoerde grille zijn karakteristiek voor de Auris.
Het sportieve wordt onderstreept door de lage deuren, de grote en
brede 16-inch wielen (2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk standaard 17
inch) die ver naar buiten staan en de âuitgeklopteâ spatschermen.
Vooral bij de driedeurs is dit het geval door de bij deze auto extra
geaccentueerde taillelijn en de dynamische vorm van de
achterruitstijl.
Ook achter toont de auto uitgesproken sportief. Ook hier is het lage
zwaartepunt en net als bij de voorzijde een grote breedte met de
gecombineerde lampen prominent aanwezig. Details in de vormgeving van
de achterlichten helpen mee aan de gunstige stroomlijn en een betere
zichtbaarheid. De lampen zijn verticaal opgebouwd, wat de
overeenkomsten met het front van de auto versterkt. Tussen de
achterlichten ligt de brede kofferklep.
De basis van rijplezier
* Compleet nieuw platform
* Ontwikkeld in Europa voor Europa
* Uitgebalanceerde stuur- en rijeigenschappen
* Zeer laag geluidsniveau
Met de Auris heeft Toyota een hatchback in het C-segment ontwikkeld op
een geheel nieuw platform dat bepalend is voor de totale kwaliteit van
de auto.
Yoshihiko Kanamori, hoofdontwerper van de Auris, legt uit: âMet een
ontwerp dat grote verwachtingen ten aanzien van de rijeigenschappen
wekt, moesten we tot in detail aandacht besteden aan kwaliteit en
comfort. Dat geldt niet alleen voor het gevoel van kwaliteit dat de
bestuurder achter het stuur moet krijgen, maar het geldt voor ieder
schakelaartje of hendeltje dat wordt aangeraakt: voor het geluid dat
die schakelaars maken, voor het motorgeluid dat doordringt tot het
interieur. En natuurlijk moesten we zorgen voor uitstekende
prestaties, rijeigenschappen en een prima stabiliteit van de auto. We
zijn ervan overtuigd dat de Auris nieuwe maatstaven zet in het
zakelijke C-segment.â
Natuurlijk zijn uitstekende rijeigenschappen essentieel, maar de
berijder heeft als besturingselementen in de eerste plaats het
gaspedaal en het stuur. De Auris heeft een nieuwe elektrisch
bekrachtigde besturing (Electric Power Steering, ofwel EPS) die zeer
direct is en snelheidsafhankelijk. Het aantal omwentelingen van
aanslag tot aanslag is slechts 2,9.
EPS draagt tevens bij tot de totale zuinigheid van de auto. Immers, er
wordt alleen energie afgenomen op de momenten dat er daadwerkelijk
wordt gestuurd. De compacte elektromotor met groot vermogen en de
sensor die aangeeft wanneer hij in werking moet treden, zijn in de
stuurkolom opgenomen. Direct ter plaatse dus, wat bijdraagt aan het
directe gevoel in het stuur.
Met in het achterhoofd de zeer competitieve Europese markt, is de
Auris tot in detail afgestemd op de hoogste Europese eisen. Of zoals
hoofdingenieur Kanamori het zegt: âDe ontwikkeling sinds het tot stand
komen van het platform is voortdurend getest volgens de Europese
normen. Het ontwikkelingsteam heeft aan ieder detail aandacht besteed
met als doel optimale rijeigenschappen.â
Rijden en rijpositie
* Ontworpen vanuit optiek rijder
* Compleet nieuwe wielophanging
* Elektrische stuurbekrachtiging
De uitgangspunten voor het interieur van de Auris zijn sportiviteit en
kwaliteit. De stoelen zijn voorzien van een stevige rugleuning ter
hoogte van de schouders, een lange zitting en stevige zijkanten die
voor voldoende zijdelingse steun zorgen. Het sportstuur met drie
spaken heeft een dikke rand die lekker in de hand ligt.
Doordat de middenconsole âbridgeâ iets hoger is, bevinden de
versnellingspook en de andere bedieningsknoppen zich direct binnen
handbereik van de bestuurder. Ook de opvallend gestileerde handrem is
in die console geïntegreerd. Daarmee wordt een rijpositie gecreëerd
ârondâ de bestuurder â het effect van een cockpit met alle belangrijke
bedieningsorganen direct bij de hand.
Elke leverbare moderne benzine- en dieselmotor voor de Auris wordt
gecombineerd met een op de gekozen motor afgestemde transmissie en een
compleet nieuw platform met opnieuw ontwikkelde ophanging, vering en
besturing. Het gecombineerde effect is een grote mate van stabiliteit,
uitstekende rijeigenschappen, een perfecte besturing en een hoge mate
van comfort.
De nieuw ontwikkelde voorwielophanging is gebaseerd op het
McPherson-principe. Deze nieuwe compacte variant maakt het mogelijk de
spoorbreedte te vergroten. Tevens zorgt deze voor het dempen van
weggeluiden en trillingen. De geometrie van de voorvering is
geoptimaliseerd, waarbij de plaatsing van de onderste L-vormige arm de
grootste aandacht heeft gekregen. De ophanging van de lichtgewicht
stabilisatorstang heeft extra aandacht gekregen om de werking ervan te
optimaliseren. De afstelling van het geheel zorgt voor een uitstekende
stabiliteit in een rechte lijn en voor een precieze besturing.
Voor de Auris ontwikkelde Toyota twee achterwielophangingen. Alle
modellen hebben een zeer compacte torsieas. De 2.2 D-4D D-CAT Clean
Power 177 pk heeft een aangepaste achterwielophanging. Dit absolute
topmodel heeft achter een onafhankelijke wielophanging met ongelijke
draagarmen boven en onder die de enorme krachten â het gevolg van de
sterke dieselmotor â probleemloos kan verwerken.
Zeer sterk lichtgewicht staal met een grote torsiestijfheid is
gebruikt voor de bovenste draagarm, de geleidearm en één van de twee
onderste draagarmen. Met de tweede onderste draagarm is de stand van
het wiel nauwkeurig afgesteld. Verder zijn alle ophangpunten
geoptimaliseerd. Dempers en schroefveren zijn compact gehouden ten
gunste van de kofferruimte.
Alle andere modellen van de Auris hebben een zeer compacte torsieas
die weinig plaats inneemt en licht is, zodat hij borgstaat voor goede
rijeigenschappen. De dempers en schroefveren zijn gescheiden en nemen
ook weinig plaats in. De torsieas zelf is tussen de brandstoftank en
de bak voor het reservewiel aangebracht en neemt zo geen enkele
nuttige ruimte weg, zodat een vlakke laadvloer een feit is.
De gehele ophanging is zeer nauwkeurig afgestemd en biedt de
mogelijkheid de wielstanden exact in te stellen. Mede daardoor is de
auto zeer stabiel in een rechte lijn. Doordat het toespoor zich
automatisch aanpast onder druk in bochten, is de bochtvastheid en de
handelbaarheid extra goed.
Rijplezier
* Zeer goede aërodynamische vorm
* Stil en hoge kwaliteitsperceptie
Bijna in tegenspraak met zijn uitstekende rijprestaties zijn de stilte
en het comfort van de Auris â de Auris is één van de stilste autoâs
in het C-segment. De basis daarvoor is gelegd door de sterke
constructie van de auto, de zeer goede aërodynamische eigenschappen
en het oog voor detail. Een voorbeeld: het lijnenspel van de Auris
zorgt ook voor een gunstige luchtweerstandcoëfficiënt en het toont
hoe doordacht de auto is gebouwd. De vloeiend verlopende carrosserie
werkt mee aan een gunstig brandstofverbruik, een goede stabiliteit op
snelheid en stilte in het interieur.
Het zijn niet alleen de vloeiende lijnen, maar het is ook de kwaliteit
die zorgt voor nauwsluitende carrosserienaden en die hoogteverschillen
bij onderlinge plaatwerkdelen voorkomt. Alle inspanningen om de wind
zo gunstig mogelijk rond de auto te leiden, worden gecompleteerd door
de gladde bodemgroep, het ontwerp van de brandstoftank en dat van de
uitlaat. Lucht gaat immers ook onder de auto door! Daarom is ook de
achterbumper wat hoger geplaatst, om de onder de auto doorstromende
lucht een vrije aftocht te geven. En aan de styling van de achterzijde
is ook alle aandacht gegeven, zodat de wind gemakkelijk wordt
âlosgelatenâ.
De voorbumper fungeert als een soort aërodynamische wig, die de
luchtstroom splijt en rond en onder de auto doorstuurt, waarbij zijn
grote breedte en de uitgeklopte spatschermen de luchtstroom vrij
houden van de draaiende wielen. Ook dit helpt de stabiliteit in rechte
lijn.
De aandacht voor details betreft ook de luchtstroom langs de voorruit
van geluidssolerend glas, de louvres aan de achterzijde van de
motorkap en zelfs de luchtstroom langs de ruitenwissers.
Onder de auto, veelal weggewerkt in het ontwerp van de bodemplaat,
zijn verdere maatregelen genomen om geluidsoverdracht en trillingen
tegen te gaan. Nauwkeurig gepositioneerde dwarsbalken en versterkingen
zorgen ervoor dat het platform oersterk is en dat bewegingen van de
carrosserie tot een minimum worden beperkt. Een dwarsversterking in
het dashboard houdt dat volledig stil.
In het dashboard en de vloer zijn geluidsabsorberende coatings
toegepast en dempingmateriaal. In de carrosserie is gewerkt met schuim
als geluiddemping. Een geluiddempend materiaal is gebruikt voor de
motordeksel en ook de motorkap is geïsoleerd.
Verder is ruimschoots met geluiddempend en geluidsabsorberend
materiaal gewerkt in het interieur en het dak. Om weggeluiden te
weren, is in de wielkasten eveneens met dempend materiaal gewerkt.
De aandrijving: vijf motoren, drie transmissies
Ruime keuze aan motoren en transmissies
* Gunstig verbruik en stil
* Vermogen afgestemd op optimaal rijplezier
* Indicator voor op- en terugschakelen (op handgeschakelde
transmissies)
De Auris zal een groot publiek aanspreken met zijn vormgeving, grote
ruimte en Superior Quality. Die klanten zullen boven alles goede
rijeigenschappen verwachten en krijgen. Een ruime keuze aan motoren
zorgt ervoor dat de Auris goede rijeigenschappen kan combineren met
gunstige onderhoudskosten en een laag verbruik. Deze technisch
geavanceerde motoren zijn optimaal afgestemd op het nieuwe platform
van de Auris.
Het motorengamma omvat onder meer een compleet nieuwe 1,6 liter
benzinemotor en de jongste ontwikkelingen in de Toyota Clean Power
D-4D-reeks. Verder is er een keuze uit drie transmissies die elk
perfect zijn afgestemd op de verschillende motoren.
Drie moderne dieselmotoren
* 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk als topmodel
* Nieuwe 2.0 D-4D-F 125 pk middelpunt van de reeks
* Extreem zuinige 1.4 D-4D
Nu in Europa meer dan de helft van de autoâs in het C-segment wordt
uitgerust met een dieselmotor, is het niet meer dan logisch dat Toyota
voor de Auris een compleet dieselgamma in petto heeft, waarmee alle
wensen in dit segment kunnen worden ingewilligd. Ze vormen de
frontlinie van Toyotaâs offensief in het zakelijke segment. Deze D-4D
motoren hebben allemaal dezelfde uitgangspunten: kracht, laag verbruik
en stil. Toyota voldoet aan deze eisen door de jongste technieken toe
te passen â inclusief de derde generatie common-rail inspuiting â, een
volledig lichtgewicht constructie en een relatief lage compressie.
Meest krachtige dieselmotor in C-segment: 400Nm
Het topmodel van de reeks is de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk, een
vooruitstrevende motor die zijn waarde al heeft bewezen in de Avensis,
de Verso en de RAV4. Hij is uitgerust met Toyotaâs D-CAT technologie
waarvan het vooruitstrevende uitlaatsysteem afrekent met schadelijke
stoffen als NO (stikstofdioxide) en roet om zo van deze motor één
van de schoonste diesels van vandaag de dag te maken. Belangrijk
daarbij is dat, in tegenstelling tot veel motoren met een
partikelfilter, het systeem van Toyota volstrekt onderhoudsvrij is. Er
hoeft geen onderdeel van te worden vervangen gedurende de totale
levenscyclus van de auto.
De 2.2 D-4D dieselmotor maakt van de Auris de krachtigste met een
dieselmotor uitgeruste auto in het C-segment. De motor is goed voor
130 kW (177 pk) bij 3.600 toeren en een indrukwekkende koppel van 400
Nm in een toerengebied van 2.000 tot 2.600. De Auris D-4D D-CAT Clean
Power 177 pk levert sportprestaties en het hoogste rijplezier.
De maximumsnelheid is 210 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 vergt
niet meer dan 8,6 seconden. Inhalen op de buitenweg zonder te
schakelen vergt van 80 tot 120 km/h slechts 8,4 seconden.
Zijn geringe gewicht en soepele gang met een minimum aan trillingen,
maakt van de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk de ideale motor voor de
meest sportieve Auris. De compressieverhouding van 15,8:1 van de D-4D
D-CAT Clean Power 177 pk is de laagste van alle dieselmotoren, waarmee
een statement van kaliber wordt neergezet.
De D-4D D-CAT Clean Power 177 pk heeft piëzo-elektrische inspuiters
die zorgen voor meer accurate en snellere inspuitmomenten. Met drukken
die oplopen tot 1.800 bar kan de piëzo-elektrische common-rail
inspuiting vijf inspuitingen per wekslag verzorgen, waardoor het
rendement sterk wordt verbeterd en het geluid afneemt als gevolg van
een beter verlopende verbranding in de verbrandingskamers.
De motor is ook met keramische gloeibougies uitgerust. Zij kunnen veel
hogere temperaturen doorstaan en bereiken hun gewenste temperatuur
veel eerder dan de gebruikelijke gloeibougies. Dat betekent een
langere levensduur en een betere koude start, vooral omdat de uitstoot
bij een ijskoude motor minder is dan gebruikelijk. De motor is sneller
op temperatuur.
Een prominente positie in het zakelijke offensief van Toyota wordt
ingenomen door de 2.0 D-4D-F. Deze motor heeft standaard een
roetfilter, zodat hij net als alle andere motoren van de Auris aan de
EURO IV-emissienorm voldoet. De 2.0 D-4D-F is afgeleid van de
aluminium 2,2 liter en deelt ook veel van de daarin gebruikte
geavanceerde techniek.
Net als de D-4D D-CAT Clean Power 177 pk levert ook de 2.0 D-4D-F een
fors vermogen bij een gunstig brandstofverbruik. Het maximumvermogen
bedraagt 93 kW (126 pk) bij 3.600 toeren en het maximumkoppel van de
motor is 300 Nm tussen 1.800 en 2.400 toeren. In het dagelijks gebruik
is de motor krachtig en soepel en levert hij een uitstekend evenwicht
tussen levendige prestaties en een laag brandstofverbruik.
De prestatiecijfers van de 2.0 D-4D-F laten een topsnelheid zien van
198 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 10,3 seconden. Toch
is het gemiddelde verbruik slechts 5,7 liter per 100 km. Deze motor
levert dus exact wat de zakelijke rijder wenst: aansprekende
prestaties bij een laag verbruik.
Net als bij de 2,2 liter is ook bij de 2.0 D-4D-F de
compressieverhouding relatief zeer laag: 16,8:1. De druk in de
common-rail inspuiting van de jongste generatie kan oplopen tot 1.700
bar. Dit systeem maakt gebruik van inspuitstukken met kleinere
openingen waardoor de ingespoten brandstof fijner wordt verstoven en
zich beter mengt met de toegevoerde lucht. Een betere verbranding en
hoger rendement zijn het gevolg. Het vermogen van de motor is verder
verhoogd door toepassing van een turbocompressor met variabele turbo
en door een intercooler met groter rendement.
De 1,4 liter dieselmotor completeert het dieselaanbod van de Auris. De
meest zuinige variant die in druk (stads)verkeer en op de grote weg
uitmuntend tot zijn recht komt. De ideale motor voor de zakelijke
rijder die vooral naar de economische kant kijkt, maar ook geen
concessies wil doen op het gebied van prestaties. De motor heeft een
vlak verlopende koppelkromme waarvan het maximum maar liefst 190 Nm
bedraagt in een breed toerengebied: 1.800 tot 3.000 toeren. Het
maximumvermogen bedraagt 66 kW (90 pk) bij 3.800 toeren en het
gemiddelde brandstofverbruik is volgens de Europese normen slechts 5,0
liter per
100 kilometer, ofwel 1 op 20! Als eerste motor ter wereld heeft deze
dieselmotor een katalysator in het recirculatiesysteem om de uitstoot
aan schadelijke bestanddelen zo laag mogelijk te houden. De prestaties
van de Auris 1.4 D-4D zijn goed. De topsnelheid bedraagt 175 km/h en
de acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt 12,0 seconden.
Hightech benzinemotoren
* Compleet nieuwe 1.6 Dual VVT-i
* Hoog koppel, veel vermogen en een gunstig verbruik
Behalve de moderne diesels blijft Toyota uiteraard hightech
benzinemotoren ontwikkelen die soepel zijn, veel vermogen leveren en
zuinig omspringen met de kostbare brandstof. Het resultaat van de
voortgaande ontwikkelingen is de 1.6 Dual VVT-i motor van de Auris,
die als absolute wereldprimeur geldt.
Dual VVT-i staat voor Toyotaâs unieke systeem van variabele inlaat-
én uitlaatkleptiming dat gebruikmaakt van een elektrohydraulisch
systeem per bovenliggende nokkenas. De gloednieuwe 1.6 Dual VVT-i
benzinemotor levert uitstekende prestaties, heeft een gunstig
brandstofverbruik en draagt een flinke steen bij aan het totale
comfort van de auto door het ontbreken van trillingen en doordat de
motor zo stil is.
De 1.6 Dual VVT-i is een viercilindermotor met een inhoud van 1.598
cm' en twee bovenliggende nokkenassen. De kleptiming wordt zowel voor
de inlaatkleppen als voor de uitlaatkleppen gevarieerd door het
motormanagement. Hierdoor worden de openingstijden van de in- en
uitlaatkleppen geoptimaliseerd afhankelijk van de rijomstandigheden.
De openingstijden en de overlap van de openingen â beide van het
grootste belang voor het koppel â worden zeer nauwkeurig bestuurd. In
de praktijk betekent dit dat bij lage toeren en in het
middentoerengebied een groter koppel en dus meer trekkracht
beschikbaar is. En ook dat bij hogere toerentallen meer vermogen
vrijkomt. Het systeem zorgt ook voor een gunstiger verbruik en minder
schadelijke uitstoot.
De 1.6 Dual VVT-i benzinemotor ontwikkelt 91 kW (124 pk) bij 6.000
toeren. Het maximumkoppel is 157 Nm bij 5.200 toeren. Van 2.000 tot
6.000 toeren blijft het koppel, dankzij het Dual VVT-i systeem hoger
dan 140 Nm, zodat de auto over een breed toerengebied over veel
trekkracht beschikt.
Het brandstofverbruik is uitstekend voor een motor met deze inhoud en
prestaties. Gemiddeld verbruikt de 1.6 Dual VVT-i in combinatie met de
handgeschakelde vijfversnellingsbak volgens de Europese normen 7,1
liter per 100 kilometer. De topsnelheid van de Auris 1.6 Dual VVT-i
bedraagt 190 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt 10,4
seconden.
Andere hightech oplossingen in de 1.6 Dual VVT-i motor die het
brandstofverbruik gunstiger maken: het gebruik van kleplichters met
lage wrijving, het gebruik van bougies met lange levensduur, een nieuw
ontwikkelde verbrandingsruimte en een uit het hart geplaatste krukas,
een inlaatspruitstuk met lange wegen en het gebruik van zuigers met
lage weerstand.
De motor zelf is zeer compact en heeft een laag gewicht. Het blok is
versterkt om trillingen succesvol tegen te gaan.
De Auris wordt ook geleverd met een 1.4 VVT-i benzinemotor die een
zeer gunstig brandstofverbruik heeft. Het koppel van deze motor is
hoog, waardoor hij vooral in druk (stads)verkeer uitstekend tot zijn
recht komt. Het aanbrengen van een katalysator in het
uitlaatspruitstuk en ontwikkelingen aan het motormanagement zorgen
ervoor dat deze motor â net als alle andere motoren van de Auris â
voldoet aan de EURO IV-emissienorm. Het maximumvermogen van de motor
is 71 kW (97 pk) bij 6.000 toeren en het grootste koppel bedraagt 130
Nm bij 4.400 toeren.
Het gemiddelde verbruik volgens de Europese richtlijnen van de 1.4
VVT-i is 6,9 liter per 100 km en de topsnelheid bedraagt 170 km/h. de
acceleratie van 0 tot 100 km/h neemt 13 seconden in beslag.
Keuze aan transmissies
* Nieuwe compact gebouwde zesversnellingsbak
* Jongste generatie Multi-Mode Transmissie inclusief âshift-paddlesâ
Er zijn drie transmissies beschikbaar voor de Auris, die elk
nauwkeurig zijn afgestemd op de verschillende motoren. Twee
handgeschakelde bakken en de Multi-Mode Transmissie. Bij de
handgeschakelde versnellingsbakken staat de korte pook centraal op de
gewelfde middenconsole, direct onder handbereik.
De vijfversnellingsbak is onder handen genomen om dienst te doen in
combinatie met de kleinere motoren in de reeks. De synchronisatie is
verbeterd, waardoor de bak nog beter schakelt. De vijfversnellingsbak
is standaard op de beide benzinemotoren en de 1.4 D-4D dieselmotor.
Een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak wordt geleverd in combinatie
met de 2.0 D-4D-F en de D-4D D-CAT Clean Power 177 pk. Met deze bak,
in combinatie met één van de twee sterke dieselmotoren, biedt de
Auris optimaal rijplezier. Alle motor-transmissiecombinaties staan
binnen de Auris lijn garant voor een gunstig brandstofverbruik.
Multi-Mode Transmissie (M-MT)
De jongste generatie Multi-Mode Transmissie met op het stuurwiel
gemonteerde âshift-paddlesâ is leverbaar in combinatie met de 1.4 D-4D
Sol en met de 1.6 Dual VVT-i motor vanaf de Sol-uitvoering. Dit
systeem biedt de keuze tussen volautomatisch rijden of handmatig
schakelen via de âshift-paddlesâ of de schakelpook op de console. In
dat geval wordt sequentieel geschakeld.
De âshift-paddlesâ op het stuurwiel kunnen ook de âautomatische standâ
tijdelijk uitschakelen. Wanneer bijvoorbeeld van een berghelling wordt
afgedaald, kan de bestuurder â zonder uit de stand âautomaatâ te gaan
â tijdelijk met de âshift-paddlesâ een versnelling van zijn keuze
inschakelen.
De consumentenprijs van M-MT ligt lager dan een conventionele automaat
(1.090,- euro). En er is nog een voordeel. Het brandstofverbruik is in
combinatie met de Multi-Mode Transmissie zeer gunstig vanwege de
efficiënte werking van de transmissie en het ontbreken van een
koppelomvormer in het systeem. De directe werking van de Multi-Mode
geeft dit systeem een hoog rendement.
Schakelindicator op handgeschakelde transmissies
Alle handgeschakelde bakken zijn voorzien van een schakelindicator op
het dashboard. Deze indicator geeft aan de rijder aan wanneer op- of
terug dient te worden geschakeld om het milieu zo min mogelijk te
belasten. Het systeem kijkt daarbij naar de rijomstandigheden,
inclusief de stand van het gaspedaal en de snelheid van de auto.
Wanneer de schakelindicator goed wordt gevolgd, kan rond de 5%
zuiniger worden gereden en wordt het milieu ook naar rato ontzien. De
geavanceerde techniek die de Auris brengt op het vlak van
transmissies, draagt zeer bij aan het totale rijplezier dat de auto
heeft te bieden.
Superior Quality
* Superieure kwaliteit en ruimte in het interieur
* Veelzijdige Easy Flat achterbank
* Complete uitrusting
De Auris is een auto die emotioneel én rationeel aanspreekt. De
superieure kwaliteit van de auto is van groot belang, maar ook minder
âtastbareâ zaken als het rijplezier en de gebruiksmogelijkheden en
ruimte zullen de Auris aan zijn eigenaar binden.
In het interieur zijn de deurpanelen naar de deuren toe gebogen, vanaf
de voeten richting de ellebogen. De stoelen hebben een stevige
schouderpartij, lange zittingen en goede randen die een maximale
zijdelingse steun waarborgen. Bij de driedeurs Auris heeft de
voorstoel een geheugen dat de uitgangspositie onthoudt wanneer de
stoel helemaal naar voren wordt geklapt om instapruimte naar achteren
te creëren.
Het unieke Easy Flat systeem van Toyota is ook bij de achterbank van
de Auris toegepast. De achterbank is heel gemakkelijk in delen neer te
klappen, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. Het systeem werd voor
het eerst toegepast in de Verso. Easy Flat vergt slechts één hand
voor de bediening: de achterbank kan er in één handeling mee worden
neergeklapt, waarna een maximale laadruimte ontstaat.
Volledig vlakke vloer voor achterpassagiers
Maar ook is de achterbank in twee ongelijke delen, in de verhouding
60/40, neer te klappen. Bij het omhoog zetten, kan de rugleuning in
twee posities worden vergrendeld: vrij rechtop met extra ruimte in de
kofferruimte of wat meer hellend en comfortabeler voor de inzittenden.
Het comfort van de passagiers achterin is verder verhoogd doordat de
Auris een volledig vlakke vloer heeft, wat mogelijk is door de
constructie van onder meer de uitlaat van de auto. In de achterbank is
vanaf het Luna-uitrustingsniveau een armleuning met twee bekerhouders
beschikbaar.
De bagageruimte is dankzij het Easy Flat systeem variabel. De lengte
van de vloer met neergeklapte bank is 1,715 meter en de breedte is
maximaal 1,185 meter. De vloer is laag en de inhoud van de
kofferruimte met de achterbank in zitpositie bedraagt 354 liter.
In het interieur zijn de nodige opbergvakken opgenomen en onder de
passagierstoel is een lade geplaatst. Extra ruimte voor kleine
spulletjes is te vinden in het dashboardkastje en onder de gewelfde
centrale console. In de deuren is de nodige ruimte vrijgelaten en in
de achterdeuren zitten bovendien bekerhouders. In totaal zijn er tien
opbergruimten in het interieur, met een gezamenlijke inhoud van 32
liter.
Hoog uitrustingsniveau
* Topmodel uiterst compleet
* Innovatieve hightech features
* Smart Entry & Start System
* DVD-navigatie met groot beeldscherm verkrijgbaar
* Zeer complete en voordelige Business-uitvoering
De Auris kent vijf uitrustingsniveaus: Basis, Terra, Sol, Luna en
Executive. Het topmodel, de 2.2 D-4D D-CAT Clean Power 177 pk kent een
hoog uitrustingsniveau met onder meer lichtmetalen 17-inch wielen,
koplampen met donker glas en een speciaal zilverkleurig stiksel op het
stuurwiel, de versnellingspook en de stoelbekleding.
Ook de rest van de serie heeft een bekleding van hoge kwaliteit. Vanaf
het Luna-uitrustingsniveau is er keuze uit twee kleuren grijs en één
kleur beige. De gekozen materialen en stoffen zijn van de hoogste
klasse en op een aantal modellen behoort leder als optie tot de
mogelijkheden. De bovenzijde van het dashboard is uitgevoerd in zacht
materiaal, evenals de deurpanelen. De deurhendels hebben een
geïntegreerd slot waardoor zij strak en fraai ogen.
Alle uitvoeringen van de Auris zijn voorzien van een complete
uitrusting. Zo is vanaf het Luna-uitrustingsniveau het Smart Entry &
Start System standaard. Dankzij dit systeem kan de bestuurder zijn
âsleutelâ gewoon in zijn zak houden. Een sensor aan de achterzijde van
de deurknop ontgrendelt de deur, wanneer de âsleutelâ op minder dan
een meter afstand van de Auris is. De motor is vervolgens te starten
met behulp van een startknop. Een handig systeem wanneer men met de
handen vol bij de auto komt of in slecht weer wanneer er geen tijd is
te verliezen met het zoeken naar de contactsleutel.
De Auris Terra en de Auris Sol worden met een normale
afstandsbediening geleverd. Dit systeem eist dat binnen 30 seconden na
het ontgrendelen van de deuren inderdaad een deur wordt geopend (of de
kofferklep), anders zet het systeem de auto weer op slot. Dit om te
voorkomen dat de auto ontgrendeld wordt zonder dat de bestuurder dat
in de gaten heeft. Zo blijft de auto niet dagen op bijvoorbeeld
Schiphol staan met ontgrendelde deuren.
Het sportieve van de Auris wordt onderstreept door het
instrumentenpaneel met twee driedimensionale Optitron-instrumenten.
Het geheel wordt amberkleurig verlicht.
LCD-displays geven informatie weer over de temperatuur van de
koelvloeistof, het brandstofniveau en â in geval van een Multi-Mode
Transmissie â de versnelling waarin wordt gereden.
De display geeft tevens belangrijke informatie weer via de
boordcomputer, waaronder de actieradius en het brandstofverbruik. De
display kan worden geprogrammeerd en kan de informatie in zeven talen
weergeven.
Een instelbare snelheidsbegrenzer is leverbaar om te voorkomen dat de
maximumsnelheid wordt overschreden zonder dat de bestuurder dit merkt.
De begrenzer is verkrijgbaar in combinatie met een cruise control die
comfortabel is en het brandstofverbruik gunstig beïnvloedt. Het
comfort van de inzittenden is gebaat bij het ventilatiesysteem en de
airconditioning. Deze zijn zo uitgevoerd dat geen luchtstroom
rechtstreeks naar de passagiers wordt geblazen. Ook bij lage snelheden
werkt dit systeem optimaal. Afhankelijk van het uitrustingsniveau van
de auto is de airco handmatig (Terra) of volautomatisch (vanaf Sol).
De laatste is tevens links en rechts instelbaar.
In de gewelfde middenconsole is het audiosysteem opgenomen. Deze is
zodanig uitgevoerd dat diefstal geen zin heeft: de audio heeft een
unieke vorm die niet in andere autoâs past. Het audiosysteem is
verkrijgbaar met MP3-/WMA-afspeelmogelijkheid. Uiteraard is de audio
afhankelijk van het uitrustingsniveau van de auto en is er keuze uit
een aantal installaties.
Business uitvoering: Full Map DVD navigatie met BluetoothTM voor
slechts 1.250,- euro
De jongste generatie DVD-navigatie is beschikbaar met groot
touchscreen en een geïntegreerde Bluetooth-functie voor het draadloos
verbinden van een mobiele telefoon. Deze functie heeft ook
spraakherkenning (in de talen Frans, Duits en Engels). De gidsfunctie
beschikt over tien talen. Het touchscreen-beeldscherm omvat 32.000
kleuren. Het beeld is van zeer scherpe weergave. Het systeem omvat
geheel Europa en heeft tal van functies, zoekmethoden et cetera.
De Business, in ons land leverbaar op de uitrustingniveaus Sol, Luna
en Executive, omvat dit navigatiesysteem met Traffic Message Channel
(filemelding) en geïntegreerde BluetoothTM-carkit. De waarde van dit
pakket bedraagt 3.250 euro, maar het wordt geleverd voor slechts 1.250
euro. Dit scheelt niet alleen in de aanschafkosten, maar ook in de
bijtelling!
In de Auris uitvoeringen in het midden van de reeks (vanaf de Sol) en
in de topmodellen is een met leder bekleed stuurwiel geplaatst, met
daarop de afstandsbediening voor de audio. De cruise control en de
snelheidsbegrenzer (niet op 1.4 VVT-i, 1.4 D-4D en 1.6 M-MT) zijn ook
te bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Andere technische
zaken die standaard of leverbaar zijn op de Auris: elektrisch
bedienbare ramen en spiegels, een regensensor, automatische
verlichting en een automatisch dimmende binnenspiegel. De drie
laatstgenoemde accessoires zijn standaard vanaf het
Sol-uitrustingsniveau.
Lage kilometerkostprijs
De representatieve uitstraling, de grote interieurruimte en de goede
rijeigenschappen zijn belangrijke eigenschappen waardoor de Auris goed
zal scoren op de zakelijke markt. De lage kilometerkostprijs (1,8 cent
per kilometer bij 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar) van de
Auris zorgen in combinatie met de alsmaar hoger wordende restwaarde
van Toyotaâs in het algemeen bovendien voor een aantrekkelijk
leasetarief, wat zijn positie op de zakelijke markt alleen maar
sterker maakt. Daarom is het kostenaspect heel belangrijk geweest bij
de ontwikkeling van de Auris. De exploitatiekosten zijn vooral
afhankelijk van het brandstofverbruik en de kosten voor reparatie. Op
beide punten scoort de Auris zeer goed. Ook is er bij de ontwikkeling
van de Auris voor gezorgd dat kleine aanrijdingen niet leiden tot
grote schades. Het frame waarop de voorbumper is bevestigd, en waar
ook de radiator aan vastzit, is op het platform geschroefd en kan dus
gemakkelijk worden vervangen. Dit frame is zodanig geconstrueerd dat
het bij een kleine frontale aanrijding een stuk achteruit kan bewegen
zonder verdere schade te berokkenen.
Veiligheid
* Zeer goede actieve veiligheid
* Standaard negen airbags, waaronder een knie-airbag
* Vijf sterren in EuroNCAP-botstests
* Sterke constructie van platform en carrosserie
In het zakelijke C-segment, het segment met rijders die zeer veel
kilometers maken, zijn zaken als veiligheid en betrouwbaarheid van
groot belang. Bij de ontwikkeling van de Auris stonden deze aspecten
hoog op de agenda. De auto is niet alleen uitdagend om te rijden, maar
ook, zoals het een Toyota betaamt, betrouwbaar en veilig. Bovendien
heeft de Auris een lange levensduur. Het nieuwe platform waarop de
Auris is gebouwd, is sterk en vormt de perfecte basis voor een
uitstekende auto. De actieve veiligheid is één van de grootste
prioriteiten die bij de ontwikkeling van Auris is gesteld.
Actieve veiligheidsmaatregelen
* ABS en EBD standaard
* Vehicle Stability en Traction Control
De grote diameter van de wielen (16 inch, en zelfs 17 inch bij het
topmodel) draagt bij aan het sportieve uiterlijk van de auto. En het
ziet er niet alleen goed uit, maar biedt ook ruimte voor extra grote
remmen. Vóór worden inwendig geventileerde schijven gebruikt met
remschoenen met extra grote wrijving. Achter worden massieve schijven
gebruikt. De handrem werkt op de schijven achter.
De Auris heeft ABS en EBD, wat staat voor elektronische regeling van
de remdruk. Beide systemen zorgen ervoor dat de remmen perfect werken,
ook wanneer plotseling hard op het rempedaal wordt getrapt. Vehicle
Stability Control (VSC) en Traction Control zijn standaard vanaf het
Luna-uitrustingsniveau.
Passieve veiligheidsmaatregelen
* Extra aandacht voor veiligheid van voetgangers
* Knie-airbag voor berijder standaard
* Bevestigingspunten voor ISOfix-kinderzitje standaard
Om de Auris passief zo veilig mogelijk te maken, heeft Toyota een
groot scala ongevalscenarioâs bestudeerd en getest. Het resultaat van
die inspanningen leverde Auris tijdens de strenge EuroNCAP-tests vijf
sterren op voor de veiligheid van de inzittenden, vier sterren waar
het om de veiligheid van kinderen in de auto gaat en drie sterren voor
voetgangersveiligheid. Een zeer hoge score.
Er is vooral veel aandacht besteed aan het front van de auto, dit ter
bescherming van voetgangers. De bumper en de ophanging van de radiator
zijn beide flexibel en de motorkap is zodanig ontworpen dat deze als
kreukelzone voor voetgangers werkt. De vergrendeling van de motorkap
is dieper weggewerkt. De achterzijde van de motorkap is als
kreukelzone ingericht en de ruitenwissers hebben voldoende ruimte om
naar beneden te worden gedrukt.
De Auris is standaard voorzien van maar liefst negen airbags,
inclusief een knie-airbag voor de bestuurder. Dat is eerder een
zeldzaamheid dan een standaardvoorziening voor een auto in het
C-segment.
Bevestigingspunten voor een ISOfix-kinderzitje zijn standaard aanwezig
in de Auris. De gordels achter hebben hun eigen geleiding, zodat ze
goed aanliggen wanneer zij worden gedragen.
Op de voorstoelen zijn antiwhiplash hoofdsteunen gemonteerd met
speciaal gevormde hoofdsteunen en frames van de stoelen. Deze tweede
generatie bescherming tegen whiplash vermindert de kans op letsel bij
een aanrijding van achteren.
Energieabsorberende constructie
* Ontworpen om de passagierskooi intact te laten
* Getest in botsproeven rondom
De carrosserie van de Auris is zodanig ontwikkeld dat hij
energieabsorberend werkt, van welke kant hij ook wordt aangereden (een
botsing met 55 km/h van voren, van achteren en van opzij). De
bodemgroep en de carrosserie zijn ontwikkeld volgens het MICS-principe
(Minimal Intrusion Cabin System), waarbij versterkingen de
botskrachten opnemen en de passagierskooi zelf zo goed als ongemoeid
wordt gelaten. Speciale, extra sterke staalsoorten zijn op belangrijke
plaatsen gebruikt. In de deuren zijn sterke stalen balken aangebracht
die van groot belang zijn voor de veiligheid van inzittenden in geval
van een aanrijding van opzij. Energieabsorberend materiaal in de
deuren helpt daarbij.
Grote aandacht is er bij de ontwikkeling van de Auris besteed aan het
gebruik en de verwerking van milieuvriendelijke materialen en
materialen die geschikt zijn voor hergebruik. De informatie ten
aanzien van het hergebruik van kunststof materialen is op stickers
aangebracht op de diverse onderdelen. De meeste in de Auris gebruikte
kunststoffen, waaronder de grote delen van het dashboard, zijn
volledig recyclebaar. En ook voor het lakproces van de auto worden
verfsoorten gebruikt die niet schadelijk zijn voor het milieu.
AutoRai